Traži

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti

Intervju s Tomislavom Krištofom, stalnim predavačem i pokretačem odsjeka za digitalni marketing na Algebri

Tekst: Latica Martinis Filković


Fotografija: Senja Vild

"Savjet. Ne bojte se. Ostavite telefon barem preko vikenda. Nikako ne idite s telefonom u krevet prije spavanja. Radite to? Naravno, jer ste ovisni..."

Kada pričamo o digitalnom marketingu, u pitanju je relativno mlada grana na koju su se svi posljednjih godina "zakačili" i itekako prepoznali njegov benefit u poslovne, ali i privatne svrhe. I dok su neki u tome samouki zbog velike količine vlastitog interesa, odnosno sve su manje više iz strasti uspjeli savladati samostalno u hodu, prateći intenzivno nove trendove i tehnologije, danas možemo reći kako u toj domeni u Hrvatskoj već postoje i stručnjaci, eksperti kao i visoko učilište iz koje izlaze upravo oni, crno na bijelo. Tim povodom odlučili smo porazgovarati s jednim od najboljih u Hrvatskoj na tom polju, Tomislavom Krištofom, voditeljem suradnje s gospodarstvom na studiju digitalnog marketinga Algebre. Što nam je sve otkrio ovaj svima omiljeni predavač o digitalnom marketingu kao fenomenu posljednjih godina, njegovim prednostima i manama (kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj), o tome koliko zapravo najviše voli Twitter i kako on općenito živi život "digitalca" u Hrvatskoj te može li uopće pobjeći od svega toga (kada poželi), pročitajte u nastavku…  

 

Vi ste digitalni i marketinški stručnjak, jedan od ključnih pojedinaca iza studija digitalnog marketinga na Visokom učilištu Algebra. Mogu samo potvrditi da ste iz moje pozicije nekadašnje učenice uistinu stručnjak jer sam i sama bila polaznica vašeg kolegija (smijeh)… zanima me za početak, što je danas potrebno i koje su odlike jednog dobrog stručnjaka digitalnog marketinga?

Hvala na ovome stručnjak (smijeh). Tek 2018. završit će naši prvi studenti treću godinu preddiplomskog studija, a oni će imati i prvostupničku diplomu stručnjaka za digitalni marketing. Mali ispravak, moja misija u ulozi tadašnjeg voditelja studija bila je kreiranje i pokretanje studija digitalnog marketinga, a upisom prve generacije od 50 studenata ona je završila. Kao stalni predavač, sada sam zadužen za sljedeću fazu, a to je spajanje programa studija, studenata i gospodarstva te je moja titula Voditelj suradnje s gospodarstvom. Stručnjak digitalnog marketinga je osoba koja je izbrusila svoje talente potrebne za efikasnu marketinšku komunikaciju i savršeno se snalazi u digitalnom svijetu poznavajući novu psihologiju digitalnog čovjeka te sve bitne alate i procese za postizanje marketinških ciljeva. Funkcionira ne samo kao švicarski sat, već i kao švicarski nožić (s puno funkcija) i spreman je značajno unaprijediti digitalni nastup svojega klijenta uz mjerljive rezultate i poboljšanja.

Ono što sam ja naučila na vašim predavanjima prije nekoliko godina, danas vjerojatno djelomično više na neki način ne vrijedi s obzirom na to da se trendovi u digitalnom svijetu stalno i svakodnevno mijenjaju, vjerujem da je sad na meni da se sama dalje educiram i pratim trendove i slično… No, kako je kod vas na tom polju, vama je to zvanje, život zapravo, kako vi održavate taj tempo da na neki način budete tri koraka ispred svojih polaznika i ostalih, ali i svega što nam je svima svakodnevno servirano u toj domeni?

Tajna je u umrežavanju s ljudima koji su specijalizirani u specifičnim područjima digitalnog marketinga i održavanjem veza s njima. Oni su moji prijatelji, ali i dojavljivači trendova te u neku ruku i moji mentori. Nakon usmjeravanja na važne trendove sam provodim vrijeme u proučavanju i pripremi za nastavu te serviram svježe namirnice svojim studentima. Treba biti stalno u pokretu i biti povezan s bitnim ljudima. Najviše mi je trebalo vremena za umrežavanje, sada sve nastavno ide glatko. Neki od tih stručnjaka su i moji bivši polaznici i studenti koji su pretekli svog učitelja svaki u svom području. Neke pratim na Twitteru i drugim društvenim mrežama poput Medium.com.

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti (фото 1)

Algebra će uskoro imati sve predispozicije za postati veleučilište, prema vašem mišljenju, što je sve bilo potrebno sve ove godine da se to dogodi, je li u pitanju ulaganje od vaše strane, mislim kao institucije ili je interes (budućih) polaznika na neki način izvršio pritisak pa ste se svi skupa uhvatili u koštac: OK, sada moramo od toga učiniti nešto što ljudi traže, i žele znati puno više o tome, žele se u tom smislu obrazovati, imati to zvanje?

Bilo je potrebno međusobno razumijevanje mojih nadređenih i mene te drugih zaposlenika, kao i prepoznavanje talenata i davanje mogućnost afirmacije za one koji žele povući dalje i bolje. Nije bilo pritiska već poprilične doze hrabrosti i vizije potegnuti u pravom smjeru. Svakako smo bili među prvima u svijetu koji su pružili kvalitetnu organiziranu i autoriziranu edukaciju, između ostaloga i u digitalnom marketingu. Mogu slobodno reći je Algebra pretekla tržište u smislu da smo imali edukaciju spremnu puno prije nego je postala mainstream.

Da se vratim na ono što me muči malo još, to je segment praćenja trendova i noviteta koji se mijenjaju iz sekunde u sekundu… jer recimo ako studirate povijest to je egzaktna stvar, ona se ne mijenja kao takva, mijenjaju se jedino profesori predavači, mijenja se koncept predavanja i slično… ali digitalni marketing kao takav je specifičan, ništa nije statično, sve je varijabilno, je li vama kao profesoru predavaču zapravo onda puno teže nego nekom drugom profesoru koji recimo predaje povijest ili fiziku ili slično… ako se osvrnete na cijelu tu problematiku?

Mislim da sve discipline danas karakterizira umreženost ljudi i znanja. Znanje gubi svoju statičnost i poprima obličje fluida te se jedino kroz tu optiku danas može održavati edukacija. Ne mislim da mi je teže jer jednostavno me i danas oduševljavaju nova saznanja iz psihologije, marketinga i tehnologije te uživam u učenju. Ne krijem da volim biti među prvima koji je nešto saznao i otkrio (na internetu) te predati to svojim polaznicima. Volim prenositi znanje i svojim sugovornicima, ali i učiti od njih.

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti (фото 2)

Što mislite bi li se taj digitalni dio koji je danas generacijski sveprisutan trebao uvesti recimo već u neke razrede osnovne škole u kombinaciji s informatikom? Jer vidim da klinci itekako već barataju sa svime, doduše površno i za zabavu, ali da im se možda pokaže i drugi neki smjer toga, onaj ozbiljniji, da tu ima puno više od toga osim zabave?

Da, to je nevjerojatno potrebno. A i nevjerojatna je količina neznanja o digitalnoj kulturi kod ljudi koji uče našu djecu. Zar nije apsurdno da mlađi osnovnoškolci znaju o digitalnoj kulturi više nego njihovi nastavnici? To je kao da nas mala djeca uče matematici ili prirodi. Nedopustivo. Kako ćemo ih učiti opasnostima koje se kriju iza digitalnih komunikacija, ako sami nismo svjesni o čemu se radi. Djeci dajemo da se igraju s vatrom, a sami ne znamo ugasiti požar Potrebno je uvesti predmet koji bi se zvao digitalna kultura i krenuti s njim od prvog razreda osnovne škole. Kao aktivni pristup djeci navodim i sljedeći primjer. Francuski ministar obrazovanja prije neki dan donio je odluku da od školske godine 2018./2019. zabrane u potpunosti djeci korištenje pametnih telefona za vrijeme nastave i odmora i to mislim da je pametna odluka jer ne postoji drugi način da se djeci ograniči vrijeme provedeno za ekranom koje je, ako je stihijski, vrlo štetno.

