Traži

Koliko smo anksiozni i kako si možemo pomoći?

Koliko smo anksiozni i kako si možemo pomoći?

Bez gutanja baš svake tablete koja nam dođe pod ruke

Urednik: A.P.


Fotografija: Unsplash/Farmacia

Ako je suditi po istraživanjima anksiozna smo nacija koja guta Xanaxe, Normabele i što je još opasnije, sumnjive tablete koje se često ilegalno uvoze iz Srbije i BiH. Tom općem stanju nacije se ne treba previše čuditi. Dovoljno je pogledati statistike nezaposlenosti i krvnu sliku zemlje iz koje mladi ljudi bježe glavom bez obzira...

Veliki broj nas živi u stalnom grču i zabrinutosti što je i sam korijen ovog akutnog problema s kojim se susreće sve veći broj mlade populacije. Stribor Marković, fitoaromaterapeut, dr. sc., mag. pharm. kaže da bi nas naši preci vjerojatno išamarali zbog uzroka većine današnjih tjeskoba jer uglavnom imamo zadovoljene osnovne biološke potrebe :"Jedna od osnovnih ljudskih potreba jest potreba za zadovoljenjem bioloških potreba, da smo siti, nismo žedni, da smo na toplom ako je vani hladno, imamo dovoljno odjeće... Naši preci od prije 1000 godina nikada ne bi razumjeli našu tjeskobu zbog duga na kreditnoj kartici. S pozicije ne tako davnih generacija, današnji čovjek bi trebao biti više nego sretan. Imate grijanje, u kući imate dovoljno hrane za preživjeti najmanje tjedan dana (u jednom shoppingu i za mjesec dana), o tekućoj i toploj vodi da ne govorim, ne perete robu na potoku već to radi uređaj (pa makar bio i star). Ponekad se toga treba prisjetiti. Često se treba prisjetiti. Ne trebam naglašavati kako živimo, čak i kad nismo bogati, u bogatom dijelu svijeta i kako negdje drugdje na planetu žive ljudi koji osjećaju tjeskobu jer svojoj djeci sutra ne mogu dati ni šaku hrane.

anxiety

Ovaj relativizam, na žalost, gotovo nikada ne funkcionira. On ima problem dualnosti. Tješiti sebe kako nam je bolje zbog toga što je nekom gore nije baš vrhunac ljudske empatije. U ljudskoj je prirodi kako stremimo prema boljem i, kada nadvladamo jednu razinu, želimo dalje. Bertolt Brecht je rekao jednom kako prvo dolazi žderanje pa moral. Ima u tome istine. Tjeskobu zbog ljubavnih jada možemo osjećati tek nakon što smo otklonili strah od gladi i ostavili mjesto takvom tipu straha. Korisno je ako ste u životu prošli neke teže trenutke ili imali sreću da ste bili materijalno oskudni. Kad znam biti tjeskoban zbog materijalnih razloga, uvijek se sjetim vremena prehrane u Caritasu i cijela perspektiva je drugačija. Relativizam je uvijek i dobar i loš, ali je prirodno posezati za njim. Moju kolegicu jedna je mlada žena napala zbog teksture pilinga koji je bio gust, a ne srednje gust. Ja sam za to vrijeme čekao s pacijenticom koja je pobijedila jedan tumor i trenutno se bori s drugim i oboje smo gledali tu gusto-srednje gustu tiradu svjesni nepodnošljive lakoće relativizma. Sav taj relativizam je divan i krasan, ali budimo i realni.

Tjeskoba često nije proizvod razmaženosti i nesvjesnostiVećinu nas od propasti dijeli jedna do tri plaće. Mnogi ljudi brinu i te kako realne brige, od materijalnih, poslovnih, socijalnih do emotivnih, često i u kombinaciji. I osciliramo - katkad smo u kontroli, a katkad izleti i onaj dio mogućih crnih scenarija, pitanje - što ako se dogodi nešto strašno? Anksioznost je adaptacija, kao i stres, ali kada počne ugrožavati naše funkcioniranje, vrijeme je za intervenciju.

