Traži

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour

Ideja londonskog fotografa Andyja Dayja


Fotografija: Via Vizkultura.hr

Parkour je vještina kretanja koja podrazumijeva skakanje po zgradama, objektima, preprekama i visinama, a Andy je to zamislio na veličanstvenim ratnim spomenicima s ovih područja

Već se u niz primjera pokazalo da svjetska javnost NOB spomenike u Hrvatskoj i susjednim nam zemljama, zasigurno arhitektonski i umjetnički već gotovo neprocjenjive vrijednosti lokalnog nasljeđa, valorizira, hvali i štuje daleko više od generalne javnosti u zemljama bivše Jugoslavije, osobito kod nas. Oštećeni, uništeni, zanemareni i nedovoljno paženi, mnogi od legendarnih poslijeratnih kiparskih i prostornih arhitektonskih intervencija podliježu zubu vremena i, ruku na srce, više nam služe na sramotu nego ponos, uvijek obojeni neizbježnim ideologijama i stavovima.

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour (фото 1)

Uz svesrdan trud pojedinih nezavisnih inicijativa, povremene akcije i aktivacije, ukazivanja na vrijednost od arhitektonskih kritičara, fotografskih, umjetničkih i dokumentarnih projekta, u fokus šire javnosti ovi spomenici dolaze najčešće kroz neku treću stranu. Tako je prije 4-5 godina slične nam portale obišla serija fotografija naslovljena "Spomenik", autora Jana Kempenaersa, belgijskog fotografa, koji je lutao po Hrvatskoj, Srbiji i BiH, snimao spomenute spomenike i "kompletirao" ih u istoimeni rad. Ogromna pažnja koja se tada pobudila ostala je ipak u digitalnom svijetu, projektu i ovim zdanjima priskrbila bezbroj lajkova, fanova i shareova, ali istovremeno učinila mnogo za osvješćivanje javnosti o kvaliteti ovih umjetničkih djela, njihovoj prisutnosti i potrebi za očuvanjem.

Spomenuti projekt potaknuo je još jednog fotografa da svoj autorski rad bazira upravo na spomenicima širom regije, ovaj put u jednom drugačijem kontekstu.

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour (фото 2)

Andy Day je londonski fotograf koji već niz godina fotografira ljude, ljudske figure i tijela u neobičnim kontekstima. Kako je i sam angažiran oko parkoura, vještine kretanja ljudskog tijela, koja podrazumijeva skakanje po zgradama, objektima, preprekama i visinama. Njegovi radovi često su bazirani upravo na snimanju vježbača parkoura u njihovim akcijama. U svom radu naslovljenom "Former" Andy Day putovao je upravo kroz Hrvatsku, Srbiju i Bosnu te lokalne parkourovce, odnosno trejsere i trejserice (kako se naziva vježbače parkoura) fotografirao na kolosalnim objektima, vrijednim poslijeratnim spomenicima.

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour (фото 3)

Premda jednostavne, možda za nekog i banalne, no u svakom slučaju monumentalne fotografije, pokazuju kolosalnost samih zdanja, spomenika i prostornih struktura te odnos malog čovjeka spram njihove veličine i raspona. Ono što je najvažnije, spomeničku baštinu naših prostora ponovno dovode u fokus daleko šire javnosti.

Cijeli članak pročitajte na Vizkultura.hr

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour (фото 4)

Fantastični spomenici Hrvatske, Srbije i BiH kao podloga za projekt parkour (фото 5)

Autor: Ivan Dorotić

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više