Koliko su ljudi u Hrvatskoj prema vašem iskustvu zainteresirani i digitalno obrazovani? Ja sam osobno okružena upravo s takvim ljudima jer radim takav posao, pa mislim da ne mogu imati realnu sliku, roditelji su mi informatički i digitalno obrazovani isto, sestra isto… ali često čujem kako ima ljudi koji pružaju otpor tehnologiji prvoj, pa onda i svemu ostalom… imam osjećaj kao da nisu u dodiru sa stvarnom svijetom nekako… ? Je li to velika šteta, propust za njih?

Mislim da su ljudi pragmatični i da dok ne postoji direktna potreba za digitalnim svijetom neće ulaziti u njega. Čim uvide da neće postoji alternativa digitalnom (recimo, izvaditi domovnicu), brzo će naučiti kako se vadi ako nema drugog rješenja.

Ako mi možete reći (ovo nije plaćena reklama, smijeh), što u biti polaznici na odsjeku za digitalni marketing na Algebri mogu naučiti… Mislim ja znam, ali voljela bih da drugi to čuju i možda se zainteresiraju jer mislim da je to znanje danas iznimno bitno i korisno i velika prednost… Ne mislim pritom nužno da upisuju Algebru, ali čisto da se stekne dojam o čemu zapravo pričamo?

Ovisi o tipu edukacije, je li ona visokoškolska i cjeloživotna, ali ukratko učimo ih (udah) ekonomiji, marketingu, psihologiji i komunikaciji općenito, zatim primjeni kroz različite digitalne kanale i platforme, marketingu kroz sadržaj, marketingu kroz društvene mreže, promociji na oglasnim mrežama i tražilicama, integriranim marketinškim komunikacijama, osnovama vizualnih komunikacija, web dizajnu, vođenju digitalnih projekata, strukturiranju kampanja i marketinškim strategijama… (izdah).

Što vas kod vaših polaznika najviše veseli i motivira kao predavača? Što vas demotivira s druge strane?

Motivira me neprestano spoznaja da sam kod polaznika i studenata isprovocirao mišljenje, osjećaje te sagledavanje situacije koje onda uče sami usmjeriti prema rješavanju problema. Naučiti ih kako "pecati" za cijeli život. Demotivira? Hm, nekad količina sadržaja koji moram proučiti kako bih ovladao nekim gradivom. Nekad mi se jednostavno ne da, a bitno je. Naravno napravim, ali može biti demotivirajuće.

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti (фото 3)

Zanima me koliko ste vi aktivni na društvenim mrežama i na kojim točno kanalima i koliko dnevno? Nerijetko se ispostavi ona "u postolara najgore cipele" (smijeh). Znam recimo niz digitalnih agencija koje se bave recimo social media marketing, a primjerice, Facebook im je srednja žalost, nema ničeg što je pomalo paradoksalno… kako je u vašem slučaju, jeste li aktivni i mislite li da trebate biti ili ako ne, zašto?

Facebook ne volim, iskrivljuje sliku o našim osobnim stvarima te čak prema istraživanjima potiče depresivna raspoloženja, nema supstancu koja bi mi u životu bila bitna, ali pratim ga trenutno samo zbog zabave i neizbježnog Trollercoastera. Instagram sam prerastao. Twitter koristim kao platformu za osobne stavove o životu i jako pratim influencere iz raznih polja. Aktivan sam blogger na društvenoj mreži Medium.com gdje pišem za dvije američke i jednu internacionalnu publikaciju o temama suvremenih digitalnih ugroza koje se tiču poglavito mentalnog i duhovnog zdravlja. Može me se zguglati kao Tomo Krištof. Volim Twitter.

Kakva je situacija s marketinškim stručnjacima u Hrvatskoj, ja imam dojam da niču kao gljive poslije kiše, zanima me koliko ima kvalitetnih na tom polju, na koje biste nam skrenuli pažnju možda… koje su prema vašem mišljenju neke njihove odlike koje ih odvajaju od drugih?

Stvari se kristaliziraju i poboljšavaju, sjedaju na svoje mjesto, ima vrlo kvalitetnih ljudi i agencija koje rade dobar posao, postaje polako i gužva u šesnaestercu, a i događa se odljev naših stručnjaka u Irsku i Ujedinjeno Kraljevstvo (moje iskustvo). Ima različitih područja digitalije od oglašavanja do vođenja komunikacije na društvenim mrežama. Procesi se automatiziraju i standardiziraju tako da postoji sve jasniji referentni sustav znanja potrebnih za rad u digitalnom marketingu. Digitalni marketing će u nadolazeći mjesecima, godinama polako gubiti prefiks digitalni i ostat će samo marketing za koji se podrazumijeva da je i digitalan. Odlike koje smatram ključnima su poznavanje ljudi, psihologije i procesa koji dovode do kupnje ili konverzije. Ostalo je tehnika.

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti (фото 4)

Možete li i znate li i želite li se ponekad isključiti iz digitalne domene, kako se to uopće radi, kako vi to radite? To pitanje, odnosno odgovor je meni osobno enigma… imate li vi neki savjet za sve nas koji to ponekad želimo, a ne ide pa ne ide…?

Mogu, znam kako i kada, ali ne uspijevam uvijek. Priznajem, ovisnik sam i to je prvi korak ka izlječenju. Ipak, sve više uspijevam biti ne-digitalan. Za našu digitalnu opsjednutost kriv je mehanizam ovisnosti koji se po svojoj kemiji ne razlikuje od recimo, ovisnosti o kockanju. Opasnost koja nas obuzima zove se dopaminsko-opioidska petlja i kontrolira naše uzbuđenje pri traženju mikro-nagrada koje nalazimo u obliku zabavnih Facebook objava, pozitivnih e-mailova ili što nas već (digitalno) uzbuđuje. Postajemo ovisnici o neurotransmiteru dopaminu koji nas tjera da tražimo nagradu (za koju je zadužen opioidski sustav), ukratko, dopamin je znatnije prisutan od opioida u našem sustavu i mi više volimo tražiti nego biti nagrađeni, uzbuđuje nas više mogućnost nagrade nego sama nagrada. Stoga skrolamo palcem prema dolje tražeći taj ultimativan post koji će na trenutak maskirati našu "mizeriju".

Ovisnici smo. Evo vam testa. Zamislite hoćete li biti anksiozni ako slučajno ujutro ostavite telefon doma ili popodne ostavite telefon na poslu. Osjećat ćete nelagodu - dakle ovisni stePokretač te nelagode je ovisnost o dopaminu, a psihološki se dodaje još i efekt sindroma FOMO - fear of missing out, jer mislimo ako nismo provjerili telefon sat vremena da smo nešto jako propustili. Savjet. Ne bojte se. Ostavite telefon barem preko vikenda. Nikako ne idite s telefonom u krevet prije spavanja. Radite to? Naravno, jer ste ovisni.

Mislite li da može nastupiti sveopće zasićenje u domeni digitalnog, ako se to uopće može tako reći i da se vratimo onim nekim "primitivnim" načinima oglašavanja primjerice… koji su se koristili ranije ili je to utopija? Poželite li vi da se to nekad dogodi možda?

Da, kako će znanost sve više ukazivati na štetnost ovisnosti o (touch) screenu tako će rasti trendovi digitalne detoksikacije #digitaldetox. Danas imamo pojavu sve više life coacheva koji imaju sve više posla jer iz petlji u koje smo upali ne možemo sami izaći. Marketinški uspjeh događa se onima koji pogode trenutak da budu originalni, tako da se može dogoditi kampanja koja koristi retro principe, ali to će biti više iz fore i PR-a, a manje jer je psihografski ili demografski opravdana. Simpatično mi je ovo "primitivno", možda oglasi na Njuškalu? Oni sasvim dobro funkcioniraju i danas.

