Traži

Koliko dugo ćemo još vjerovati "influencerima"?

Koliko dugo ćemo još vjerovati "influencerima"?

Podatci koji su podijelili javnost

Tekst: E.G.


Fotografija: Getty Images,
Instagram

Digitalna era u kojoj živimo je iznjedrila neka potpuno nova zanimanja, poput "influencera", blogera ili community managera. I dok će mnogi reći kako se ona trebaju smatrati tek usputnim hobijem, hladni statistički podatci pokazuju drugačije - sve veći broj ljudi za život u potpunosti zarađuje oblikovanjem mišljenja javnosti preko svojih društvenih mreža

Govorilo nam se tako da bez određenog korzeta ili proteinskog napitka nećemo moći preživjeti dan, uvjeravali nas da postoji taj jedan jedini serum sa svojstvom eliksira mladosti, kao i chia sjemenke koje proizvodi točno određena tvrtka, a koje su nemjerljivo bolje od svega što nalazimo na tržištu. Oni su objavljivali, a mi smo im gotovo slijepo vjerovali. Ako jedna holivudska glumica ili, ne daj bože netko iz obitelji Kardashian, kaže kako treba piti posebnu vrstu čaja, tko smo mi da u to sumnjamo? Tako je barem bilo tih, uvjetno rečeno, prvih dana Instagrama i Facebooka. Dok smo se pokušali priviknuti na činjenicu da omiljene glumce i pjevače svakodnevno možemo viđati u njihovim domovima te viriti u njihovu intimu, oni su nam prodavali sve što se moglo prodati. Još uvijek se sjećam mirisne kreme za tijelo koju sam kupila po preporuci jedne od mojih omiljenih glumica. Ona je tvrdila da ju svakodnevno koristi umjesto parfema te satima miriši božanstveno, a ja sam brže bolje saznala da je dostupna i u Hrvatskoj. Ova je objava usrećila barem troje ljudi: mene koja sam mirisala poput holivudske dive, holivudsku divu koja je zaradila od svojih preporuka, te čelnika kompanije čija je prodaja jamačno rapidno skočila.

Koliko dugo ćemo još vjerovati "influencerima"? (фото 1)

Danas je situacija ipak nešto drugačija. Shvatili smo da nam silni influenceri ne žele nužno sve najbolje kad na preporučuju čudotvorni zeleni čaj, već uglavnom gledaju kako dodatno zaraditi. Uz to, ono što je nekad bio tzv. hidden marketing, danas je obilježeno oznakom #ad, koja nam jasno daje do znanja da je osoba plaćena za objavu tog sadržaja. Nećemo se zavaravati, mnogi još uvijek na tu oznaku ne obraćaju pažnju i poput spužvi upijaju preporuke te opsesivno kupuju odjeću ili šminku koja im je sugerirana, no postoji i značajan broj koji polako shvaća o čemu se tu doista radi: marketing je preuzeo društvene mreže, a Instagram profili su postali digitalni billboardi. Ako nešto preko noći postane ultimativni marketinški kanal, možete biti sigurni kako se radi o poslu koji vrijedi milijarde. Digitalni billboardi je drugi naziv za influencere, odnosno profile na njihovim društvenim mrežama od kojih sada unosno žive. Neki će još uvijek konzervativno tvrditi kako samo doista rijetki mogu živjeti od društvenih mreža, dok većini i dalje treba "pravi posao", no posljednja istraživanja to demantiraju. 

Prema pisanju WWD-a, istraživanje koje je provela tvrtka koja spaja influencere i brendove, pokazuje kako čak 64% influencera smatra kako im je to profesija koja zahtijeva stalni angažman. Uz to, u istraživanju se navodi kako postoji više žena koje smatramo influencerima u odnosu na muškarce, kao i to da su prosječne starosti od 21 godine i uglavnom žive u velikim gradovima. Za kraj, objavljen je i zanimljiv podatak prema kojem većina ispitanika navodi kako bi na društvenim mrežama puno prije pratila ambasadora nekog brenda nego neki brend sam. I to je ono što su brendovi prepoznali kao ključno. Ovdje dolazimo i do pitanja koje smo si vjerojatno svi u nekom trenutku postavili - kako se postaje influencer i zašto to još nisam postala? I meni se besplatno putuje svijetom, odsjeda u najboljim hotelima i testira najskuplje kozmetičke proizvode, no nekako mi to nitko ne nudi. Prije nego što se uopće upustimo u daljnju priču, treba se upoznati s temeljem društvenim mreža i vaše potencijalne relevantnosti. Followeri. Broj followera. Što je veći, to su vam bolje šanse da nam uskoro mašete s Kariba. Sljedeće pitanje koje se nameće jest, naravno, kako povećati broj followera?

Koliko dugo ćemo još vjerovati "influencerima"? (фото 2)

I dok ćete već običnim guglanjem naići na cijeli niz potencijalnih savjeta, brzo ćete shvatiti da tu mora biti riječ o još nečemu, pogotovo ako već vodite neki profil i znate koliko je teško prijeći broju od nekoliko tisuća. Upravo je to tematika kontroverznog članka koji je objavila Sara Melloti, koju na Instagramu prati preko 30 tisuća ljudi. U svom sažetom vodiču o onome što doista stoji iza stotina tisuća lajkova i followera, Melloti raskrinkava glamurozne živote na kojima tako često zavidimo. Kao i mnogi drugi, u cijelu je priču ušla naivno i puna entuzijazma. Instagram je vidjela kao platformu za dijeljenje svog rada s drugima i pronalazak inspiracije.

