Search

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera

Tekst: Tina Kovačiček


Zagrebačka agencija Brigada nedavno je osvojila BigSEE Interior Design Award – Grand Prix za prostorni koncept i dizajn postava izložbe „Jedna hrvatska priča“. BigSEE nagrade obuhvaćaju širok spektar dizajnerskih niša te nagrađuju izvanredna postignuća na prostoru 19 zemalja jugoistočne Europe, a organizator je Zavod Big iz Ljubljane. Velika je to stvar za našu Brigadu koja je postala prvi Grand Prix dobitnik iz Hrvatske u kategoriji dizajna interijera, i to u godini kada obilježava 10 godina poslovanja.

Nagrađena Izložba „Jedna hrvatska priča“ predstavila je dvadeset godina dugu suradnju Adris grupe s kreativnom agencijom Bruketa&Žinić&Grey, a Brigada je postav izložbe oblikovala promatrajući suradnju kao zajednički put dviju kompanija, putovanje kroz kreativnu priču u koju poziva i posjetitelje.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 1)
Balthazargrad by Hrvoje Franjić

Jedan od nagrađivanijih segmenata djelovanja Brigade upravo je dizajn izložbi za koji je osvojila niz domaćih i međunarodnih priznanja kao što su Red Dot , IIDA Design Excellence Award i German Design Award, a 2018. godine ušla je u finale prestižnog World Architecture Festivala u Amsterdamu s projektom „Croatia je Hrvatska“, nastalim u povodu 133 godine postojanja Croatia osiguranja. Posljednja u nizu izložbi koje je kreirala i realizirala Brigada, nedavno je otvorena izložba Balthazargrad u riječkome Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u sklopu projekta „Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture“. Riječ je o dosad najvećoj izložbi posvećenoj slavnome profesoru Balthazaru, koja na zabavan, interaktivan i multisenzoran način rekreira Rijeku kao Balthazargrad, u kojem posjetitelji, mali i veliki, mogu istražiti povijest nastanka ovog edukativnog animiranog filma, vidjeti originalne crteže i skice te fotografije autora i ljudi koji su pridonijeli stvaranju Profesora Balthazara.

Polica puna nagrada dokaz je da Brigada zna što radi. Bilo je vrijeme da Damjanu Geberu, osnivaču i direktoru agencije povodom deset godina postavimo i deset pitanja.

Kakav je osjećaj imati deset godina?

Prekrasan! U isto vrijeme imam osjećaj da je vrijeme proletjelo, ali i da je trajalo vječno. Toliko toga smo postigli i kroz toliko toga prošli u ovom desetljeću da mi se katkad čini kako je prohujalo nekoliko desetljeća. Naravno bilo je puno uspona i padova, sreća i razočaranja, izazova i pobjeda, a u konačnici mislim da sam strašno puno naučio te se nadam da su i moji kolege, sadašnji i prijašnji, također puno toga naučili u ovom zajedničkom putovanju.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 2)
Adris by Domagoj Blažević

Brigada na početku vs. Brigada danas?

Kad se vratim na početak, vraćam se u doba prošle velike ekonomske krize kad smo usprkos svemu ipak odlučili pokrenuti biznis, ne znajući hoćemo li uopće doživjeti sljedeći mjesec. Obzirom na trenutno stanje tržišta i prilično pesimistične najave nadolazeće krize uzrokovane pandemijom, imam osjećaj kao da smo opet na početku. Međutim, sad imamo iskustva nositi se s izazovima koji su ispred nas te se iskreno nadam da ćemo ovaj put lakše proživjeti sve što nam se moguće sprema. Od samo dva „brigadira“ u prvim mjesecima rada, uspjeli smo izgraditi pravu agenciju s agilnim procesima, inovativnim metodama rada i moram priznati vrlo specifičnom agencijskom kulturom na kojoj radimo iz dana u dan.

Specijalnost Brigade?

Kad smo pokretali ovu priču, razmišljao sam na koji način se možemo izdvojiti na tržištu koje je već prilično zasićeno studijima za dizajn interijera i arhitekturu, pogotovo u situaciji ekonomske krize u kojoj su upravo građevinski sektor, a posredno i projektantska struka, bili među najpogođenijima. Ono što smo identificirali kao veliki potencijal je integrirani pristup osmišljavanju koncepata prodajnih i uredskih prostora, koji, osim samog dizajna, uključuju i dubinsku analitiku sa strateškim pristupom. Od samih početaka Brigada je interdisciplinarna agencija u kojoj osim arhitekata i dizajnera interijera, rade i dizajneri namještaja, analitičari, marketinški stručnjaci, psiholozi, grafički dizajneri... Nakon nekoliko inicijalnih godina rada na osmišljavanju interijera, shvatili smo da ta terminologija ne pokriva dovoljno širinu onog što isporučujemo te sad s ponosom naš rad prezentiramo kao osmišljavanje cjelovitog prostornog doživljaja.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 3)
Jedna hrvatska priča by Ognjen Maravić

Brojne su nagrade već na vašoj polici, a redovite među njima odnose se na dizajn izložbi. U čemu je tajna?

Upravo kroz prostorni doživljaj koji stvaramo dizajnom interijera i namještaja unapređujemo iskustvo posjetitelja izložbi, koji osim eksponata sa sobom odnose i emociju. Emocija je ključna za svaki prostor i kako se u nekom interijeru osjećamo ostaje s nama neusporedivo duže nego ljepota stolice ili lampe, mramornih obloga ili zelenila. Osmišljavanje prostora kojim ćemo stvoriti određeno iskustvo, bazirano na dubinskim analizama korisnika, u konačnici dovodi do mjerljivih rezultata. A kroz uspješnost nekog interijera se mjeri i uspješnost našeg dizajna. Od početaka sam stalno ponavljao da mi moramo stvarati uspješne prostore, a oni se sastoje od 50% lijepog dizajna te 50% uspješnih prodajnih rezultata ili bolje produktivnosti.

Što je bitno za dobru energiju između kreativne agencije i klijenta?

Bitno je da partnerski surađujemo na projektu od samog početka. U konačnici imamo isti cilj, a to je uspješan prostor. Često to moramo dodatno pojašnjavati jer su katkad klijenti navikli na suradnju s klasičnim dizajnerskim studijima koji ne uzimaju u obzir poslovni dio cijelog projekta i ne definiraju mjerljive rezultate. Čisto estetski pristup interijeru je prihvatljiv u privatnim interijerima i primjerice kafićima, ali kad trgovina ili ured moraju opravdati investiciju u preuređenje prostora, neozbiljno je zanemariti analitičku pripremu i definiranje ciljeva. Osim partnerskog razvoja projekta od inicijalne radionice do otvorenja, ključno je i održavanje odnosa u kojem se usklađuju očekivanja pojedinih faza. Bez zajedničkih očekivanja, vrlo je vjerojatno da će doći do nesporazuma ili razočaranja s jedne ili druge strane, a to nikad ne završi dobro... znam nažalost i iz vlastitih iskustava.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 4)
Kultura pušenja by Domagoj Kunić 

Koji je proces dolaska do najzanimljivijih kreativnih rješenja?

Najzanimljivija rješenja dolaze iz najdosadnijih pripremnih radnji. Kod nas je to dubinska analiza korisnika, klijenta, poslovnih ciljeva, pozicije branda i niz drugih, u pravilu excell-astih, podataka. Osim vlastitih analitičkih procesa koje smo razvili kroz godine empirijskog iskustva, koristimo i dobro poznate alate poput design sprinta i sličnih. Jedan od ključnih koraka su cjelodnevne (ili višednevne) radionice koje uvijek organiziramo na početku projekta, a kroz koje zajedničkim snagama s klijentima pronalazimo ključne uvide (insights) u njihove stvarne želje i očekivanja. Tek s pravilno prikupljenim ulaznim podacima i strategijom baziranom na insightu možemo dizajnirati inovativna i kreativna rješenja, a u isto vrijeme imati određenu sigurnost da imamo uporište u svakom odabranom detalju, tkanini, stolici, rasvjetnom tijelu...

