Traži

Zašto je važna pobjeda filma \"Moonlight\"?

Zašto je važna pobjeda filma "Moonlight"?

Film snažnog društvenog značaja

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Screenshot

Nakon vjerojatno najvećeg skandala u povijesti nagrade Oscar, "Moonlight" je ipak proglašen najboljim filmom. Iako se može raspravljati o umjetničkoj vrijednosti filma, radi se o značajnom trenutku za LGBT zajednicu te afroameričko stanovništvo, a ne smije se zaboraviti niti da je Mahershala Ali, slučajno ili ne, prvi muslimanski glumac koji je osvojio ovu prestižnu nagradu

Dodjela nagrade Oscar je tradicionalno slovila za onu koja gledatelje neće previše iznenaditi. Filmovi i glumci koji su osvajali druge nagrade uoči Oscara su većinom mogli računati i na prestižni zlatni kipić. Filmski kritičari se slažu da je s vremenom ipak došlo do određene promjene, pa iako u većini kategorija uspiju predvidjeti pobjednike, uglavnom se svake godine dogodi da jedna kategorija prkosi tim predviđanjima. Ove godine je to bio slučaj s nagradom za najbolji film, koja je, prema svemu sudeći, trebala pripasti filmu "La La Land", nominiranom u još 13 dodatnih kategorija. Paradoksalno, taj je film i proglašen pobjednikom na svega nekoliko trenutaka, dok nije otkrivena zabuna neviđenih razmjera te objašnjeno kako je pobjednički film zapravo "Moonlight", redatelja Barryja Jenkinsa. Ovdje treba istaknuti da su se nagađanja oko ovakvog ishoda mogla pronaći na mnogim filmskim portalima uoči same dodjele.

Zašto je važna pobjeda filma "Moonlight"? (фото 1)

Budući da se SAD nalazi u specifičnoj političkoj situaciji, koja podrazumijeva brutalno zadiranje u ljudska prava mnogih pripadnika manjina, neki su ispravno prognozirali da će ovogodišnji Oscari reflektirati bunt liberalne javnosti prema aktualnom političkom establišmentu. Uz to, nakon prošlogodišnje #OscarsSoWhite afere, članovi Akademije su bili izrazito svjesni raznolikosti koju sada trebaju imati na umu. Ove godine su se tako među nominiranima našli filmovi poput "Hidden Figures", "Fences" i "Moonlight", a u glumačkim kategorijama cijeli niz afroameričkih glumaca, poput Denzela Washingtona, Viole Davis, Octavije Spencer, Ruth Negge, Naomi Harris te Mahershale Alija. Naposljetku, nagrađeni u glumačkim kategorijama reflektiraju moguću novu politiku Akademije; najboljim sporednim glumcima su proglašeni Viola Davis i Mahershala Ali.

Ipak, više od bilo koje glumačke nagrade, govori pobjeda u kategoriji najboljeg filma. Da bi se u potpunosti shvatila važnost pobjede "Moonlighta", potrebno je predstaviti nekoliko važnih činjenica. Za početak, filmovi u kojima je cijela postava afroamerička uglavnom odlaze u dva smjera; radi se ili o komedijama u kojima su mjesto radnje kakva tipična brijačnica ili frizerski salon, a ako govorimo o ozbiljnijoj tematici, ona je većinom podrazumijevala tematiziranje ropstva. Bez ikakve namjere podcjenjivanja navedenih tipova filma, oni ne predstavljaju sve probleme s kojima se zajednica suočava, ne prikazuju sve pripadnike zajednice u njihovoj različitosti te dopuštaju vrlo malo kreativne slobode. Kad govorimo o prikazu LGBT pripadnika afroameričke zajednice na velikim ekranima, on je gotovo nepostojeći, uz iznimku pokojeg dokumentarnog ili festivalskog filma, poput "Paris Is Burning" i "Pariah".

