Search

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu

Tekst: Tina Kovačiček


Što je bilo prvo - logotip ili mjesto? Jeste li prvo pronašli svoju omiljenu gradsku lokaciju pa otkrili njegov dobar brending ili ste prvo zapeli za logotip, a zatim skužili da obožavate to mjesto? Kojim god da redoslijedom išli, najčešće jedno ide vrlo skladno uz drugo (kažemo najčešće). Postoje te gradske lokacije na kojima se osjećamo iznimno ugodno, kojima se često vraćamo, pri čemu cijenimo i njihov dizajn te brigu o brendingu koji potpisuju naši sjajni dizajneri. Odlučili smo vam predstaviti autore pzonatih logotipova koji su obilježili ujedno i naša najdraža zagrebačka mjesta. Uz to, saznali smo koliko je izazovno osmisliti dobar logotip, brendirati mjesta i potpisati kreativu.

Señor

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 1)

Kažu kako vole pametne strategije, nekonvencionalne ideje i sexy produkciju zapakirane u non-spam komunikaciju relevantnu za brendove i ljude, a mi zato volimo Señor. A volimo i zagrebačku Amélie, slastičarnicu koju uspješno vodi Žakline Troskot koja joj je nakon početnog lansiranja i uspjeha koji je postigla, prije koju godinu priuštila potpuni rebrending. Kako Žakline ne teži savršenim geometrijskim oblicima nego uživanju u autentičnim teksturama i okusima, taj su “feeling željeli prenijeti i u kreiranje identiteta koji neće živjeti samo u izlogu i memorandumima nego i menijima, ambalaži kolača, uređenju prostora…

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 2)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 3)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 4)

Kad radimo ovaj tip rebrendinga, posebno pazimo na iskustvo koje će ljudi imati u susretu s brendom - na kraju krajeva ovo i jest mjesto za slatki mali rendez-vous. Amélie je, kao i Žak, ženstvena i profinjena, ali ne skriva svoju vrckastu stranu pa smo tu romantičnu maštovitost pretočili u vizualni identitet. Na način na koji pristupaju slasticama i mi smo pristupili elementima identiteta. Svaki je kolač ručno izrađen i unikatan, a takve su i ilustracije Mateje Kovač na materijalima. Umjesto ograničavanja vektorima vizuali su ukrašeni prozračnim akvarelima. Sve mora biti savršeno na nesavršen način - užitak ne trpi strogost i zakone“, govori mi Vanja Blumenšajn. A koji je najzahtjevniji proces osmišljavanja identiteta brenda te kako se on odvija kod ekipe iz Señora, odgovara mi: “Svaka faza nosi svoje izazove. Prije nego uopće započne kreativni proces, prethodi mu faza istraživanja; brenda, potrošača, konkurencije… Zadatak toga je dobro upoznati proizvod i okolinu u kojoj će živjeti, a u ovakvim slučajevima i vlasnika koji je utjelovljenje ovog brenda i inspiracija kako bi taj identitet zaista bio autentičan i životan. Jednom kad udarimo temelje i postavimo strategiju (kome se brend obraća, koje vrijednosti zastupa, kako komunicira…), kreće onaj vidljiviji dio dizajniranja, ilustriranja, pisanja tekstova i produkcije svega što će ljudi vidjeti i doživjeti.“

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 5)

Što se ovih dana sluša kod Señora i što ih inspirira? “Ovih dana, s obzirom na to da radimo od kuće, na repeatu je najviše zoom. Pokušavamo biti što više u kontaktu, preporučivati si filmove i glazbu da što manje osjećamo ovu fizičku udaljenost.“ A imaju li trik za razbijanje blokade? “To je naravno unBLOK - Señorov izum koji te instant rješava kreativne blokade.“. Za kraj Vanja mi je otkrio što čini dobar dizajn “dobrim“? “To je pitanje svih pitanja. S obzirom na to da se Señor bavi komunikacijom, dobar dizajn je onaj koji komunicira s ljudima kojima je namijenjen na način koji je njima razumljiv i zanimljiv. Ne manje važno, ne spama, budi im emocije, informira, privlači, oduševljava, nasmijava i sve pozitivno što su njegovi kreatori zamislili pobuditi kod publike.“

Lana Cavar

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 6)

