Traži

Sve što trebate znati o trapu - najpopularnijem glazbenom žanru današnjice

Sve što trebate znati o trapu - najpopularnijem glazbenom žanru današnjice

Kako su zvuci Atlante pokorili strane i domaće glazbene ljestvice


Prije samo 5-6 godina, razgovarati o trap sceni u Hrvatskoj nije imalo smisla jer ona praktički nije ni postojala. U to vrijeme High5 su pomalo sramežljivo i dosta rijetko uploadali pjesme na SoundCloud uz skroman feedback publike koju su uglavnom činili njihovi prijatelji i poneki zalutali trap entuzijasti koji su nabasali na njih na internetu. Otprilike u istom periodu, KUKU$ Klan su svoje prve materijale dizali na YouTube, da bi ih potom brisali jer ni sami nisu bili zadovoljni kako to zvuči. Fast forward u 2019., i što se promijenilo? High5 nastupaju na gotovo svim velikim festivalima u regiji ispred više tisuća ljudi koji repaju tekstove svih njihovih pjesama, dok su zadnja dva singla KUKU$ Klana došli do samog vrha regionalne trending liste na YouTubeu, uz bok nekim naizgled puno popularnijim izvođačima narodnjačkog izričaja. No, da bi shvatili kako je došlo do tog uspjeha, treba proučiti ključne promjene koje su se u popularnoj glazbi dogodile na globalnoj razini.

Rock je mrtav, hip hop je sjeo na prijestolje kao najpopularniji žanr

Ovo možda zvuči dosta smjelo i sigurno se mnogi neće složiti s tim, ali zapravo je istina. 2017. je bila prva godina u SAD-u u kojoj je sedam od deset najstreamanijih i najprodavanijih albuma došlo iz sfere hip hopa i R&B-a (četiri od tih sedam su albumi na kojima prevladava trap). Slični rezultati su se ponovili i u 2018. S obzirom na to da je Amerika i dalje polazišna točka većine pop-kulturnih trendova, tako i ovaj utjecaj polako, ali sigurno djeluje i na ostatak svijeta.

Naravno da rock nije doslovno mrtav, no izgubio je ono što je desetljećima držao - prevlast nad svim ostalim žanrovima popularne glazbe. Rock publika nije bila demografski ograničena, njegova popularnost je prelazila sve rasne, dobne i društvene podjele. Rock je bio poput ogromnog dvorca u kojem je bilo mjesta za baš svakoga. No, nakon što dosegneš vrh, postoji samo jedan smjer kojim možeš nastaviti. Tako se u posljednjih desetak godina razvilo zasićenje koje je umanjilo komercijalnu potentnost najvećih svjetskih bendova, oni koji su ostvarivali solidne brojke su bili osrednje kvalitete, a zanimljivi novi bendovi nisu bili u stanju svojim rezultatima zadovoljiti gladne diskografe. Uz to, čitava rock estetika je došla do faze "već viđeno" i novim klincima nije nudila ništa novo i intrigantno.

Prije desetak godina i hip hop je počeo doživljavati svojevrsnu katarzu. Period iznimno lukrativnog komercijalnog rapa je bio pri svom kraju, hitovi su počeli zvučati kao da su svi izašli iz istog kalupa, a multimilijunske prodaje su polako postajale stvar prošlosti. U tom razdoblju Kanye West je objavio svoj četvrti studijski album, 808s & Heartbreak. Stilom zamjetno drukčiji od prijašnja tri, 808s je dočekan na nož kod brojnih kritičara zbog korištenja autotunea i zbog zvuka koji je generalno bio okarakteriziran kao premekan.

Ono što nitko u tom trenutku nije mogao pretpostaviti (pa, nitko osim Kanyea vjerojatno) jest da će upravo taj album biti početak nove ere, kamen temeljac na kojem će izrasti neki od najpopularnijih repera današnjice. Kanye i Kid Cudi su pokazali klincima da reperi mogu pjevati i da postoje produkcijski alati kojima se glas može instrumentalizirati - nešto što je Future odnio na novu razinu u godinama koje su slijedile. Kad je ta stigma da reperi ne mogu (točnije, ne smiju) pjevati pregažena, više ništa nije bilo isto. I u tom trenutku, trap je eksplodirao.

Osim samog zvuka, promijenio se i način na koji se hip hop stvara. Skupa oprema i profesionalni studiji više nisu esencijalni; danas svatko može na kompjuteru napraviti instrumental u nekom od brojnih programa koji su sve više user friendly, na smartphoneu snimiti vokalnu ideju (bilo da je riječ o cijeloj strofi ili samo melodiji refrena) i osnova nove pjesme je već tu. Uz to, forma klasičnog albuma, iako još uvijek prisutna, postaje sve manje relevantna. U vrijeme kad od osnovne ideje do javnog plasiranja potpuno završene pjesme može proći jedan dan, sve je više repera koji žele svoje stvaralaštvo podijeliti s publikom što je brže moguće. Streaming servisi novi su CD shopovi, samo što za cijenu jednog albuma na CD-u nekoliko mjeseci možeš streamati tisuće pjesama različitih žanrova na Deezeru, Spotifyju, Tidalu...

Kanye

Reperi, najgladniji biznismeni među glazbenicima, rano su prepoznali potencijal streaminga. Primjerice, Lil Uzi Vert je s 20 godina uploadao svoje prve pjesme na Soundcloudu, u vrijeme kad je bio jedan od tisuća nadolazećih novih nada. Početni feedback je bio zanemariv, pjesme su u prvih mjesec dana generirale tek nekoliko stotina slušanja. No, nije odustajao, nastavio je jednakim tempom i broj slušanja je neprekidno rastao. Tri godine kasnije, zahvaljujući nekoliko mixtapeova koji su izašli SAMO na internetu i megahitu XO Tour Llif3, Uzi Vert prikupio je više od milijardu streamova na Spotifyju i Grammy nominaciju za najboljeg novog artista.

Kako opisati trap nekome tko ga ne razlikuje od klasičnog hip hopa? Ovaj podžanr koji vuče korijene s juga SAD-a karakteriziraju usporeni beatovi preopterećeni basom i hi-hatovima, nastali pod snažnim utjecajem marihuane i kodeinskog sirupa. Većini izvođača koji spadaju u tu sferu osporavao se manjak kvalitete i dubine u tekstovima jer se u svojim pjesmama uglavnom bave dilanjem droge, veličanjem materijalizma i ženskih atributa, a sve je to upotpunjeno povremenim duhovitim punchlineovima. No ono što je važno razumjeti je da trap nikad nije bio fokusiran na liriku jednako koliko na sveukupni zvuk, stil i prezentaciju. Primjerice, već spomenutog Futurea je gotovo nemoguće razumjeti ako paralelno sa slušanjem neke njegove pjesme ne čitate tekst na Geniusu; neovisno o tome, njegov repertoar je sjajan i način na koji je svoj glas uz pomoć autotunea pretvorio u instrument je jedinstven i gotovo jednako utjecajan kao Kanyeov 808s. Isto tako, svaki artist jako drži do svog stila. Prošlo je vrijeme hip hopa 90-ih i ranih 2000-ih i baggy odjeće koju su svi nosili, danas se glazbenici praktički natječu čiji stil će biti unikatniji i pomaknutiji.

Trap se danas može čuti u gotovo svim porama mainstream glazbe. Njegov utjecaj na R&B je ogroman, ali i na pop također (npr. suradnja Katy Perry i grupe Migos). Drake je na početku svoje karijere bio mekani reper koji je koketirao između hip hopa i R&B-a, da bi u kasnijoj fazi objeručke prihvatio trap koji je sad glavni zvuk na njegovim albumima. Prigrlio ga je i Kendrick Lamar, genijalac koji s nekoliko pjesama s posljednjeg albuma DAMN. na svoj jedinstven način približio trap ljubiteljima klasičnog hip hopa. Dijametralno drukčiji stil od njegovog furaju artisti poput gore spomenutog Lil Uzi Verta, Lil Skiesa i tragično preminulih Lil Peepa i XXXTentaciona. Njihovu glazbu često nazivaju emo trapom i u njoj je lakše prepoznati utjecaje rocka i punka, nego hip hopa, što govori o tome koliko brzo trap razvija svoje podstilove.

Kako su se sve te promjene odrazile na mikro razini u Hrvatskoj? High5 i KUKU$ definitivno više nisu jedini sinonimi za trap. Pojavili su se novi artisti čije karijere su tek na početku, ali potencijal je neupitan. Trenutno najpopularniji reper u državi, Vojko V, na svom megauspješnom solo prvijencu ima više pjesama koje odišu trap zvukom (nemojmo zaboraviti i Vojkovu sad već umirovljenu trap grupu, Kiša Metaka). Mediji i agencije su također prepoznali njihov utjecaj na novu generaciju tinejdžera tako da ih sve češće angažiraju u svojim kampanjama, a čini se da su i ljudi iz Porina konačno počeli obraćati pažnju.

Možemo li reći da, (mama), napokon su uspjeli?

više