Zašto je važna pobjeda filma "Moonlight"? (фото 2)

U tom smislu je izrazito važan ulazak u mainstream koji je izveo "Moonlight". Film koji se ni prema kojem dosadašnjem kriteriju ne bi mogao naći u utrci za Oscara, sada je dobio impresivnih 8 nominacija. Naime, film je snimljen s relativnom niskim budžetom, predvođen slabo poznatim redateljem i postavom od koje se eventualno ističe Mahershala Ali, najpoznatiji po svojoj ulozi u seriji "House Of Cards". Ritam filma je izrazito spor i zahtjevan za nenaviknutu američku publiku, a mnogo više primjeren europskoj kinematografiji koja desetljećima majstorski prikazuje obične živote svakodnevnih ljudi. Unatoč tome što je film najavljivan kao film o mladom gej Afroamerikancu i njegovom teškom životu, rezultat je gotovo dijametralno suprotan onome što biste mogli pretpostaviti. Našla se tu i pokoja "agresivnija" scena, no jedna od najvećih vrijednosti "Moonlighta" je trijumf suptilnosti koji je ostvario, niti na trenutak zalazeći na teren patetike i pretjerane viktimizacije

Da, glavni junak Chiron živi u socijalnim stanovima s majkom ovisnicom, Afroamerikanac je i pritom homoseksualac, no potonje je samo jedan od njegovih identiteta i film se ne koncentrira isključivo na to. Promatramo cijeli njegov mladi život, od djeteta, preko tinejdžera pa sve do muškarca koji se približava tridesetim godinama. Iako nas film navodi na vjerovanje kako će Chiron i kao odrasli čovjek biti povučen i traumatiziran prošlošću u kojoj su ga vršnjaci uvijek zadirkivali ili tukli, on postaje muškarac koji nauči igrati po pravilima zajednice i koji više nije predmet poruge. Takvom razvoju situacije je možda najviše pridonio Juan (Ali), diler koji mu predstavlja očinsku figuru i nudi sklonište od problematičnog doma. Kad ga Chiron kao dijete upita što znači "faggot" kako ga nazivaju, Juan mu objašnjava da je to nešto što on nije, objasnivši mu kako može biti homoseksualac, no to ne znači da je poistovjećen s tim pogrdnim izrazom. Kroz film promatramo i njegov odnos s najbližim prijateljem s kojim je dijelio i jedno seksualno iskustvo, no on je prikazan savršeno odmjereno i pogođeno, bez ikakvog senzacionalizma ili napadnih emocija kakve često gledamo u romantičnim dramama.

Zašto je važna pobjeda filma "Moonlight"? (фото 3)

Drugim riječima, ovo je film koji donosi mnogo više od tipične teške životne priče pripadnika čak dvije društvene manjine; on prikazuje cijelu osobu. Štoviše, prikazuje osobu koja, osim što je i Afroamerikanac i homoseksualac, (iako holivudska javnost uglavnom prihvaća varijantu ili-ili) nudi još cijeli spektar odrednica koje definiraju život i karakter. Kad je redatelj Barry Jenkins upitan kako tumači izjavu glumca Natea Parkera koji je rekao da nikada ne bi glumio homoseksualca jer ne želi kompromitirati sliku "crnog muškarca", odgovorio je da je to upravo i poanta ovog filma; što više "netipičnih" likova gledamo, to ćemo ih manje smatrati "drugima". Ovdje se ponovno mora spomenuti da je Akademija uglavnom konzervativna u svojim izborima, pa ako je s jedne strane film koji služi kao posveta "zlatnom dobu Hollywooda", a s druge indie film o identitetu, nije teško zaključiti za koji će se odlučiti.

To se ovaj put nije dogodilo, a uspjeh "Moonlighta" bi mogao dati veliki vjetar u leđa umjetnicima koji žele raditi drugačije priče, i to za mase, a ne nužno educiranu festivalsku publiku. Američko društvo je multikulturalno i sastoji se od ljudi najrazličitijih identiteta; konstantno predstavljanje samo jednog nije niti realno niti konstruktivno. Naravno, samo postojanje ovakvih filmova ne znači da oni nužno trebaju biti nagrađeni najvećim umjetničkim priznanjima struke i to je rasprava koja se će sigurno povesti. "Moonlight" je solidan film bez prevelikih mana, no vjerojatno nije najbolji film godine. Ipak, ako se sjetimo kakvi su sve filmovi pobjeđivali u ovoj kategoriji, bez ikakvog društvenog značaja, shvatit ćemo da je ovakav ishod prihvatljiv.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor