Traži

Büro 24/7 prijedlog: 5 knjiga za plažu

Büro 24/7 prijedlog: 5 knjiga za plažu

Knjige za more, plažu i sjenu borova...


Fotografija: buro247 arhiva

Petra Miočić, autorica odličnog bloga procitajto.com posvećenog svim ljubiteljima pisane riječi, za Büro 24/7 odabrala je idealne naslove za lijena izležavanja na plaži

Ne čitamo. Nemilosrdne statistike svake godine sve uvjerenije u nas upiru prstom, njihove malene brojke, sićušni postoci i velika crvena slova prijekorno nas gledaju i kao da nam govore: "Ne čitate!" Ne čitamo. A opet... Društvene su mreže prepune knjigoljubaca, blogovi o knjigama niču u svakom kutku virtualnog svemira, na najnovije se naslove u knjižnici čeka kao na novu Birkinicu, a tek je ljeti vidljiva širina opsega našeg "nečitanja". Plaže su prepune... Kupača i knjiga, uz neizostavnu kremu za sunčanje i sunčane naočale na ručnik gotovo svakog kupača brižljivo je položena i knjiga. Za neke je knjigoskeptike razlog nošenja knjige na more posve praktičan jer, za razliku od pametnih i inih telefona i uređaja, knjiga će teško sama odšetati s plaže. Šalu na stranu, knjiga je idealan prijatelj "za na more"; ne govori glasno, a kaže tako puno, ne žali se na vrućinu, ne smeta joj voda ni sol, ne ljuti se prekineš li je usred rečenice i uvijek možeš s njom nastaviti točno na mjestu posljednje stanke. I nesebično ti otkriva svoj svijet, ne uzimajući pritom ništa iz tvojega. 

Koje su to, dakle, knjige koje nosimo na plažu? Žanrovska literatura poput krimića i ljubića, nešto ozbiljniji literarni tekstovi, samo noviteti ili mješavina svega onog što tijekom godine nismo stigli pročitati? I dok je odjeća na nama sve kraća, tekstovi u našim rukama sve su dulji, a mi vam donosimo izbor, žanrovski raznolikih i tematski šarolikih, tekstova u kojima ćete ovog ljeta neosporno uživati.

Gillian Flynn : "Mračna mjesta" (Fraktura, 2015.)
Niz ljetnih preporuka započinjemo psihološkim trilerom, toliko stvarnim i jezovitim da će vas od njega, i uz najveće vrućine, prolaziti srsi. Autorica, Gillian Flynn, kao nekadašnja policijska izvjestiteljica, zna kako je život najjezovitiji od svih pisaca i stoga se trudi svakoj svojoj priči udahnuti život, učiniti je stvarnom i toliko mogućom da će i najhladnokrvniji odvratiti pogled. U "Mračnim mjestima" radnja je konstruirana oko Libby Day koja godinama uvjereno odbija primiti ikakve vijesti od Bena te svako Benovo pismo završava u smeću. Nezaposlena i bez prijatelja, istopljenih financijskih zaliha, Libby se nalazi pred egzistencijalnim problemom koji se pretvara u moralni kada joj predstavnik neobičnog udruženja Kill Club, Lyle, ponudi novac u zamjenu za suradnju u njihovoj istrazi o Benu. Ta bi istraga trebala dovesti do Benova oslobođenja. Libbyno je uvjerenje teško poljuljati, no financijska će je kriza odvesti na put kojim inače ne bi krenula i uvesti je u istragu čiji će rasplet donijeti mnogo toga. 
"Mračna mjesta" pravi  su izbor za vas volite li iz priče iščitati nekoliko razina. Prvu i osnovnu, jezivu, priču jedne obiteljske tragedije čija se kulminacija odigrala u mahnitom spletu bizarno i banalno posloženih događaja i drugu, o svojevrsnoj industriji zločina u kojoj zločinci, u maniri najvećih rock-zvijezda, uživaju popularnost i naklonost horda sljedbenika i poklonika. Na dubljoj vas razini Flynn navodi da razmislite o drugosti i o onima koji moraju biti "drugačiji" da bismo mi mogli ostati "normalni". Čak i kada to nismo.


