Traži

Kako je koncept ''tajne večere'' postao toliko poželjan

Kako je koncept ''tajne večere'' postao toliko poželjan

Novi trend u gastronomiji

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Annie Spratt,
arhiva,
Pixabay

Iako u svijetu postoji već dugi niz godina, Hrvatska se tek nedavno upoznala s detaljima tzv. tajnih večera koje su zaintrigirale veliki broj ljudi…

Ako postoji neki vremenski period koji možemo vezati uz hranu, onda je to upravo ovaj u kojem živimo. Gdje god da se okrenete, vidjet ćete izobilje najrazličitije hrane. Pogledajte svoje društvene mreže, pogledajte reklame za razne trgovine ili pak ponudu restorana koja se svakim danom sve više širi. I dok su prošle generacije kao vrhunac luksuza nedjeljnog ručka spremale dobar komad mesa i uglavnom kuhale s jednostavnim lokalnim namirnicama, danas se čini da gotovo ne možemo zamisliti obrok bez kurkume, bademovog mlijeka ili avokada. Razlozi tome nisu jednostavni, a vjerojatno je riječ o kombinaciji nekoliko faktora. Za početak, konzumerističko društvo u kojem živimo nalaže da stalno trebamo kupovati još. Nikad ne može biti dosta. Globalizacija je također odigrala bitnu ulogu, pa tako sirovi kakao prah ili matcha zeleni čaj sada možemo nabaviti gotovo svugdje.

S druge strane, kao i ostale profesije, i ona kulinarska je doživjela procvat. Nekad su kulinarske emisije mogli imati ljudi koji znaju lijepo pripremiti jela poput variva ili mesa te im dodati kakav neobičan začin ili povrće. Danas takvo nešto nije dovoljno. Ako znate spremati sve vrste namirnica, spojiti okuse koji izgledaju nespojivo te ih pritom lijepo dekorirati, možete se eventualno nadati da ćete dogurati do kakvog boljeg plasmana u kulinarskom showu. Jednostavno, konkurencija je ogromna. Internet je složene recepte i procedure približio svima koji su voljni učiti, a brzinski pogled na Instagram profile nam daje savršen uvid u trendove. Iako se oni redovito mijenjaju, jedan ostaje netaknut od samih početaka. Tanjure s više ili manje lijepo dekoriranim jelima su jednako prisutni na profilima slavnih osoba i ljudi koji su još uvijek na fakultetu. Ljudi vole hranu, vole pratiti nove gastronomske trendove i vole biti viđeni na novim it mjestima.

Takav potencijal nije mogao proći nezapaženo, a vrlo se brzo počelo smišljati načine kapitalizacije. Posljednji u nizu takvog pokušaja je koncept tzv. tajnih večera o kojima ovih dana možemo čitati u gotovo svim medijima. Baziran je na prilično jednostavnom principu; tim ljudi kojima se vjeruje da znaju spremiti ukusne obroke, organizira večeru na neuobičajenim lokacijama, broj ljudi koji dolazi je strogo ograničen, a nitko ne zna kakvu će hranu moći kušati. Takav koncept nije nov, ali je tek nedavno zaživio i u našem društvu. Pokušaja je bilo i prije, no šira se javnost tek sada detaljnije upoznala s ovim pojmom. U zemljama poput SAD-a i Velike Britanije se tajne večere održavaju već desetljećima, a cijela stvar je zapravo na puno višoj razini, ako uzmemo u obzir broj tajnih klubova kojima pristup imaju samo ekskluzivni gosti, kojima ponekad niti debeli bankovni račun nije dovoljan za članstvo koje je potrebno za pristup.

Pitanje koje bi se moglo postaviti jest što je toliko drugačije i zanimljivo u tome što ne znate što ćete ručati ili večerati? Ne treba zaboraviti da takvi eksperimenti uglavnom nisu jeftini, a može se dogoditi da vam se obrok jednostavno ne svidi. Kako smo odjednom došli u situaciju u kojoj su ljudi više voljni platiti za obrok ''na slijepo'' nego otići na večeru u provjerene restorane s popisom jela koja možemo odabrati? Odgovor bi mogao ležati u nekoliko činjenica, a prije svega u ljudskoj prirodi ili barem duhu vremena u kojem živimo.

Stvari koje su se nekada smatrale luksuzom, danas to više nisu. Većina ljudi barem nekada jede u restoranima ili kupuje egzotične namirnice za kuhinju. Slijedom toga, u nemilosrdnoj borbi za ljubomorne followere na društvenim mrežama, više nije dovoljno objaviti sliku tanjura restorana u koji je mogao doći bilo tko. Ultimativni imperativ postaje istaknuti se iz gomile, a to ponekad zahtijeva visoku razinu kreativnosti.

Isto kao što statusni simbol više nije Burberryjev baloner sam po sebi, već mora imati vaše izvezene inicijale, tako i gastronomija treba omogućiti ekskluzivnost. Ako postoji jedna večera u gradu na koju samo mali broj ljudi ima pristup, a jelovnik ne zna baš nitko, onda je to večera na kojoj će se veliki broj ljudi htjeti pojaviti. Zvuči nevjerojatno, ali tako funkcionira ljudska psiha, neovisno o tome koliko se ne željeli složiti s time. Želimo ono što ne možemo (tako lako) imati, pa iako se radilo o večeri nakon koje potencijalno ostajemo gladni. Ponekad se čini da marketinška industrija testira granice do kojih su potrošači spremni ići kako bi ostvarili svoju viziju prestiža.

Međutim, bitno je naglasiti kako nema apsolutno ništa loše u inovativnim konceptima u koje spadaju i tajne večere, dapače, ali simptomatično je primijetiti profil zainteresirane publike. Nitko se ne bi čudio kad bi mjesta na tajnim večerama popunili gurmani i ljude koji se razumiju u gastronomiju te vole eksperimentirati s njom, no to nije uvijek slučaj. Štoviše, radi se o još jednom trendu od kojeg svi žele izvući maksimum, bilo da se radilo o objavi na društvenim mrežama ili prepričavanju zgoda s ''ekskluzivne večere'' kolegama na poslu. Kvaliteti koncepta će i tako na kraju suditi vrijeme, koje uvijek pravedno na životu održi projekte koji nude sadržaj povrh raznih prolaznih trendova.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor