
Ako volite Wesa Andersona, Maria Svarbova je fotografkinja koja će vas oduševiti!
Malo je onih koji ne vole filmove redatelja Wesa Andersona, ali čak i oni koji ih zaista ne vole, moraju priznati da je njegova specifična estetika nešto posebno. Ugodna za gledanje, prouzrokuje instant uživanje i iz nekog razloga imamo potrebu da se odmah teleportiramo na mjesta koja kao da su prepuna udobnosti i neobjašnjive sigurnosti. Njegova estetika je postala toliko utjecajna da postoje razni Instagram profili koji se bave pronalaženjem onog "andersenovskog" u svakodnevici poput @accidentallywesanderson.


S druge strane, postoje i oni koji zaista accidentally rade u sličnoj maniri, a jedna od njih je i fotografkinja Maria Svarbova, koja je, iako potpuno samouka došla do toga da je angažira američko izdanje magazina Vogue i u čije se fotografije tako jednostavno zaljubiti već na prvi pogled.
U ranoj fazi bavljenja fotografijom bila je inspirirana nadrealizmom, pa je i njezin rad bio daleko više stiliziran, iako mu toga ni sada ne manjka. S vremenom je prestala pristupati fotografijama i dala i likovima i prostoru više slobode, dok se na kraju po važnosti nisu izjednačili i dobili istu ulogu. Prostor koji ne može bez figure i čovjek koji ne može bez prostora.



Atmosfera koju predstavlja paletom pastelnih boja ili prezasićenih tonova odvodi u neki drugi svijet koji je i sterilan i razigran istovremeno, gdje su emocije i reakcije jednostavne, ali i blago karikirane što je još jedna zajednička stvar koju dijeli s Andersonovim filmovima. Njezine fotografije su minimalističke, ali i futurističke i baš zbog takve atmosfere često se okreće specifičnim lokacijama koje već u svojoj konstrukciji odišu sličnim duhom. Fascinacija arhitekturom tjera je u potragu za neobičnim i zanimljivim mjestima za kojima traga diljem Slovačke odakle potječe i koje zauzvrat utječu na njezin umjetnički izraz. Sterilna, geometrijska ljepota bazena, koji datiraju najčešće još iz vremena socijalizma, donose gotovo kazališnu, scensku ljepotu i kvalitetu njezinim fotografijama. Figure su uhvaćene u polupokretu, zamrznute u trenutku i usprkos retro dizajnu imaju potpuno futurističku atmosferu. Upravo to je ono na što Svarbova misli kada kaže da su njezine fotografije prošlost i budućnost u jednom.


Swimming Pool je njezin možda i najznačajniji projekt koji je zaokružen istoimenom knjigom. Fotografije su nastale na 80 godina starom bazenu, iz doba kada je plivanje bilo više od sporta. Bazen je bio mjesto sastajanja, a plivanje društvena aktivnost. "Pogodio me mir vode i odrazi koji se u njoj reflektiraju. To i mnogo znakova što je sve zabranjeno. Za mjesto predviđeno za vježbu, mnogo se toga 'smije' i 'ne smije'. To me fascinira".
Atmosfera koja podsjeća na san, trenuci uživanja i opuštanja, kao i bazen su, ruku na srce, jedino što želimo u sve toplijim danima. Dok to ne bude realnost i svakodnevica, radovi ove umjetnice su sasvim adekvatna zamjena za napajanje.
Leave a comment