Search

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus

Tekst: BURO.

Poseban je osjećaj zakoračiti u autentičan prostor. Osim što se u njemu isprepliću stvarne emocije i misli na koje je nemoguće ne reagirati, on jednostavno u sebi nosi i nešto više, nešto neuhvatljivo i neobjašnjivo na isti način na koji je nemoguće do kraja riječima iskazati zbog čega ste se u nekoga zaljubili. Nazovite to alkemijom ili nekim drugim imenom, ali postojanje “tog nečeg” je presudno.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 1)

 

Nema sumnje da “to nešto” postoji u beogradskom stanu Duše Bibus. Upoznale smo se na dan kada sam došla da napravimo intervju, upravo u tom njenom prostoru. Dok smo razgovarale, Dušine riječi su se plele kroz njega i kroz sve što sam mogla vidjeti oko nas, dajući cijelom interijeru još dublji smisao.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 2)

 

Već na prvi pogled bilo mi je jasno da preko puta mene sjedi žena koja ne prati trend već jedan viši estetski i životni princip. Cijeli koncept dnevnog boravka, na primjer, nastao je oko velike slike Kose Bokšan “Tri žene planine” koja zauzima dominantnu poziciju. Nastala u Parizu, slika je odraz duha tog grada 60-ih godina u kojem su poslijeratne žene počinjale pronalaziti svoje mjesto u društvu i ostvarivati pravu emancipaciju. Na platnu su prikazane tri žene u ležećem položaju koje dominiraju u perspektivi naspram neba roze boje. Njihove oble forme djeluju kao dio pejzaža, a njihovi nejasni, tamni obrisi podsjećaju na beskrajne dubine oceana, pune ljepote, ali i mračnih pojava i sila. Njihov pogled je usmjeren ka beskrajnom nebeskom svodu obojenom u rozo, što simbolizira potragu za mirom, ali istovremeno predstavlja i cjelokupno žensko biće.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 3)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 4)

RADNI STO OD MESINGA, CUSTOM MADE ZA KLIJENTA

 

Skladno, ali moćno prevedeno u jezik interijera i kontrasta ženskog i muškog principa, ovo u Dušinoj izvedbi znači da smo sjedile na rozoj sofi koju je dizajnirao Vladimir Kagan, u velikoj prostoriji tamnih zidova i velikih francuskih prozora. Naša priča tekla je sama, dok su se oko nas odvijale pripreme za intimni event na kojem smo se zajedno s probranim uzvanicama i našli te iste večeri.

 

 

Usprkos užurbanosti oko nas, Duša mi je otvorila prozor svog svijeta između Beograda i Züricha i pokazala svoju eleganciju i iskrenost.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 5)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 6)

 

Kada ste se počeli baviti dizajnom interijera i jeste li oduvijek znali da je upravo to Vaš poziv?

 

 

Već sam kao mala imala faze kada sam premještala namještaj u svojoj sobi, čak i ormare, sama. Moja sestra se bunila, ali je sve morala prihvatiti na kraju. (smijeh) Onda je život krenuo nekim drugim tokom, a kada su moja djeca počela rasti i kada im više nisam bila toliko potrebna 24 sata dnevno kao majka, počela sam tražiti u sebi što je sljedeći životni korak. Razmišljala sam o tome kakav će život biti kada djeca narastu, osamostale se, a onda sam se potpuno upustila u dizajn interijera. To je stvarno privilegija. Nemam osjećaj da radim, nego da živim. Kad imam inspiraciju, radim dan i noć, to ne mogu čak niti nazvati jednostavno "zadovoljstvom" već jednim totalnim ispunjenjem u svakom smislu. Tada ne primjećujem koliko je sati, trebam li biti na nekom drugom mjestu… To je zanos.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 7)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 8)

 

Koliko je iskustvo života u inozemstvu, tamošnja estetika i drugačiji način života, utjecalo na Vašu estetiku?

 

 

Ja sam odrasla u Kragujevcu i s 19 godina sam otišla živjeti u Švicarsku.

 

 

To je na moju estetiku - ali i sve u životu - vjerojatno mnogo utjecalo. Prvenstveno mislim na činjenicu da kada se jedan jezik nauči zaista dobro, pa za njim još jedan i tako dalje, onda nam se otvaraju veliki resursi. Pored putovanja, čitanja novina, knjiga... tu su i pravi razgovori s inspirativnim i interesantnim ljudima… Sve zajedno, ovo utječe na to da čovjek širi svoje horizonte. Ja ne znam da li moja estetika pripada srpskoj ili “zapadnoj estetici”, vjerojatno je neka mješavina na koju je moj životni put i životno iskustvo umnogome utjecao.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 9)

 

Na koji način krećete u dizajn prostora? inspiriraju li vas više ljudi za koji ga stvarate ili sam prostor?

