Traži

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju \"odraslog\" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom

Koji su nam interesi, što smo htjeli biti kad narastemo, pratimo li politiku ili tek modne trendove... samo su neke od tema koji smo se dotaknuli!

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Denis Butorac

Ni sama ne znam koliko sam puta rekla da nikad u životu neće izgovoriti onu tragično klišeiziranu rečenicu na koju se oduvijek ježim: "U moje vrijeme djeca se nisu ovako ponašala / znao se red / nije bilo ovoliko problema / ljudi su bili pristojniji... i niz varijacija na istu temu. Međutim, nisam došla ni do tridesete, a već sam se uhvatila kako mi formulacije rečenica u pojedinim situacijama opasno klize po rubu toga da zazvučim kao bijesna penzionerka u tramvaju koja je u foto-finišu ostala bez zadnjeg slobodnog mjesta. Nigdje mi se toliko nije objelodanila činjenica da starim kao prilikom gledanja, a onda i komentiranja, hvaljene HBO-ove serije "Euphoria".

Detalji radnje za ovu priču i nisu toliko bitni, dovoljno je tek da znate da serija prati američke tinejdžere u njihovim svakodnevnim aktivnostima; od tračanja u školi, preko složenih odnosa s roditeljima, pa sve do prvih iskustava sa seksom ili pak opojnim drogama. Posjedujete li televizijski prijamnik (ili internet) posljednjih desetljeće ili dva, prizori seksa i drogiranja neće vas iznenaditi, pa tako nisu ni mene. S druge strane, gledajući ovu seriju, po prvi sam se put osjetila starom. Jezik kojim govore glavni junaci moram nešto pomnije pratiti, barem ako mislim u potpunosti razumjeti sve reference, mahom su izrazito otvoreni prema svim mogućim seksualnim iskustvima (čitaj: svi su seksualno "fluidni"), a situacije o kojima bi se u moje vrijeme (eh, živote) raspravljalo satima - poput prvog seksualnog iskustva i prvog seksualnog partnera - sad prolaze s jednostavnim "daj to više obavi s bilo kime, ne možeš biti djevica u srednjoj".

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 1)

I to nije neki moment na koji se poslije u seriji vraća ili ga se problematizira. Upravo suprotno, ta je, meni potpuno neočekivana, rečenica izgovorena usputno i nonšalantno, baš kao i rečenica da se današnje mlađe generacije ne može optuživati za slanje golih slika - one su valuta kojom pokazuju nekoj osobi ili osobama koliko im se sviđaju.

Nakon što sam pogledala sve epizode, u sekundi sam se zatekla kako na Wikipediji čitam obilježja te "zloglasne" generacije Z, odnosno ljudi koji su rođeni od sredine devedesetih do sredine dvijetisućitih godina. Riječ je o generaciji koja je došla neposredno nakon millennialsa, poznatih kao generacija koja je promijenila sve ustaljene obrasce ponašanja, koja je gotovo odbacila tradicionalnu sliku braka i obitelji i čiji pripadnici na prvo mjesto često stavljaju sebe i svoju ugodu. Okej, to smo već apsolvirali, ali kakva je onda situacija s pripadnicima generacije Z? Prema onome što vidim na društvenim mrežama, a u konačnici i prema onome što sam vidjela u "Euphoriji", razvidno je da se razlikujemo.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 2)

 

I, tko je kompliciraniji?

Ako je vjerovati trenutno dostupnim studijama, pripadnici generacije Z su u još većoj mjeri skloni redefiniranju identitetskih uloga (rod, spol, seksualnost, obitelj), privatnost kao pojam pomalo nestaje, a oni ga puno šire tumače, ranije donose ozbiljne odluke koji se tiču karijere, vlastitog identiteta te, u konačnici, ranije stupaju u seksualne odnose.

Isto tako, karakterizira ih sveprisutna anksioznost zbog nesigurne budućnosti, ali i odbijanje mainstream pop kulture zbog dostupnosti alternativnih platformi na društvenim mrežama, a posljedično i uspon takozvanih mikrozajednica ljudi koji su se upoznali upravo zahvaljujući tim istim društvenim mrežama. Konačno, ova generacija dolazi i s jednom vrlo pohvalnom karakteristikom - visoko prioritiziraju emocije i emocionalnu inteligenciju te razmišljaju o tome kako će drugi osjećati zbog njihovih eventualnih postupaka.

