Traži

Prepoznatljivi kroz kvalitetno stvaralaštvo

Prepoznatljivi kroz kvalitetno stvaralaštvo

Kako to rade skandinavske zemlje


Usprkos digitalizaciji koja prodire u intimne predjele naših života, težnja za što kvalitetnijim materijalnim iskustvom raste, iznova otkrivajući taktilni doživljaj stvaranja i interakcije u fizičkom prostoru

Ovaj novi krug djelovanja podsjeća nas na duboki odnos između ljudi i predmeta koji datira još prije od samog početka ljudskog izražavanja kroz jezik i slike. Ove različite forme komunikacije osobnog bitka po prirodi dvosmjerne, posljedično mijenjaju i samog stvaratelja. I zato prestanak kulture proizvodnje na bilo kojem području društva uzrokuje gubitak znanja stvaranja, a potom i otupljenje vještina koje lančano generiraju dugotrajne egzistencijalne gubitke.

Vještina stvaranja ključni je gen za revitalizaciju životnog okruženja, ne trpi cenzuru, ali je po prirodi propitujuća i transformacijska. Ona je svojevrsna inteligencija koja se razvija s praksom, i to ne samo u umjetničkim djelatnostima, već ju posjeduje svaki pojedinac. Izostanak njezine upotrebe uzrokuje zaborav i tupost uma, pretvarajući pojedinca u pasivnog konzumenta. Iz ovih je razloga vjerojatno Winston Churchill prilikom planiranja napada na Normandiju 1944., paralelno osnovao prvo Vijeće za dizajn (preteča dizajn centra) u Velikoj Britaniji kako bi ne samo obnovio nacionalnu proizvodnju, već i duh naroda, osnaživši njegovo djelovanje novim tehnološkim dostignućima povezanim s većom kvalitetom proizvoda uz pomoć dizajna. Javna edukacija o lijepom ukusu bila je jedan od njegovih prvih i dugogodišnjih projekata.

U Hrvatskoj usprkos masovnom raspadu industrijske proizvodnje, cvatu novi pupoljci poput Rimca i Prostorije Oni samostalno, osobnom inicijativom i bez pomoći domaćeg sustava stvaraju vrhunsku kvalitetu koja sugerira moguću viziju ozdravljene Hrvatske. Mnogi će tvrditi kako proizvodnja generalno raste, ali naša zemlja ipak nema proizvođački predznak niti kredibilitet kvalitete, ključnu podršku koja izostaje svakom inovativnom proizvodu koji izlazi na inozemno tržište. Ono što izostaje jest kontinuirana kultura proizvodnje, prepoznatljiva kultura stvaranja i općenito jasna slika kulture življenja. Ovdje ne govorim o identitetu projektiranom na vizualnoj razini niti marketinški isforsiranom imidžu. Govorim o identitetu nacionalne proizvodnje predmeta i usluga, pa i umjetnosti koji nisu potkopani mediokritetstvom, kopiranjem i gdje sve prolazi i sve je inovacija. Taj identitet ne postoji, nije ga se niti počelo tražiti i razvijati, smjer je nepoznat i vrludamo izgubljeni bez kriterija. Mi smo lica koja traže autora, ne shvaćajući da su autori u nama. Odgovornost stvaranja i propitivanja kriterija stvaranja je u nama. Prije nego što definiramo nove kriterije odgovornosti, etike i morala, naše stvaralaštvo bit će u krizi. Sadašnjost i budućnost koju ostavljamo mlađim generacijama nalik je distopiji, a među trenutnim postavkama, dizajn je tek kozmetička praksa iluzornog razvoja.

Automobil Concept_One - Rimac

Nacija kojoj je stalo do preživljavanja i napretka, podizanja ljudskog morala i zdravlja ne stagnira već stvaraU trenucima osobne, ali i društvene krize, stvaranje je prirodni mehanizam regeneracije sustava čiju slobodu izražavanja ne bi smjeli potiskivati i gušiti, kako izvana, tako ni iznutra - jer taj je čin nužni preduvjet sazrijevanja za nove temelje rasta, kako osobnog, tako i kolektivnog. Kroz suvremenu se povijest pokazalo kako struke dizajna i arhitekture nisu isključivo izvršitelji narudžbi i u toj slijepoj ulici nikako ne bi smjeli završiti - već su sredstvo promjena, od vizije do projektiranja inovativnih primjera koji poboljšavaju uvjete života. Svi majstori dizajna i arhitekture kojima se divimo, bili su vođeni tom vizijom, jer ove su discipline ipak primarno humanističkog, a tek onda tržišnog predznaka.

