Traži

Danas se otvara izložba industrijske fotografije Toše Dabca u MSU

Danas se otvara izložba industrijske fotografije Toše Dabca u MSU

Tošo Dabac - Industrijska fotografija

Urednik: L.M.F.


Fotografija: Tošo Dabac Arhiv,
MSU

Od 2010. godine tematske izložbe Dabčevih fotografija kojima se nastoje pokazati manje poznati ciklusi njegova iznimno bogatoga umjetničkog opusa predstavljaju središnji događaj Dana fotografije. S tom tradicijom nastavljaju i ovogodišnji jubilarni 10. dani fotografije ATD-a, s tematski složenim problemskim studijama ključnim "u izgradnji" jugoslavenskog gospodarstva i društva predstavljanjem Dabčeva ciklusa reportažne fotografije industrije.

Fotografije Toše Dabca pažljivo su izdvojeni fragmenti života industrije i industrijalaca od kasnih 1940-ih do 1968. godine, djelići njihove povijesti, ali i formi koje su ih okruživale, a koje su možda tek fotografijom istaknute. Albert Renger-Patzsch precizno je opisao fotografski naum Toše Dabca i fotografa uopće: "ono što vidim je nevažno, ali način na koji to vidim zapravo je ono što je važno". Izložba industrijske fotografije Toše Dabca donosi prikaze industrijske arhitekture atraktivnih interijera, strojeva i alata začudne oštrine i ljepote u svojoj jednostavnosti, prikaze radnika u radu gotovo srasla s masivnim strojevima ili mnoštvom proizvoda te, što je specijalnost ovoga autora, portrete radnica tekstilne industrije, zeničkih čeličanaca ili pak radnika tvornice "Rade Končar" u čiju se psihologiju lako uživljavamo.

Od Zagreba do Splita, Slavonskog Broda, Sarajeva, Zenice, Skoplja i Prištine ovaj "fotograf putnik" ispunjavao je narudžbe tvornica, među prvima "Đuro Đaković" i "Rade Končar", izdavačkih kuća kao što je "Jugoslavija" te ureda za propagandu ili trgovinu. Zasebnom studijom predstavljena je prezentacija jugoslavenskog paviljona na Međunarodnoj izložbi rada u Torinu (1961.) u nizu probnih autorskih povećanja Toše Dabca koje je izradio za ovu smotru. Snimanje industrije svakako je bio izazov, no Dabac spretno balansira uvjete tamnih interijera tvorničkih sala, dima i isijavanja željeza, refleksije na površini strojeva te bez mnogo naknadnih kadriranja ubrzano bilježi spontana kretanja radnika, ritmičan, ali brz rad strojeva ili monumentalnost i grubost strojeva i alata naspram radnika. Na tragu Nove objektivnosti studiozno portretira apstraktne forme strojeva, izrezima nas usmjerava na njihovu likovnost i ne uvjerava u „masovnost proizvodnje“ već u bogatu strukturnost i dinamiku predmeta.

Ipak, izlaganje tek pokojeg portreta radnika ili radnice na umjetničkim izložbama ili predstavljanje Jugoslavije na međunarodnim sajmovima i izložbama kao što su Expo 58 u Bruxellesu i Expo 61 u Torinu, upućuje da je ovaj ciklus bio tražen radi sadržaja, a ne estetike, smatran više dokumentacijom evolucije jugoslavenskog gospodarstva nego umjetničkom fotografijom. No, uz negative koji iskazuju njegov izniman osjećaj za kadriranje i tehničku preciznost, ove godine na izloženim autorskim crno-bijelim povećanjima pratimo umjetničkog genija Toše Dabca - koje je izreze birao, kako je gradio kompoziciju, kakav je kontrast potencirao, u kojem formatu ih je razvijao – i stvarao gotovo umjetničko djelo s potpisom. Izložba je dio programa 10. dana fotografije Arhiva Tošo Dabac, otvara se danas, 25. listopada u 19 sati u MSU-u. Više informacija pronađite na službenom Facebook eventu. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više