Pročitavši ove podatke, zaključujem da s pripadnicima ove generacije i dalje neupitno imam više toga zajedničko nego s, primjerice, pripadnicima generacije baby boomera, ali ponovno ne mogu primijetiti i brojne konkretne razlike koje nisam očekivala. Budući da sam o ovoj temi razmišljala još danima nakon što sam pogledala seriju, pomislila sam kako bi bilo kul spojiti ugodno s korisnim i o svemu tome nešto i napisati; u dogovoru s uredništvom je tako odlučeno da krećemo sa serijom specijaliziranih članaka u kojima ćemo mi, milenijalke, pričati s ljudima iz generacije Z, i to s onima koji se bave specifičnim zanimanjima novog doba, ili jednostavnije, zanimanjima koje će vam u detalje znati objasniti svaki osnovnoškolac na cesti, ali čiji će spomen zato ostaviti nekoliko upitnika iznad glava naših roditelja, a pogotovo baka i djedova. Ja sam odlučila na razgovor ponovno privesti Igora Glodića, u glazbenom svijetu poznatijeg pod imenom Iggy Biznis, a na YouTubeu pod imenom 2 Kitice.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 3)

 

Jedna kamera, malo grižnje savjesti i puno dobrog humora

"Moja YouTube priča počela je prije 5 godina kada sam zajedno s Nikšom Modrićem u pauzama od učenja i na večernjim druženjima pričao potpuno ležerno kaj bi bilo smiješno snimiti. Nakon puno takvih razgovora smo zaključili da bi trebali kupiti kameru i jednostavno početi snimati jer smo bili svjesni da neće biti ništa od toga ako nešto ne poduzmemo. Svaki je dao otprilike tisuću kuna svoje ušteđevine i znali smo da bi imali grižnju savjesti da smo ostavili tu kamericu da skuplja prašinu. I tako je sve krenulo. Prije toga nisam pratio baš previše kanala, više sam gledao pojedinačne videe koji su mi se svidjeli. Da mi je netko rekao da ću se baviti tako nečime iskreno mislim da se ne bi pretjerano iznenadio jer sam oduvijek volio filmove i muziku, ali daleko od toga da mi je takvo što bila želja od kad znam za sebe. Htio sam, kao i mnogi drugi klinci, biti nogometaš!", prisjetio se Iggy Biznis.

Za slučaj da nikad niste naišli na njegov kanal, Iggy kaže da bi ga opisao kao mjesto na kojem s prijateljem objavljuje stvari koje smatra vrijednim objavljivanja. Sve je počelo sa skečevima, koketiralo se s vloganjem, a danas su više "nabrijani" na glazbu i proširenje do ležernog podcasta s gostom. Tu sam mu, naravno, htjela dati priliku da još jednom razbije mit o tome da su poslovni na društevenim mrežama jednostavni i ne zahtijevaju previše truda.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 4)

"U svoj sadržaj u zadnje vrijeme ulažem jako puno vremena. Donedavno smo bili dosta neaktivni jer smo prolazili kroz neke specifične faze života ili jednostavno nismo imali dobre ideje, ne znam. Ali unazad godinu dana smo jako entuzijastični i želimo što više toga snimiti i objaviti. Kad radimo zajedničke stvari najčešće se nađemo kod Niđe i samo pričamo o tome što bi mogli snimiti i smijemo se. S druge strane kada odlučim pisati pjesme, sjednem se u svoju sobu, uključim si neki beat na loop i pišem tekstove na tipkovnici satima. Zapravo više samo razmišljam i slušam pa zapišem nešto za što mislim da je vrijedno zapisivanja kad i ako mi padne napamet. Kasnije snimim to na svoj mikrofon isto u svojoj sobi i izmiksam u FL studiu. Usput cijelo vrijeme učim preko neta nove stvari koje me zanimaju i tako napredujem. Inspiracija mi dolazi u valovima, ali se trudim što više vremena uložit u hvatanje tih valova. Dakle konkretan dio posla obavim u svojoj sobi ili kod Niđe kada radimo nešto zajedničko, ali dobra ideja može past doslovce bilo kad napamet", kaže Iggy.

