Search

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Dok je za mnoge ova godina objektivan kaos, ima i nekih svijetlih primjera pojedinaca kao što je filmski redatelj Bong Joon Ho za kojeg je 2020. zaista relevantna. Osvajanjem Oscara za najbolji film ispisao je stranice povijesti, a pored toga, ove godine slavi i jubilarnih 20 godina karijere. Ozbiljan staž tijekom kojeg je snimio ozbiljan broj dobrih filmova zbog kojih ga volimo, a "Parazit" je samo jedan od njih. Zato, kada on predlaže filmove ili skreće pažnju na mlade i nove autore na sceni koji su zavrijedili da ih više gledamo, mi pažljivo slušamo i zapisujemo nova imena za must watch listu. U znak slavlja 20 godina karijere izdvojio redatelje i redateljice u usponu, čije će vrijeme tek doći i za koje smatra da će obilježiti idućih 20 godina. "2020. godina pripada sci-fi žanru. Ne želim pričati konkretno o budućnosti koja je pred njima, nego se osvrnuti na filmove koje su već napravili. Jer se tu vidi potencijal. Kada gledamo na primjer drugi film Wong Kar Waija 'Days of Being Wild' iz 1990. već možemo naslutiti da je maštao o 'In the Mood for Love' iz 2000. godine", izjavio je. Predstavljamo vam 10 imena čiji ćete rad poželjeti pratiti.

Alice Rohrwacher

Italija

BURO. izbor: "Happy as Lazzaro" (2018)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 1)

Redateljica je mastermind suvremenog pripovijedanja bajki, a misteriozna atmosfera, sneni kadrovi i nesigurnost između realnog i nadrealnog primjetni su već u njenom prvom filmu "Corpo Celeste". Mješavina magičnog realizma i neorealizma te zadivljujući prikazi svakodnevice koji u njezinim filmovima izgledaju magično i nestvarno. U svojim narednim filmovima je dojam bajke podigla na još viši nivo i to veoma uspješno budući da je njezin film "The Wonders" zaradio nagradu žirija u Kanu, a "Happy as Lazzaro" se bavi procjepom između agrarnog i modernog života i predstavlja priču o susretu Lazara, mladog zemljoradnika i Tancredija, mladog plemića čija majka, markiza, kraljica cigareta, tretira farmere kao robove.

Mati Diop

Francuska

BURO. izbor: "Atlantics" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 2)

Ne bi bila greška reći da su njezini filmovi dokumentarci, iako to ne bi bilo ni u potpunosti točno. Dokufikcija, hibrid između stvarnog i izmišljenog, je možda najbolji opis, u čemu su migracije, čežnja za odlaskom i nostalgija za povratkom, česte teme koje se ponavljaju u njenim filmovima. Film "Atlantiques" iz 2009. je pratio put mladog čovjeka koji je prelazio iz Zapadne Afrike u Europu, "A Thousand Suns" pratio je glavnog glumca iz filma Touki Bouki koji je snimio njezin ujak, jedan od pionira senegalskog filma, Djibril Diop Mambéty. A film iz 2019., za koji je nagrađena na festivalu u Cannesu, je nastavak, odnosno proširenje njezinog prvog filma, samo što mijenja perspektivu priče o migracijama i fokusira se na one koje ostaju. Majke, sestre, djevojke, prijateljice i avetinjsko prisustvo onih kojih nema.

Rose Glass

Velika Britanija

BURO. izbor: "Saint Maud" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 3)

Neokrunjena kraljica kratkog filma koja toliko miješa žanrove, prekraja i kombinira, da je potpuno jasno zašto od Bonga dobiva veliki plus. Glass je jedno od najuzbudljivijih imena na britanskoj sceni, njezini kratki filmovi, koji bi se najprije mogli svrstati u suvremeni horor, se često fokusiraju na snažne ženske glavne likove. "Room 55" istražuje pitanje seksualnosti, takoreći seksualno buđenje domaćice sredinom pedesetih godina prošlog stoljeća, dok se "Bath Time" bavi pitanjem anksioznosti, a prvi dugometražni film "Saint Maud" prati medicinsku sestru koja postaje opsjednuta pacijenticom koja boluje od raka i idejom da "spasi njezinu dušu".

Yoon Gaeun

Južna Koreja

BURO. izbor: "The House of Us" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 4)

Osim snimanja filmova, Gaeun radi i kao predavač u filmskim klubovima u školama u Seoulu te kao edukator u "Korean Film Museumu". Okrenuta je mlađima i adolescentima, s njima surađuje, od njih uči i njezini su filmovi često zabilješke života mlađe generacije. Njezin prvi dugometražni film "The World of Us" se s velikom empatijom i posvećenošću bavio pitanjem osjetljive i usamljene desetogodišnje djevojčice, a idući - "The House of Us", koji je u neku ruku nastavak, bavi se životom dvanaestogodišnjih prijatelja tokom ljetnih praznika. Pored toga što sjajno dočarava naivnost i nevinost tih godina, Gaeun je sjajna i u odabiru glumaca koji su i tako mladi, zaista sjajni.

Ari Aster

Sjedinjene Američke Države

BURO. izbor: "Midsommar" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 5)

Ovih dana je film ponovno bio u centru pažnje jer je May Queen haljina koju u filmu nosi Florence Pugh, prodana za 65 tisuća američkih dolara, a iznos je doniran u svrhu borbe protiv koronavirusa. Sam film pripada u vrhunac Asterovog rada, koji je inače, uz Jordana Peelea, poznat po pomicanju granica horora i koji je dodao filmu sasvim novu stranicu kada je ovaj žanr u pitanju. Uspio je napraviti inventivan preokret i zapravo donijeti "dnevni horor" što, ako malo bolje razmislimo, stvarno nije nešto na što smo navikli. Pored toga što je scenarij sjajan, Aster je uspio (kao i u "Hereditary", u kojem je Toni Colette maestralna) kreirati jaku žensku glavnu ulogu, koju je preuzela Pugh. Kako sam kaže, nema namjeru mijenjati žanr... A zašto i bi, kad mu ovako dobro ide?

Jordan Peele

Sjedinjene Američke Države

BURO. izbor: "Us" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 6)

Peele uspijeva u nečemu nevjerojatnom, a to je da s jedne strane bude poznat kao ozbiljan komedijaš, a s druge obrađuje nevjerojatno ozbiljne i teške teme. Kao dio Key & Peele stand-upa, dokazao je da može pisati i izvoditi skečeve, baca fore i tjera nas da se držimo za truh od smijeha, što zbog priča, što zbog njegovog nastupa i činjenice da u svakoj od tih "šala" zapravo obrađuje ozbiljne društvene teme. Ipak, s druge strane kao redatelj se pojavio s filmom "Get Out" koji je za mnoge horor, iako ga on sam opisuje kao "društveni triler" u kojem se bavi temom još uvijek prisutnog rasizma, u navodno slobodnijoj eri. Prošle godine nas je prestrašio filmom "Us", a u međuvremenu, sa svojom kompanijom Monkeypaw Productions, aktivan je u povećavanju diverziteta u industriji.

Chloé Zhao

Sjedinjene Američke Države/Kina

BURO. izbor: "Songs My Brothers Taught Me" (2015)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 7)

Film "Songs My Brothers Taught Me" je melankolični prikaz života američkih starosjedioca u kampu u Južnoj Dakoti i suptilan portret dječaka koji želi od tamo pobjeći, ali ne želi napustiti svoju sestru. Film je emotivan, iskren i krajnje nježan, ali prije svega pokazuje glavnu crtu Chloéinog rada: autentičnost i intimnost koje su okosnica svih njezinih filmova. Od ove godine ona će biti jedan od redatelja koji se pridružuju Marvelovoj zajednici i s Taika Waititijem i Ryanom Cooglerom pripada u autore koji su od indie statusa napravili veliki iskorak i zaokret ka blockbuster franšizama.

Robert Eggers

Sjedinjene Američke Države

BURO. izbor: "The Lighthouse" (2019)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 8)

Eggers je svoju karijeru započeo kao dizajner i tome može zahvaliti svoju preciznost i i nevjerojatna pažnju koju posvećuje detaljima, a koje čine njegove filmove toliko efektnim. U vrijeme kada horor prolazi kroz svoju transformaciju, on se okreće folk, narodnom hororu i crpi ideje iz etno mitova i legendi. Dugo je istraživao gotičke horor priče i njihove jezive atmosfere te mnogo toga obrađivao ili primjenjivao u svojim filmovima. Sjetimo se samo filma "The Witch". U najnovijem ostvarenju, pored sjajne priče, genijalne glume obojice i nestvarno mnogo slojeva i metafora u kojima se obraća, gotovo kvadratni kadar, monokromija te bizaran soundtrack su podigli igru na novu razinu i sve zajedno "The Lighthouse" je apsolutno remek-djelo.

Hamaguchi Ryusuke

Japan

BURO. izbor: "Asako I & II" (2018)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 9)

Film s kojim se probio na internacionalnu scenu, "Happy Hour" bi se slobodno mogao naći na našoj listi filmova za koje nikada nemamo vremena s obzirom na to da traje više od pet sati. Bavi se odnosom četiri prijateljice i zbog poluimproviziranih scena i naturalističkog ritma redatelja se često uspoređuje s Jacquesom Rivetteom. Ipak, za njegov najbolji, a možda i najljepši film glasi "Asako I & II" - priča koja se bavi temom sjećanja, ljubavi i iluzije. Asako se zaljubljuje u momka koji je u jednom trenutku iznenada napušta. Dvije godine kasnije upoznaje čovjeka koji izgleda identično kao on samo je potpuno suprotan karakterno, a Ryusuke radi ono što najbolje zna. Razvija priču tako da ne možemo ni da pretpostaviti što će se dogoditi, ali uživamo u vožnji.

Alma Har’el

Izrael

BURO. izbor: "Love True" (2016)

10 redatelja koje biste trebali imati na radaru prema mišljenju Bong Joon Hoa (фото 10)

Prije nego što je započela s ozbiljnom filmskom karijerom, Har’el je svoje početke imala u direkciji glazbenih spotova, pri čemu je najčešće surađivala s grupom Beirut, ali i s ostalim imenima scene. Već je tada bila primjetna njezina potreba da pomiče granice, pogotovo u pogledu ispipavanja emocija. Tek s filmom "Bombay Beach" je stekla slavu izvan Bliskog istoka, a njezino izražavanje postaje sve zrelije i nakon tri filma sve je očiglednije da je kroz veliku intenzivnost i flambojantnost zapravo u konstantnoj potrazi za stvarnim, sirovim osjećajima. To se možda najviše i vidi u njenom posljednjem filmu "Honey Boy" u kojem glumi Shia LeBouf, koji bi, ruku na srce, bio preporuka broj jedan da nismo već višestruko spominjali da ga treba dodati na watchlistu. Har’el je također jedna od pokretačica kampanje #FreeTheBid koja se zalaže za otvaranje filmskog svijeta redateljicama.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više