Search

Snaga i važnost ženskog trija u popularnoj kulturi

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Film "Male žene" bio je jedno od omiljenih zimskih filmskih, ali i književnih naslova, jer su se mnogi nakon odgledanog filma redateljice Grete Gerwig vratili na legendarno djelo Louise May Alcott ili ga, pak, odlučili uzeti u ruke po prvi put. Pored toga što je beskrajno šarmantan i pozitivan (usprkos i nekim tragičnim, nažalost prilično životnim dijelovima) film je zbog napora redateljice, odlične glumačke kemije i, naravno, kvalitetne priče, nepogrješivo živ, suvremen i aktualan, iako nam Američki građanski rat nije baš pretjerano blisko razdoblje. A baš u tome i je stvar. Da je radnja smještena i u antičko doba ili u moderan svijet, samo ostvarenje bi se u konačnici sigurno malo razlikovalo, ali u suštini vjerojatno vrlo malo u odnosu na sličnosti koje bi dominirale. Četiri sestre, koje možemo smatrati kao da su tri, od kojih svakoj pripada po jedna osobina, a upravo ih te sukobljene osobine ličnosti čine kompaktnom jedinkom i nesalomljivom strukturom. Zato, osim toga što su "Male žene" lijepo razrađen i kvalitetan film, podsjetile su nas i na nešto još važnije. Na zajedništvo i individualnost. Na značaj ženske grupe i ljepotu različitosti, koja se gotovo simbolično kroz povijest popularne kulture pojavljuje u obliku broja tri.

Snaga i važnost ženskog trija u popularnoj kulturi (фото 1)
Charlijevi anđeli (2019.)

Tri je moćna brojka, broj razdijeljene energije, ali i jedinstva pa nije ni čudo što oduvijek postoji u kulturi i što mu se pripisuju brojne magične karakteristike. Brzo premotavanje unatrag i sjetit ćemo se da u bajkama protagonist obično naiđe na tri vile, dobije pravo na tri puta pogađati, postaviti tri pitanja ili zaželjeti tri želje. U rimskoj mitologiji, a samim tim i u umjetnosti, postoje tri Gracije (u grčkoj mitologiji Harite) kao utjelovljenje ljepote, šarma, radosti i kreativnosti te njihova tri opskurna pandana, boginje osvete Furije (u grčkoj mitologiji Erinije). I frojdovski promatrano svačije biće podijeljeno na tri dijela - na id, ego i superego. Tri "karaktera" koja idealno, djeluju u međusobnom skladu pa čine ono što zaista jesmo, jedno je naše javno lice, a  jedno ono što mislimo ili želimo da budemo. Postoje i tri Powerpuff Girls, tri je i "Jewel Ridersa", ako se itko sjeća Starle i ekipe iz crtanog filma, čak su i tri sestre s prezimenom Kardashian, a o povijesti ženskih trio bendova da i ne govorimo. Ukratko, sve što je važno i snažno u tom određenom trenutku dolazi u obliku broja tri.

Snaga i važnost ženskog trija u popularnoj kulturi (фото 2)
Hokus pokus (1993.)

Povijesno promatrano, tri sestre su se često pojavljivale na filmu, kada je bilo neophodno istaknuti ženska snagu poput kojekavne tamna antimaterije i samim time okultnu moć trija. Vjerojatno nitko nikada nije čuo niti čitao o dvije sestre čarobnice, kao ni o pet, ali o tri - tu već imamo pozamašan popis od vještica u tragediji "Macbeth" Williama Shakespearea pa sve do njihovih brojnih osuvremenjenih verzija. Legendarna komedija"Hokus pokus" ili, pak, TV serijal "Čarobnice" u kojem tri sestre vještice pokušavaju da spasiti svijet (ili barem San Francisco) od zlih bića i demona, ili, primjerice, film “Vještice iz Eastwicka” u kojem Jack Nicholson kao Daryl Van Horne, vrag glavom i bradom, "zavodi" Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon i Cher u ulogama Sukie Ridgemont, Jane Spofford i Alexandre Medford. Svi ovi filmovi imaju jedno te isti problematičan potkontekst koji jasno osvjetljava što kultura i društvo misle o poziciji moći i ženama, a to je očigledno da su jedino moćne, opasne i prijetnja kada su zajedno. Koliko je god to s jedne strane poražavajuć stav, s druge ga možda na neki način i treba razmotriti. Definitivno ne kao de facto, istinu i pravilo, jer točan svakako nije, ali kao podsjetnik da povezanost i podrška stvarno osnažuje te da se od "snažne" može ići ka "snažnijoj" samo zajedno.

Snaga i važnost ženskog trija u popularnoj kulturi (фото 3)
Vještice iz Eastwicka, 1987.

Jer ženski trio zapravo i ima poseban zadatak. Da rastavi sustav i onda ga ponovno složi. Nagrađivana filmska drama "Sati" jedan je od onih kultnih naslova koji su građeni na sustavu broja tri, u kojem su tri žene, u tri različita perioda povezane istim romanom - "Gospođa Dalloway", Virginije Wolf. Prvi lik je sama spisateljice koja piše roman i pokušava se izvući iz duboke depresije, druga je Laura Brown, trudna domaćica zarobljena u životnoj kolotečini i nesretnom braku, koja čita roman, treća je Clarissa Vaughan, koja je svojevrsna gospođa Dalloway smještena u suvremeno doba, a sve su povezane istim sumnjama, istim brigama, istim nesigurnostima...

I zato u svim ovim ostvarenjima, paralelno s manje ili više uspješnom borbom protiv patrijarhata, treba tražiti isto u različitom, odnosno veliku snagu i potencijale kako pojedinaca, tako i zajednice. Junakinje su građene tako da imaju jasno definirane osobine, sklonosti, želje i težnje pa iako su nerijetko potekle iz istog društvenog miljea ili obitelji, one su veoma različite te nas nabrojani uratci uče o ljepotama različitosti koje treba intenzivirati, ali jednakosti koju ne smijemo zaboraviti.

Snaga i važnost ženskog trija u popularnoj kulturi (фото 4)
Sati, 2002.

Niti jedna jedina perspektiva bilo koje od junakinja, nije bila ona kojoj je pripisana ultimativna ispravnost i istina. Nema samo jedne točke u kojoj je sažeta sva istina, niti njezinog jedinstvenog utjelovljenja, ali je svaka u pravu, koliko sama može biti. Imati baš ovu brojku, koja nije ni premala ni prevelika, već naprosto dovoljna, zapravo znači imati konstantan podsjetnik u kulturi na to koliko su različite perspektive i solidarnost neophodne. U bilo kojem romanu ili filmu, od Čehovljeve "Tri sestre" u kojima je gotovo nemoguće ne pronaći se jer su autorovi likovi toliko stvarni i nesavršeni kao da su od krvi i mesa, a ne od slova, pa sve do najnovije verzije hita "Čarlijevi anđeli", svi likovi opstaju baš zato što su jedinstveni i drugačiji, zato što nisu bezlični amblem za ženu, nego žena i individua po sebi. Svaka je solo čin, monodrama, ali je postavljena u trokut s još dvije, jednako značajne žene, a nijedna strana tog trokuta ne smije ostati bez potpore, da ne bi sve otišlo "kvragu" - zato što razumjeti i podržati drugu ženu znači razumjeti i podržati samu sebe.

Leave a comment

više