Traži

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima

O influencerskim vezama

Tekst: Dženeta Schitton


Fotografija: Unsplash

Živjeti na ovim prostorima, a dnevno se ne dotaknuti problematike nepotizma i interesa skoro je pa nemoguće. Nove zvijezde na balkanskom nebu, koje su preko noći dobile moć medija, postale su svjesne svojih mogućnosti i potencijala koje im nudi neinformirani i predstave željan milijunski auditorij.

 

Nekritična masa je, za razliku od publike u inozemstvu zadovoljna i sa svakodnevnim objavljivanjem nestrukturiranog sadržaja po principu kruha i igara

Profil balkanskog influencera (čast izuzecima) je u velikom broju slučajeva reality program neprestane prisutnosti na Instagram storyjima s dvadesetčetvorosatnim izvještavanjem, kako o vlastitoj svakodnevici, tako i o mišljenju o svemu i svačemu, gdje narator poput motivacijskog govornika dnevno bira nabor tema koje će zadržavati površnu pažnju njegovih pratilaca. Pa tako krećemo od toga kada je ustao, što i gdje je jeo (uz tu i tamo koju neoznačenu reklamu firmi koje reklamira ili želi da reklamira:), tko mu je došao, što mora da obavi taj dan i slično. Nekritična masa je, za razliku od publike u inozemstvu zadovoljna i sa svakodnevnim objavljivanjem nestrukturiranog sadržaja po principu kruha i igara, samo da imaju neki reality program kroz koji skrolaju kada im je dosadno.

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima (фото 1)

Bez obzira na to što sva međunarodna istraživanja utemeljena na dosadašnjem iskustvu rada influencera govore o tome, da je "content king" odnosno, da je najjače oružje influencera sadržaj i prilika da ga plasiraju velikim masama ljudi, to na Balkanu u najvećem broju slučajeva baš i nije tako.

Budući da je u našoj ljudskoj prirodi uvijek prisutna želja da znamo što se "kod susjeda" dešava, naše najpliće ljudske potrebe bivaju zadovoljene njihovom spremnošću da nam daju prozor u svoj mali svijet, kroz koji dijele uvijek iste dnevne priče, svaki put s drugim filterom.

Influencer postane onaj koga prati određeni broj ljudi. U prethodnim kolumnama smo pisali kako se dolazi do tih brojeva, s kupovinom lažnih pratitelja i manipulacijom međusobne podrške s kolegama "wannabe influencerima", što je za nevještog promatrača i dalje nažalost velika nepoznanica. Kada se taj broj postigne, ovako ili onako, onda je potrebno osigurati stalnu prisutnost na storyjima, koji se obično sastoji od monologa bez kraja, na bilo koju temu. Budući da je u našoj ljudskoj prirodi uvijek prisutna želja da znamo što se "kod susjeda" dešava, naše najpliće ljudske potrebe bivaju zadovoljene njihovom spremnošću da nam daju prozor u svoj mali svijet, kroz koji dijele uvijek iste dnevne priče, svaki put s drugim filterom.

I hajde rekli bi, treba i toga, nije svako tip osobe koja želi učiti, obrazovati se, naučiti nešto novo, razmišljati o novim perspektivama... Ima i onih koji vole reality showove, pa zašto da ne, i to je neka ciljna grupa. Obično puno nekritičnija od ove prve, što će reći puno pogodnija za posljedično serviranje reklama svake kompanije koja izrazi interes.

Jedan segment influencera koji bi plasirao ovakav program bi bio i prihvatljiv (na kraju krajeva i u inostranstvu imate ovu pojavu) kada ne bi polako, ali sigurno postajao mainstream standard i mjerilo za "profesiju influencera". Po javnim komentarima na raznim grupama i objavama portala je jasno da je upravo ovaj sinonim doveo do uopćene negativne percepcije influencera u javnosti, koji se smatraju neradnicima, starletama i slično, koji društvu zapravo ne donose nikakvu dodanu vrijednost. S druge strane, ljudi koji se dnevno trude da plasiraju kvalitetan sadržaj i strukturirano pristupaju komunikaciji s publikom su izjednačeni istim imenom (i značenjem) s ovim drugim.

Budući da kod nas nije teško biti influencer odluka za bavljenje ovom profesijom je jako jednostavna. Ipak, najveći problem za većinu smrtnika i koji pristanu da se odreknu privatnosti, je kako se uklopiti u more istih i privući ljude da vas prate? Odgovor je u vezama, poznanstvima i rodbinskoj ljubavi.

Najbitnije je da počnete da se družite s influencerima. Da se pojavljujete na njihovim storyjima, da vas dijele do besvijesti dok na početku stidljivo, a onda poput krda, stampedom, hiljade ljudi ne počnu da provjeravaju i prate vaš profil. Ako se to ne desi odmah, ne brinite, jer će s vremenom, inercijom pasivnog nekritičkog razmišljanja, pristati pratiti vas da, čak i ako nemate ništa novo ni drugačije za ponuditi.  Budući da slijepo prate influencera koji vas je izreklamirao prije ili kasnije će istu tu vjernost  prenijeti i na vas, pa tako možete objavljivati more selfija, poziranja sa zamišljenim pogledom u daljinu, tagirati sve brendove od haljina do frizure i očekivati salve pozitivnih komentara. Idealno, zar ne?

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima (фото 2)

Odmah kada se horde prebace i na vaš profil, taj isti influencer će vas upoznati s drugim influencerima, ali i vlasnicima različitih kompanija, koje će vam onda platiti u novcu ili uslugama da onako diskretno i suptilno, ne označavajući reklamu, reklamirate sve što oni prodaju. Pa mislim, sada kada ste u tako jednom visokom društvu od vas bi bilo i neumjesno i bezobrazno tražiti da otkrivate s kim ste i u kakvim poslovnim odnosima, jer ipak ste vi sada jedan celebrity star.