 

Zamke i zloupotreba

Kod prave anksioznosti relativizacije znaju živcirati oboljele, i to s pravom. Anksiozne osobe na intelektualnoj razini dobro razumiju kako realni problemi postoje i kako znaju napuhati moguće posljedice, kako postoje ljudi kojima je mnogo teže, kako najčešće nisu direktno biološki ugroženi glađu. Sve to razumiju, ali osjećaj je i dalje ovdje. Osjećaji ne poznaju razum, mudrost je naših baka. Zato i mentalne kontrole i racionalizacija nemaju puno učinka. Zato treba proniknuti malo dublje, ali kako? Psihoterapija je vrlo mudra odluka mnogih. Ipak, neka to bude kod ljudi koji doista znaju svoj posao i u tom su profesionalci.

U članku Stop Confusing Your Nerves With Having Anxiety autorica Christina Stiehl ističe jedan veliki problem. Ljude koji imaju ozbiljne probleme anksioznosti duboko može živcirati naša olaka tvrdnja "tjeskoban sam zbog ovog ili onog". To pogotovo dolazi do izražaja u engleskom jeziku. To je, kako kaže, šamar svima koji doista pate. Pitanje je magnitude i naših odgovornosti. Ako živimo nabrijani život koji će samo poticati tjeskobu i ako nam promjenom života bude drastično bolje, tko je tu kriv? Jesu li obični osjećaji poput ljutnje, straha i napetosti izmiješani u nekima s izrazom tjeskoba?

Na prijelazu u 21. stoljeće imao sam sreću pratiti korporativno ponašanje mladih hrvatskih menadžera. Ostajalo se često na poslu ne s razlogom, već iz kulture, jer su i svi drugi. Glumio se londonski City, pokušavala replicirati vizija modernog kapitalizma, a anksioznost i stres bili su posljedica. Nekima i rado viđena furka. Teatralno su se vadili lijekovi za tjeskobu od silne napetosti posla. Da, to je šamar doista tjeskobnim pacijentima. U 2016. godini porezni obveznici su platili dva najkorištenija lijeka - alprazolam više od 26 milijuna kuna, a diazepam više od 33 milijuna kuna. U tim ciframa su tjeskobni pacijenti na rubu ovrhe, ljudi kojima su umrli voljeni, oni koji su onkološki pacijenti. Na žalost, u tim ciframa su i pasionirani čitači komentara na internet portalima i veliki borci za raznorazne ideje u svojim foteljama. "Jedan (...) lijek je poput toplog tuša koji opušta moje tijelo nakon što ga dobro izmučim mozgom", napisao je jedan komentator na društvenim mrežama. Pohvalio se. Šamar pravim bolesnicima.

Zbog toga treba biti iskren. Tjeskobni ljudi dobro znaju koliko je to teško stanje Povremene strahove, potpuno normalne reakcije na prepreke i teškoće u svakodnevnom životu, naše dileme i sumnje u druge, sebe i okoliš treba staviti u realni kontekst. Zbog toga i imamo profesionalce u zdravstvu, uključujući psihologe, koji nam mogu pomoći razlučiti vlastite definicije. Reagirajte na vrijeme.

anxiety

S biološkog aspekta

U svakoj psihičkoj tegobi trudimo se naći uzroke koji su izvan sfere ljudske fiziologije, promatramo prošlost, sadašnjost, okolnosti i naše reakcije. Naravno da je to dobar put, ali anksioznost je i te kako i tjelesna biologija, baš kao i depresija. Zbog toga kod tjeskobe razmišljamo u nekoliko dimenzija. Prva je farmakološka terapija o kojoj ćemo malo kasnije. Drugi dio uključuje nefarmakološke metode.

Svi smo prihvatili pozitivne učinke tjelesne aktivnosti na ljudsko raspoloženje i nema dvojbe kako je ona korisna u tjeskobi (1). S druge strane, ljudi koji zbog različitih razloga moraju prekinuti vježbanje mogu postati tjeskobni. Kakav ćete oblik fizičke aktivnosti odabrati, ostaje na vama i, premda ne zamjenjuje lijekove i druge intervencije, svakako je mudra odluka. Hiperkalorijska dijeta, što uključuje i obilje šećera, može utjecati na raspoloženje, pogotovo u mlađoj dobi. Većina vodećih biomedicinskih časopisa objavila je neke od mogućih poveznica između stresa, tjeskobe, prehrane i mikrobioma, tog svijeta veselih mikroorganizama kako na modalnim organizmima, tako i u ljudima. Usprkos poveznici mikrobioma i anksioznosti, povezivanje intervencije probioticima i anksioznosti za sada bi bilo sasvim pretenciozno, osim ako tjeskoba nije udružena s bolestima gdje neki pojedini sojevi (ne svi) mogu imati pozitivne učinke, poput iritabilnog kolona. Već smo rekli kako ljude s tjeskobom jednako kao i one s depresijom zna živcirati racionalizacija. Tjeskoba je i te kako i tjelesna, a ne samo meta psihoterapije. Možda smo to najviše shvatili u depresiji koju smo naučili gledati i kao upalnu bolest.

Vi koji jeste ili ste bili dulje vrijeme tjeskobni evo malo olakšanjaDa, puno toga u našim životnim okolnostima koje su dovele do anksioznosti odabrali smo sami i plod je emotivno-socijalnih interakcija. Ali, ako ste se ikada osjećali stigmatizirani jer "kako ne kužite", "radite li na sebi", osjećali loše jer se usprkos vašem objektivnom trudu nikako niste pomaknuli s mjesta, mala je utjeha da su neka pitanja tjeskobe kao i depresije dijelom i biološki uvjetovana. To se pogotovo odnosi na pacijente koji imaju i neke kronične upalne bolesti. Relativno je malo gena koje bi optužili za tjeskobu, ali tjeskoba barem djelomično može biti potaknuta interakcijom okoliša i naših gena te načinom kontrole naših gena.

Jednostavne, nefarmakološke metode imaju jednu prednost. Dok je propisivanje terapije u domeni i odgovornosti liječnika/liječnice, za njega ste zaduženi sami i može vam dati osjećaj da činite nešto dobro za sebe. Otiđite k stručnoj osobi u vezi s prehranom ako sami možda ne možete identificirati put i način. Nađite fizičku aktivnost koja vas ispunjava.

woody

Nutritivni manjkovi mogu imati negativan utjecaj na bilo koje stanje bolesti premda ne moraju biti uzrok te bolesti. Jedno od prvih pitanja je unos omega-3 kiselina. Jedan do dva obroka ribe tjedno i prehrana uljima bogatijima omega-3 kiselinama (repica, orah, konoplja) ili vrlo bogatih tim uljima (lan, sjetveni podlanak). I namirnice poput chia i lanenih sjemenki te svježeg tušta mogu biti solidan izvor omega-3 kiselina. Manjka li nam toga u prehrani, suplementacija može biti pametan odabir. Ne, suplementi nisu lijek, već samo mudra nutritivna strategija jer je živčani sustav izraziti potrošač omega- 3 kiselina, pogotovo DHA. Uzimaju li se suplementi, doze od 250-500 mg EPA i DHA su sugerirane, kao i u slučaju krvožilnog sustava. Magnezij je već dugo popularan suplement i u kontekstu tjeskobe. Kod magnezija teško je odrediti stvarni manjak zbog izrazito naglašenog boravka magnezija u stanicama. Neki laboratoriji nude mogućnost određivanja magnezija u crvenim krvnim stanicama, ali su te metode dosta skupe pa ljudi radije posežu za ne toliko skupim suplementima. I u ovom slučaju magnezij ne percipiramo kao lijek. U namirnicama sadržaj magnezija dosta varira, ali zeleno lisnato povrće i neke grahorice su njegov dobar izvor. Postoji velika debata oko raspoloživosti magnezija, a sigurno je kako su oblici poput citrata i aminokiselinskih kompleksa bolje raspoloživi od magnezij oksida.

pills

Najčešće korišteni lijekovi

Nakon otkrića benzodiazepina sve je bilo lako. Ponudilo se realno i uglavnom djelotvorno, prilično brzo rješenje. Nazvali smo ih anksiolitici, lijekovi za liječenje tjeskobe. Benzodiazepini poput diazepama, alprazolama, lorazepama, bromazepama djeluju preko receptora za gama-aminomaslačnu kiselinu, GABA, za koju se vežu. Posljedično, ti receptori postaju propusniji za kloridne ione, a zbog toga i sami neuroni imaju veći prag između potencijala u mirovanju i potencijala u prijenosu električnog impulsa. Drugim riječima, teže se okidaju. Zbog toga dolazi do efekta umirenja i opuštanja. Benzodiazepini se koriste i u druge namjene, primjerice kod nesanice.

