Traži

Najzločestiji od svih: Damien Hirst

Najzločestiji od svih: Damien Hirst

Grgo Zečić analizira najbogatijeg umjetnika današnjice


Damien Hirst jedan je od najbogatijih suvremenih umjetnika današnjice, a samim time i jedan od najkontroverznijih. Sve do pojave pop-art pokreta, povijest nas je učila kako su najveći velikani umjetnosti gotovo tradicionalno umirali od gladi, bolesti i u neimaštini, da bi tek nakon smrti njihova umjetnost doživjela svoju renesansu. Smrt podiže vrijednost bilo kojeg djela, bilo da se radi o albumu Michaela Jacksona ili slučajno otkrivenoj grafici Pabla Picassa. Smrt isto tako izaziva jednu dozu neviđenog poštovanja od strane umjetničkog establishmenta koji je proroke redovito otkrivao i slavio tek kada su napustili ovaj svijet. Andy Warhol, kao službeni otac pop-arta kakvim ga danas poznajemo, prvi je krenuo s agresivnim preskakanjem tih nepisanih pravila o "životu, smrti i umjetniku" od kojih je naš svijet sazdan. Warhol je na ignorantan, ali genijalan način ironično ismijavao sve ono što enciklopedijska definicija umjetnosti simbolizira. Na sasvim nonšalantan način odlučio je umjetnošću proglasiti kutije sapuna i limenke juhe. Time je Warhol sasvim nesvjesno otvorio vrata suvremenoj umjetnosti kakvu danas poznajemo. Zahvaljujući Warholu umjetnici danas imaju mogućnost postati multimilijunaši. Stoljetni kodeks o umjetnosti i smrti zauvijek je razbijen u tisuće dijelova, koje pripadnici konzervativne struje u umjetnosti i dan danas marljivo skupljaju i lijepe na svom radnom stolu. Iz svih tih razloga nije ni čudno što je Damien Hirst "težak" preko 200 milijuna funti. Do tog basnoslovnog iznosa, ovaj četrdesetsedmogodišnjak došao je upravo zahvaljujući "smrti". Ali Hirst je odlučio da neće umrijeti kako bi bio milijunaš, već će iskoristiti sva lica te mistične, (ne)spokojne smrti, kako bi zlato i dijamante sakupio za vrijeme svog ovozemaljskog života.

Ovaj mladi Britanac rođen u Bristolu, već je od ranih godina demonstrirao svoje buntovništvo i to prije nego što je zakoračio u osnovnu školu. Kasnije je nekoliko puta uhićivan zbog sitnih krađa po dućanima, a svoj bunt počeo je pretakati u kreativnost. Iako je nekoliko puta bio odbijen od strane dvije umjetničke škole, Hirst je već prije toga odlučio poslati jedno veliko "Fuck you!" cijelom britanskom establishmentu. Odskočna daska njegove karijere bila je organizacija Freeze izložbe u srpnju 1988., kada je kao mladi student Hirst okupio nekoliko svojih kolega kako bi prikazali vlastite vizije "nove umjetnosti". Hirst je zapravo bio pionir YBA pokreta (Young British Artists) koji je potresao i šokirao umjetničku scenu na svim kontinentima. Osim Afrike i Antarktike. Podsjetimo, Goldsmith College of Art bio je kolijevka cijelom nizu britanskih genijalaca, kao što su Lucien Freud, Sam Taylor Wood, Malcolm McLaren i mnogi drugi.

Ono što je Hirst od prvog javnog nastupa pokazao su bili oštri, tvrdi zubi koji se nisu bojali zagristi u najosjetljivije domene društva. To krvoločno buntovništvo prvi je primijetio mudri Charles Saatchi, neprikosnoveni magnat i kolekcionar umjetnosti, svojevrsni "otac" Damiena Hirsta i Tracey Emin, dvoje najpoznatijih umjetnika iz YBA rađaonice. Saatchija se izuzetno dojmio mladi umjetnik i zbog toga je odlučio da mu postane mecena, baš kao što je to činila obitelj Medici za vrijeme renesanse. Za razliku od Medicija, Saatchi je Hirstu dao odriješene ruke da radi što god poželi. Pa kada je njegov štićenik poželio izvanredni primjerak morskog psa točno određene duljine, Saatchi je istog naručio od australskih ribara koji su "uhvaćenu ribicu" potom dostavili u London. Sve to bila je uvertira za, sada već fenomenološki kultnu, YBA izložbu u Saatchi galeriji koja je vrata unezvijerenim posjetiteljima otvorila 1992. godine.