 

 

Za mene su ljudi i prostor koji za njih stvaram jedno. Mislim da je to neraskidivo, da jedan prostor treba uvijek odavati duh osobe koja u njemu živi ili ga koristi. To znači da moj prostor nije isti tvom prostoru - i ne treba biti. Cilj je da kad se cijeli prostor “uokviri” - kad kažem "uokviri" mislim na ispunjenje koncepta dizajna koji kreće od ideje, karaktera osobe i načina na koji ta osoba živi - kad se to sve ispuni, da se dobije jedna apsolutna integrirana cjelina u kojoj se ne mogu odvojiti osoba koja u prostoru živi od samog prostora.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 10)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 11)

 

Vaš smisao za kolorit je veoma izražen, koje boje su Vam omiljene u interijeru i koje kombinacije? mijenja li se to iz prostora u prostor?

 

 

Odgovor na ovo pitanje je izuzetno individualan. Svaka boja ima svoj smisao i ne treba ni jednu boju a priori izostavljati. Odsustvo boje također ima svoj smisao.

 

 

Ovaj stan u kojem se nalazimo sam radila za sebe i na njemu sam radila oko tri godine. Zaljubila sam se u sliku "Tri žene planine" i tek kad sam je donijela u ovaj stan, shvatila sam da se ona ovdje nije mogla okačiti na zid jerje prostor na početku bio potpuno drugačija priča. Sliku sam zatim uzela kao početnu točku svog koncepta i razvijala ga odatle. To se i inače događa često, da polazna točka nekog interijera bude neki komad koji osobi za koju radim mnogo znači.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 12)

 

Šta mislite o tome što dosta dizajnera primenjuje isti koncept na sve što rade? U velikom broju prevladava uniformna estetika - koja nije da sama po sebi ne valja - nego joj fali individualnosti.

 

 

Mnogo ljudi nemaju potrebu da se dalje razvijaju ili jednostavno kopiraju ono što im se svidi. Možda se ni sami klijenti ne zanimaju dovoljno ili nisu ni dovoljno slobodni, pa se neki pravac pretvori u određenu “društvenu estetiku”.

 

 

Posao nas, dizajnera interijera, je upravo da se ljudi osjećaju ostvareno u svom prostoru. Da već kada se probude kažu “da, to sam ja, danas je moj dan već počeo s onim što jesam i što mogu", na nama je da nekoj osobi pomognemo da se iskaže u prostoru kako bi bila uspješna i sretna u životu. Ja tako vidim svoj zadatak, da nekog totalno ispunim u tom smislu. Ovo podrazumijeva i veliko poznavanje ljudi, njihove psihologije, ali treba i raditi na sebi. Znate, svaki klijent donosi nešto novo i nešto novo provocira kod samog dizajnera. To je trenutak u kojem se i mi, dizajneri, možemo razvijati. Taman kada mislimo da nešto znamo ili možemo, onda se dogodi da iz posljednjeg atoma izvučeš ono što će dati final touch nekom prostoru namijenjenom određenom klijentu ili klijentima i njihovim potrebama. Svi trebamo raditi na sebi. Ne smijemo se zadržati na nekoj ustaljenoj estetici ili na nekim autoritetima, u svojoj zoni komfora. U našem radu mora postojati apsolutna sloboda.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 13)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 14)

 

I radoznalost?

 

 

Da, i radoznalost. To implicira da se dizajner uvijek mora informirati, raditi na sebi, čitati. U momentu pratim dizajnere iz 60-ih i 70-ih godina i shvatila sam da mnoge suvremene stvari teže istim principima ali im se možda prilazi s druge strane, što je fenomenalno. Ljudi rade na sebi i to se ne smije promijeniti. Bez rada na sebi, samo stagniramo, siromašimo u svakom smislu, a ponajviše duhovnom.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 15)

 

Što je Vaša pokretačka sila u dizajnu? Što Vas inspirira?

 

 

Sila je jaka, ali lijepa riječ. Ja tu silu vidim kao strast. Ako nemate strasti, onoga što izvire iz trbuha, tog zadnjeg univerzuma - nema dobrog rezultata. U toj strasti su i ljubav i želja i razumijevanje klijenta s ciljem da se napravi taj nerazdvojivi prvi krug o kojem smo pričale.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 16)

 

Imate i veoma izražen smisao za modu. Kako se razlikuje Vaša modna od estetike u interijeru i da li se uopće mogu razdvojiti?

 

 

U mom dizajnu sigurno ima elemanata i modnog dizajna, ali mislim da se radi o drugačijim zanatima, teško ih je usporediti. Ipak, ljubav prema dizajnu kao takvom je sveobuhvatna i sveprisutna u mom životu.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 17)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 18)

 

Otkrijte nam neke od svojih omiljenih dizajnera ili umjetnika.