Već dugi niza godina Lana djeluje kao nezavisna grafička dizajnerica, art i kreativna direktorica. Radila je na nizu projekata grafičkog dizajna u sferi arhitekture i kulture za klijente u Hrvatskoj, Europi i Sjedinjenim Državama te surađivala s institucijama poput Muzeja suvremene umjetnosti u Detroitu, MoMA u New Yorku i HAU Hebbel am Ufer u Berlinu, a aktivna je u međunarodnom grafičkom kolektivu Clanada. U tom nizu mi izdvajamo Garderobu, zagrebački concept store s ponudom divnih skandinavskih brendova u Martićevoj 17, iza kojeg stoji Ana Ivančić i u koji često navraćamo. Anu i Lanu upoznali su mladi arhitekti iz ureda Biro, koji su radili na interijeru Garderobe. “Ana i ja smo odmah "kliknule", svidio mi se projekt i tim koji je okupila. Suradnja je išla glatko i bez stresa, što treba zahvaliti Ani, koja zna stvoriti ugodnu atmosferu za rad“ govori mi Lana i nastavlja o ideji koja stoji iza prepoznatljivog logotipa “Arhitekti i Ana zamislili su interijer s nekoliko zona kojima dominiraju raskošne garderobe ograđene zavjesama. Koncept brendinga oslonio se na tu ideju, jer je sam prostor dućana osnova Garderobinog identiteta.

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 7)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 8)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 9)

foto: Jure Živković

Crna slova u logotipu su postavljena arhitektoničko, čvrsto... Oko njih se svija mekana krivulja svojstvena tkanini. Krivulja je višeznačna: inspirirana je samim zavjesama koje dominiraju dućanom, rubom lepršave suknje, ali i "klasikom među krivuljama" - Alvarom Altom, jednim od dizajnera koji su odredili skandinavski dizajn. Slova su uvijek ista, ali krivulja se mijenja. Za svaku primjenu napravljena je drugačija krivulja.“ Kao dobitnica već nekoliko važnih nagrada za grafički dizajn, Lana mi govori “Važno je dobro razumjeti ono što brendiraš. Zvuči jednostavno, ali nije. Ako dizajner ne razumije dovoljno dobro to na čemu radi, dizajn vjerojatno neće dobro komunicirati svojoj publici.“ A kako se kod nje odvija kreativni proces? “Volim eksperimente, oni su "hrana" za kreativnost. Kad ima dovoljno vremena, volim analogni proces koji tek u nekoj kasnijoj fazi vratim u digitalni prostor. Volim slučajnosti koje se tako dogode i odvedu proces u nepredviđenom smjeru. To su "sretne nezgode" kojima se nadam u kreativnom procesu. I kod identiteta za Garderobu proces je imao te elemente. Kad sam razmišljala kako kreirati autentičnu krivulju u loguotipu, bilo je jasno da ona mora doći iz nečeg "živog". Savijala sam različite konce, špagice, trakice, danima prije nego sam konačno našla materijal s kojim je bilo moguće dobiti krivulju koja je odgovarala. Bilo bi nemoguće dobiti tu autentičnost crtanjem krivulje iz glave, te ponoviti isti karakter u desetak varijacija.“

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 10)

foto: Jure Živković

Što ovih dana sluša u uredu, kako se opušta, što ju inspirira i što prati, Lana mi je otkrila “Nakon potresa trebalo mi je nešto da me opusti u stanu na vrhu nebodera. Neki prijatelji mi kažu da si ovih dana puštaju glasno muziku i plešu po doma jer im to nedostaje... Meni je skroz suprotno. Sonate su trenutno jedina "buka" koju mogu podnijeti! Tako da trenutno slušam jedino klavirske koncerte, npr. Chopina, Beethovena, Mozarta... Tijekom nedavnih ledenih dana, "zakačila" sam se na dvije serije, što mi se zapravo rijetko dešava. Onda su valjda stvarno za preporučiti. "La Casa de Papel" - ako još uopće postoji netko da mu treba reći za tu seriju... i "Pretend it's a City" - duhovita Scorseseova nova serija s Fran Lebowitz, koja komentira živi, neromantizirani New York i Newyorčane, koji mi jako nedostaju. Zbog posla sam ovih dana imala privilegiju čitati fragmente kod nas još neobjavljenog romana "Povratak baruna Wenckheima", Lászla Krasznahorkaia. To je lud, duhovit i maestralno napisan roman koji me oduševio, bez obzira na to što sam pročitala tek trećinu. Narcisa Vukojević i ja smo upravo složile naslovnicu, i jedva čekamo ukoričeno izdanje, da nastavimo s čitanjem. Očekujte ga u knjižarama početkom ožujka u izdanju OceanMore.”