Aalto kolekcija -Iittala


Mene uvijek iznova inspirira Finska koja dokazuje mogućnost transformacije iz najvećeg siromaštva u zemlju blagostanja kroz repozicioniranje prema kvalitetnoj proizvodnji u društvu i propitivanje te kvalitete. Usmjerenje koje je primarno došlo od pojedinaca koji su u kontekstu svojeg profesionalnog djelovanja stvarali kvalitetu u duhu svojeg vremena, da bi se kasnije pokazalo kako je ona trajna. Arhitekt i dizajner Alvar Aalto, jedan je od aktera koji su kroz svoj rad doprinijeli karakterizaciji moderne Finske uspješno povezujući racionalnost i funkcionalnost s organskim oblicima finskog krajolika. Naime, kolektivna spoznaja Finaca da zajedništvom i inovacijom jedino mogu izgraditi prosperitet i modernizirati zemlju, bila je pokretač niza promjena. Prva finska strategija dizajna aktivirana je tek 2005. godine kao nadogradnja razvijenoj kulturi dizajna od nekoliko desetljeća i stogodišnje kulture obrta. Tako i poznati minimalizam finskog dizajna nije nastao kao posljedica trenda, već iz siromaštva, skromnosti i nužnosti za ekonomičnošću.

Stolac Paimio, Alvar Aalto 1932. god


Kroz svoje stvaranje, finski su dizajneri, arhitekti i vlasnici kompanija pomogli definiranju identiteta zemlje, probudivši u svakom Fincu osjećaj digniteta kada su u 1940-ima i 1950-ima upravo dizajnirani namještaj i uporabni predmeti osvojili Zapad svojom kvalitetom i inovativnošću. Svoj oblik zdravog patriotizma redovito su izražavali kroz lokalne materijale poput drveta, bivajući inspirirani prirodnim okruženjem s kojim je svaki Finac u čvrstoj sinergiji. Priroda koja ih je kolektivno natjerala da osnaže i sazru sučeljeni s oskudicom dnevnog svjetla kakvu mi na jugu Europe ne možemo ni zamisliti, velik broj ledenih dana u godini te izoliranost naseljenih područja nepreglednim krajolikom Sjevera - natjerala je Fince da se oslone na sebe same i oskudicu pretvore u prednost. Težina tih poteškoća bila je toliko gusta i česta da je urodila i novom vještinom preživljavanja nazvanom sisu, enigmatskom snagom ustrajnosti kad i same upornosti nestane. Međutim, važno je istaknuti kako kvaliteta nije nastala kao rezultat blagostanja, već je ona bila njegov kamen temeljac. Legenda o finskom dizajnu nije stoga priča o ljepoti predmeta koji su k tome i funkcionalni, već stogodišnje tradicije u obrazovanju kreativnih pojedinaca koji su razvili oštar um, preciznost, pažnju i timski rad.

Iittala - Aalto kolekcija, 2013.


Fascinantno je stoga da jedan mali stakleni uporabni predmet može simbolizirati identitet čitave zemlje i da se, pored toga - gotovo svaki njezin pripadnik različitih godišta s njim može poistovjetiti. Na prvi pogled vaza Alvara Aalta osvaja univerzalnim jezikom sklada svojeg fluidnog oblika, odraz mnogobrojnih jezera kao dijela karakterističnog finskog krajolika. Ona je sama po sebi poželjan predmet poklonika lijepog, prometnuvši se u najslavniji stakleni proizvod na svijetu, čiji je svaki primjerak unikatan. Za proizvodnju jedne vaze potrebno je 7 puhača stakla, da bi ona nastala tijekom 10 sati rada. U ovom se procesu ogleda pristup dugotrajnim vrijednostima i razvoju kvalitete čija se održivost potvrdila punih 80 godina koliko se ova vaza, zajedno s ostalim kolekcijama Iittale proizvodi, a i u skladu je s generalnim trendom vraćanja proizvodnje u Europu iz Azije.

Italla

Iittala je samo jedna od značajnog broja finskih tvrtki koje djeluju 80 i više godina. Taj kontinuitet stvaranja nužan je preduvjet za razvoj znanja, njegovan kroz ljude čiji se rad poštuje i primjereno nagrađuje. Poštivanje ljudskog znanja u Finskoj ide do mjere da se u društvu poznaje razlika između autora ideje i onoga tko ju je proveo. Ne zaboravlja se i nije poželjno ponavljati tuđi rad. To je ispod časti pojedinca.

Fireplace (Iittala), dizajn Ilkke Suppanena

Finska i čitava Skandinavija svjedoče kako je humanistički model društva ipak moguć, stoga ne čudi kako se on ogleda i u njihovom dizajnu koji je samo odraz pristupa životu. Finski dizajner, Ilkka Suppanen jednom mi je prilikom na pitanje kako uključuje korisnika u svoj proces dizajniranja, prilično rezolutno odgovorio: „Ja ne radim s korisnicima, već s ljudima." I ta je izjava zaista vjerodostojan prikaz tipičnog razmišljanja u toj zemlji.
Tome bi i mi trebali stremiti.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više