Search

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa

BURO. #timelessobsession

Tekst: Tina Lončar


Image: Knoll

Estetika se mijenja, a s njome i naši afiniteti. Trendovi dolaze i prolaze. Neki se, na krilima dobre stare nostalgije, nakon određenog vremena vrate, no rijetki su oni čiji dizajn uspije nadmudriti nemilosrdan zub vremena i upisati se na listu bezvremenskih klasika, predmeta koji su, premda su minula već desetljeća, sve privlačniji, ljepši i vrjedniji. Jedan od takvih klasika je stolac Barcelona, komad namještaja koji bismo bez imalo preuveličavanja mogli prozvati ikoničnim, a koji danas slovi kao neprikosnoveni sinonim dobrog ukusa i, naravno, statusni simbol.

U odsustvu svega suvišnog, Barcelona stolac nekako je neodoljivo elegantan i profinjen, kao da u sebi nosi dašak nečeg aristokratskog. Simbolika prestiža, doduše, ne odnosi se samo na njegove estetske karakteristike već i na njegovu povijest. Naime, Barcelona naslonjač oživio je davne 1929. godine kada su ga Ludwig Mies van der Rohe i Lilly Reich dizajnirali ekskluzivno za svečano otvorenje njemačkog paviljona na međunarodnoj izložbi u Barceloni, a na kojima je imao sjediti španjolski kraljevski par. Stolac, naravno, nije zapeo za oko samo njihovom visočanstvu, već svima koji su imali priliku nazočiti otvorenju, a zbog svog (tada neobičnog i pomaknutog, ali elegantnog) dizajna označio je svojevrsnu prekretnicu prema razdoblju moderne. No, uzmemo li u obzir tko su tvorci ikoničnog Barcelona naslonjača, njegov kultni status nimalo ne čudi.

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa (фото 1)

Naime, Mies Van Der Rohe, premda je bio samouki arhitekt, uz Waltera Gropiusa i Le Corbusiera, jedno je od najpoznatijih imena u stvaranju moderne funkcionalne arhitekture. Osim po fantastičnim zdanjima poput vile Tugendhat u Brnu, kuće staklenih zidova Farnsworth u Illinoisu i nebodera u Chicagu, te, naravno, ikoničnog Barcelona naslonjača, svijet ga je upamtio po uzrečicama "manje je više" i citiranju Gustava Flauberta "Bog je u detaljima", a upravo je to bila filozofija koju je ugradio u svoje oblikovanje postavivši temelje modernizmu. No, unatoč posvemašnjoj popularnosti stolca Barcelona, u njegovoj se povijesti rijetko navodi kokreatorica Lilly Reich, jedna od najeminentnijih predstavnica škole Bauhausa, dizajnerica, Ludwigova supruga i ravnopravna kreatorica mnogih djela s njegovim potpisom.

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa (фото 2)

Premda ju povijest rijetko spominje na svojim prašnjavim stranicama, Reich je svoju viziju i talent utkala u mnoge uspješnice produkt dizajna - naslonjač Barcelona, Brno stolac i Weißenhof stolac, kao i u projekt kuće Tugendhat u Brnu koja se smatra spomenikom moderne arhitekture. Nakon teške bolesti, Reich je preminula u svom domu u Berlinu 1947. godine, a tek je 1964. godine Ludwig uspio ispregovarati da iz stana u Istočnom Berlinu dobije dokumentaciju koja je sadržavala arhivu radova njegove supruge. Arhitekt ju je tada darovao Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku kako bi ogroman opus Lilly Reich spasio od grčevitog stiska zaborava, no i dalje se njihove zajedničke zasluge najčešće potpisuju samo njegovim imenom.

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa (фото 3)

Premda je od slavne premijere na međunarodnoj izložbi u Barceloni prošlo 90 godina, naslonjač Barcelona doživio je minimalne preinake. Pedesetih godina prošlog stoljeća stolac je doživio neke promjene. One se, doduše, nisu odnosile na estetski aspekt njegova dizajna već na materijal od kojeg je izrađen. Nehrđajući čelik dao je stolcu glađi i elegantniji izgled, a prvobitna svinjska koža zamijenjena je podatnijom i kvalitetnijom goveđom. No, i dan danas, Barcelona naslonjač ima svoje inicijalne dimenzije, a koža se šiva ručno od 40 pojedinačnih komada. Zbog masovnog interesa koji je pedesetih godina zavladao za Barcelonom, Mies Van Der Rohe 1953. je godine prodao ekskluzivna prava na proizvodnju tvrtki Knoll International koja i danas izrađuje Barcelona stolce nudeći svojim kupcima dubokog džepa ikonični naslonjač od različitih tipova kože i u čitavoj paleti boja. Za svaki primjerak ovog kultnog stolca treba, navodno, dvadeset dana pedantnog ručnog rada, a u Knollovoj ponudi stoji da primjerak košta oko 7.000 eura. Barcelona stolac jedan je od najkopiranijih predmeta u svijetu produkt dizajna, a original ćete, uz obavezan serijski broj, prepoznati i po pečatu tvrtke i potpisu dizajnera Van Der Rohe koji su ugravirani u okvir svakog stolca.

Naslonjač Barcelona: Statusni simbol i bezvremenski sinonim dobrog ukusa (фото 4)

Premda se danas smatra kako je modernizam u Europi bio isključivo povezan s njemačkom školom Bauhaus Waltera Gropiusa, koja je uvelike odredila estetiku arhitekture i primijenjene umjetnosti od 1919. do 1933. godine, a Mies van der Rohe bio je ravnatelj škole od 1931. do zatvaranja 1933., njegov dizajn (zajedno s dizajnom Barcelona stolca) ne smatra se dijelom ovog značajnog umjetničkog pokreta. Originalni model iz 1929. koji je imao oduševiti španjolski kraljevski par danas ponosno stoji u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku, a premda je od tada do danas prošlo gotovo čitavo stoljeće, naslonjač Barcelona i dan danas vrijedi kao beskompromisni simbol statusa, ali i kao sinonim za istančani ukus, besprijekornu eleganciju i čarobnu ljepotu jednostavnosti, pijedestal modernog vremena.

Leave a comment

više