Ankica Tomić : "Naročito ljeti" (V.B.Z., 2011.)
Ne čitate suvremene domaće autore, smatrate ih preteškima? A ako je njihov roman usto i nagrađivan, za vas je to siguran znak za s(p)retno zaobilaženje? Ljeto je, često, savršeno vrijeme za otapanje... Predrasuda i zato vam toplo preporučujemo V.B.Z.-ovom nagradom za najbolji neobjavljeni roman ovjenčan literarni prvijenac Ankice Tomić "Naročito ljeti".
Četverogodišnja se Ankica, nekad u sedamdesetima, s roditeljima i starijim bratom Tonćijem iz Srbije preselila na jedan dalmatinski otok. Razmjere razdaljine nije shvaćala ni kada su nova i drugačija lica zamijenila stara i tako poznata. Oživljavajući u sebi reminiscencije na djetinjstvo stvorila je toplu i zabavnu, opuštajuću i laganu, dječje iskrenu, a opet tako veliku priču. Dječjim očima viđen, svijet je naizgled vrlo jednostavan, no dječja će oštroumnost, svojstvena djeci što tek otkrivaju i spoznavaju svijet oko sebe, pritom pažljivo gradeći svoj vlastiti, zapanjiti mnoge. Tom oštroumnošću vođena, odrasla će nam Ankica ispričati priču male i, kroz niz anegdota i crtica što naviru iz sjećanja, dočarati nam duh kraja sedamdesetih i početka osamdesetih godina. Autorica će nas podsjetiti koliko je divno i važno uživati u svakome danu i koliko se ljepote krije u malim stvarima.
Stoga, želite li se utopiti u priči, dopustiti joj da vas povuče u jedan drugi svijet ne odvodeći vas predaleko, niti geografski, niti u prošlost, dopustite si posjet mjestu na kojem nostalgiju prati okus slatkoće. Na tom ćete mjestu poželjeti da ljeto traje zauvijek, more je tamo plavije, borovi stvaraju bolji hlad, a sladoled ima puniji okus. 

Maria Duenas : "Vrijeme između krojenja" (Fraktura, 2013.)
Književnost često, osim na žanrove, dijelimo i na mušku i žensku; one se dotiču, ali se u pravilu ne preklapaju. No, ponekad se pojavi roman u punom, iskonskom smislu te riječi, roman čija literarnost i punoća nadilaze okvire žanrovskog pa i okvire spolnog čitanja, roman koji žene čitaju prve jer dame uvijek imaju prednost, a muškarci sa zanimanjem i čitateljskom požudom uranjaju među njegove korice dočim čitateljica odluči osvježenje potražiti u moru. Upravo takav roman je i "Vrijeme između krojenja" španjolske spisateljice i sveučilišne profesorice Marie Duenas.
U središtu je priče mlada madridska krojačica Sira Quirroga čiju je sudbinu Dueans iskrojila i, čini se, nebrojeno puta prekrojila stvorivši od nje najnevjerojatniju, a opet, u svojoj složenosti tako jednostavnu, životnu toaletu. Njen je vrlo zanimljiv životni put, unatoč ljubavi prema muškarcima, obilježen prijateljstvom s jednom ženom, Rosalindom Fox. Mlada će krojačica na krilima novostečenog imetka i zaslijepljena ludom, ali izrazito tjelesnom, zaljubljenošću iz rodnog Madrida u osvit španjolskog Građanskog rata krenuti put španjolskog Maroka, gdje će doživjeti i najljepše i najteže trenutke. Prijateljstvo s Rosalindom Siru Quirogu, Španjolku, pretvorit će u Marokanku Arish Agoriuq, veliku madridsku modisticu naizgled sklonu Francovoj Španjolskoj i Hitlerovoj Njemačkoj, no zapravo britansku špijunku čiji su krojevi opšiveni tajanstvenim rubom odavali mnogo više od toga što će dokone Njemice odjenuti na sljedećem primanju.
Iako bez ijedne ispuštene bombe, bez ijednog ispaljenog metka, "Vrijeme između krojenja" ratni je roman čija atmosfera odražava svu jezu ondašnjih događanja, a njegovim je stvaranjem autorica je nadišla žanrovske okvire dodajući ratnom romanu notu suspensa i presvlačeći ga ljubavnom presvlakom. U svako doba dana i u svako godišnje doba. Ako ovog ljeta imate vremena za samo jedan roman, ovo je pravi izbor.