Postoji li projekt koji ste odbili / postoji li neki u kojem ste posebno uživali?

Nismo toliko često odbijali projekte, pogotovo u počecima te smo zaista u tim danima radili sve i svašta. Od salona građevinskog materijala do sanitarnih blokova unutar ureda. Svaki od tih projekata je doprinio našem iskustvu na svoj način i stalno smo se trudili unaprijediti znanje, procedure, međusobne odnose i kreativne ciljeve. U zrelijim godinama postojanja smo uglavnom odbijali projekte u kojima se nismo osjećali kao partneri s klijentima te bi zajednički odlučili da je bolje ne nastaviti suradnju, koliko god dizajn možda išao u dobrom smjeru. Teško je reći u kojem sam projektu posebno uživao jer mi je svaki novi projekt ujedno i novi izazov te još uvijek uživam u svakom od njih, ali možda ipak i dalje najviše uživam na gradilištu. Kad su mi cipele pune prašine i ne čujem ni sam sebe od buke bušilica, tad sam stvarno sretan.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 5)
CO Tunel by Petar Glebov

Najljepši dio posla kojim se bavite?

Najljepši dio je prvenstveno tim koji imam u Brigadi. Energija, entuzijazam i profesionalnost koju svi dijele je nešto na što sam najponosniji, a meni osobno je najljepši dio posla učenje i dijeljenje znanja. Primamo jako puno mladih praktikanata iz cijelog svijeta (što je nažalost tijekom pandemije stalo) te svakodnevno diskutiramo o dizajnerskim rješenjima, inovacijama, drugačijim pristupima razvoju kreativnog procesa i slično. Uvijek sam volio učiti i širiti vlastito znanje, ne samo u arhitektonskoj branši, već u svim smjerovima. A sva ta znanja sam isto tako uvijek volio i prenositi na druge... katkad uspješno, a katkad im jednostavno dosađujem svojim uzbuđenjem oko novih tehnologija utičnica ili tjerajući ih da sami nauče spajati kablove ili bojati zidove.

Imate li neku tajnu kreativnu želju koju biste željeli ostvariti?

Htio bih dizajnirati nastambu u svemiru! Svemir mi je oduvijek bio velika fascinacija, a kako sad stvari stoje, možda to i nije tako neostvariva želja (smijeh). Puno prizemnija, ali čini mi se podjednako neostvariva želja je pokrenuti diskusiju i rješenje oko dizajna urbanih prostora u Hrvatskoj, a pogotovo u Zagrebu.

Trenutni nivo estetike kojom smo svakodnevno okruženi je zaista nizak, počevši od toga kako nam općenito grad tužno izgleda, kako izgledaju web stranice gradskih i državnih tijela, do toga kako se dizajniraju pozadine prilikom obraćanja nacionalnog stožera ili obični letci koje dobivamo uz račune.

Desetljeće Brigade: 10 pitanja za Damjana Gebera (фото 6)
Brigada tim 

Na čemu trenutno radite?

Na sebi (smijeh). Postao sam svjestan nekih svojih mana i načina na koji one utječu na atmosferu u timu, ali i kreativni proces i finalni proizvod. Uz rad na sebi, paralelno radim i na unapređenju procesa unutar Brigade, uvođenju novih tehnologija i operativnih alata koji će nam smanjiti utrošak vremena na sekundarne poslove te osloboditi dodatno vrijeme za kreativno promišljanje. Proljetni lockdown nas je sve dobro resetirao, a umjesto očajavanja uslijed nedostatka projekata, okrenuli smo se sami sebi i napravili golem posao na unapređenju gotovo svih aspekata našeg rada, odnosa i nivoa kreativnosti. Na kraju krajeva, imamo okruglih deset godina, ulazimo u novo desetljeće, proživjeli smo jedno od najstrašnijih godina naših života i spremni smo svi zajedno na novu stranicu u našim životima te neke nove kreativne pobjede!


Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više