
Kako su se djeca našla u središtu Instagram oglašavanja?
Koriste se sva moguća sredstva
Je li Instagram i vama počeo ići na živce? Jesu li vam dosadile uvijek iste (plaćene) objave, nemaštoviti opisi koji prate fotografije i plejada hashtagova koja nam potencijalno smanjuje kvocijent inteligencije? Jeste li primijetili da tako nije bilo oduvijek, ali i zaključili da povratka vjerojatno nema? I prije nego što se netko pametan dosjeti komentirati kako naš feed jednostavno odražava preferencije koje smo odabrali ili da se naprosto odjavimo s te društvene mreže, podsjetit ćemo da stvari nisu tako jednostavne. Za početak, naš feed više nije skrojen prema našim željama već budžetima stotinama tisuća oglašivača, a što se tiče brisanja naših računa- to većini baš i nije opcija. Instagram nam je svima postao sastavni dio života i o njemu smo ovisni; pratimo vijesti, komuniciramo s prijateljima i virimo u živote omiljenih javnih osoba. Drugim riječima, pretrpit ćemo mi sve navedene frustracije za još jedan scroll i uvijek iznova komentirati kako je Instagram grozan
Toga su itekako svjesni marketinški timovi svih relevantnih brendova, kao i onih koji to tek namjeravaju postati. S jedne strane stoje oni, bolno svjesni činjenice da ovise o aranžmanu koji dogovore s osobama koje imaju značajan broj pratitelja, a s druge strane stoje privatne osobe koje su s vremenom shvatile da od svojih Instagram profila mogu napraviti ozbiljan posao. Stvari su otišle toliko daleko da danas možete upisati specijalizirane tečajeve za vođenje marketinga na Instagramu, kao i Akademiju za influencere koja se relativno nedavno otvorila u Italiji. I ne trebamo se tome previše čuditi- radi se samo o tome da je poslovno područje preseljeno na novu (unosnu) platformu, a kao i uvijek, profitiraju oni koji je otkriju među prvima.
Međutim, problem nastaje kad marketinško djelovanje koje bi trebalo biti pomno osmišljeno i suptilno, postane evidentno i zatupljujuće. Native marketing je pojam za koji mnogi ni ne znaju po imenu, a podrazumijeva sve one internet objave koje za cilj imaju reklamirati proizvod bez da čitatelj to primijeti. Sjećate se svih onih "prijateljica mi je preporučila ovu kremu za tijelo i kunem vam se da nikad nisam probala bolju" ili "danas sam šetala cestom i vidjela da taj i taj dućan ima odlična sniženja" objava? To je jedan od primjera native marketinga, koji su prolazili prije koju godinu. U prvim danima erupcije popularnosti društvenih mreža smo bili neiskusni i naivni, pa smo doista mislili da osobe poput Kim Kardashian kao omiljeni puder navode neki iz asortimana drogerije, ili pak da su za njihove savršene kose zaslužni nekakvi čudni suplementi u kapsulama. Danas znamo da ti isti influenceri vjerojatno ni bližoj rodbini ne bi poklonili neplaćenu objavu nekog njihovog proizvoda i da se nijedna prilika za zaradom ne propušta.
I tako smo, malo po malo, došli do toga da svaku objavu promatramo sa skepsom i brojimo fotografije koje ne potpadaju u kategoriju plaćenog sadržaja. Isto tako, počeli smo se smijati razmjerima ove Instagram epidemije reklamiranja. U početku su se barem promovirali ekskluzivniji proizvodi ili proizvodi koji su većini na nekoj razini zanimljivi, dok danas pravila ne postoje: objavljuju se oglasi za sredstva za čišćenje, čajeve za mršavljenje i donje rublje sa steznicima. Što je malo sramote i podsmjehivanja javnosti za poboljšano stanje bankovnog računa? Pitate li većinu influencera- ništa, a računica je jasna. A onda su mnoge poznate osobe u virtualnom svijetu, čije smo živote navikli pomno pratiti, postale majke, a cijela igra je otišla na neku novu razinu.
Djeca su odjednom počela biti promatrana kao marketinški alat za osvajanje nekih novih područja. Ako su do jučer reklamirali cipele, torbice i šminku, danas će se okrenuti kolijevkama, pelenama, dječjoj odjeći i igračkama. Okej, ne moramo biti patetični i govoriti kako se čini da u ovim modernim vremenima više ništa nije sveto, ali je li itko prve fotografije svog djeteta doista zamišljao prekrivene tagovima, filterima i hashtagovima? Upravo je to situacija u kojoj se danas nalazimo. Brojne poznate majke su brzo spoznale da trošak djece nije malen, a ako sve te stvari mogu dobiti besplatno, pa još da im se za njihov primitak i plati, nitko sretniji od njih. Jasno, ovdje govorimo o manje razvikanim imenima, dok holivudske majke svoju djecu koriste za milijunske ugovore. Profil Chrissy Teigen je ovih dana tako obilježen vizualima njene kćerkice u pelenama jednog poznatog proizvođača, Kim Kardashian konstantno svoju djecu koristi kao modele za kolekcije odjeće svog supruga, a Kylie Jenner nikad aktivnije nije objavljivala snimke svoje kćeri nego sada, netom prije lansiranja njene posljednje kolekcije šminke.
Nekad su ekskluzivne prve fotografije djece poznatih osoba prodavale tabloidima, dok su danas za taj priljev sredstava zaduženi brendovi kojima odgovara slika sretne majke s djetetom. Još jedan razlog odlučivanja za ovaj način iskorištavanja djece bi mogao biti i taj što brojni influenceri sami po sebi više ne uživaju povjerenje publike. Njihova fotografija s onim ili onim proizvodom (pa makar on tobože vješto bio stavljen u pozadinu) danas vrišti "plaćeni sadržaj", dok njihovi razdragani videi i idilične fotografije poručuju nešto drugo. Marketinški stručnjaci vrlo dobro znaju da pristunost male djece u reklamama znači bolji primitak kod publike, a dodate li tom djetetu još i poznatu majku, ne morate previše brinuti oko rezultata. Drugim riječima, majkama influencericama je upala sjekira u med, a krug zarade i promocije se nastavlja na obostrano zadovoljstvo. Business as usual. Ili?