"The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living"

Hirst je prikazao komad koji mu je donio svjetsku slavu: "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living", odnosno morskog psa od 4,3 metra, koji je stoički "plutao" u akvariju formalina. Djelo je 2004. Saatchi prodao za nevjerojatnih 8 milijuna dolara. Hirst je u istoj seriji u formalin utopio ovce, kravu i njeno tek okoćeno tele – sve pod budnim okom medija željnih kontroverznih novotarija. Na površinu su počeli izlaziti i njegovi raniji radovi za koje šira javnost nije znala. Tu se posebno ističe serija "medicinskih kabineta" koje je Hirst počeo izrađivati još 1988., kao student druge godine na Goldsmithu. Svoj prvi "kabinet" popunio je s praznim kutijicama i bočicama lijekova pokojne bake, od koje je prije smrti tražio da mu u "naslijeđe" ostavi sve svoje lijekove. Na koncu je stvorio seriju od dvanaest kabineta koji su sadržavali različite lijekove, dok su im imena bila naslovi pjesama Sex Pistolsa, kao što su: "My Way", "Bodies", "Liar", "Seventeen" i "Pretty Vacant". Ti radovi su tvrdoglavo istraživali vezu života i smrti, mitologije i medicine koju smo sami stvorili.

"Pretty Vacant", 1989

"My Way", 1990 - 1991

Već 1995. osvaja prestižnu Turner nagradu te nastavlja provocirati s instalacijama kao što su "Two Fucking and Two watching", gdje kao glavni alati služe krava i bik koji trunu na očigled posjetitelja. Hirstomanija je vrlo brzo zavladala svijetom, i dok su novi bogataši mahnito kupovali njegove radove, koje ionako nisu razumjeli, siromašnija javnost mogla je kupovati njegove monografije, biografije… Hirst je postao tvornica. U istom onom kontekstu u kojem je Warhol osmislio svoju tvornicu, gdje je umjetnik provokator ideja i puki nadglednik egzekucije, dok sav "fizički" rad obavlja vojska asistenata. Damien je zbog toga konstantno na meti kritičara koji njegov rad ne nazivaju umjetnošću već senzacionalizmom, dok je nebrojeno mnogo puta bio optužen za plagijat. Tvrdokorne struje vatreno su se borile protiv Hirsta od trenutka njegovog dolaska na scenu, ali bilo kakva reklama, čak i ona loša, ispostavila se kao dobar PR. Inače danas Hirst ne bi bio jedan od najbogatijih živućih umjetnika.

"For the Love of God"

Ultimativno slavlje smrti i svu raskoš bahatog hedonizma Hirst je demonstrirao 2007., s radom "For the Love of God". Djelo sačinjava ljudska lubanja iz 18. stoljeća, obložena platinom na koju je kirurški aplicirano preko 8000 savršenih dijamanata, dok čelo krasi slavni Skull Star dijamant. Hirst još uvijek tvrdi da je lubanja prodana za nevjerojatnih 50 milijuna funti, odnosno, gotovo 100 milijuna dolara, ali skeptici tvrde kako ju umjetnik još uvijek nije prodao već ju i dalje posjeduje, te takve lažne informacije koristi kao lukav PR trik. Bilo kako bilo, Hirst je u posljednjih 25 godina pokazao tvrdoglavu snagu svoje vizije koja ima jednaki broj protivnika i ljubitelja. Njegova opsesija sa smrću temelj je na kojem je izgradio karijeru, te nastavljao šokirati svijet. Ipak, valja istaknuti kako je epicentar Hirstove vladavine i utjecaja relevantan isključivo u prvom dijelu 90-ih godina zajedno s cijelim YBA pokretom. Tadašnji Hirst bio je buntovni kućni atelje, a današnji Hirst je megalomanska tvornica novca.

Tekst: Grgo Zečić
Foto: Büro247.ru, 
Prudence Cuming Associates©Damien Hirst and Science Ltd, Stephen White©Damien Hirst and Science Ltd.

Napišite komentar