Svi smo nerijetko sami sa sobom u konfliktu, dugoročno ili momentalno… često govorimo kako je ovo najgore vrijeme ikad koje je nastupilo, da su nas tehnologija i digitalno sasvim oduzeli, da ne primjećujemo više bitno, a kamoli prst pred nosom, da smo "otupavili", da se izgubio sustav vrijednosti, da smo se otuđili… da su se izgubile one neke prave društvene vrijednosti… ima onih koji osuđuju ovo moderno digitalno doba i ima onih koji ga slave… kako komentirate tu situaciju s kojom se vjerujem susrećete i vi svakodnevno?

Potrebno je razlikovati dvije stvari, to su psihološka razina i naše mentalno zdravlje koje degradira i zbog toga što se društvo sustavno ne bori protiv digitalnih ugroza te mi(naša generacija) kao pokusni kunići digitalnog poremećaja nismo svjesni da smo žrtvovani za dobrobit generacija koje dolaze iza nas. To se mijenja, ali polako. Druga razina je poremećaj sustava vrijednosti koji je uvijek prisutan i moralna evolucija se ne događa usporedo s progresom društva već varira. Stoljeće u kojem je civilizacija tehnološki najviše napredovala - 20. stoljeće - bilo je najkrvavije u ljudskoj povijesti. Nadam se da će tako i ostati. Digitalne platforme mogu biti katalizatori društvenih promjena i pozitivnih i negativnih.

"Digitalni čovjek" od kojeg u Hrvatskoj svi žele i mogu puno toga naučiti (фото 5)

Prema vašim nekim saznanjima, uvjerenjima i iskustvima, što nam donosi digitalna budućnost? Mislim na onu bližu budućnost? A što mislite da je ono najbolje što nam je dosad donijela digitalija?

Svakako donosi nešto drugačije, raznolikije. Da ne bude sve u negativnom tonu, naši klinci odrastaju s tehnologijom i uče brzo se prilagođavati novinama, uče ne vezati se za jedno zanimanje, jedno radno mjesto, jedan život. Slobodniji su po tom pitanju i fleksibilniji. Tako ih primoravaju okolnosti. Mislim da digitalnim svijetom trenutno vladaju tri giganta: Google - informacija, Facebook -komunikacija, Amazon - pogodnost (convenience). Treba ih pratiti i vidjeti na koji način će se zacrtavati trendovi. Tu je i mjehur (bubble) kriptovaluta i blockchaina koji ima potencijal više promijeniti društvo nego sami Internet. Najbolje što nam je donijela digitalija jest ušteda vremena pri komuniciranju, učenju, informiranju, organizaciji života.

Zapamtila sam na predavanjima da vi osobno imate obitelj i da držite to toga svega, no kako vi u tom smislu (ako se osvrnete na sva moja pitanja prije) odgajate svoju djecu? Kako vi to sve skupa primjenjujete u svojoj obitelji?

Trudim se biti usmjerivač i po potrebi korektor. Prepoznajem njihove talente i pomažem im da ih afirmiraju. Učim ih prije svega da vole svoje osjećaje i rado ih pokazuju. Jako puno se mazimo i grlimo i pokazujemo ljubav i privrženost. Fizički kontakt je važan, trodimenzionalan i terapeutski. Daje nam svima snagu.

Znam da ste i veliki ljubitelj leta balonom, je li to možda vaša neka digitaldetox terapija? (smijeh) 

Istina. Letjeti balonom rano ujutro, naganjati se malo po Zagorju, a zatim doći na posao je rijedak gušt. Tijelo traži angažman svih osjetila i to nas čini ljudima. Biti zarobljenikom skrolanja po mobitelu je velika opasnost.

I za kraj, kako se vi družite sa svojim prijateljima, virtualno preko društvenih mreža ili inzistirate na susretu uživo… ili kombinacija?

Ako je ikako moguće uživo, ali s geografski udaljenim prijateljima rado razmijenim poduži mail. Nekad je postojala kultura pisanja pisama. To je bio način da nekome pokažete kako vam je stalo, jer ste uložili svoje vrijeme u pisanje i to vrijeme posvetili samo njemu ili njoj. Taj običaj njegujem i digitalno.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više