Search

Lijena si i debela: što je doista problematično kod \"plus sizea\"?

Lijena si i debela: što je doista problematično kod "plus sizea"?

Podijeljena mišljenja

Tekst: Ema Glavina


Image: Instagram,
PR

Hrvatska javnost se već danima zabavlja novim estradnim sukobom - onim između suprotstavljenih mišljenja o temi estetike "plus size" modela. Ovoj je raspravi svatko imao nešto za dodati pa se postavlja pitanje - kad izražavanje mišljenja prelazi u klasično vrijeđanje i jesu li osobne preferencije stvarno najveći problem ove priče?

Svi se još vrlo dobro sjećamo ere devedesetih godina i dominacije prvih supermodela. Naomi Campbell, Linda Evangelista, Cindy Crawford i Claudia Schiffer samo su neka od imena koja su žarila i palila svjetskom modnom scenom, paralelno izazivajući zavist velikog broja "prosječnih" žena svijeta. I doista, kombinaciju njihovih crta lica, oblikovanog tijela i neponovljive karizme je malo tko mogao dostići. No, onda je došla era tzv. mršavica, odnosno modela koji stalno izgledaju kao da se nalaze na granici pothranjenosti, a prosječna se žena grozila takvih kontura.

Rasprava o poremećajima prehrane koji tako vjerno prate modnu industriju još uvijek traje, i unatoč svim promjenama s kojima se ona suočila, nema naznake da će tako skoro prestati. Situacija je za dizajnere bila jednostavna - odjeća uvijek ljepše stoji na jako mršavim djevojkama, i tu nije potrebno bilo što dodavati. Iz razloga koji vjerojatno nikad nećemo u potpunosti shvatiti, nešto se u posljednjih nekoliko godina po ovom pitanju počelo mijenjati. Moguće je da je velika društvena rasprava o nehumanim standardima koje manekenke trebaju doseći konačno odjeknula ili je modna industrija zaključila kako mora biti vizualno bliža svojim krajnjim korisnicama. Bilo kako bilo, našli smo se u eri tzv. plus size modela.

Lijena si i debela: što je doista problematično kod "plus sizea"? (фото 1)

Plus size modeli su postojali i ranije, pa ih je tako agencija Ford Models počela zastupati još 1978., a od 1979. se izdavao i časopis Big Beautiful Women, koji je bio prvi časopis isključivo orijentiran prema kupcima plus size odjevnih artikala. Ipak, plus size modeli do prije nekoliko godina nikad nisu uživali toliku pažnju javnosti niti su bili dijelom mainstreama. Ono što bi se također moglo navesti kao jedan od odlučujućih faktora ove situacije jest i trend body awareness kampanja. O čemu se točno radi? Kozmetički brendovi su morali, prije ili kasnije, shvatiti da savršeno proporcionalne djevojke u njihovim reklamnim spotovima ne izazivaju željeni efekt kod potrošača. Koja će žena u četrdesetima vjerovati preplanuloj mršavici koja izgleda kao da je upravo maturirala? Rijetko koja, i brendovi su morali početi nešto poduzimati.

Vjerojatno se svi još uvijek možemo sjetiti prvih takvih reklama koje smo imali prilike gledati. Slogani su redom bili "kampanja za stvarnu ljepotu", "moje tijelo je savršeno unatoč nepravilnostima" ili "slavimo ljepotu pravih žena". I dok smo tada svi bili pozitivno iznenađeni prikazom drugačijih žena na televiziji, a čelnici brendova zadovoljno trljali ruke zbog rastuće prodaje uobičajenih proizvoda, danas znamo da se nije radilo o nikakvoj društveno relevantnoj kampanji, već o još jednom sjajno promišljenom marketinškom potezu. Velikim kompanijama nije stvarno stalo da vi volite svoje tijelo, neovisno o njegovom obliku, već im je stalo da trošite svoj novac, i to baš kod njih, koji vas tobože prihvaćaju baš takvim kakvi ste. U svakom slučaju, takve su kampanje u naše živote uvele modele koji su izgledali potpuno svakodnevno, a plus size modelima se upalilo zeleno svjetlo za ulazak na svjetsku pozornicu.

Lijena si i debela: što je doista problematično kod "plus sizea"? (фото 2)

Postepeno će velik broj modnih kuća za svoje kampanje ili revije angažirati i plus size modele, a neki od njih će postati planetarno poznati i štovani. Danas tako svatko zna za ime Ashley Graham, američkog plus size modela, koja se ponosi svojim oblinama i niti ne pomišlja na konfekcijske brojeve kakve slavi modni svijet. Ima vojsku pratitelja na društvenim mrežama i stalno se navodi kao dobar uzor djevojkama koje imaju problema sa samopouzdanjem. No, ovdje dolazimo do jednog od glavnih problema plus size priče. Pokret koji je originalno bio zamišljen kao onaj koji će ženama vratiti dobar osjećaj vezan uz njihov izgled, u jednom je trenutku postao svoja suprotnost. Baš kao što se sve žene ne mogu svesti pod brojeve 90-60-90, tako ih ne možemo svesti niti pod sintagmu plus size

Desetljeća frustracije savršeno mršavim tijelima očito nisu mogla biti samo tako zaboravljena, pa smo se odjednom našli u situaciji u kojoj niste "prava žena" ako nemate velike grudi ili stražnjicu. Sve je ovo otišlo toliko daleko da su modni brendovi panično za svoje kampanje angažirali sve više plus size modela kako bi se prikazali progresivnima, često ne shvaćajući koliko su paradoksalni (hint: kampanja Calvina Kleina za donje rublje). Slučajno ili ne, dio tog pokreta su i sestre Kardashian, Jennifer Lopez i Beyoncé, koje redom svoje obline navode kao ono što ih čini ženama. Drugim riječima, cijelom se jednom spektru žena ponovno poručuje da nisu dovoljno dobre. I to je ono što je nevjerojatno kod nas kao društva: iznova se trudimo biti inkluzivni i iznova dokazujemo kako smo sposobni prihvatiti različite krajnosti, ali ne u isto vrijeme.

Lijena si i debela: što je doista problematično kod "plus sizea"? (фото 3)

Ovdje dolazimo do sljedećeg problema koji se često javlja u raspravi vezanoj uz pojam plus sizea. Uvijek će, naime, postojati ljudi koji će sve to nazvati farsom koja za jedini cilj ima pretilost učiniti prihvatljivom. Posljednji slučaj koji svjedoči tome u korist se odvijao pred očima javnosti, odnosno korisnicima društvenih mreža. U središtu priče su se ovaj put našle Lucija Lugomer, najpoznatiji hrvatski plus size model i Hana Hadžiavdagić Tabaković, bivša voditeljica. Iznervirana serijom fotografija u kupaćem kostimu koje je Lugomer na svom (!) profilu objavila, Hana Hadžiavdagić Tabaković joj piše poruku u kojoj je objašnjava da je ona samo lijena i debela. Ne želi paziti na prehranu niti vježbati, pa sve skupa prodaje pod neku priču o plus size modelingu. Lucija Lugomer je na cijeli komentar odgovorila s "hvala" i, očekivano, na svoju stranu pridobila velik dio javnosti.

Lijena si i debela: što je doista problematično kod "plus sizea"? (фото 4)

Hana Hadžiavdagić Tabaković nije jedina kojoj je ovakvo što palo na pamet, ali je među rijetkima to izrekla javno, i to na potpuno neprimjeren način. Ono što ona i njezini istomišljenice propuštaju uvidjeti jest to da u ovakvim agresivnim istupima nema apsolutno ništa korisno. Želite li ukazati na zdravstvene aspekte prekomjerne tjelesne težine ili pak na vrijednosti koje društvo propagira, a vi ih smatrate krivima, na ovaj način to sigurno neće biti moguće. Jedino što je Hana Hadžiavdagić Tabaković postigla jest da bude još jedna žena koja drugoj ženi govori da ne izgleda zadovoljavajuće.

I ne, nemojmo se zavaravati da je ovdje dovoljan argument koji kaže da je ona samo iznosila svoje mišljenje - riječ je o nekonstruktivnom vrijeđanju koje je samo sebi svrha. Zanimljivo je primijetiti kako Hana i njoj slični ovakve komentare neće ostaviti na fotografijama kakvog muškarca, budući da je to već "opasniji" teren, dok su mlade djevojke provjereno ranjive. O fenomenu plus sizea se zaista mogu voditi opširne rasprave, ali su one prevažne da bi se svele na razinu uličnih uvreda. Dapače, upravo će takav pristup svaku raspravu zaustaviti u korijenu. Naposljetku, je li doista najgora stvar na svijetu biti lijena i debela?

Related articles

Buro 24/7 Selection

više