 

 

To je šira tema, možda nekad i zavisi od mog raspoloženja. Trenutno dosta pratim Francois Sultana koji živi i radi u Londonu. U njemu sam prepoznala i jednu svoju težnju da prostor slobodno gradim oko umjetničkih elemenata. U tom smislu smo on i ja slični. Njegovi prostori su puni umjetnina. Nije dizajn interijera otići u shopping. Cilj je da izađe nešto iz tebe, za taj konkretan prostor za tog konkretnog klijenta. Kod njega volim to što on uglavnom radi i s drugim dizajnerima namještaja i umjetnicima.

 

 

Drugi je Sig Bergamin koji ima jedan fenomenalan eklektični stil. Kod njega je zanimljivo to što ima nevjerojatnu sposobnost da pomiješa sve stilove. Kada bismo probali prepričati njegov dizajn, to bi ličilo na apsolutan kaos, ali u stvarnosti na kraju izgleda nevjerojatno harmonično.

 

 

Kad je umjetnost u pitanju, ona mi je zbilja važna. To je uvijek nešto što mogu pogledati svaki dan i da kažem sebi da postoji još jedan korak dalje, još nešto što nismo saznali, korak do neke tajne, što je negdje u zraku, što će iz nas izvući još jednu istinu. To bi ujedno i bio odgovor na pitanje što je meni potrebno, bez čega ja osobno ne mogu živjeti. Umjetnost.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 19)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 20)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 21)

 

Stan u kojem se nalazimo je na svoj način oda ženskom principu i svim njegovim dimenzijama. 

 

 

Ova sofa zaobljene ženske forme nosi potpis Vladimira Kagana. On je bio veliki dizajner, Rus koji je pobjegao u SAD i tamo se ostvario. Naročito su plodne 50-e, 60-e i 70-e godine. Ova sofa je prvi put napravljena za jedan američki bračni par koji su bili veliki kolekcionari umjetnosti. Njegov zadatak je bio napraviti sofu koja će se uklopiti u njihov interijer koji je bio sav ispunjen slikama i tako je ona nastala. 

 

 

Moje mišljenje je da se u interijeru trebaju miješati muške i ženske forme. Zato se naspram meke forme sofe nalaze fotelje ravnih linija i muške forme kako bi se dobio sklad.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 22)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 23)

 

Koliko je ženski princip važan? uopće, ne samo u ovom stanu koji ste dizajnirali za sebe i svoju obitelj.

 

 

Ženski princip je bitan. Ali ne bih izostavila ni muški princip. Spajanjem ova dva principa uspostavljamo harmoniju u dizajnu. U mojim radovima, ženski princip karakteriziraju kreativnost, meki oblici i boje… Muški je onaj koji daje dinamiku. Jedan drugog podržavaju u svojim nesavršenostima i na taj način uspijevamo ostvariti potpuni kreativni izražaj.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 24)

 

Da li nameštaj dizajnirate i sami?

 

 

Ja imam sreću pa mogu i sama za sebe nešto napraviti.

 

 

Namještaj izrađujem i za klijente. Na primjer, dizajnirala sam radni stol koji sam nazvala Lilith za jednu klijenticu koja sakuplja umjetnine. Kada je počela pandemija, prostor za rad u domu je postao izuzetno bitan, a njoj se nije sviđalo ništa od onoga što je bilo u ponudi pa sam taj komad dizajnirala sama. Sam dizajn je sazrijevao u meni s vremenom, nije se dogodio preko noći, a model je izrađen od mesinga i on je u stvari jedan totalno ženski princip.

 

 

Volim dizajnirati nameštaj. Ponavljam, dizajn interijera nije shopping.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 25)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 26)

 

Koji su vam daljnji planovi?

 

 

Moj prvi i osnovni plan je da nastavim uživati u svom radu i svom životu. Ako budem imala više klijenata u Srbiji to je divno, isto vrijedi za bilo koje mjesto na svijetu. Važno mi je da mogu dizajnirati, raditi, živjeti taj život. Moja baza je u Zürichu, tamo je moja obitelj iako dolazimo često u Beograd.

 

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerice interijera Duše Bibus (фото 27)

 

Ovaj stan će biti i Vaš showroom u Beogradu ili ne?

 

 

On je prikaz mog rada, ali prvenstveno je napravljen za život, ne kao izložbeni prostor.

 

 


 

 

Iako nije napravljen kao showroom, imala sam to zadovoljstvo da me Duša provede kroz cijeli stan. Sam prostor jednostavno teče i ispunjen je zaokruženim ambijentalnim cjelinama, smjelim kombinacijama koje može odsanjati samo netko tko je pun strasti prema životu i ljubavi prema ljudima. Nekoliko potpuno neočekivanih detalja me je oborilo s nogu, a omiljeni mi je bio pogled s vrata sobe u ogledalo kupaonice: moj lik bio je neočekivano uokviren poput portreta u rezbarenom okviru ogledala na pozadini od Fornasetti ornamentalnih tapeta bogatih tonova. Svakodnevni život je najposebnija prilika od svih, zar ne? 

 

Related articles

Buro 24/7 Selection

više