Search

Kako sam se oduševio neponovljivom Fran Lebowitz

Kako sam se oduševio neponovljivom Fran Lebowitz

Tekst: Jordan Cvetanović


Od prvog dana kada sam uopće saznao da ona postoji, bio sam fasciniran pojavom Fran Lebowitz. Sve mi je bilo uzbudljivo, doslovno sve: od toga kako se odijeva, kako govori, gestikulira, naglašava riječi, kako iščekuje smijeh sugovornika, gdje stavlja punchline, što priča i kojom brzinom to radi. Sve zajedno, sjećam se dobro, učinilo je da doslovno ostanem bez teksta i da se zapitam kako je uopće moguće da su mi njezin lik i djelo promaknuli sve ove godine. Bilo je to vjerojatno onda kada je izašao njen prvi film u režiji Martina Scorsesea “Public Speaking”, koji nije ostvario ni pola gledanosti i pažnje javnosti kao euforična suradnja koja se dogodila točno deset godina kasnije, upakirana u više nego aktualan i intrigantan naslov “Pretend It’s A City” . Netko pametan je davno rekao da se o umjetničkom djelu često može suditi po lakoći kojom se konzumira, što je i više nego točno u slučaju Netflixovog dokumentarca o ovoj fascinantnoj Njujorčanki, spisateljici i nenadmašnoj komičarki čije nastupe širom svijeta prate gromoglasni zvuci odobravanja poslije svake izgovorene riječi.

Kako sam se oduševio neponovljivom Fran Lebowitz (фото 1)

Samo vas gledam

Ova mini serija od sedam epizoda nazvana je po njenom osobnom manifestu i na neki način predstavlja savršen poligon i prirodno stanište za Fran Lebowitz koja se može do iznemoglosti žaliti i pričati na svaku temu, posebno o gradu kojeg poznaje uzduž i poprijeko. Ona je tip osobe koju možete vidjeti na tulumu Vanity Faira u zagrljaju s nekom zvijezdom s A liste, kao i u metrou jer je poznata po tome da voli sama lutati gradom i pratiti kako diše metropola.

I to ne bilo kakva metropola, već taj vječni misterij, New york, koji se i po njenom svjedočenju uspio transformiratu u nešto što možda više nitko ne može prepoznati

Bez obzira na uspjeh ovog projekta, život Fran Lebowitz je fascinantan skoro u svakom segmentu i kada je autentična autorica, oštroumna kritičarka, neposlušna javna osoba, ali i po potrebi epizodna glumica.

Read before you think

Poznata je po svojim sarkastičnim društvenim komentarima o američkom životu, ali i duhovitoj grubosti i rijetkoj spontanosti. Mnogi je smatraju modernom verzijom Dorothy Parker. Više je nego prepoznatljiva po tome što nosi odijela šivana po mjeri, bori se za prava pušača, ali i činjenici da živi bez tehnologije – nikada u životu nije koristila pisaću mašinu, kompjuter, mobitel ili tablet. Međutim, zato posjeduje kolekciju od preko 10 tisuća knjiga koje je doista i pročitala. Kroz život se družila s velikim brojem umjetnika, glazbenika i pisaca poput Toni Morrison i Petera Hujara. Imala je nevjerojatnu sreću da se sa samo 20 godina preseli u New York gdje je odmah počela raditi za Changes, mali časopis o radikalnoj politici i kulturi koji je osnovala Susan Graham Ungaro, supruga Charlesa Mingusa, jednog od najvećih jazz glazbenika. Tu je prodavala oglasni prostor, a potom je počela pisati kritike knjiga i filmova. Ubrzo skreće pažnju na sebe i upoznaje Andyja Warhola kod kojeg dobiva posao u magazinu Interview.

U kolumni nazvanoj I Cover the Waterfront piše o horor filmovima i daje mišljenje i savjete na razne teme, ali i sočno podbada publiku. Ovi eseji s njenim prodornim komentarima o životu u gradu, sačuvani su i objavljeni u dva toma, Metropolitan Life i Social Studies, koji su je zapravo i lansirali na svjetsku književnu i kulturnu mapu.

Kako sam se oduševio neponovljivom Fran Lebowitz (фото 2)

Bez komentara, molim!

Zbog svega navedenog ovaj Netflixov projekt ima veliku važnost. Nije u pitanju sjedenje u zadimljenom restoranu prekoputa Spikea Leeja ili Aleca Baldwina ili osvrtanje na teme poput one zašto je bivši gradonačelnik Bloomberg postavio ružne i nepraktične klupe po New Yorku. Ovo je antologijski zapis vremena u kojem živimo i koje se sigurno nikada više neće vratiti. Ovo je ujedno i izvanredna žanrovska forma u kojoj Fran Lebowitz samozadovoljno uživa u svakoj sekundi, jer kako je odavno izjavila, televizijski format je fantastičan po mnogočemu, a naročito zbog toga što je nitko ne prekida dok govori.

U svakom slučaju, bilo da se slažete s njom ili vas živcira po nekim pitanjima, njena karizma razara sve barijere, magnetično vas pribija uz ekran, tako da poslije svake epizode imate dojam da je prekratko trajala ili da ste iznenada stekli novog najboljeg prijatelja. 

Ali, u tome je tajna fatalnih ličnosti. Jedna od njih je i Fran Lebowitz. Bez dileme.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više