Search

Ennio Morricone: Skladbe po kojima ćemo zauvijek pamtiti genija filmske glazbe

Ennio Morricone: Skladbe po kojima ćemo zauvijek pamtiti genija filmske glazbe

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Za sve one koji vole film i glazbu i koji su svjesni koliko dobar soundtrack može podići, ali i ubiti atmosferu filma, ime Ennio Morricone znači puno. Postao je poznat blisko surađujući s prijateljem i redateljem Sergiom Leoneom skladajući glazbu za špageti vesterne poput "Za šaku dolara" i "Dobar, loš, zao". Uspio je s glazbom predstaviti  mitsku prazninu pejsaža oko likova i brutalne realnosti koje žive na filmu i od tada je ostao genije glazbe koja dočarava atmosferu i otvara pejsaže koje počinjemo zamišljati već na prvi zvuk. Svojim radom i razumijevanjem glazbe utjecao je na mnoge mlađe skadatelje, ali i redatelje s kojima je do kraja života blisko surađivao i usprkos holivudskom uspjehu, ostao je vjeran svojim korijenima, do kraja života skladajući za talijanske filmove. Jedinstvenim talentom Morricone je stvarao melodije koje su pratile i nadopunjavale filmove od komedija preko trilera do povijesnih drama. Surađivao je s velikanima filmske industrije kao što su Bernardo Bertolucci, Pier Paolo Pasolini, Terrence Malick, Roland Joffé, Brian De Palma, Barry Levinson, Mike Nichols, John Carpenter, Quentin Tarantino... Jednom je izjavio da je "raditi za film nevjerojatno iskustvo jer mi je dalo priliku da eksperimentiram sa svojim idejama, da ih slušam u izvođenju orkestra i iskoristim za konkretan cilj" i to je vjerojatno najsveobuhvatniji prikaz onoga kako je doživljavao glazbu. Snažno, magično, eksperimentalno, svrsishodno...

Dobitnik Oscara preminuo je danas u Rimu u 92. godini života, ali melodije koje je stvorio ostaju zauvijek lelujati našim mislima i filmovima koje volimo i u to ime prisjećamo se najboljih soundtrackova koje je stvorio.

"Odbjegli Django"

S obzirom na to da je glazba jedan od osnovnih razloga zašto su Tarantinovi filmovi ono što jesu, nije začuđujuće da ovaj redatalje poklanja nevjerojatno mnogo pažnje upravo tome i i da je vrlo i strog i izbirljiv kada je odabir soundtracka u pitanju. Otud je sasvim i logično da je Quentin Tarantino nerijetko upotrebljavao Morriconeove skladbe za nekoliko svojih filmova. Tako smo "Death Rides a Horse" mogli čuti u "Kill Bill", dok su teme "Paranoia Prima" i "Unexpected Violence" ("Violenza Inattesa"), korištene u filmu "Otporan na smrt". Dvije godine nakon tog filma, točnije 2009., došlo je konačno do dogovora između Morriconea i Tarantina i kompozitor je trebao skladati glazbu za film "Nemilosrdni gadovi". Nažalost zbog kratkog roka, suradnja se nije ostvarila, ali je Tarantino sedam njegovih kompozicija uvrstio na soundtrack. Konačno, za film iz 2012. "Odbjegli Django" s talijanskom pjevačicom Elisom komponirao je pjesmu "Ancora Qui" a nakon toga su surađivali i na cjelokupnom soundtracku za “Mrska osmorka”.

"Cinema Paradiso"

Predivan soundtrack na kojem je Morricone radio sa svojim sinom Andreom, a prati film o dječaku Salvatoreu koji krišom uhodi lokalnog kinooperatera Alfreda i uvodi se u magiju filma. U drugom dijelu junak je već adolescent, a u trećem ugledni filmski redatelj koji se, nakon 40 godina, vraća na Siciliju na Alfredov sprovod. Tu nad sjećanjima i uspomenama kina Paradiso redatelj rekapitulira odnos prema filmu, obitelji, zavičaju... Nevjerojatna količinu nostalgije i izleti u film, u nevinost djetinjstva, u prošlost i na sicilijanski jug, pojačani su muzikom jer je Morricone uspio gotovo savršeno pogoditi raspoloženje i ispratiti sva tri razdoblja života glavnog junaka.

"Lolita"

Možda i jedan od najboljih soundtrackova, u kojem je Morricone uspio nepretenciozno, ali dovoljno snažno naglasiti senzualnost i romantičnu notu opsesije, ljubavi, zavodljivosti, požude... Kako je i sam rekao: "Glazbom je trebalo pratiti želje redatelja, da od Lolite napravim iskrenu i obostranu ljubavnu priču, usprkos čistoći i naivnosti mlade tinejdžerice".

"Bilo jednom na Divljem zapadu"

Klasik za sva vremena i legendarno ostvarenje, čak i za one koji nisu naklonjeni špageti-vesternima. Epska priča koja ima sve neophodne elemente, misteriozni stranac s harmonikom, prelijepa udovica u opasnosti, ozloglašeni desperado i nemilosrdni ubojica. S obzirom na to da je Leone već bio upoznat s radom skadatelja, dogovor je bio da glavna tema bude komponirana i prije nego što je započelo snimanje filma. Tako je glazba svirala čitavo vrijeme trajanja snimanja, ne bi li glumačka ekipa bila inspirirana i maksimalno udubljena u priču i atmosferu.

Leave a comment

više