Kao kada bi jednu Jennifer Lopez i Evu Longoriu pitali je li njihova Armani haljina bila besplatna ili su je platile. To ne ide, zar ne? E pa tako nekako ćete se i vi osjećati kada padnete pod toplinu milosti nekog influencera koji će biti spreman promovirati vas.

Pitate se kako pronaći jednu takvu divnu dušu koja će biti spremna da sve to učiniti za vas i osigurati vam život iz snova? Ako niste u prijateljskim ili rodbinskim odnosima s nekim takvim, onda to neće  ići tek tako. Influenceri su jako pažljivi kada je u pitanju spominjanje drugih na njihovim mrežama i njihovo posljedično promoviranje.

Nemojte niti razmišljati da možete tek tako piti kavu i družiti se s nekim tko ima više pratitelja od vas, čak i ako se družite u privatnom životu, što je malo vjerojatno, jer se kaste određuju prema broju pratilaca. Jako će se teško desiti da vas podijeli na svom profilu upravo zbog straha da time ne degradira sebe s obzirom na vaše male brojeve.

S druge strane, kako vam brojevi rastu na društvenim mrežama, dobivate sve više influencera sa sličnim brojevima koji žele da se druže s vama. Tako onda možete zajedno smišljati strategije, kako da se pojavljujete jedni drugima na storyjima, YouTube videima i zajedničkim eventima, dok ne razmijenite i zadnjeg pratioca, kako bi bilo sigurno da će pomno pratiti svaki vaš korak, dok ih sigurnom rukom provodite kroz svijet reklama.

Ipak, budući da je, kako kažu, dobra strana Balkanaca, da uvijek u familiji pazimo jedni na druge, najbolje je ako je neki blizak član familije influencer, a vi onako, nezaposleni, neostvareni, ne znate kud ćete sa sobom spremni da se uhvatite u koštac. Kad se on angažira na promociji vašeg profila, vaše brojke će da rastu munjevitom brzinom. Ipak, vi ste u krvnoj vezi sa zvijezdom pa ne morate ponuditi ništa osim toga jer oni će vas voljeti, ako ništa, zbog tračka njegovog savršenstva i u vašoj pojavi.

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima (фото 3)

Dovoljno je da smislite neku slatku pričicu kako ste vi u svemu tome zapravo skromni, neodlučni i sasvim prosječni, ali eto htjeli bi da se okušate i ne znate kako ćete i što, ali stidljivo bi molili za malu podršku, da eto i vi probate. Objavite po koju slatku sličicu s nekim pametnim citatom ili životnom mudrošću u paketu za ponijeti i čekate da vas vaš rod ispromovira.

Iduće nam ostaje da postanemo i sami dio obrazovnog sistema kojeg nema

Kada počnu da dolaze prve tisuće pratilaca, onda lagano preuzimate vođenje priče, objavljujete i vi svoj dan, što radite, kako, gdje, gdje su vam djeca, kako se šminkate, pokušate biti smiješni... Sad se već sa svojim dobročiniteljem jednako plave krvi družite kao slučajno, pa onda malo slučajno on vas označi, pa vi njega... Ako se kojim čudom desilo da se neka nepažljiva duša nije oglasila i potvrdila vašu prisutnost na digitalnom zvjezdanom nebu, vrijeme je da to bez oklijevanja učini, dok se i vi ne približite zvjezdanim brojevima, ako je ikako moguće u roku par mjeseci.

U svemu ovome ne treba zaboraviti da je vaš dobročinitelj ipak povezan s influencerskim kastama pa dok svi oni po koji put kažu koju lijepu o vama, vi ćete da izgledate kao pravi profesionalac, da ljudi neće znati kako su prije živjeli bez vas. Ostalo je povijest. Idući koraci su vam biranje s velikog spiska reklama, gostovanje na eventima, ali dakako, i na velikim marketinškim obrazovnim skupovima, gdje ćete ispričati ljudima kako ste uspjeli.

Ljudi će sada platiti da im vi kažete kako doći do nekoliko desetina tisuća pratitelja na "pošten" način, kako doći do desetine hiljada pregleda vaših videa sa sadržajem koji smo vidjeli već bezbroj puta s istim filterom i iz istog ugla od svih vaših prethodnika iz iste kaste... Nedužni i ambiciozni posjetitelj vašeg eventa moći će čuti sve o vašim metodama i koracima za uspjeh, osim onog najvažnijeg, da mu je potreban blizak član familije s cijelom vojskom influencera iza sebe da bi i on "uspio".

Nepotizam i interesi među balkanskim influencerima (фото 4)

Ako ostavimo šalu i ironiju po strani, upravo je to ono što zabrinjava… Da se otišlo toliko daleko da puno tako kreiranih celebrity influencera postaje i dio obrazovnog sistema za nove wannabe zvjezdice gdje su isti pozivani i na panele konferencija, gdje koriste poznate fraze iz svijeta marketinga, predaju sličan sadržaj onom koji bi mogli da čujete na nekom sličnom eventu u inozemstvu, a u praksi su njihovo iskustvo i sadržaji sasvim drugačiji.

Jedno je bilo kada je mlada influencerica na jednom marketinškom eventu iz svog iskustva pričala o tome, kako joj mama piše sastave za reklame jer ona to puno bolje zna servirati i upakirati njenoj publici, a drugo je kada su influenceri pozvani da budu dio stručne rasprave o marketinškim trendovima i privlačenju publike sadržajem kojeg nema. Iduće nam ostaje da postanemo i sami dio obrazovnog sistema kojeg nema.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar