Search

Celebrity humanitarci - altruisti ili populisti?

Kako zapravo zvijezde pridonose svojim angažmanom


Image: Screenshot,
Giphy

Angelina Jolie, Ben Affleck, Bono Vox, Oprah Winfrey, Natalia Vodjanova - lista slavnih humanitaraca i aktivista mogla bi ići u nedogled. Putuju u siromašne zemlje svijeta, marširaju ulicama s potplaćenim građanima, organiziraju večere za svoje bogate prijatelje koji ondje doniraju basnoslovne iznose raznim udrugama. No, čime je zapravo motiviran humanitarni angažman zvijezda koje na bankovnim računima imaju milijune dolara?

Prema stranici Look to the Stars koja proučava angažman slavnih osoba u humanitarnim akcijama, trenutno 3940 slavnih osoba podržava razne humanitarne udruge i projekte. Najviše ih je podržao Bill Clinton, čak 61, no on nije najpoznatiji poznati aktivist. Prema Look to the Stars, najširu publiku svojim humanitarnim djelovanjem obuhvaćaju Elton John o čijim je aktivnostima napisano najviše vijesti, Justin Bieber koji ima najveći domet na društvenim mrežama, Shakira koja prednjači na Facebooku te Katy Perry koja je najpopularnija humanitarka na Twitteru.

I koliko god je ohrabrujuće da toliko poznatih osoba koristi svoju popularnost kako bi podigli svijest o raznim problemima, pitanje je koliko njihova aktivacija zapravo potiče na akciju.

Prije nekoliko godina obitelj Kardashian je na svojim Twitter profilima pokrenula niz objava pod oznakom #ArmenianGenocide koje objavljuju i danas, a kojima su htjeli usmjeriti pažnju javnosti na odavanje počasti poginulim Armencima na području Osmanskog carstva 1915. godine. U samo nekoliko sati nakon što su je Kardashiani podijelili na svojim mrežama, oznaka #ArmenskiGenocid proširila se društvenim mrežama i postaja jedna od najtraženijih na Googleu. Sličan je odjek imala i kampanja #STOPKONY iz 2012. godine koja je bila usmjerena na zaustavljanje terora ratnog zločinca Josepha Konyja u Ugandi. U ovu su se akciju uključili Justin Bieber, Chris Brown, Jennifer Lopez, Britney Spears i brojni drugi kako bi podigli svijest.

Celebrity humanitarci - altruisti ili populisti? (фото 1)

Problem s ove dvije kampanje bio je taj što su slavni pozivali na podizanje svijesti, ali ne i na akciju. Našli su se stoga na meti kritičara koji su ih optuživali da tako podižu svoju popularnost bez da doista i djeluju na bilo koji način.

Dakako, kao i svugdje i u svijetu showbusinessa postoje iznimke. Primjerice, niz humanitarnih djela Georgea Michaela nije bilo poznato sve do njegove smrti prošle godine. Tada je otkriveno da je u tajnosti pomagao ljudima oboljelima od raka, djeci u Keniji oboljeloj od AIDS-a, beskućnicima, a nepoznatim je ljudima nerijetko i otplaćivao dugove. On je doista bio jedan od rijetkih koji nisu samo javno pozivali na akciju i podizali svijest o nekoj temi već je zaista sam pomagao i donirao novac. Na kraju krajeva, podizanje svijesti o nekoj temi za jednu Kim Kardashian doista nije problem, no je li spremna na stvarnu pomoć?

Celebrity humanitarci - altruisti ili populisti? (фото 2)

Sjećate li se ALS Bucket Challengea koji je preplavio društvene mreže 2015. godine, a za koji su se svi od Anne Wintour do Billa Gatesa zalijevali kantama hladne vode? U ovoj je akciji sudjelovalo više od 100 slavnih osoba i svi su se redom zalijevali kantama ledene vode i zatim izazvali novu slavnu osobu da učini isto. No, znate li uopće koja je bila svrha ove akcije? Celebrityji su se našli na meti kritike javnosti zbog sudjelovanja u ovom izazovu jer se sveo na objavljivanje smiješnih videa na društvenim mrežama umjesto stvarnog poziva na akciju, odnosno doniranje udrugama koje se bave podizanjem svijesti i istraživanjem amiotrofične lateralne skleroze poznate i pod nazivom Lou Gehrigova bolest.

I dok su brojni slavni koji su sudjelovali u ovom izazovu možda bili potaknuti podizanjem vlastite popularnosti - k vragu, pa čak se i Ivica Todorić zalio kantom ledene vode da bi sebe prikazao velikim humanitarcem - brojke su pokazale da je sveprisutnost akcije u medijima urodila plodom. Naime, u samo 30 dana od početka akcije prikupljeno je 100 milijuna dolara čime je financirano nekoliko istraživačkih projekata kroz koje je otkriven i novi gen koji je znanstvenicima pomogao u daljnjem istraživanju ove bolesti.

Celebrity humanitarci - altruisti ili populisti? (фото 3)

O primjerenosti zalijevanja kantom ledene vode za podizanje svijesti o jednoj bolesti može se polemizirati, no činjenica je da je ovaj projekt potaknuo javnost na akciju. No, svejedno se nadamo da nikada neće zaživjeti ona rečenica jednog od likova iz crnohumornih priča Davida Sedarisa koja kaže: "Najvažnije je da imate pisani ili vizualni dokaz svoje donacije, inače zbilja nema svrhe donirati humanitarnim udrugama."

Related articles

Buro 24/7 Selection

više