Danas ti doslovno nitko nije potreban za uspjeh - pod uvjetom da znaš što radiš

Htjela s njim prokomentirati još jedan recentni fenomen. Naime, neke od najvećih svjetskih zvijezda, poput Victorije Beckham i Angeline Jolie, otvaraju svoje YouTube kanale, a njihov primjer slijede i ostali. Zanimalo mi da mi iz nekog svog stručnijeg kuta objasni popularnost ovog formata, što mu nije bilo nimalo komplicirano. Video naprosto, kaže, slikom i zvukom jače utječe na publiku u odnosu na neke druge načine komunikacije, i možeš ga gledati bilo kada i bilo gdje za razliku, od primjerice, televizora.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 5)

Razgovor nam je nekako prirodno otišao u smjeru tehnologije, odnosno njezinom neminovnom utjecaju na živote koji živimo. Dok jedni u njezinom razvoju vide svo zlo svijeta, drugi je konzumiraju do krajnjih granica i ne mogu funkcionirati bez tri ili četiri gadgeta uz sebe. Mi smo se nekako složili da je najbolje ostati umjeren.

"Ja obožavam tehnologiju jer mi je omogućila da se bavim sa stvarima koje me zanimaju. Recimo prije tridesetak godina je bilo neusporedivo teže biti osoba koja se bavi i snimanjem videa i pjesama i montiranjem i distribucijom. Danas doslovno možeš sam uspjeti. Mislim da su stariji ljudi, koji govore da ovo danas nije normalno, jednostavno u krivu jer se loše snalaze u novonastaloj situaciji. S druge strane, ne možemo zanemariti ni problematične pojave poput cyberbullyinga."

Tijekom razgovora i on i ja, već po automatizmu, gledamo svoje mobitele i nabacimo koji polusvjesni scroll. Kad sam shvatila da smo oboje to napravili već otprilike drugi ili treći put, shvatila sam da je i to tema o kojoj vrijedi pričati. On kaže da ga Instagram i WhatsApp znaju dekoncentrirati pri učenju i da načelno dosta vremena provodi na mobitelu, ali da je često i zbog posla, čime se i sama tješim. Tijekom jednog od naših spomenutih scrollova, naišli smo i na jednu zanimljivu vijest (da ne kažemo meme) iz hrvatske politike, što mi se činilo dobrim povodom da ga pitam i koliko generalno prati politiku, odnosno koliko je ona važna generaciji kojoj pripada.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 6)

 

Trap, filmovi, serije i kako bez njih teško možemo zamisliti život

Odgovara da se druži s različitim profilom ljudi i ne može generalizirati, ali da on osobno voli biti informiran i pratiti što se događa na globalnoj političkoj sceni, dok su mu lokalna događanja važna tek ako ga se na neki način izravno dotiču. Oboje zaključujemo da i to još jedna velika razlika između generacije naših roditelja, koji su navikli svaku večer provoditi uz informativne emisije, te naših generacija koje su navikle konzumirati samo sadržaj usko skrojen prema njihovim preferencijama. Upravo mi se to činio kao dobar trenutak da se dotaknemo i glazbe, odnosno trapa. Zašto? Pa, Iggy snima trap i privatno sluša trap (spominje mi imena kao što su Travis Scott, Tyler the Creator, Lil Tracy Joji, Lil Peep, Kendrick Lamar, High5, Kukus Klan, Senidah), odnosno žanr koji može poslužiti kao ogledni primjerak sraza generacija, budući da netko stariji od 30 godina teško uopće shvaća o čemu se u tim spotovima i pjesmama radi.

"Slažem se, trap kulturu prate većinom mlađe generacije. Mislim da se glazbeni ukus formira u tinejdžerskoj dobi i onda ga se držimo. No, trap je već sad preširok pojam da bi se moglo o njemu generalno razgovarati jer postoji jako puno podžanrova. Jednostavno mislim da se sve svodi na to da ipak postoji razlika u navikama i načinu razmišljanja, pa tako i percepcije muzike između dvije generacije. "

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 7)

Možda to ne biste pretpostavili, ali po pitanju glazbe smo se apsolutno složili, ali tu se radi o tome da sam ja napravila iskorak iz svoje generacije i služim kao iznimka, na što bolni podsjetnik bude svaki trap koncert na kojem mi većinsko društvo rade srednjoškolci koji pokušavaju kombinirati dovoljni broj osobnih iskaznica za ulaz u klub. Što se tiče filmova, Iggy kaže da je u tom području pak on izminka. Kako uz sve navedeno studira i montažu na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti, slobodno vrijeme koristi za drugačiji sadržaj, iako dodaje da ga je u posljednje vrijeme oduševio novi Tarantinov film, na Netflixu voli pogledati i dokumentarni serijal "Our Planet".  Mene "Once Upon A Time In Hollywood" nije nimalo impresionirao (okej, Leo i Brad su očekivano fantastični), a slobodno vrijeme lomim isključivo između bingeanja serija i treninga, ali ove samo razlike pripisali njegovom specifičnom odabiru struke.

