Search

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev

Izložba Bestijarij - bestijarij venecijanskih kanala u galeriji Kranjčar

Tekst: Tina Kovačiček

Image: Foto: Danko Stjepanović

Slikara Danijela Srdareva bilo bi ograničavajuće smjestiti stilom i tehnikom u jednu priču. Svoj trag ostavlja u ilustracijama, slikarstvu, dizajnu i kazališnoj scenografiji te također ilustrira knjige i omote CD-a. Čini se sve podjednako uspješno, jer njegov su talenat prepoznali i daleko izvan granica Hrvatske. Poznati američki časopis za dizajn How uvrstio je plakat za Festival europske kratke priče iz 2010., nastao u suradnji s kolegicom Majom Bagić Barić iz grafičkog studija KO:KE, među 10 najboljih plakata na svijetu. Također, Danijel je sudjelovao na preko pedeset skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (New York, Tokyo, Amsterdam, Den Haag, Bratislava, Beograd, Bologna, Maribor, Leipzig, Bitola...). Njegove radove možete naći i na online platformi poznate Saatchi galerije. Danijel je ostvario desetak samostalnih izložbi, a njegova posljednja, Bestijarij - bestijarij venecijanskih kanala trenutno se može pogledati u zagrebačkoj galeriji Kranjčar, i to još samo nekoliko dana. Nismo odoljeli ne predstaviti vam ovog svestranog, talentiranog mladog umjetnika!

Tvoja prva sjećanja koja pamtiš vezana uz umjetnost koja je postala tvojom profesijom?
Moja prva sjećanja dopiru u najranije djetinjstvo. Imao sam potpunu slobodu, zahvaljujući svojim roditeljima te baki i djedu kod kojih sam provodio većinu vremena. Njihova je kuća bila prostor koji je stalno doživljavao transformacije od kazališnih - scenografskih, pa do eksperimentalnih - laboratorijskih sadržaja, kao i kod većine djece vjerojatno, ali takav stav treba uspjeti zadržati kroz vrijeme, a i od najranijeg djetinjstva bio sam okružen ljudima - umjetnicima različitih grana od slikara, glazbenika do fotografa...

Što te inspirira na svakodnevnoj razini?
Inspiriraju me različite stvari, knjige koje čitam, ljudi s kojima se družim, od razgovora o naizgled ispraznim sadržajima, a meni toliko važnim, do najrazličitijih stvari. Može me inspirirati sve.

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 1)

Slikarstvo, grafika ili ilustracija; u čemu se osjećaš najbliže samome sebi?
Svim navedenim izrazima pristupam s istim žarom i svaki od njih otvara mi drugačije mogućnosti, tako da ih ne mogu usporediti po tome koja vrsta izraza mi je najdraža. Jednostavno obožavam nepredvidivost grafike kao medija, očuđenje u slikarskom mediju i kombinatoriku ilustracije. Ne bih se 
nikada bavio ni sa čim na silu jer tu onda nema kreacije, a ona nastaje kada se umjetnik počne igrati. Naravno, talent je presudan, ali je bitan i stalan rad.

Inspiracija za tvoju posljednju izložbu Bestijarij - bestijarij venecijanskih kanala?
Bestijarij - bestijarij venecijanskih kanala izrastao je iz crteža koji su nastajali u posljednjih nekoliko godina. Većina slika datira iz 2013. godine, iako su crteži koji su se kasnije razvili u slike nastajali puno ranije. Radi se o crtežima u tušu na papiru i platnima uglavnom većih dimenzija, u tehnici akrilika na platnu. Tema bestijarija je nit vodilja kroz čitav ciklus, kako crtalački, tako i onaj slikarski. Sve te životinje mogao sam smjestiti bilo gdje, ali odabrao sam Veneciju. Baš kao što i u tekstu o izložbi piše akademik Tonko Maroević na kojeg se referiram, a koji kaže "...da u mutnim vodama kanala možemo i smijemo zamišljati najrazličitija čudovišta." Venecija je za mene vrlo inspirativna, što govori i podnaslov izložbe. Osim što je fascinantna po svojoj arhitekturi, izložbe koje se tamo dešavaju i postavljaju, a pritom ne mislim samo na likovni Biennale, nego i na prostore u kojima slike dobivaju potpuno novi kontekst, koji me uvijek obore. Recimo u Veneciji se trenutno odvija izložba jednog od mojih najdražih umjetnika - Antonia Tàpiesa. Izložba je postavljena u Palazzo Fortunyju. Smatram da bi sva rafinirana likovna publika trebala pogledati tu izložbu. Radovi iz kolekcije koji su izloženi u Muzeju Fortuny su u savršenoj sinergiji s prostorom palače. I na svakom katu su se Tàpiesove slike savršeno uklopile u potpuno različite interijere. Kako je palača u restauraciji, to kreće od potpuno scenografskog prostora pa do, gotovo bih rekao, industrijskog prostora na katovima palače, ogoljenih zidova i vidljivih ostataka žbuke i kamena.

