Traži

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić

Maja Petrić Light Art

Tekst: Veronika Švob


Fotografija: Promo

Nakon mnogo godina provedenih u Americi Maja Petrić svoju karijeru trenutno nastavlja u Madridu, gdje predaje svjetlosnu umjetnost i priprema prvu knjigu

Zagrepčanka Maja Petrić je umjetnica, profesorica i doktorica umjetnosti koji radi na sučelju znanosti, tehnologije i umjetnosti. Sa svojim doktoratom iz digitalne umjetnosti i eksperimentalnih medija na Sveučilištu u Washingtonu, magisterijem umjetnosti novih medija na Sveučilištu New York i magisterijem iz novinarstva na Sveučilištu u Zagrebu svoje stvaralaštvo posvetila je polju svjetlosne umjetnosti u cilju preobražaja poetskoga doživljaja prostora kroz svjetlost. Dosad je izlagala u Medialab Prado, Henry Art muzeju, Amazon galeriji, Microsoft Research galeriji te osvojila mnoge nagrade među kojima je doktorska nagrada Hrvatske zaklade za znanost te ju je nedavno Centar za internacionalnu svjetlosnu umjetnost nominirao za internacionalnu nagradu Light Art. Trenutno piše knjigu u kojoj obrađuje temu sistematizacije povijesti, teorije i prakse svjetlosne umjetnosti. 

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 1)

U kojem trenutku si odlučila otići iz Hrvatske i krenuti u potpuno drugom smjeru od novinarstva?

Počela sam se baviti umjetnošću te sam se prepoznala u tom smjeru puno ranije negoli sam započela studij novinarstva. Bavila sam se eksperimentalnim kazalištem koje nije bilo moguće studirati u Hrvatskoj te sam zato izabrala novinarstvo kao priliku da pišem o takvoj vrsti umjetnosti. Za vrijeme studija novinarstva dobila sam stipendiju za studij u Americi gdje sam studirala umjetnost i nove medije, koje sam onda uključila u eksperimentalno kazalište kojim sam se bavila. Kroz to iskustvo otkrila sam da imam strast za stvaranjem umjetničkih doživljaja u prostoru neovisno o tome pripadaju li u kategoriju kazališta, javne umjetnosti ili umjetničke instalacije. Sve su to mediji koji me zanimaju jer su usmjereni prema kreiranju doživljaja kroz preobražaj prostora.

Zašto baš svjetlosna umjetnost? Još uvijek je to apstraktno i kreativno zanimanje za mnoge. Što te najviše privuklo?

Tijekom eksperimentiranja s različitim tehnologijama otkrila sam da je svjetlo iznimno moćan alat za preobražaj prostornog doživljaja, percepcije, emocije i mašte. Svjetlost kao alat ima ogroman kreativan potencijal, posebno u slučajevima kada djeluje u suradnji s drugim medijima poput zvuka, pokreta i sl. Ono što me najviše fascinira je suštinska priroda svjetlosti koja omogućava i određuje život od početka vremena, a ljudi imaju urođenu reakciju na svjetlost. Ono je posvuda, ali je također promjenljivo i prolazno.

Dugo si živjela u Americi, kakav je tamo bio život iz tvoje perspektive?

Amerika pruža više prilika za vrstu rada kojom se bavim te tako i potiče razvoj ideja, što podiže kvalitetu života za one koji se time bave, ali i za razvoj kulture. To je ironično, uzmemo li u obzir da je upravo kapitalizam koji dolazi iz Amerike svojom usredotočenošću na brze industrije teško oštetio razvoj umjetnosti. Tako da je moje iskustvo obilježeno prilikama za rad, ali u isto vrijeme i nekim negativnim stranama kapitalizma.

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 2)

Tvoja serija umjetničkih instalacija "Skies" zaista je impresivna. Možeš li malo pobliže objasniti priču koja se gradila oko tog komada? 

"Skies" je serija umjetničkih svjetlosnih instalacija koja prikazuje nebo te prolaznu prirodu neba. Svaki rad sastoji se od sedam pleksiglas kutija izrađenih po mjeri koje su postavljene jedna iznad druge. Pojedinačno svaka kutija pruža pogled na jedinstvene detalje neba. U kombinaciji sedam kutija i prostor između njih stvaraju pogled na otvoreno nebo velikih razmjera koji se stalno mijenja. U svakoj kutiji postavljen je visokokvalitetan ispis slike neba te individualno programirana LED svjetla ispred kojih su instalirani organski filteri koji stvaraju trodimenzionalni dojam slike.

Svjetlo je algoritamski programirano kako bi se prikazala promjena dnevnog svjetla od zalaska do izlaska sunca. Boja i intenzitet svjetla konstantno se mijenja i nikad se isto stanje ne ponavlja, baš kao što i stanje neba nije nikada isto.

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 3)

Zasad sam izradila 13 "Skies" instalacija, svaka je prikazivala drugu vrsta neba, tipičnu za određeno područje. Ta serija je inspirirana idejom da unatoč tome što dijelimo jedno nebo, doživljaj neba se razlikuje ovisno o mjestu gledanja. 


