Search

Izložba tjedna: skulpture Ivana Meštrovića u Gliptoteci

Izložba tjedna: skulpture Ivana Meštrovića u Gliptoteci

"Skulptura i nagost – tjelesnost i erotika u djelima Ivana Meštrovića"

Urednik: Tina Kovačiček


Image: PR

Djela slavnog hrvatskog kipara Ivana Meštrovića u ovoj su izložbi obrađena kao nikad dosad – kroz pojam erotike i senzualnosti

U zagrebačkoj Gliptoteci sinoć je otvorena izložba "Skulptura i nagost – tjelesnost i erotika u djelima Ivana Meštrovića" koja obuhvaća simboličnih 69 djela; skulpture i crteže nastale u razdoblju od 1903., kada je Meštrović sudjelovao u Beču na izložbi Udruženja likovnih umjetnika Austrije, pa sve do poslijeratnog razdoblja 1946. godine. Svega godinu prije nego što je na poziv Američke akademije znanosti i umjetnosti izlagao u njujorškom Metropolitan Museumu, ujedno je bio i prvi živući umjetnik kojemu je taj muzej organizirao izložbu.

Izložba tjedna: skulpture Ivana Meštrovića u Gliptoteci (фото 1)

Rijetko je Meštrovićev opus promatran kroz prizmu značenja nagoga tijela i erotskih čitanja. Razvoj teme moguće je pratiti na skulpturi i crtežu u rasponu od 1903. – 1946. godine, a prema motivu, kao i razdoblju, temu nagosti i erotike u djelu Ivana Meštrovića možemo promatrati kroz tri čitanja, koja se na izložbi isprepliću, dok su u katalogu predstavljeni zasebno, kroz tri teksta:

1. Nelagoda tijelacjelina koja obuhvaća širi vremenski kontingent prva dva desetljeća 20. stoljeća, odabir uključuje radove s različitim problematikama nagosti, estetike "ružnoga" i afirmacije drugoga. (Dalibor Prančević)

2. Između dva Erosa i dvije Afrodite – klasično poimanje tjelesnosti: poglavlje obrađuje djela Meštrovićeva tzv. zagrebačkog razdoblja, ali i ranija te kasnija razdoblja, u kojima je moguće iščitati bliskost s antičkim poimanjem tijela, a sukladno suvremenim tendencijama europskoga neoklasicizma i ostalih stilskih tendencija. (Barbara Vujanović)
3. Požar čula (Zorana Jurić Šabić): ženski aktovi (skulpture i crteži) iz 1920-tih godina, kao i brojni radovi koji obrađuju mitološke teme, dio su Meštrovićeva opusa zasićenog intimnim podacima te se mogu sadržajno interpretirati poznavanjem specifičnih okolnosti i emocionalnih previranja unutar kojih se umjetnik našao, otkrivajući tako njegovo osobno poimanje spolnosti.

"Klečeći muški akt", torzo, Rim, 1914.
"Sve u svemu, ova izložba i ovaj katalog, s tri vrsna priloga u kojima se "da capo" razmatraju brojni formalni i ikonološki aspekti Meštrovićevih aktova, značajan su doprinos poznavanju jednog od ključnih mjesta umjetnikova ukupnog opusa. Golem raspon različitih izraza kojima je umjetnik opisivao muško i žensko tijelo možda bi nam dao za pravo ustvrditi da on tijekom svog dugog djelovanja nije mijenjao stilove nego načine stilizacije. Rezultantu svježih promišljanja autorā izložbe najbolje iznosi završna rečenica eseja Barbare Vujanović: Ideja da čovjek predstavlja apsolutno mjerilo svijeta i stvarnosti u kojima živi, sugerira pravo na sumnju, preispitivanje i relativiziranje istine koja ih određuje. Ništa bolje ne sažima osjećaje i misli koje nosimo nakon što pažljivo pogledamo sedamdesetak umjetnina donesenih na ovoj kapitalnoj izložbi." (Iz recenzije Joška Belamarića)

Izložba ostaje otvorena do 26. veljače.

Izložba tjedna: skulpture Ivana Meštrovića u Gliptoteci (фото 2)

Izložba tjedna: skulpture Ivana Meštrovića u Gliptoteci (фото 3)

Related articles

Buro 24/7 Selection

više