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 11)

foto: Jure Živković

Lanin poseban trik za razbijanje blokade - “Najviše mi pomaže trčanje ili još bolje, brzinsko penjanje na Sljeme. Što se više krećem, mozak mi bolje radi, misli se razbistre. Najbolje stvari nisam smisla za kompjuterom, već u šumi. “

I za kraj to važno pitanje o dobrom dizajnu: “Dobar dizajn sinergija je više stvari, zato je vjerojatno tako rijedak. Osim dizajnera (za kojega podrazumijevamo da ima potrebne vještine, znanje i talent), za dobar konačni rezultat je gotovo jednako bitan naručitelj, cijeli kontekst produkcije i distribucije, budžet kojim se raspolaže i naravno, da je i sam subjekt dizajna kvalitetan. Ako se bilo koja od tih karika u lancu izmakne, teško da će dizajn na kraju biti zaista dobar.“

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 12)

foto: Jure Živković

Marita Bonačić

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 13)

Marita je mlada dizajnerica, ali već vrlo aktivno i važno ime hrvatske scene. Meet Mia, Barba, Pantarul, Fen bar samo su neki od njezinih projekata. Posljednji u nizu kojim smo oduševljeni i gdje redovito navratimo po nešto lijepo i zeleno, je zagrebački Đardin, u Deželićevoj ulici 89. “Ideja je bila napraviti projekt koji povezuje biljke i ljude i svi pritom - rastu. Misao je bila toliko precizna i jednostavna da je prirodno prerasla u slogan "rastemo zajedno". Iz nje je onda izrastao i custom lettering za vizualni identitet u kojem i tipografski znakovi u segmentima opet predstavljaju rast. Odmah iz toga naglašavanje visine interijera i vrlo jednostavan sistem polica koji je u proporciji s linijama iz identiteta. Taj su dio izvrsno popratile i odradile mlade kolegice Čotić/Bertina. Verbalni identitet je jednako jednostavan - projekt je zamišljen kao mjesto susreta različitih vrsta biljaka i ljudi“ govori mi Marita, koja je s kolegicom i vlasnica Đardina, a obje su Dubrovkinje zbog čega “đardin“ ima posebno značenje kao vrt u kojem vlasnik sam radi, trudi se i uređuje ga, a onda se posjetitelji dođu diviti i uživati u toj ljepoti đardina, uzeti koji listić da zasade isto i kod sebe.

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 14)

O svom procesu inspiracije Marita mi je ispričala: “I dalje sam stava da postoji nerv koji je odgovoran za kreativu. Godinama sam se trudila potpuno deromantizirati tu "inspiraciju”, ali sad je opet osvješćujem. Neke se stvari mijenjaju, dolaze i odlaze sa zrelošću. Svakom tko je dizajner po vokaciji kreativni se proces zapravo odvija uvijek i bez prestanka, a realizirani projekti samo su manji i veći izdanci na toj istoj pruzi. Mogu reći da možda dugo tražim iskru ili jednostavnije rečeno čistu viziju, ali kad zaiskri, onda teče bez problema. Nikad forsiranjem nisam došla do zadovoljavajućeg rješenja - u mom je procesu to uvijek negativno obilježeno i uvijek imam kiseli izraz dok u to gledam ili o tom razmišljam. Stvari trebaju sjesti prirodno do te mjere da nema “ali” i “moglo bi”, nego to treba izgledati/zvučati tako kako je i nikako drugačije. Onda je taj izdanak gotov i proces kreće ispočetka na sljedećem projektu.“

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 15)

A kad smo već kod inspiracije, što sluša ovh dana u uredu? “Trenutno je ured u demontaži - selimo se, ali najčešće je svirao radio Yammat jer je sasvim lijepo pokrivao ukus svih uredskih ukućana. Možda se kod mene najdulje na repeatu zadržao Valentino Bošković - mogu čak reći i da me njihova glazba inspirira i zabavlja, paše mi uhu u svakoj fazi posla. Iako, ja sam ona osoba koja oduvijek, na opće čuđenje, sama u autu sluša klasiku i program radija HRT3. Nije da samo to preferiram, ali tek mi je tad mozak na odgovarajućoj frekvenciji.“

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 16)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 17)

Poseban trik za razbijanje blokade - “Počni raditi nešto drugo. Nije savjet za svakoga jer puno ovisi o intrinzičnoj motivaciji za projektom koja je kod mene uvijek neprirodno prevelika i zbog toga si i napravim blokadu. Onda podsvijest odradi proces dok se ja naizgled resetiram.“

A sve polazi od dobre ideje; "Dizajn započinje kreativnom idejom dizajnera, koja mora biti čitljiva i lako shvatljiva, iako ne svima dohvatljiva u kreativnom smislu. Ideja je ta koja nosi cijeli proces dizajniranja, koja dizajnera odvaja od „obične“, svakodnevne kulture."

Regular Company

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 18)

Zagrebački svestrani studio izvan naših granica je nagrađen već nekoliko puta za dizajn i različite kreativne projekte. Namještaj proizvode u suradnji s Nuncom i bosanskim Artisanom, a u kontaktu su i s brojnim danskim tvornicama kao što su New Works, Frama, Normann Copenhagen, Ferm Living i druge. Pored produkt dizajna bave se i brendiranjem i digitalnim dizajnom. A ono po čemu su nama osobno posebno dragi je činjenica što su prije koju godinu otvorili svoj coffee shop, kako drugačije nego Regular.Bar, u Ilici 65. Ruđer Novak-Mikulić, Marinko Murgić i Tihomir Filipec, sami su ga dizajnirali, osmislili i brendirali uz suradnike zaslužne za ugostiteljski dio. “Ideja je došla iz jednog random brainstorminga na kavi kad smo zaključili da je čudno da, pošto i sami volimo druženja i kafiće, nemamo vlastiti kafić. Iako je tada zvučalo kao još jedna ideja s kave, nekako je ostala, kuhala se...

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 19)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 20)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 21)

Pošto dio naših prijatelja ima iskustva u ugostiteljstvu, ideju smo stavili na papir, shvatili da nije nemoguće i počeli raditi na projektu gdje je svatko imao svoju ulogu, ugostiteljski dio logistiku i osmišljavanje koncepta, a mi dizajn i projektiranje, naravno u suradnji jedni s drugima”, govori mi Marinko o još jednom uspješnom zajedničkom projektu. Kava je fantastična, dvorište u kojem se Regular.Bar nalazi idealno za odmak od gužve, a minimalizam u tipografiji i dizajnu itekako cijenimo. Koji je najzahtjevniji proces osmišljavanja identiteta brenda općenito, Marinko mi odgovara “U osmišljavanju svakog identiteta puno je varijabli - klijentove želje, naša vizija, priča iza brenda, budućnost brenda i još puno drugih faktora. U cijelom procesu najteže je pomiriti sve faktore u smislenu cjelinu koja će ispunjavati funkciju, ali i kojom ćemo i klijent i mi na kraju biti zadovoljni”.

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 22)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 23)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 24)

Kako se odvija kreativni proces u njihovom timu? “Kad krećemo u projekt u početku nastojimo ne biti previše ozbiljni i sve dolazi u obzir, od brzih skica do potpuno nefunkcionalnih ideja. Kad se nešto ipak učini logičnim nakon prve razrade kreće istraživanje koje je velik dio procesa i kroz koje pronalazimo što već postoji na tržištu ali i različite proizvode, prostore, materijale ili bilo što, što bi nas moglo usmjeriti prema rezultatu. Paralelno s tim ide i detaljnije skiciranje, 3D, prototip, te naposljetku, bilo da je suradnja s klijentom ili samoinicirani projekt, prezentacija i krajnji proizvod.”

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 25)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 26)
Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 27)

Što po njihovom mišljenju čini dobar dizajn "dobrim"? “Način na koji volimo razmišljati je da svaki dizajn treba ispunjavati neku funkciju. Naravno to nije uvijek tako jednostavno, ali pojednostavljeno, ako dizajn ne ispunjava funkciju ne možemo reći da je to dobar dizajn. Tu ne mislimo naravno samo na funkcionaln već i na estetsku, socijalnu i ekonomsku dimenziju dizajna.”

Upoznajte dizajnere koji stoje iza logotipa naših omiljenih mjesta u gradu (фото 28)

Što im je ovih dana na repeatu u uredu, što slušaju, što ih inspirira? “Iskreno, ne postoji konkretna playlista, jedan dan će to biti neki lounge radio, drugi dan nešto dinamičnije, treći dan ništa (smijeh). Sve ovisi o danu i raspoloženju.” A imaju li poseban trik za razbijanje blokade: “I mi bi voljeli znati. Često je najbolje prespavati dan, dva, tri i ne razmišljati o problemu. Kad se malo razbistre misli lakše je sagledati problem iz druge perspektive.”

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više