 

"Light Art a Day" je projekt u kojem svakodnevno na društvenim mrežama objavljuješ razne forme upotrebe svjetla, a i tvoj "dnevnik" fotografija na Instagram profilu vrlo je inspirativan. Moram priznati da imaš jako dobro oko. Kojim projektima se još baviš?

Tijekom mog doktorskog istraživanja na temu svjetlosne umjetnosti, primijetila sam da postoji vrlo ograničen izvor informacija na tu temu. Stoga sam odlučila sintetizirati svoje istraživanje u obliku projekta Light Art a Day. Tijekom prošle godine svaki sam dan objavila na društvenim mrežama jedan relevantan umjetnički rad koji koristi svjetlost. Taj skup referenci i analize tih radova su trenutno u pripremi da budu objavljene u obliku knjige.

Nedavno te angažirao i Microsoft na njihovom projektu? O čemu se radilo

Microsoftov centar za istraživanje u Seattleu me pozvao na suradnju. Pružili su mi uvid u svoje istraživačke tehnologije kako bi ih kreativno primijenila. U sklopu te umjetničke rezidencije realizirala sam dva umjetnička rada u suradnji sa znanstvenicima koji razvijaju Microsoftove istraživačke tehnologije.

"Panorama Neba" je rad koji sam realizirala u suradnji s Hrvojem Benkom, prominentnim hrvatskim znanstvenikom koji već osam godina radi u Microsoftu. To je imerzivna instalacija koja transformira doživljaj Microsoftove uobičajene sobe za sastanke u promjenljiv pejzaž neba. Bogat audiovizualan sadržaj projiciran je s pomoću RoomAlive sustava koji se sastoji od pet projektora, osam Kinect kamera za prepoznavanje dubine i malog računala, koji su programirani da izrade detaljnu i interaktivnu mapu prostora na koji je projiciran video sadržaj.

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 4)

U suradnji s istraživačem strojnog učenja Nebojšom Jojićem izradila sam rad "Epitomizirana neba". Koristili smo njegove algoritme za strojno učenje kao alat za generiranje vizualnih prikaza ljudskog doživljaja neba. Algoritamski generirane vizualizacije neba reprezentiraju kako ljudi doživljavaju nebo na određenim mjestima. Pored svake vizualizacije je fotografija osobe koja promatra u daljinu na toj lokaciji. Svi vizuali nastali su kao rezultat algoritamskog procesa koji uključuje potragu slika neba i osoba na Internetu vezanu uz određeni prostor ili vrijeme, a slike su zatim algoritamski sintetizirane u reprezentativan vizual neba i osobe koja gleda u daljinu.

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 5)

Ovaj rad inspiriran je nebom u koje ljudi gledaju u potrazi za inspiracijom i značenjem od vremena prapovijesti. Naš pogled usmjeren prema nebu oblikovao je astronomiju, mitologiju, religiju, poljoprivredu, umjetnost, fiziku i kulture širom svijeta. Kao umjetnica, također sam okrenula pogled prema gore. Cilj mi je prikazati raznolikost ljudskog doživljaja neba te značaj različitosti tih mentalnih slika neba. Bila sam inspirirana idejom da na Zemlji dijelimo jedno nebo, ali da se naša iskustva neba razlikuju ovisno o vremenu i mjestu s kojeg ga promatramo te o našim "očima", subjektivnom pogledu. Rad koristi algoritamske procese strojnog učenja za stvaranje slika koje predstavljaju različite doživljaje neba. Brojnost i različitost tih reprezentativnih doživljaja postavlja pitanja poput "Koliko neba postoji?", "Koja je razlika između tvog neba i mog neba?", "Gdje nebo počinje?", "Gdje nebo završava?". Epitome otkrivaju arhetipska neba koje definira globalna internetska zajednica. Različitost ovih mentalnih slika ukazuju na različite odnose prema prostoru koji nas okružuje te na to kako ljudski pogled prema nebu oblikuje značenje našeg mjesta u prostoru.

Koji su tvoji daljnji planovi? Ostaješ u Hrvatskoj ili ćeš se opet otisnuti u inozemstvo?

Posljednje dvije godine većinom živim u Madridu te se tamo uskoro vraćam. U Španjolskoj predajem o svjetlosnoj umjetnosti na fakultetu te pripremam tri nove izložbe.

 

 

Što misliš o hrvatskom tržištu po pitanju tvoje struke danas? Vidiš li se ovdje?

Svake godine provedem par mjeseci u Zagrebu. U tim periodima uživam pratiti zbivanja u Hrvatskoj te istražujem mogućnosti za rad u mojoj struci. Nažalost, još uvijek nisam naišla na prilike koje su zaživjele.

Što bi najviše voljela napraviti, što bi za tebe bio sada najveći izazov?

Najveći izazov bi mi bio bazirati se u Hrvatskoj i pokušati uspješno raditi u svojoj struci za hrvatsko tržište i iz Hrvatske. U kreativnom smislu, imam želju produbljivati svoj rad u više smjerova, a jedan od tih je i izrada umjetničke instalacije na Marsu. Ono prvo mi se čini kao veći izazov.

Svjetlosne instalacije zagrebačke umjetnice Maje Petrić (фото 6)

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više