Traži

Angelina Jolie i tim PR stručnjaka u misiji spašavanja imidža

Angelina Jolie i tim PR stručnjaka u misiji spašavanja imidža

I brojni drugi primjeri iz svijeta

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Arhiva,
Instagram

Prosječan čitatelj novina ili portala ne razmišlja previše o svemu onome što stoji iza objava o humanitarnom radu poznatih osoba ili najnovijoj poslovnoj suradnji, pa tako mukotrpan rad i strategije iskusnih stručnjaka iz područja odnosa s javnošću prođu "ispod radara", što na kraju i jest ultimativni cilj

Iz razloga koje psiholozi i sociolozi možda nikad u potpunosti neće shvatiti, prosječnog čovjeka poprilično zanima što se događa u privatnim životima drugih ljudi, pogotovo ako se radi o nekom iz njihove posredne blizine, poput susjeda, kolega s posla i naravno, osoba iz javnog života. I dok će uvijek postojati oni koji će tvrditi da ne razumiju zašto bi bilo koga zanimali razlozi razvoda neke manekenke i nogometaša, većina će rado poslušati različite teorije vezane uz tu temu. Tko je koga prevario, oštetio ili izdao, ultimativna su pitanja od kojih tabloidi žive.

U tom smislu, jedna od većih misterija ovog društva jest kako oni uspijevaju izlaziti iz godine u godinu, ako ih, navodno, nitko ne čita. Koliko god se ljudi voljeli pohvaliti čitanjem memoara Marine Abramović ili sličnog kulturnog štiva, u realnosti će se na tjednoj bazi u njihovim rukama ipak češće naći kakav tjednik s najnovijim događanjima iz javnog života. Svaki broj takvih časopisa u sebi sadrži neke "ekskluzivne" informacije o novim romansama, projektima ili razmiricama. Ponekad su takvi navodi krajnje nategnuti i stavljeni u sadržaj tek toliko da broj može izaći, no svako se toliko dogodi i prava afera koja rezultira time da se svi primjerci ekspresno rasprodaju. 

Bilo da se radi o političkoj aferi koja uključuje novčane malverzacije ili vanbračnog ljubavnika/icu ili o razvodu nekog od ljudi s estrade koji su uvijek djelovali kao savršen par, urednici i izdavači mogu biti sigurni u dobru čitanost. Nikakav kvalitetan tekst se ne može mjeriti sa sočnim skandalom iz nečijeg privatnog života, i to je realnost društva u kojem živimo. Bilo kako bilo, kad takva (nepovoljna) vijest "eksplodira", javnost će nekoliko dana kratiti vrijeme s analizom iste. No, ako se nalazite s druge strane priče i vaš je imidž u igri, željet ćete poduzeti sve potrebne korake kako biste minimalizirali počinjenu štetu. Takvim primjerima svjedočimo barem jednom mjesečno, pa iako možda uvijek nismo svjesni da se radi o provjernim PR taktikama spašavanja imidža, riječ je upravo o tome. Sjetite se samo kako je Kim Kardashian nestala s društvenih mreža nakon pljačke u Parizu, pa kako je nedugo nakon Kanye West završio na psihijatriji.

Svi su mediji izvještavali o krahu braka dvoje egomanijaka i svim razlozima zašto se on nužno morao dogoditi, sve dok im Kim nije stala na kraj. Nakon detaljnog savjetovanja s iskusnim stručnjacima za odnose s javnošću, preko svojih je profila na društvenim mrežama počela komunicirati putem fotografija svoje obitelji provučenim kroz vintage filter i opisanim jednostavnim riječima poput "Love" ili "Family". Oduševljeni obožavatelji su mjesecima čekali da nešto objavi, a ona se vratila u stilu, u potpunosti preuzevši kontrolu nad delikatnom situacijom. Slična je situacija s Johnnyjem Deppom, omiljenim glumcem koji je odjednom optužen za obiteljsko nasilje i probleme s alkoholom. Nakon istupa Amber Heard, instantno se oglasila i Vanessa Paradise, bivša supruga koja je stala na njegovu stranu, baš kao i brojni kolege.

Posljednji takav primjer koji je potresao javnost jest onaj Angeline Jolie. Nakon desetljeća braka s Bradom Pittom i prekrasne obitelji na kojoj im je zavidio cijeli svijet, Angelina Jolie je podnijela zahtjev za razvodom. Uz to, u javnost su polako počele stizati informacije o tome kako je Bradu Pittu ograničila viđanje djece, proglasila ga zlostavljačem i cijelu situaciju učinila nepotrebno niskom. Glumica koju je svijet doživljavao gotovo kao sveticu koja je život posvetila humanitarnom radu, sada je postala ogorčena žena koja ne poznaje granice. Ovdje je bitno napomenuti kako se Jolie već godina hvalila kako ne surađuje s nikim tko se bavi PR-om (što je za zvijezdu njenog kalibra nevjerojatno) jer ne vidi potrebe za time.

Ipak, nakon nemilih događanja uslijed brakorazvodne parnice, počela je surađivati s brojnim stručnjacima za tzv. "saniranje štete". Ubrzo nakon toga, u javnost će dospjeti priopćenje prema kojem su supružnici odlučili zajedno djelovati u interesu djece i ponašati se civilizirano. Angelina Jolie će svu svoju djecu povesti u Kambodžu na promociju svog novog dokumentarnog filma, bit će neobično susretljiva prema medijima i kroz suze će izjaviti kako će ona i Brad uvijek biti obitelj. Uz to, nakon što godinama nije radila ništa slično, postat će zaštitno lice parfema kuće Guerlain.

Zanimao nas je i komentar stručnjaka, odnosno osobe koja PR industriju poznaje iznutra. Odlučili smo postaviti nekoliko pitanja Ranku Vučiniću iz agencije "PRiredba". Prvo što je na ovu temu htio istaknuti, bila je razlika u percepciji PR-a nekada i sada. Prije je svaki PR bio smatran besplatnom reklamom, dok je danas situacija bitno drugačija. "Danas je loš PR jednostavno loš PR te popravak imidža nakon nekog skandala ili krize iznimno puno košta. Izmišljeni i najčešće benigni skandali plasiraju se s razlogom i vrlo su kontrolirani - isti medij ih otkrije, a zatim i u slijedećim objavama sanira eventualno nastalu štetu. Stoga danas nema slavne osobe koja u svom timu ili na plaći nema angažiranog PR-ovca."

Na pitanje koliko postoji slučajnosti u onome što vidimo u medijima, kaže da ona gotovo ne postoji. Svaki se potez pažljivo planira, baš poput cjelokupnog imidža "zločestog" dečka ili uzorne dame iz visokog društva. Svaka situacija priprema se pažljivo, predviđaju se svi mogući scenariji, paralelno se razvija još nekoliko priča, i pozitivnih i negativnih, koje mogu biti vrlo lako kontrolirane te koje će se plasirati ako ono što smo planirali ipak ne postigne traženi rezultat.

Ipak, Vučinić napominje i kako se situacija drastično promijenila pojavom društvenih mreža i bržeg protoka svake informacije. U prijašnjim vremenima bi se skandal "zataškao" i prije nego što dospije u javnost, bilo putem podmićivanja ili putem ponude neke druge "sočne" priče u zamjenu. "S pojavom društvenim mreža svijet se mijenja. Informacije je puno teže zaustaviti, sakriti i sada je posao agenata i publicista da imaju unaprijed spremne zanimljive i dobre priče za svaki slučaj." Kao osnovu djelovanja svakog PR-a u takvim situacijama navodi pokajanje.

Drugim riječima, osoba će svojim izjavama i djelovanjem na sve načine pokušati uvjeriti javnost kako se takvo ponašanje neće ponoviti te kako zbog toga iskreno žali. Navodi i konkretan primjer: "Sjetite se slučaja fizičkog obračuna Beyoncé, Jay Z-ja i Solange u liftu nakon Met Gala. Prisjetite se samo koje nam prizore i priče od tada serviraju - zajedničko pojavljivanje supružnika na događajima gdje se uvijek drže za ruke, obiteljska idila na utakmicama i javnim događajima, nova trudnoća, zajednički nastupi, rad za dobrobit afroameričke zajednice..." 

Što se tiče situacije u Hrvatskoj, kaže da je situacija potpuno drugačija. Još uvijek smo, kaže Vučinić, daleko od svjetskih trendova u odnosima s javnošću. "Poznate osobe u 99% slučajeva isključivo koriste usluge odvjetnika, a oni  često ne znaju komunicirati s medijima i time stvaraju klijentima dodatnu štetu. Prisutna je i pojava sve većeg broja kvazi PR stručnjaka koji kopiraju već viđene modele i tako ostvaruju slabe rezultate optužujući pritom medije kako su krivi za sve. Mehanizam upravljanja skandalom u Hrvatskoj jednostavan je - odbijaj sve što ti serviraju, bez obzira je li istina ili ne, a ako to ne uspije, u malom broju slučajeva slijedi pokajničko priznanje ili najčešće plasiranje neke nove priče ili idile u osobnom životu." Za kraj, Vučinić kaže da, na temelju dugogodišnjeg iskustva, uvijek savjetuje iskrenu ispriku i djela koja će i druge potaknuti na priznavanje svojih pogreška. Zaključuje da je istina, neovisno o tome koliko neugodna, uvijek najbolje rješenje.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor