Search

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio

Opsesija 'oudom'


Image: Dominko Blažević,
AJ Arabia

"...Nišna se parfemska industrija od dizajnerske razlikuje većim stupnjem kreativne slobode, upotrebom vrjednijih i skupljih sirovina, manjim serijama, promišljenijom prezentacijom i, konačno, zanimljivijim pričama..."

Svake godine početkom proljeća u Milanu se održava Esxence, po mnogima najvažniji svjetski sajam nišne parfemske industrije. Na jednom mjestu okupljaju se parfemski stručnjaci i vlasnici parfumerija, blogeri i novinari, proizvođači i distributeri, "nosevi" i strastveni obožavatelji i parfemski ovisnici.

Za početak, što su to uopće "nišni parfemi"? Ukratko, termin "nišne parfemske industrije" odnosi se na sam vrh svjetske produkcije mirisa – to su mirisi koji se ne prodaju u uobičajenim lancima parfumerija, na policama kojih se nalaze tzv. dizajnerski parfemi, poput Armanija, Diora, Chanela...

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 1)

Nišna se parfemska industrija od dizajnerske razlikuje većim stupnjem kreativne slobode, upotrebom vrjednijih i skupljih sirovina, manjim serijama, promišljenijom prezentacijom i, konačno, zanimljivijim pričama. Samim tim, i cijene mirisa su više pa su nišni parfemi u pravilu skuplji od dizajnerskih i teže ih je nabaviti. (Cijene se kreću od otprilike 500 – 5000 kn za bočicu, iako se u prosjeku najčešće radi o nekih 800 – 1600 kn)

Reklame za nišne parfeme nećete vidjeti na televiziji: brendovi su u pravilu premali da bi investirali toliki novac u nešto što nije proizvod za široki krug publike. Nišna parfumerija je luksuz, strast, ali i čitava jedna subkultura. (Niz blogova pokriva ovu dinamičnu scenu, ovdje ćemo preporučiti samo sveznajuću Fragranticu www.fragrantica.com (postoji i verzija na "našem": Pun miris www.punmiris.com) te iscrpni i nepotkupljivi blog Kafkaesque www.kafkaesqueblog.com).

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 2)

Svaki Esxence prilika je da se pomirišu noviteti, detektiraju novi trendovi, upoznaju neki novi brendovi. Izvor je to i frustracije, jer se u tjednima nakon sajma, čitajući razne članke i izvještaje, shvati da se propustilo štošta: neki neprivlačan štand krio je možda pravo olfaktivno remek-djelo. Uz to, susreti s poznanicima i kolegama, kave i ćaskanja samo skraćuju vrijeme koje vam preostaje za mirisanje i posjete bezbroju štandova i ljudima koji stoje iza njih.

Ove se godine, na sedmom izdanju Esxencea, nisu pojavili neki koji se inače željno očekuju, poput kuća Amouage ili Nasomatto, Parfumerie Generale, Byreda ili Andyja Tauera. Nije to ništa neobično: kuće često propuštaju sajam ako nemaju nekih većih noviteta. Neke velike nišne kuće i velika imena se gotovo nikad ne pojavljuju: Roja Parfums (doduše "Veliki Roja" je bio osobno prisutan na sajmu), By Kilian, Frederic Malle, Profumum. Tako je bilo i ovaj put.

Svakako, Esxence 2015. je prije svega ponovno dokazao da se zapadno nišno tržište još uvijek ne može zasititi – ouda. O tome je predavanje održao i glasoviti Michael Edwards, jedan od najvećih svjetskih parfemskih autoriteta. (Više o oudu ovdje: http://www.punmiris.com/sastojci/Agar-ili-oud-114.html)

Oud, taj zavodljivi miris koji arapske zemlje koriste već stoljećima za parfumiranje odjeće, prostorija i ljudi, ušao je na zapadno tržište na mala vrata s kultnim (dizajnerskim) mirisom Yves Saint Laurent M7 2002. godine, u vrijeme dok je tu kuću još vodio Tom Ford. Danas je oud posvuda, i u nišnim i u dizajnerskim mirisima, iako se najčešće radi o sintetskim zamjenama za pravu stvar.

Opsesija oudom mogla se vidjeti i na milanskom sajmu. Mnogi su već umorni od svih varijacija na temu ouda; konačno, na koliko se načina mogu kombinirati ruža i oud ili šafran i oud? Ali ne, oud nikako ne izlazi iz mode. Kupci su nezasitni.