Kako nas moda zabavlja, a budućnost lagano zabrinjava

S glazbe, filmova i serija, kliznuli smo u područje mode. S obzirom na posao kojim se bavim, nisam pretjerano iznenadila svog sugovornika s rečenicom da volim modu i nemam baš ništa protiv boravka u tržnim centrima. No, ni njegov pogled nije puno drugačiji. Rekao mi je kako se voli lijepo obući i osjećati se dobro u odjeći koju nosi, kao i to da bavljenje javnim poslom zahtijeva ulaganje u imidž. S druge strane, priznaje da bi se mogao i bolje oblačiti.

"Estetski mi se sviđa ovaj trend vraćanja u devedesete jer me podsjeća na moje rano djetinjstvo i sve skupa mi dobro izgleda ta odjeća. Fora mi je i tip tenisica koje izgledaju nabrijano, kao nedavno lansirani adidas Ozweego. Sviđa mi se kako su veliki brendovi okrenuli kormilo u tom smjeru, ali da se naći i jako dobrih starih stvari koje su ponovno postale in. Sve to unosi u moj život još jednu dimenziju zabave."

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 8)

Iako to nismo planirali, s mode smo nekako spontano došli i do vjerojatno najozbiljnijeg dijela našeg razgovora. Počeli smo pričati o budućnosti, o tome gdje se vidimo za pet ili deset godina, te koliko uopće mislimo da se naše generacije zamaraju tim pitanjem. On je rekao kako se samo nada da će u toj bliskoj budućnosti moći živjeti od svojih projekata i videa, ili da će se pak moći baviti svojom strukom, audiovizualnim medijima, na neki drugi način. Smije se i nastavlja kako se nada i da će otići u smjeru komercijalnih, a ne art filmova, budući da su financijski isplativiji. Što se tiče razmišljanja o budućnosti na razini generacije, slažemo se da ono izrazito razlikuje od vizije koju su imali naši roditelji - dok je njima bilo važno pronaći stabilni posao na kojem će dočekati mirovinu, mi planove radimo kratkoročno.

Važno se prilagoditi vremenu i ne razmišljati kao luzer

Konačno, pitam ga još i da mi kaže što bi rekao onima koji se konstantno izruguju sa svim tim zanimanjima novog doba, poput vlogera ili influencera, kao i to smatra li ih jednako bitnima kao neka tradicionalnija.

"Sigurno ne smatram da su influenceri jednako bitni kao liječnici za opstanak društva, ali mi je razumljivo i logično da postoje. Ljudi koji ne vjeruju u zanimanja novog doba bi se trebala zapitati zašto je to uopće tako. Prije društvenih mreža je televizija bila glavni izvor svakodnevne zabave i razonode za velik broj ljudi, a financirala se ogromnim dijelom kroz reklame. Danas to kopni, a u priču ulaze nove platforme. Unutar tih platformi ljudi izbacuju sadržaj i sami si stvaraju publiku i onda je neki prirodni slijed toga da će se tvrtke i brendovi javiti tim ljudima i ponuditi im novac za reklamu svog proizvoda."

S njim sam se u potpunosti složila i zaključila da mi je malo što primitivnije od zgražavanja nad karijerama svih onih koji su krenuli nekim drugačijim putem. Štoviše, on je to sažeo još konkretnije.

Millennials vs. generacija Z: O sličnostima, razlikama i izbjegavanju "odraslog" života razgovarala sam s popularnim YouTuberom (фото 9)

"Mislim da je dosta luzerski stav širit mržnju prema nekome tko se samo dobro snašao u vremenu u kojem živimo.  A i da ne govorim o tome da nije lagano uspjeti, treba puno truda i ulaganja za neki konkretni rezultat."

Razgovor smo odlučili privesti kraju, i to uz poruku važnosti prilagodbe novonastalim životnim situacijama i/li društvenim trendovima, uz što manje "u moje vrijeme" rečenica koje ne služe nikome. Prošli smo kroz sličnosti i razlike između naših generacija, a u manjoj smo se mjeri osvrnuli i na neka razmišljanja generacije naših roditelja. Zaključak? Koliko god nas istraživanja na papiru jako odvajala i pridavala nam prilično drugačije osobine i tendencije, istina je da uopće nismo toliko različiti i da bismo neku sličnu ovakvu kavu rado ponovili bilo kad.

 

* Sadržaj je nastao u suradnji s brendom adidas.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar