Search

Žene u umjetnosti: Lee Miller

Žene u umjetnosti: Lee Miller

Život u slikama

Image: buro247.com.au

Bila je prekrasna žena slobodnog duha i svestranih talenata. Lee Miller bila je model, fotografkinja i dopisnica Voguea, i zasigurno jedna od najfascinantnijih žena 20. stoljeća

Snažna, neovisna i vrlo inteligentna s iznimnim osjećajem za fotografiju koja joj je priskrbila brojne obožavatelje, a krasila ju je i izuzetna ljepota. Rođena je u Poughkeepsieju, u državi New York, 23. travnja 1907. kao Elizabeth 'Lee' Miller čiji korijeni sežu od Njemačke, Kanade pa sve do Velike Britanije. Već od malih nogu Lee se susrela s medijem fotografije jer ju je otac Theodore, inače amaterski fotograf, često snimao, a nekad čak i potpuno golu. Millerino rano djetinjstvo bilo je više nego teško, zapravo prilično traumatično jer je sa samo osam godina bila silovana zbog čega je oboljela od gonoreje te se godinama pokušavala izliječiti napornim i mukotrpnim tretmanima.

Do 1927. njezina ljepota zasjala je u punom sjaju, a tad ju je sasvim slučajno otkrio izdavač kuće Condé Nast u jednoj prometnoj situaciji. I od tog trenutka kreće njezina manekenska karijera, i to ni manje ni više nego na samom vrhu – na naslovnici časopisa Vogue. Uz manekensku karijeru Miller je strelovit uspjeh doživljavala i na društvenoj sceni, te je vrlo brzo užurbani New York zamijenila Parizom. 

Žene u umjetnosti: Lee Miller (фото 1)

U Parizu joj je njezina ljepota priskrbila još novih obožavatelja, od kojih je najpoznatiji bio nadrealistički umjetnik Man Ray. U početku je Miller željela samo učiti od Raya, no s vremenom se njihov prijateljsko-mentorski odnos razvio u nešto više. Do 1929., u jeku nadrealističkog umjetničkog pokreta, Miller je postala njegovom muzom i ljubavnicom, a ta je njihova veza bila obilježena vrtlogom strasti, kreativnosti i opsesije. 

S vremenom je taj pomalo kontroverzni odnos prerastao u nezdravu sredinu za Raya, koji je naposljetku obolio na živce, međutim u njegovim djelima ostala je prisutna opčinjenost Millerinom eteričnom ljepotom koju je ovjekovječio u brojnim radovima. U to vrijeme Miller je zapela za oko nekolicini velikih umjetnika tog vremena, primjerice Picasso ju je naslikao šest puta, Jean Cocteau ju je angažirao u svom filmu "Krv pjesnika", a sve je to potpuno izluđivalo jadnog Mana Raya koji je gorio od ljubomore, što se može primijetiti u pojedinim radovima obilježenima motivom nasilja u kojima je Miller reducirana do te mjere da je prisutna samo u obliku dijelova tijela koji plutaju po slici. 

Žene u umjetnosti: Lee Miller (фото 2)

Ubrzo je Miller dosadilo pozirati i biti objekt u tuđoj umjetnosti. "Izgledala sam poput anđela, a ustvari sam bila vrag", kazala je Miller. Počela je fotografirati samu sebe i otvorila studio u New Yorku 1932. te se zaposlila u Vogueu kao modni fotograf. Nakon dvije godine zasitila se modne fotografije i odselila u Kairo gdje je upoznala i udala se za Aziza Elouija Beya. Tad počinje nova faza u Millerinu životu koju je obilježilo fotografiranje Egipta i potpuna duhovna transformacija.  

Žene u umjetnosti: Lee Miller (фото 3)

S početkom 2. svjetskog rata 1939. Miller okreće novi list u životu i pronalazi se u novom zanimanju te postaje ratni izvjestitelj. Zbog posla seli u London gdje živi s ljubavnikom, također nadrealističkim umjetnikom, Rolandom Penroseom. Neustrašiva i nezaustavljiva Miller i dalje radi za Vogue, za koji fotografira i piše članke. Tijekom svoje reporterske karijere uhvatila je neke od najznačajnijih trenutaka mračnog dijela povijesti 1940-ih, poput scena iz improviziranih bolnica u Normandiji, oslobođenja Pariza, scene borbi tijekom njemačke okupacije središta grada St Malo, nacističke koncentracijske logore u Dachau i Buchenwaldu, a jedan od najkontroverznijih zabilježenih motiva svakako je interijer Hitlerova stana u Münchenu iz 1945. god. Vjerojatno najdojmljivija fotografija Hitlerova stana jest ona na kojoj Miller leži u Hitlerovoj kadi, a koju je za časopis LIFE uslikao fotograf David E. Scherman i koja ni dan-danas gledatelja ne ostavlja ravnodušnim. 

Žene u umjetnosti: Lee Miller (фото 4)

Godine 1947. Miller i njen dugogodišnji ljubavnik Penrose odlučuju ozakoniti svoju vezu i dobivaju sina Antonyja. Nakon što je godinama svjedočila strahotama rata tijekom svoje izvjestiteljske karijere, Miller se u poznim godinama odaje alkoholu i boluje od depresije, kako doznajemo iz sjećanja njezina sina Antonyja, koji je kazao kako je njegova majka u posljednjim godinama života bila nepodnošljiva i većinu vremena izbivala iz kuće. 

Nakon njezine smrti 1977., Antony otkriva tavan pun fotografija, oko 20 000 razvijenih i 60 000 negativa te tisuće dokumenata koje do dan-danas pažljivo proučava.  

Život Lee Miller bio je svojevrsni dokumentarac svih važnijih zbivanja tijekom prve polovice 20. stoljeća koje je ovjekovječila na svojim nezaboravnim fotografijama. Bila je nježna i strastvena te neshvaćena kao model, a ratna trauma obilježila je veći dio života ove neustrašive i znatiželjne umjetnice čiji značaj s godinama samo raste, i kao umjetnice i kao kroničarke jednog strašnog  ali uzbudljivog vremena. 

Related articles

Buro 24/7 Selection

više