Traži

Edukacija, zdravlje i rekreacija: kako su novi simboli luksuza istisnuli stare

Edukacija, zdravlje i rekreacija: kako su novi simboli luksuza istisnuli stare

Razmetanje materijalnim više nije društveno poželjno

Tekst: E.G.


Fotografija: Unsplash,
arhiva

Ljudi su još od davnina u sebi imali tendenciju pokazivanja svog bogatstva i demonstriranja svoje (društvene) moći, i u tome nema ništa pretjerano čudno, neovisno o tome što mi mislili o tome. Pojavom masovnih medija su nam tuđi, mahom bolji životi, postali vidljiviji, a imati novaca je postalo imperativ ako želite biti netko i nešto i živjeti na odgovarajući način. Primjerice, svako se dijete 90-ih sjeća filma "Richie Rich" s Macaulay Culkinom, koji je u kući imao vlastiti McDonald's, poslugu, helikopter i najbolje igračke. Ukratko, svi smo htjeli njegov život i odrasli s mišlju da nas materijalne stvari mogu učiniti sretnima, neovisno o tome koliko nam moralne poruke na kraju ovog ili onog filma govorile da to i nije baš tako. Kasnije smo gledali filmove poput "Cluelessa" i maštali o programiranom slaganju odjevnih kombinacija i lagano promatrali kako svijet oko nas postaje sve agresivnije konzumeristički nastrojen. Htjeli smo sve i nismo previše razmišljali treba li nam to uopće. Drugim riječima, materijalne stvari smo i dalje smatrali glavnim pokazateljem nečije sreće, ali i uspjeha. A onda je stigla era društvenih mreža koja nam i dalje na trenutke nije pretjerano jasna, ali za koju znamo da je iz temelja promijenila način na koji živimo.

Ako smo prije i mislili da znamo kako žive pripadnici svijeta bogatih i slavnih, zbog povremenog dijeljenja intime (poput onog u emisiji MTV Cribs) ili fotografija s benzinskih postaja na kojima vidimo koje automobile voze, s popularizacijom društvenih mreža smo shvatili da zapravo nismo znali ništa. Odjednom smo iz sata u sat počeli gledati garderobe u vrijednosti od više milijuna dolara, odmore u resortima za koji obični smrtnici ne bi mogli dobiti ni odobrenje za kredit, kao i rezidencije pored kojih Versailles izgleda relativno skromno. Međutim, treba reći i kako su prethodno navedene objave karakteristične za tzv. new money, odnosno ljude koji su odrasli bez novaca, a odjednom se našli u situaciji da ga imaju gomilu

Zato ćete jednu Cardi B vidjeti kako svoj vozni park stalno nadopunjava ovim ili onim Lamborghinijem iako nema vozačku dozvolu i pokazuje nam ga putem Instagrama i zato će reperi u spotovima još uvijek nositi zlatne lance i koristiti money phone. Takvo je ponašanje svojstveno i društvima (bivših) tranzicijskih zemalja, zbog čega će hrvatske i regionalne zvijezde i dalje vrhuncem života smatrati fotografiju svoje Louis Vuitton torbe, Rolexa ili bilo kojeg komada s potpisom Virgila Abloha. Ljudima koji spadaju u tzv. old money, takvo što, primjerice, nikad ne bi palo na pamet. Čak će se i jedna Kris Jenner pohvaliti novim umjetničkim djelom koje je pribavila za svoju kolekciju, dok će se Ivanki Trump doslovno zalomiti da objavi fotografije iz stana sa svojom obitelji, potpuno nesvjesna činjenice da će se analizirati njegov sadržaj, pa tako i umjetnine koje vidimo u pozadini na zidovima, a čija se vrijednost kreće od nekoliko stotina tisuća do nekoliko milijuna dolara. Ivanka Trump se kasniječ našla na meti napada, ali poanta je da su ekstremno skupe umjetnine za nju nešto potpuno normalno, i ne bi joj palo na pamet da ih objavljuje po Instagramu samo zato što ih posjeduje. Ona je, baš poput brojnih drugih pripadnika slavnog "1 Percenta", itekako svjesna činjenica da su pravi simboli luksuza danas drastično drugačiji.

Kako piše Business Insider, Vogue i brojne druge publikacije, najbogatiji ljudi svijeta svoje prihode danas usmjeravaju prema stavkama sigurnosti, privatnosti, zdravlja i obrazovanja. Što to u praksi znači? Vile na prestižnim lokacijama ili penthouse usred gradske vreve danas postaju nepoželjni - traže se maksimalno skrovite lokacije, po mogućnosti uz prirodu i potpuni mir. Obrazovanje djece će biti na prvom mjestu, pa makar to značilo privatna razgledavanja koledža na drugom kraju svijeta koja koštaju nekoliko desetaka tisuća dolara, vodi se računa o tome i da odrasli pripadnici obitelji ne ugroze svoj socijalni kapital i u svakom trenutku mogu biti ravnopravni članovi rasprava o najnovijoj kolumni New York Timesa, a nadasve se brine oko životnog stila koji se vodi. Zaboravite izležavanja na Maldivima, najbogatiji će danas odlaziti na aktivni odmor te odlaziti u teretane čija je mjesečna članarina oko tisuću dolara, gdje će imati specijalizirani paket usluga i najbolje moguće stručnjake koji će ih savjetovati. U vremenu u kojem nekadašnji ekskluzivni brendovi postaju sve pristupačniji, pa si ih nerijetko može priuštiti i viša srednja klasa, pravi je luksuz životni stil koji se odvija daleko od očiju javnosti

J.C. Pan je tako za New Republic napisao članak naziva "Who Are the New Yuppies?" u kojem govori da najbogatiji roditelji danas nastoje replicirati svoju klasnu poziciju na svoju djecu na način da im osiguraju najbolju moguću zdravstvenu uslugu, da ih vode na putovanja na mjesta poput Galapagosa s kojih bi se trebala vratiti duhovno obogaćenija, i najvažnije, pružiti im apsolutno sve preduvjete za upis na Ivy League fakultete. Krajnji je cilj uvijek i dobar networking koji će ta djeca jednog dana ostvariti i nastaviti s održavanjem roditeljskog posla ili u manje izglednom scenariju, pokretanju svojih uspješnih projekata. Naveo je i zanimljiv podatak prema kojem je "1%" u 2014. izdvojio 860% više od nacionalnog prosjeka na područje obrazovanja, i to sigurno nije slučajno. Razmetanju blještavim dijamantima, privatnim avionima i sličnim ekstravagancijama u ovoj priči, dakle, sigurno nema mjesta. Razmetanje koje je danas dopušteno, s druge strane, je vezano uz zdravi stil života. Kako je u gore spomenutom članku za Vogue istaknula jedna njihova sugovornica, a inače osoba opsjednuta spinningom, smatrat će te glupim ako se hvališ novcem koji zarađuješ ili automobilom koji voziš. S druge strane, potpuno je prihvatljivo hvaliti se time koliko vježbaš i što ručaš. Što je, zapravo, možda i podjednako iritantno, ali o tome nekom drugom prilikom.

Napišite komentar

više