Benzodiazepini su bez dvojbe djelotvorni lijekovi. Posao je psihijatra da procijeni kada će osim njih uključiti u proces dugotrajnog liječenja i antidepresiv. Problemi koji se znaju javiti s benzodiazepinima su raznoliki. U engleskoj terminologiji to su "overuse", pretjerano korištenje, te "abuse", zloupotreba. Pretjerano korištenje poznaju mnogi zdravstveni djelatnici, ljudi koji samoinicijativno podižu dozu iznad propisane i vremenom te doze počnu znatno prelaziti uobičajene doze. Kako dolazi do navikavanja receptora, obavezno to shvatite kao problem ako ste se u tome prepoznali i budite iskreni sa svojim liječnikom/liječnicom. "Abuse" odnosno zlouporaba je vrlo širok pojam u kojem se lijekovi koriste samoinicijativno zbog raznih razloga. Najčešći je tjeskoba, ali mogu biti i ugodno smireno raspoloženje. Neki benzodiazepini su postali lijekovi životnog stila ili njegove korekcije. Razmislite dobro prije nego banalizirate takve odluke.

Ljekovite biljke i tjeskoba

Premda ljekovite biljke koje se koriste u tjeskobi imaju manje kliničkih studija od novijih lijekova, one su među najprodavanijim preparatima općenito zbog učestalosti tjeskobe. Postoje razni motivi. Neki jer preferiraju prirodna rješenja i val takvog razmišljanja je danas izražen. Neki se boje problema eskalacije doze, a neki doživljavaju kako problem nije toliko intenzivan i kako bi mogli probati efikasnost prirodnog lijeka ili preparata.

Pasiflora (Passiflora incarnata) je jedna od najpoznatijih biljaka anksiolitika vrlo dobrog sigurnosnog profila. Slavu je počela graditi nakon prvog svjetskog rata među ratnim veteranima. Pasiflora ima vrlo kompleksni kemijski sastav i kvaliteta ekstrakta je iznimno presudna i upravo se takvo definiranje kvalitete zamjera dosadašnjim studijama. Pasiflore su poznate i kao ukrasne i jestive biljke. Ako niste sigurni koja je vrsta, a rod je kompliciran za identifikaciju točne vrste, nemojte posezati sami za njima. Pasiflora se koristi kod svih oblika tjeskoba i neće vas učiniti pospanim.

Valerijana (odoljen, Valeriana officinalis) je nekoć bila gotovo jedina biljka koju smo povezivali s mozgom i osjećajima. Za razliku od pasiflore, primjena odoljena fokusirana je na iritabilnost, nervozu, ljutnju te nesanicu zbog nervoze. Postoji vrlo jednostavna vodilja: strah - tjeskoba je pasiflora, a nervoza - tjeskoba je odoljen. Odoljen također ima kompliciran kemijski sastav, a potrebna je i dovoljno velika doza za djelovanje.

lavanda

Glog (Crataegus sp.) nam je uvijek djelovao kao jako ozbiljan lijek za srce, no u realnosti glog je u kontekstu srca vrlo fokusiran lijek.  Glog je prije svega biljka tjeskobe i nervoze koje se subjektivno manifestiraju povećanim otkucajima srca. Pod uvjetom da smo otklonili druge, ozbiljnije uzroke tih otkucaja, glog je u kombinaciji s pasiflorom mudar odabir. Premda je glog vrlo sigurna biljka, upitajte stručnu osobu ako ste na terapiji lijekovima za bolesti srčanog ritma.

Eterično ulje lavande (Lavandula officinalis) svima je poznato i na neki način predstavlja aromaterapiju. Inhalacija lavande prema malim, ali brojnim studijama može smanjiti razine akutnog stresa, ali djelovanje može ovisiti i o subjektivnoj percepciji mirisa. Bez obzira na njenu popularnost, ljudi su slabo svjesni kako je lavanda prošla put od mirišljavog ukrasa do ozbiljnog lijeka. U oleokapsulama od 80 mg dva puta dnevno djelotvorna je kod tjeskobe i anksiozno-depresivnog poremećaja, a ima vrlo dobro definiran mehanizam djelovanja i time je postala paradigma kako treba ispitati eterično ulje u 21. stoljeću .

Svi preporučeni dodaci prehrani su dostupni u Farmacia ljekarnama diljem Hrvatske.

 

više