Ece Temelkuran : "Žene koje pušu u čvorove" (Naklada Ljevak, 2015.)
Četiri žene. Četiri različite priče povezane u trenutku. One kreću na put preko Arapskog poluotoka, Bliskog istoka i sjeverne Afrike ne bi li došle glave onome koji je jednoj od njih slomio srce. Ne toliko iz ljubavi koliko iz bunta. Jer, ovaj kompleksni roman ceste, prvi takve vrste u korpusu turske nacionalne književnosti, ne krije u pozadini ljubavnu priču niti je ljubav njegov pokretač. Ne, ovaj je roman odraz razumijevanja ženskog i ženskosti i raslojavanje složenog odnosa prema ženama u islamskom svijetu. Prema ženama kakvima ih vide muškarci, ali i prema ženama kakvima one doživljavaju i same sebe, ali i "one druge"; generacijski, klasno ili nacionalno različite.
U knjizi se osobni put i traganje isprepliće s onim političkim, ističu se sličnosti i različitosti među kulturama što su ih zapadnjački čitatelji, dok ih promatraju iz udobnosti svojih dnevnih boravaka, pogleda zamućenog orijentalizmom, spremni podvesti pod zajednički nazivnik "islamskih", ističe se raznorodnost običaja i tekovina što ih svaka od žena, pripadnica nekog od društava zemalja što ih na svom putovanju posjećuju, nosi u sebi i što je čini različitom od njenih suputnica. 

Slavenka Drakulić: "Dora i Minotaur : moj život s Picassom" (Fraktura, 2015.)
Žene su zbog ljubavi spremne učiniti mnogo toga. Čak i one heroine kojima ponekad toliko stremimo. Upravo o tome govori Slavenka Drakulić u knjizi "Dora i Minotaur: moj život s Picassom", o anatomiji jednog ljubavnog odnosa u kojem se, ubrzanim ritmom, u koliziji dotiču dvije nevjerojatno kreativne energije, dva stvaralačka uma, od kojih je jedan neporecivo genijalan. No, može li taj odnos proizaći u zdravu i kvalitetnu, nadgrađujuću i nadopunjujuću vezu? Dora, iako slijepa od ljubavi, nije glupa – i sama je svjesna u kojoj je mjeri odnos s Picassom bolestan. No, poput vjernog bolesnika, neprekidno mu se vraća, ne želeći otići od njega ništa više no što on želi napustiti nju. Ima li veće žrtve od podastiranja sebe same, kao da propituje autorica ovog romana bogatog zanimljivostima, promišljanjima i propitivanjima.
Nevjerojatna je količina potmule tuge kojom su natopljene stranice ovog romana, gotovo jednako nevjerojatna kao što je autentičnost glasa kojim kroz roman progovara njegova autorica. Taj je glas toliko autentičan da smo ga, kao čitateljice i čitatelji, spremne proglasiti izvornim, Dorinim glasom. Pa premda u predgovoru Slavenka Drakulić ističe kako je cijeli roman zapravo nastao na temelju bilježaka što ih je vlastitom rukom napisala Dora, a koje su nedavno pronađene u Rijeci, sitnim slovima ispisan roman ispod naslova trebao bi sugerirati kako je ipak riječ o djelu fikcije, a položaj Slavenke Drakulić kao autorice, a ne urednice ili priređivačice teksta, tu bi sugestiju trebao pojačati. Prešutan je to dogovor, nepotpisani ugovor između teksta i njegova čitatelja sličan onome što ga onaj koji živi često potpisuje sa svojim životom. U konačnici, granica između fikcije i fakcije vrlo je tanka i za njen prelazak ne treba putovnica ni druga identifikacijska isprava. Dovoljan je samo korak.

Više saznajte na blogu Pročitaj to.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor