Search

Književna preporuka tjedna: \"Genijalna prijateljica\" Elene Ferrante

Književna preporuka tjedna: "Genijalna prijateljica" Elene Ferrante

Književna senzacija iz Italije

Tekst: Ema Glavina

Image: Promo,
John Towner,
Alessio Lin

Elena Ferrante jedno je od najvažnijih imena suvremene književne scene, a osim svojim djelima, javnost intrigira i vještim skrivanjem identiteta...

Nije novost da je izdavaštvo u krizi, što zbog digitalnih formata koji preuzimaju primat u području čitanja, što zbog sve većeg broja ljudi koji ne pokazuje gotovo nikakav interes za čitanje. Živimo u eri procvata televizijskih formata, reality emisija i blockbuster filmova. Najveće zvijezde današnjice svakako nisu pisci, već osobe koje orijentirane na sadržaj svojih profila na raznim društvenim mrežama. Kad u takav kontekst postavite činjenicu da je Elena Ferrante uvrštena u 100 najutjecajnijih svjetskih intelektualaca (časopis Foreign Policy) i 100 najutjecajnijih ljudi svijeta (časopis Time), jasno je da govorimo o osobi na koju treba obratiti pažnju. Posebice treba istaknuti činjenicu da je Elena Ferrante uspjela u SAD-u, na tržištu koje tradicionalno nema previše senzibiliteta prema stranim autorima. Tko je Elena Ferrante? Slobodno možemo reći da se radi o "pitanju od milijun dolara" na kojeg svi žele saznati odgovor.

Književna preporuka tjedna: "Genijalna prijateljica" Elene Ferrante (фото 1)

Elena Ferrante je pseudonim pod kojim piše nepoznata osoba. Ne znamo radi li se o ženi, muškarcu ili grupi autora, koliko ima godina, gdje je odrasla niti čime se inače bavi. Naravno, njena djela nam daju dobru polazišnu točku za pretpostavke. Autorica je skrivanje svog identiteta objasnila time da "tekst jednom kad je napisan nema potrebe za autorom". I doista, to su riječi koje bi svakome trebale biti dovoljne; autor o sebi i svom viđenju svijeta najviše govori kroz svoja djela koja gleda kao način komunikacije s ostatkom društva. Ipak, budući da je Elena Ferrante postigla veliki uspjeh u Italiji i svijetu, javnost je inzistirala na otkrivanju njenog identiteta, a jedan je talijanski novinar poželio doći do svoji pet minuta slave tako što će to i saznati. Iz poštovanja prema željama autorice i iz bunta prema senzacionalističkom novinarstvu, ne želim pisati o tome što je otkrio. Uostalom, službene potvrde nema niti će je biti, a samo ime i prezime neke osobe vam ionako ništa ne znači.

U svakom slučaju, Elena Ferrante ima ogromnu bazu štovatelja po cijelom svijetu. Kritičari ne mogu prestati nizati hvalospjeve njenim knjigama i načinu na koji piše. Većina se slaže da donosi potpuni novitet u svijet književnosti i da svi koji prate književnost moraju pročitati sve što ona napiše. Izdavačka kuća Profil je za prošlogodišnji Interliber udovoljila dugogodišnjim željama hrvatskih čitatelja i objavila prvi prijevod Elene Ferrante na hrvatskom jeziku. Radilo se o knjizi "Dani zaborava" koja govori o psihičkom rastrojstvu žene koju suprug ostavi zbog mlađe djevojke. Knjiga mi se svidjela, ponajprije zbog činjenice da ne zalazi u stereotipni prikaz ostavljene žene koja prekid prebolijeva uz gledanje romantičnih filmova i jadanje prijateljicama. Upravo suprotno, likovi Elene Ferrante ne poznaju pojam površnosti. Kad pate, vi nužno proživljavate njihovu agoniju, budući da Ferrante odlazi u srž stvari i nemilosrdno opisuje svaki detalj. Ipak, njena najpoznatija djela su ona iz tzv. napuljske teatrologije koja govori o prijateljstvu dvije djevojčice i njihovom odrastanju u Napulju.

Književna preporuka tjedna: "Genijalna prijateljica" Elene Ferrante (фото 2)

"Genijalna prijateljica" prvi je nastavak, a Profil ga je predstavio na nedavno zatvorenom Interliberu. Vrlo očekivano, knjiga je bila među najprodavanijim naslovima uopće. Radnja prati neobičan odnos Lenù i Lile, koji je možda najbolje opisati kao prijateljstvo sa značajnom dozom rivalstva. Već na prvih nekoliko stranica sam se uspjela navući na priču i morala sam saznati kako će završiti. Sve počinje kada Elenu (za prijatelje Lenù) nazove Raffaellin (Lilin) odrasli sin Rino koji ne zna gdje mu je majka i pomisli da bi njena prijateljica mogla znati nešto više. Elena zaista nema informacija, ali pretpostavlja o čemu bi se moglo raditi i pojašnjava nam kako je "ona uvijek namjeravala nešto drugo: htjela se rasplinuti, htjela je da se rasprši svaka njena stanica, da više nitko ne uspije pronaći ništa od nje." Tražeći detaljnije tragove, Elena se počinje prisjećati njihovog djetinjstva i formativnih godina u siromašnoj četvrti Napulja. Sebe će prikazati kao osobu koja ne ide protiv struje, marljiva je i poslušna, ali i vrlo inteligentna i talentirana. S druge strane stoji Lila, njen vječiti ideal kojoj baš sve polazi za rukom, najbolja je učenica, hrabro prkosi autoritetima, snalažljiva je do krajnjih granica i morate joj se diviti. Čak i kada napusti školu, a Lenù nastavi nizati uspjehe, uvijek će se uspoređivati s njenim nedostižnim životom. Na mnogo će mjesta ustvrditi da je "osjetila nevažnost školovanja, postalo mi je jasno da sam prije mnogo godina tim putem krenula samo kako bi mi Lila imala na čemu zavidjeti. No, ona sada knjigama više ne pridaju nikakvu važnost."

Upoznat ćemo njihove prve ljubavi, životne dileme i prekretnice, kao i najdublje introspektivne trenutke. Iako govori o svakidašnjim situacijama tadašnjeg vremena, a o sličnim situacijama smo već čitali i prije, Ferrante piše na fenomenalan način koji osigurava da ćete htjeti znati detalje. I u ovoj knjizi likove secira do najsitnijih detalja, još jednom dokazujući da je ekspert za opise rubnih stanja svijesti. "Genijalna prijateljica" me se dojmila, ali sam ju shvatila kao uvertiru u još zanimljiviju priču o kompleksnom odnosu dvije odrasle osobe koje se poznaju cijeli život. Sudeći prema prvoj knjizi, nemam razloga sumnjati da ću do kraja ovog serijala u potpunosti shvatiti ekstazu o kojoj pričaju svi koji su ga pročitali.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više