Search

Ljudi troše na izlaske kao da je Nova Godina svaki vikend. Je li to ta renesansa o kojoj su svi pričali?

Ljudi troše na izlaske kao da je Nova Godina svaki vikend. Je li to ta renesansa o kojoj su svi pričali?

Tekst: Ana Dukić


S dolaskom COVID pandemije, svjedočili smo različitim krizama, od onih društvenih do ekonomskih, uvjetovanih mjerama i zabranama koje su htjeli ne htjeli, ostavile traga na pojedincu, društvu kao i različitim industrijama. Jedna od onih koje je najviše propatila u ovom periodu je zasigurno event i entertainment industrija, koju je pogodila duboka kriza zbog ograničenog vremena rada i broja ljudi na okupljanima. Prije godinu dana sama sebi sam govorila da jedva čekam izaći van na dobar party i popiti koji gin tonik previše.

I dok se kod nekih dogodio paradoks, nastavili su hodati u tenisicama i obilaziti sve parkove u županiji u kojoj žive, neke je uhvatilo, blago rečeno „ludilo“ za izlascima i noćnim životom. Podaci o uspješnosti sezone svjedoče, da su i stranci ove sezone bili kao „pušteni s lanca“. U restoranima se trošilo kao da „nema sutra“, večere u nekoliko sljedova i litre ispijenih finih pića i koktela - nije se gledalo koliki će račun stići na kraju večeri.

Ljudi troše na izlaske kao da je Nova Godina svaki vikend. Je li to ta renesansa o kojoj su svi pričali? (фото 1)

Dok ugostitelji zasluženo trljaju ruke, s dolaskom jeseni, eventi se polako sele u metropolu.

Vikend za vikendom, evenata je sve više, a ponuda u restoranima i barovima doslovno cvate. Jesmo li postali svjedoci svojevrsne renesanse naših života?

Čak su i introverti došli na svoje, nitko ih ne osuđuje zbog povučenog načina života, a istraživanja pokazuju da je potrošnja u porastu čak i u segmentu tehnologije, video igrica, i običnih trenirki koje su postale must have u ormaru svakog prosječnog čovjeka, kao i onih dubljeg džepa. Ekstroverti su s popuštanjem mjera došli na svoje i nekako se u kolektivnu svijest društva uvukla misao: „Možda opet sve zatvore. Živi danas i kako najbolje znaš“.

Potrošačke navike su se promijenile, putovanja, odlazak u restoran ili teretanu postali su luksuz koji su si mnogi, neovisno o platežnoj moći mogli priuštiti samo kad su mjere malo popustile. U tom periodu, dom se pretvorio u kućni ured, a fokus potrošača je bio na hrani iz supermarketa i kupovini novog ormara. Čak i sa stajališta psihologije, takav način života dugoročno ostavlja posljedice na zdravlje društva i pojedinca, neovisno o vašim životnim navikama prije i nakon COVIDA.

Dok nam je prije godinu i više dana, ljudima jedini zadatak bio izaći i kuće po wc papir, u strahu od nestašice, novac se htjeli ne htjeli, štedio i čuvao za neke bolje dane, koji su očito stigli.

Ljudi troše na izlaske kao da je Nova Godina svaki vikend. Je li to ta renesansa o kojoj su svi pričali? (фото 2)

Preporod nije doživjela samo ugostiteljska branša, koja se nažalost još uvijek oporavlja od posljedica krize i mnogi barovi su bili prisiljeni zauvijek zatvoriti svoja vrata. Ta renesansa se očituje u načinu razmišljanja, ponovnom zagrljaju i rukovanju s bližnjima, poslovnom sastanku uživo, i izlasku iz pidžame i hlača za kampiranje. Sve stvari koje smo nekad uzimali zdravo za gotovo, sada više cijenimo. Ili?

Jesen je moje najdraže godišnje doba, vrijeme je taman, temperature ugodne, a ljudi svježi i poletni nakon godišnjih odmora. U Zagrebu se ovih dana osjeti jedna nova energija ljudi koji su odlučili iskoristiti i zadnji atom snage, kako bi se dobro zabavili. Svaki event je prepun ljudi, neovisno gdje se održava, i da li ste ljubitelj alternativne ili mainstream scene. U gradovima na obali se također osjeti novi polet nakon uspješne sezone, a kafići su ponovno postali žarišta ljudi koji sjede, čitaju knjigu ili prepričavaju najnovije intrige sugovorniku do njih.

Postavlja se i pitanje, koliko Hrvati zapravo imaju novca, s obzirom da smo siromašno društvo i koliko zapravo žele trošiti? Sve je na kraju stvar prioriteta, a ne smijemo umanjiti činjenicu da je i period zabave, neopterećenosti i uživanja za neke samo faza koju si neće moći priuštiti dugoročno, neovisno o pandemiji.

Možda je prava renesansa života ona koju si sami stvorimo, neovisno o svemu što se događa oko nas. Koliko god to zvučalo kao klišej, u ljudskoj je prirodi društvenost i zabava. Način na koji ćete je postići ipak ovisi samo o vama i naravno o tome koliko ste spremni potrošiti. Ipak živimo u konzumerističkom svijetu.

Ljudi troše na izlaske kao da je Nova Godina svaki vikend. Je li to ta renesansa o kojoj su svi pričali? (фото 3)

A kako se čini, spremni smo trošiti. I ono što imamo i što nemamo. „Sve to dođe na naplatu“, kaže mi jedna poznanica koja je iznimno štedljiva. A što to točno dođe na naplatu, jedno piće koje sam popila nakon godinu dana što nisam vidjela blisku prijateljicu na moru, ili ćevapi koji su mi nakon mamurluka sjeli kao budali šamar.

Kakav period je pred nama, nitko ne može sa sigurnošću tvrditi, ali osjetiti manjak skepticizma u zraku je za mnoge od nas dobar početak. Poslovne prilike se ponovno otvaraju, ljudi žele da sve ovo završi i da se ponovno mogu vratiti u svoju kolotečinu, koja ne uključuje tri Zoom sastanka dnevno i kuhanje graha za dva dana unaprijed.

Usporedno s materijalnom kulturom, nekako se javlja i ona duhovna, ojačala je individualnost kao i kolektivni duh zajedništva i socijalizacije. Do kada će naša mala „renesansa“ trajati, možemo samo nagađati, ali moramo se složiti da nam je svima nedostajala.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više