Search

Kako se glazba promijenila tijekom pandemije i koja je njena budućnost?

Kako se glazba promijenila tijekom pandemije i koja je njena budućnost?

Tekst: BURO.



Postoji toliko glazbe na svijetu, toliko žanrova, podžanrova, utjecaja da slobodno i sa sigurnošću možemo kazati da smo u 2020. poprilično razmaženi kada je izbor u pitanju, jer ga barem u ovom slučaju imamo dosta. Sa stotinama milijuna isproduciranih pjesama, lako je zapitati se kako je moguće da glazbenici još uvijek uspijevaju da se svojim pjesmama izdvoje od drugih i stvore glazbu kojom nas i dalje mogu oduševiti. Odgovor vjerojatno leži u tome da koliko god se sve prevrtalo, obrtalo i ponavljalo, uspijevaju uhvatiti neki duh vremena u kojem živimo ili barem neki njegov dio, a to je ono s čime se povezujemo i primjetno je da u tom pogledu glazba kao i sve druge industrije prolazi neke značajnije promjene i formalne i sadržajne.


Za početak, prošli su dani velikih produkcijskih kuća. Snimaš glazbu? Priključi gitaru na komp i počni svirati. Želiš napisati pjesmu? Samo kreni da pišeš o svemu što osjećaš i nešto će se već dogoditi. Treba ti dobar bubanj za ritam i tempo u refrenu? Downloaduj omiljeni loop i složi ga sa svojim notama. Nedostaje ti malo neobičnosti? “Posudi” sample iz YouTube videa indijskog sitar kvarteta kojim se opsjedaš od nedavno. Tehnologija i nevjerojatna povezanost koju su društvene mreže donijele su donijele i toliko novih mogućnost da oni koji se bave glazbom skupljaju zvukove širom svijeta i naprave sasvim specifičnu i zapravo autentičnu vlastitu produkciju. Tako, i nastaje nevjerojatan broj numera, jer su mogućnosti zapravo stvarno nepregledne.


Upravo ta globalizacija glazbe i novi val glazbene produkcije koji je omogućio da dobra volja, malo tehnologije i sjajan osjećaj budu dovoljni za stvaranje, je 2019. potvrdio uspon čitavog novog žanra glazbe usprkos činjenici da je toliko postojećih. Bedroom pop je produkt kantautora širom svijeta koji su tražili i pronašli način samoizražavanja kroz glazbu, i mogućnost da istu postave na platforme i učine dostupnom bez neophodnosti da imaju neki veliki, ako uopće i ikakav novac. Funkcionira po principu: napišeš pjesmu, snimiš je u svojoj sobi (odatle i ime, očigledno) i objaviš je na Spotify i Soundhound platformi, i to sve za tjedan dana. Ovakav sistem je možda djelovao neozbiljnim i čudnim na početku, ali je jako brzo uzeo maha, a autorima donosio čak i milijunske preglede. “Pretty Girl” je jedna od prvih pjesama koja se smatra ovim žanrom i daleko je od genijalne, ali broji preko 140 milijuna pregleda i iako tehnički nije savršeno upeglana lako je razumjeti zašto je privukla toliko pažnje. I ova pjesma, a i bedroom pop, generalno odlikuju kvalitetom od koje smo se pomalo odvikli ali nam je nedostajala. Sirovost, intimnost, iskrenost i DIY pristup.

Tako, dolazimo do ove godine i činjenice da je sve što smo naučili prošle, zapravo bilo višestruko korisno i primjenljivo jer je bedroom u doba karantene sve što smo i vidjeli i imali. Iako jesmo pregazili sva žanrovska obilježja i jasne podjele ostaje pitanje što će glazbeno obilježiti ovu blesavu i po svemu neobičnu 2020. godinu? Što je to bio najveći glazbeni “trend” u novoj normalnoj svakodnevici?

S jedne strane to je sasvim sigurno nevjerojatna količina nostalgije, i po tko zna koji put primijećeno opće vraćanje u prošlost i posezanje za ritmovima prošlih era, konkretno 80-ih ponajviše. S druge, kako i priliči super nesigurnim i turbulentnim periodima, Spotify je zabilježio porast u potrazi “chill” glazbe na listama ljudi, kao i to da su playliste ljudi više akustične, manje za plesanje, i generalno s laganijim ritmovima i energijom. Slično je potvrdila i platforma Pandora koja primjećuje porast u kategorijama: Cleaning, Wind-Down, Focus, i Family.

Treće, ako ne i najviše važno, je to da ako nas je ova godina igdje odvela onda je to da su glazbenici otkrili pun potencijal svoje glazbe. Možda nemamo jasno definiran žanr (iako je sudeći po platformama najtraženiji lo-fi) ali su autori otkrili moć koju imaju, ne samo da bi rekli što i kako se osjećaju, nego i utjecali na čitave generacije. Tu se vraćamo na bedroom pop čije parametre kao da su odjednom svi preuzeli. Snimalo se kod kuće u studijima, iskreno, predano i s glasnim porukama podrške i promjene i 2020. je definitivno godina kada su glazbenici shvatili ono što svi znamo od uvijek. Da imaju glas. U svim njegovim prenesenim i konkretnim značenjima i više nego ikada prije pjesme producirane tijekom pandemije su postale brutalno iskrene.

Matt Maltsese je napisao čak i baladu o pandemiji i koliko sve teško prolazi, Anderson .Paak je iskoristio priliku da objavi “Lockdown”, zarazni R&B beat s moćnim tekstom koji tjera na razmišljanje i koji je najdirektnije moguće vezan za BLM pokret, Alicia Keys u “So Done” govori o osnaživanju, a Miley Cyrus nas nije poštedjela ni jednog detalja u prepričavanju vlastitog turbulentnog emotivnog života proteklih godina u “Midnight Sky”. U godini političkih previranja i globalne pandemije, glazba je postala puno osobnije sredstvo izražavanja i oružje za kulturne promjene, i možda nema žanr, ali ima priličnu snagu i iskrenost, i predviđamo da će tako ostati i u budućnosti. Pod kakvom god etiketom bila.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više