Na Esxenceu su se tako po tko zna koji put mogle vidjeti čitave nove talijanske parfemske kuće s arapskim vizualnim identitetom i orijentalnim mirisima koji se pokušavaju dodvoriti bogatom zaljevskom tržištu. Nasreću, bili su tu i neki novi, ali i stari igrači koji o oudu još imaju što reći.

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 3)

Na velikom Xerjoffovom štandu dobrodošlicu nam je poželjela uvijek srdačna Jelena, šarmantna Beograđanka koju smo prošli tjedan imali prilike ugostiti i u Zagrebu, u parfumeriji Top u Tomićevoj. Xerjoff, krovni brend koji ona predstavlja i koji je pokrenuo Sergio Momo danas broji čitav niz podbrendova: Casamorati, Sospiro, Join The Club, da nabrojimo samo neke od njih. Ova kuća razvija se snažno i danas kvalitetom stoji rame uz rame s onim najvećima i najuzbudljivijima. Svake sezone gospodin Momo oduševljava obožavatelje novim mirisima.

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 4)

Sergio Momo u Milanu je tako posebnu pažnju dao svojoj novoj liniji mirisa. Kemi linija na onaj pravi način tretira oud: ovo su mirisi za prave oudoljupce i zaljevske kupce, ali velika je vjerojatnost da ćemo ih uskoro imati prilike probati i kupiti i u Zagrebu. Mirisi variraju od cvjetnih, s vrlo prigušenim oudom (Layla, Luna) do vrlo teških oudova poput 'ilma', koji je prava oud bomba, jer kombinira 3 vrste ouda: onaj iz Indije, Bangladeša i Laosa.

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 5)

Pažnju posjetitelja i struke privukla je i nova kuća AJ Arabia iz Abu Dhabija, prije svega zbog izvanredno luksuzne prezentacije mirisa. Svi su mirisi AJ Arabie označeni tek rimskim brojem, od I do VII. Kako kaže 35-godišnji inženjer i vlasnik kuće, Ali Al Jaberi, radi se o arapskim, orijentalnim mirisima s jasnim francuskim utjecajem. Doista, probavši cijelu liniju, stječe se dojam da će se tu naći ponešto za svakoga – od finog, blagog ouda do dopadljivih cvjetnih kompozicija.

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 6)

S oudom su se, na jedan vrlo neuobičajen način, poigrali i "ljubavnici" iz kuće Jul et Mad. Zašto ljubavnici? Julien i Madalina, vlasnici ove parfemske kuće, par su u stvarnom životu, a njihovi dosadašnji parfemi bili su inspirirani upravo njihovom romansom. Novom mirisnom trilogijom imena Les Whites oni se donekle odmiču od ovog ljubavnog koncepta i pričaju o različitim svjetskim kulturama; Bizantu (Néa) Babilonu (Nin-Shar) i Angkoru (Garuda). I dok Néa za temu uzima ružu, druga dva mirisa poigravaju se s oudom, ali na vrlo diskretan način. Oud je ovdje u pozadini, on je tu samo da podcrta ostale sastojke i unese malo misterije u kompoziciju.

Büro 24/7 u milanskom carstvu mirisa, 1. dio (фото 7)

Ali da ne duljimo previše i samo o oudu, spomenimo za kraj još jednu neobičnu novu kuću. Radi se o luksuznoj kući Fragrance du Bois koja se na sajmu premijerno predstavila čitavim nizom izvrsnih mirisa na temu ouda. Zanimljivost ove kuće je, prije svega, u tome što ova tvrtka u jugoistočnoj Aziji posjeduje vlastite plantaže agarwooda, ali i u činjenici da svoju priču baziraju na održivosti. Naime, tvrtka se ponosi društveno odgovornim poslovanjem; radnici na njihovim plantažama plaćeni su natprosječno, a za svaku prodanu bočicu parfema sade se dva nova stabla. U suradnji s nekim fondacijama oni aktivno sudjeluju u zaštiti ugroženih prašuma. Nije potrebno posebno napominjati da u svojim parfemima Fragrance du Bois koriste (samo?) organski oud, a mirise rade nosevi iz Grassea, centra svjetske parfemske industrije.

(...nastavit će se...)

 

Tekst: Dominko Blažević i Mirka Modrinić

Related articles

Buro 24/7 Selection

više