Postepeno je dobivala sve veći broj followera i počela surađivati sa sponzorima koji su joj omogućili luksuzne darove, skupa putovanja i iskustva koje do tada nije mogla ni zamisliti. Kako je postajala influencer, tako je otkrivala i sve tajne ovog zanata, a sad ih je odlučila podijeliti s javnosti. Što se doista događa, zašto su neki profili praćeniji od drugih i koliko cijeloj priči možemo vjerovati? Prema njenom iskustvu, radi se o čistoj poslovnoj strategiji koja nerijetko ne mari za poštenje. Sve je počelo promjenom algoritma po kojem su se svi postovi prikazivali kronološki, dok se sada prikazuju na osnovi lajkova, preferencija ili utjecaja. Influenceri su shvatili da njihove objave velik broj ljudi više ne vidi toliko često, sponzori su počeli nuditi manje honorare i nešto se moralo poduzeti.

Za početak, na specijaliziranim stranicama su se počeli mahnito kupovati followeri Ako niste znali, nekoliko tisuća followera možete u trenu nabaviti za pedesetak dolara. Radit će se uglavnom o lažnim profilima, no koga je za to briga? Brojke su jedino što vas u tom trenutku zanima. Želite li uštedjeti i dobiti followere, savjetovat će vam se da komentirate i lajkate objave što većem mogućem broju korisnika koji će vas onda zapaziti i potencijalno pritisnuti taj magični follow. No, morate znati da bi vam to moglo uzeti dosta vremena, pa vam se ponovno nudi opcija registriranja na stranicu koja će to činiti za vas. Nadalje, postoji i opcija plaćanja objava na Instagram profilima koji se bave promocijom zanimljivih novih profila, no za to ćete morati izdvojiti između 150 i 250 dolara po objavi. Željet ćete pridružiti i tzv. comment podovima, odnosno udružiti snage s kolegama influencerima i konstantno si međusobno lajkati i komentirati kako bi si podigli vidljivost. Prema riječima Sare Melloti, tako je nastala Instagram mafija koja žari i pali virtualnim poslom. ''Mafija'' ovdje ne staje, već u pravoj maniri odlazi korak dalje.

Sara Melloti

Spomenute comment podove je Instagram počeo sve više detektirati i kažnjavati, no netko je shvatio novi ključ uspjeha. Ako već imate solidni broj followera i umrežili ste s drugima kako je gore navedeno, vaša će objava dosegnuti najveći broj followera ako u prvih pola sata prikupi što veći broj komentara i lajkova. Influenceri prema dogovoru objavljuju u isto vrijeme, a onda kreće pravi posao: opsesivno komentiranje i lajkanje u svrhu međusobne promocije. Bez da ulazimo u najsitnije detalje, shvaćate već da se radi o još jednom business as usual slučaju. Originalnost sadržaja vam neće previše pomoći, ali novac i taktike hoće. Ovdje treba primijetiti još jednu zanimljivost. Otkako je objavila ovu priču i razotkrila male tajne velikih majstora Instagrama, Sara Melotti je dobila preko 10,000 novih followera, a nas ostavila s pitanjem radi li se o iskrenom iznošenju frustracija poslom koji je počeo kao zabava ili još jednoj inteligentno osmišljenoj strategiji. Ipak, Melloti je postavila jedno korisno pitanje.

Kad znate sve trikove kojima se danas služi, koliko prostora ostaje za vjerovanje influencerima, osobito kad znamo da oni žive od svojih preporuka? Koliko dugo će brendovi još plaćati promocije osobama koje možda imaju tisuće kupljenih followera? O ovim temama u skoroj budućnosti možemo očekivati širu raspravu, kao i onu oko toga kad će utjecaj influencera u potpunosti nestati. Čak i ako govorimo o onim sa stvarnim followerima, poput osoba iz javnog života, radi se o modelu koji ne može trajati vječno. Marketinška industrija stalno istražuje nova područja, a društvene mreže postaju teren koji se iskoristio do krajnjih granica. BoF tako piše o slučaju Kendall Jenner, koja ne prestaje sklapati unosne poslove s najvećim brendovima te navodi primjer Pierrea Cardinea.

Koliko dugo ćemo još vjerovati "influencerima"? (фото 3)

On je bio među prvima koji je od svog imena napravio brend, no kao i mnogi drugi, nije znao procijeniti kad treba stati. Njegovo se ime tako nalazilo na torbama, šibicama, upaljačima i gotovo svemu što možemo zamisliti i, posljedično, počelo gubiti svoj značaj. Prema predviđanju BoF-a, to bi se moglo dogoditi Kendall Jenner, ali i drugim influencerima, koji postaju '"svjetlucavi, ali zapravo prazni ekrani". Doista, zašto bismo vjerovali nekome tko nam danas govori da trebamo kupiti jedne tenisice za ovu sezonu, dok će nam sutra predstaviti nezaobilazne natikače i dodatke prehrani? Iz tog se razloga brendovi sve više okreću specijaliziranim mikroinfluncerima kojima su korisnici danas skloniji vjerovati. No, ono što će doista biti zanimljivo promatrati jest sljedeća faza, nakon što marketing preko influencera bude zanemarivo isplativ. Kako će izgledati nova etapa i kojem će se poslu influenceri tada okrenuti? Tko zna, možda se napravi puni krug u "životu" Instagrama te on ponovno postane platforma lišena agresivnog marketinga, fokusirana na dijeljenje iskustva s bliskim ljudima. Okej, to nije baš vjerojatno, ali smijemo se nadati. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više