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 2)

Što misliš o art sceni u Hrvatskoj?
Ne razmišljam previše, a i ne družim se ni s puno ljudi koji pripadaju tzv. "sceni", i to mi je super!

Postoji li neko mjesto gdje bi volio izlagati u budućnosti?
Ne postoji, jednostavno razmišljam o sadašnjim - trenutnim projektima i izložbama na kojima radim. Ali naravno gdje god izlagao u budućnosti mislim da će mi sigurno i dalje biti važno da sam zadovoljan s radovima koje ću izlagati te da ću ih i dalje raditi s istim veseljem, kao i na svim izložbama do sada.

Što ti je najveći izazov u poslu kojim se baviš?
Najveći izazov mi je odmaknuti se od nečeg određenog i dotaknuti neku drugu domenu, koja će me tada potaknuti na daljnje eksperimente unutar medija kojim se bavim.

Da nisi slikar, čime bi se bavio?
Imao bih svoj restoran. To nije posljedica trendy utjecaja. Već godinama znam točno kako bi taj restoran izgledao. Obožavam kuhati za prijatelje i bitno mi je kako hrana izgleda tako da je taj dio estetskog uvijek prisutan, a i u bilo čemu drugome što bih radio uvijek bi mi bila važna ta činjenica. I što se kuha - naravno.

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 3)

U Japanu si sudjelovao čak na 4 izložbe, a poziv je stigao neočekivano dok si sudjelovao na 19. Bijenalu ilustracije u Bratislavi. Što pamtiš iz Japana?
U trenutku kad sam dobio poziv od japanskog JBBY-a (Japanese Board on Books for Young People), sjećam se da nisam nikome ni rekao za taj poziv, kasnije je to bilo primljeno vrlo slavodobitno. Japanski JBBY je birao radove u nekoliko kategorija za izložbe koje su organizirali u Japanu. Moji radovi odabrani su u kategoriji mladih umjetnika koji po prvi puta izlažu na Biennaleu pod nazivom "excellent artist". Tada sam bio jedini autor odabran na Biennaleu od dvadesetak autora iz Hrvatske.
Nakon toga sam tijekom studija imao problema s pojedincima koji su predavali predmet ilustracije na ALU, a i na sljedećem su Biennaleu od strane hrvatskog selektorskog tima moji radovi bili bezrazložno, nepravedno i s neistinitim argumentima diskvalificirani. Tada sam bio student na drugoj godini Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Nisam otišao na izložbe u Japan, ali sam zaista bio počašćen tim pozivom. Izložbe su, kao što i sami kažete, bile postavljene u 4 muzeja i galerije u Tokiju kroz godinu i pol dana, između ostalih i u tokijskom Muzeju suvremene umjetnosti, a u zbirci japanskog JBBY-a nalaze se i moje knjige s ilustracijama koje su bile izložene.

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 4)

Najdraži alat za rad?
Tuš, pero i papir, naravno.

Što radiš kada ti ponestane inspiracije?
Skoncentriram se i nastojim se uzemljiti na neki način. Ne znam da li je to nedostatak inspiracije ili umor od uložene energije u projekte koji se često vežu jedan na drugi, ali kada zapravo izgubim kontakt s unutarnjim impulsom nečeg sebi svojstvenog - crtam!

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 5)

Najdraža umjetnička suradnja do sada?
Kako radim na različitim frontovima, od ovog bazičnog slikarstva koje je utkano u sve druge medije, ne mogu izdvojiti najdražu suradnju jer svaka suradnja ima svoje kvalitete i kroz njih dobivate nova iskustva. Recimo, od kazališnih suradnji jako su mi drage suradnje sa slovenskom redateljicom Matejom Koležnik. Također mi je u vrlo lijepom sjećanju ostala suradnja s Reneom Medvešekom na ovogodišnjem Muzičkom biennaleu Zagreb. Od suradnji s dizajnerima, već dugi niz godina odlično surađujem s bilić - müller dizajn studijem (s kojima sam surađivao i u produkciji ove izložbe u galeriji Kranjčar) i studijem KO:KE.

Kako bi se opisao u tri riječi?

(smijeh) Teško mi je opisivati sebe, to pitanje biste trebali postaviti mojim prijateljima.

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 6)

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 7)

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 8)

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 9)

Novo ime umjetničke scene: Danijel Srdarev (фото 10)

Related articles

Buro 24/7 Selection

više