Traži

Istraživanje s terena: kako je moguće da imamo toliko influencera?

Istraživanje s terena: kako je moguće da imamo toliko influencera?

Dženeta je napravila online eksperiment, a ovo su rezultati

Urednik: BURO.


Fotografija: Dženeta Schitton/imaxtree

Već odavno sam iz cijele te influencerske priče shvatila, da je jedini pravi put onaj koji vodi do srca publike. A za to je potrebno mnogo. Vjernost publike se teško stječe, a lako gubi. Pa ipak, dok sam na Instagramu skrolala kroz svojih pedeset i nešto lajkova, fotografije za koju sam realno potrošila dva dana - savršeno isplaniranog ugla, teškog odabira između petsto fotografija sa savršenim uglom, pažljivog editiranja, color grejdinga i ne znam čega još, nikako mi nije ulazilo u glavu, što to drugi imaju, a ja nemam. Što je to što nekome na ispranu sliku osrednje kvalitete, provučenu kroz deset filtera na telefonu, s još jednim buketom cvijeća u rukama i zamišljenim pogledom u daljinu donese preko tisuću lajkova i više od sto komentara, gdje se ljudi u sveopćoj ekstazi natječu, tko će "kreativcu" dati ljepši kompliment, a sve to u nekoliko prvih minuta objave.

Sarajevska mahalska ćud je tražila crvenu nit do izvora digitalne karizme, koju su očito imali svi osim mene Tako je počelo moje skoro godinu dana dugo istraživanje svega što moderni wannabe influenceri rade i moraju raditi, da zacrtaju svoje ime u pijesku, pored tisuću sličnih imena i dugih zalijepljenih trepavica, kojim trepću na prozorima u savršeni Insta svijet. Tamo gdje su svi komentari pozitivni, fotografije se u istim savršeno isplaniranim kockicama prelijevaju jedna u drugu, a čini se da ta krajnje estetski inspirirana publika svaki dan samo čeka, koji taggirani brend će napraviti proizvod iz snova, da mogu iz ruku ispustiti sve i onako bez oklijevanja, u glas potpomoći algoritamsku ekstazu. Uložila sam sedamdeset dolara, kupila šest tisuća pratitelja i četiri tisuće lajkova, koji su po ponuđenom dizajnu (očito sasvim legalne) stranice, trebali kapati na moj račun, svaki dan pomalo, kako bi nevještom promatraču sve izgledalo da svijetu postajem interesantnija (to se nije dogodilo, pali su kao s neba svi u dva dana).

influencers

Na Facebooku sam pronašla nekoliko zatvorenih grupa s po nekoliko stotina tisuća članova gdje se "dilaju" lajkovi, komentari i digitalna ljubav. Preko aplikacije Telegram možete biti član grupe od nekoliko tisuća ljudi, gdje automatski, objavom vašeg posta dobijete pravo na lajkove i komentare, koji će vas munjevitom brzinom u trenutku skoro i uvjeriti da su stvarni. Da nisu bit će vam jasno, kad već kroz par minuta počnu štancati objave drugih članova, gdje će se isto očekivati i od vas. Nalik na rad na tvorničkim trakama, tisuće ljudi prolaze kroz tisuće istih fotografija i ostavljaju "meaningful" komentare potpunim strancima, o kojim ne znaju ništa i na fotografije koje su toliko slične, da imate osjećaj, da ste ih vidjeli i prokomentirali sve. A administratori takvih stranica podsjećaju na one stroge odgajateljice iz filmova o sirotištima, gdje su djeca za neposluh kažnjavana šipkom po dlanovima... komentari se ne smiju ponavljati, moraju imati 5 ili više riječi i moraju odražavati konkretan sadržaj i vaše oduševljenje istim... 2 u 1. Izdržala sam točno jedan dan. Moj eksperiment je bio ambiciozan, ali ne i utopijski. Nakon toga sam napravila dvije grupe na Instagramu od po oko 15 profila, birajući one koji su mi bili simpatični i igra je počela. U kombinaciji s kupljenim lajkovima i pratiteljima, moj profil je počeo rasti i počeli su mi se javljati prvi brendovi nudeći mi suradnje Uglavnom se radilo o besplatnim proizvodima u zamjenu za fotku na Instagramu ili blog post. Većinu suradnji sam odbila, a jedan veliki internacionalni brend, koji svi poznajemo, sam odlučila testirati. Budući da ih je zanimao najviše Instagram, napisala sam, da ih moram upozoriti da moj profil nije potpuno organski rastao (što vam je u influencerskom svijetu kod za kupovinu pratitelja i druge malverzacije), ali da mogu ponuditi suradnju i preko bloga odnosno Facebook stranice ili YouTube kanala, kod kojih to nije slučaj. Ignorirajući moje upozorenje u potpunosti, stigao je odgovor da ih zanima prvenstveno Instagram, a da bi objava na blogu mogla biti od dodatnog značaja. To mi je pokazalo da zapravo i brendovi vole održavati taj privid - čak i ako znaju kako stvari stoje. Neki nevješti potrošač će vidjevši post sa stotinama lajkova i desetinama divnih komentara, vrlo lako biti zavaran u kvaliteti produkta koji se reklamira. Ono što većinu brendova nažalost zanima jest samo povećanje prodaje. To je bio otprilike taj neki trenutak kada je i moje istraživanje službeno završeno.

influencers

Što se u međuvremenu dogodilo na Instagramu? Kada su se lajkovi i pratitelji prve i jedine kupovine koju sam napravila "uploadali" i kada nisu uplaćena dodatna sredstva za novu kupovinu, pratitelji su se počeli "topiti". Aplikacija za praćenje publike mi je pokazala da je većina računa koji su me pratili obrisana. Članovima mojih grupa za podršku sam otkrila cijelu priču, najavila da se povlačim iz naših aktivnosti, ali da ću neke od njih i dalje pratiti i lajkati-komentirati isključivo ono što mi se dopada te njih pozvala da učine isto... pogodite što? Nitko više nije ni komentirao ni lajkao, a vremenom su me svi otpratili (ili ja njih).

Ne mogu reći da mi je istraživanje donijelo "wake up call" oko Instagrama, ali ga je definitivno potvrdilo. Sada sa sigurnošću znam kako stvari iza kulisa funkcioniraju za tzv. mikroinfluencere i objašnjava društveni i ekonomski fenomen tržišta, koje iako je prezasićeno, još uvijek pokazuje rast. Fenomen, da na Instagramu imate stotine tisuća skoro identičnih profila, koji imaju horde vjernih fanova, uvijek tu da pozitivno prokomentiraju svaku i svakakvu objavu svakog pojedinačnog računa. Fenomen da danas svi imaju ogromnu publiku koja im donosi suradnje (ali, ne uvijek i zaradu)...

Kada je sarajevski mahalski duh zadovoljen, pojavio se pravnički njuh, koji je sistematski, onako vojnički poredao stvari na svoje mjesto. Lažno javno predstavljanje tržišnog potencijala koje nemate te ulazak u ugovorne odnose s tvrtkama, obećavajući nešto što znate da ne možete ostvariti, predstavlja tipični slučaj prevare kažnjiv po kaznenim zakonima... brendovi, koji pored toga, da bi morali svjesnošću dobrog privrednika znati što se događa i ne sudjelovati u prevari su drugi komad kaznenog kolača... u teoriji. O tome sam pisala za pravne magazine, o teoriji koja još uvijek nema dodir s praksom, jer ovaj "bubble" još uvijek čeka da pukne. A puknut će kada se pritisak od magle koja se prodaje popne iznad nivoa naivnosti prosječnog potrošača. Do tada... živio Instagram gdje su svi influenceri!


Tekst: Dženeta Schitton, Glow Hunters

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar