Traži

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen

Donosimo intervju s dvojcem koji stoji iza Cogito brenda, zagrebačke pržionice kave i istoimenih coffee shopova koje svakodnevno posjećujemo


Fotografija: Senja Vild

Nisam neki kavopija. Priznajem! Pijem jednu kavu dnevno, onu jutarnju, rijetko popodnevnu, obično kad bih najrađe nabacila popodnevni nap, a ne mogu jer moram raditi. No, ono što znam da volim i cijenim jest Cogito kava, njezin okus, miris, punoća, serviranje, doživljaj i na kraju i sami druželjubivi ambijent u njihovim shopovima koje redovito posjećujem. I ne, ovo nije native za Cogito brend, ovo nije plaćeni PR, dečki nisu moji frendovi pa im ja kao činim uslugu, ovo je true story o uspjehu ovog zagrebačkog dvojca, koji zaslužuje da se njihova priča širi, a koji je svoju strast prema kavi i cijelom tom procesu odlučio nesebično podijeliti prvo sa Zagrepčanima, pa onda i ostatkom Hrvatske, a uskoro će njihovu kavu ispijati i stanovnici, te svi oni koji se nađu u Philadelphiji.

Upravo to je bio povod, da uz kavu, naravno, sjednem s Matijom Belkovićem i Matijom Hrkaćem, osnivačima i tvorcima Cogita kako bih doznala u čemu leži čar njihovog uspjeha, kako su uopće krenuli pa došli do daleke Philadelphije, koliko Hrvati uopće vole i prepoznaju njihovu kavu i kavu općenito, koja je njima omiljena kava, kako uopće pripremiti odličnu kavu, kako se bore s pozadinskim birokratskim problemima u domeni poslovanja i što sve ovaj ambiciozni dvojac sa svojim vrijednim timom planira u bliskoj budućnosti. U nastavku pročitajte intervju, naravno, uz kavu... 

Matija Hrkać (lijevo) i Matija Belković (desno)

Ljudi, pratimo vašu priču od samih početaka, opasno se širite… Evo čeka se otvorenje Cogito coffee shopa i u Philadelphiji, otkrijte nam o čemu je riječ, kako je došlo do toga? 

Matija Belković: Iako shvaćamo da pogled izvan Cogita odaje dojam da se agresivno i naglo sirimo, iz naše perspektive otvaranje novih coffee shopova i rast prodaje Cogito kave je dio plana i logičan slijed događaja. Mislim da u Hrvatskoj to izgleda malo drugačije jer naše tržište do sada nije imalo brend kave koji bazira svoje poslovanje na razvijanju retail lokacija - iako je to vani, pogotovo u industriji vrhunske kave, potpuno normalno. Naš cilj nikada nije bio stvaranje super ekskluzivne priče, već je razvijanje vrhunskog proizvoda i usluge u kontekstu urbanih prostora, s idejom da je Cogito Coffee pristupačan i dostupan širokoj publici. Na kraju krajeva, kava je dio svakodnevice i u tome smislu nije luksuz, a naša ideja je da učinimo tu svakodnevicu malo zanimljivijom/uzbudljivijom. Zapravo je SAD isto tako uvijek bio u potencijalnom planu. Plan se realizirao nešto prije nego što smo očekivali jer je inicijativa došla iz SAD-a.

Prije godinu i pol dana smo počeli razvijati projekt s partnerom Markom Brkichem i sada smo skoro spremni. Plan je otvoriti prvu lokaciju u Philadelphiji - potpisali smo ugovor za prostor na super lokaciji u centru grada. Prostor je veličine 170 m2, što je veće od naših lokacija u Hrvatskoj, ali ta veličina je definirana tržištem. Shop će imati više manje sve karakteristike shopova u Hrvatskoj osim malo više naglaska na hranu. Cilj je krenuti s jednom lokacijom i graditi priču od toga... Philadelphia kao takva nam je zanimljiva već neko vrijeme, riječ je o velikom gradu s vrhunskom ugostiteljskom scenom, ali isto tako s puno potencijala za razvoji i inovaciju. Nadamo se otvorenju prve lokacije krajem 2018. ili početkom 2019. Budući da ste vi uvijek bili velika podrška možda dobijete prvu fotku (smijeh). 

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 1)

Otvaranje takvog coffee shopa u Hrvatskoj i u SAD-u, uputite nas koja je razlika, gdje ste gubili živce u procesu ovdje u Hrvatskoj, gdje u Americi… ili što i gdje funkcionira bolje ili lošije?

MB: Velika je razlika razmjera - velika financijska investicija, veliki sistem i razvijen način poslovanja (što znači manji manevarski prostor te veliku potrebu za detaljnim planiranjem i preciznom implementacijom projekta), ali isto tako velika očekivanja i rizik. Što se tiče samog branda i tržišta kave, SAD ima jako razvijenu scenu vrhunske kave dok u je Hrvatskoj scena malena i realno, Cogito je u velikoj mjeri inicijator te scene. U SAD-u je tržište utemeljeno zbog čega je pitanje kvalitete i kompetitivnih razlika puno bitnije. Pokušavamo čuvati živce koliko je to moguće (smijeh). No, izazovi i stres su sveprisutni. U Hrvatskoj je birokracija i skupoća države i državnog aparata puno znatnija nego u SAD-u. Npr. otvaranje firme i izdavanje dozvola u SAD-u je brzi, transparentniji i jeftiniji proces. Inspekcijske službe i državne službe općenito su nastrojene razvoju i suradnji s privatnim firmama dok to nije naše iskustvo u Hrvatskoj. S druge strane, u SAD-u postoji više interesnih skupina s kojima morate pregovarati, tj. situacije su kompleksnije i uključuju mnoge tuđe interese i strategije koje utječu na konačne planove i rezultate. Mi zapravo ne uspoređujemo ta tržišta osim tamo gdje to ima smisla i koristi - svako tržište ima svoje mane i prednosti. 

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 2)

Kava je vaša specijalnost, što ste sve naučili o kavi kroz proces, ako se vratite na početak u odnosu na sve ovo što znate danas?

Matija Hrkać: Svijet kave je zaista čudesan, pogotovo kada govorimo o svim aromama i okusima koje kava može dati. To je doslovno proces istraživanja i kušanja koji se stalno ponavlja i za koji nikad ne možemo reći da smo ga skroz naučili. I tu je sva ljepota bavljenja kavom. Taj dio gdje kava prestaje biti navika već zaista postaje vrhunski gastro proizvod. Što se tiče praktičnog dijela građenja i vođenja pržionice kave i shopova, tu zaista vrijeme i iskustvo uloženo u svaki novi shop daje rezultate brže nego kad smo počinjali. Također, cijela industrija se danas mijenja puno brže, te je važno prepoznati promjene, ali također ostati svoj i vjerovati u vlastitu ideju. Obično kada su nam mnogi govorili da je nešto krivo ili da to ne radimo tako, baš smo tada ostali vjerni sebi i svom osjećaju, te vjerujem da je to zaista jedna od važnijih stvari u ovome poslu. Imati jasan identitet i vjerovati u ono što radiš.

Koja je formula vašeg uspjeha… to vas sad možemo opravdano pitati? 

MB: Iako zvuči kao klišej, ali tim ljudi i naši međusobni odnosi: kao prvo tu smo Matija Hrkać i ja kao većinski vlasnici i voditelji projekta, ali isto tako tu su i naši drugi partneri, suradnici i zaposlenici. Mi smo iznimno samo-orijentirani tj. ideja je da se ono što gradimo iznutra širi prema van. Zbog toga ne možemo zaobići ono u čemu nismo dobri i/ili u čemu možemo biti bolji - to nam pomaže - konstantan rad na sebi tj. jedni na drugima. S druge strane, takav pristup zahtjeva povjerenje i strpljenje - imamo firmu punu jako posvećenih strpljivih osoba (smijeh). To što smo iznimno orijentirani na sebe nam relativizira ideju uspjeha i neuspjeha i otvara beskonačan prostor za nove pokušaje. S druge strane etika poslovanja i suradnje nam je primarna što je konačno nužno u razvoju zdravog brenda.

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 3)

Osim po kavi, prepoznatljivi ste i po specifičnom hipsterskom uređenju vaših interijera, eksterijera u kojem svi rado borave. Čime ste se inspirirali u tome, što ste zapravo željeli postići? Naime, bili ste pioniri u Zagrebu kada su takvi interijeri u funkciji javne namjene u pitanju…

MH: Nikad nisam volio taj naziv hipsterski (smijeh), ali istina je, važno nam je uređenja naših shopova kao i atmosfera koju stvaraju kod naših gostiju. Svaki shop smo uređivali u drugom razdoblju, s drukčijim budgetima, te je jasno utjecalo i na smjer uređenja. Važno nam je da prostor bude ugodan, s velikom pažnjom na detaljima, naravno, uz vrhunsku kavu kao glavno obilježje naših prostora. Estetika prostora i funkcionalnost prostora su dvije stvari koje moraju funkcionirati zajedno i koji zajedno čine vrhunski ugostiteljski objekt. Naravno, bez kvalitetnih ljudi i vrhunske kave, uređenje lokala postaje nebitno.

Do čega u svom poslu nekako najviše držite, što vam je u cijeloj toj vašoj Cogito priči prioritet?

MB: Kao i kod razvoja osobe razvoj brenda ima različite prioritete koji su često u sukobu. Prioriteti se mijenjaju s obzirom na situacije - isto tako različiti ljudi unutar firme imaju različite prioritete. Mi nismo "top heavy" firma - nemamo konačni prioritet odozgo prema dolje. Predani smo etici ponašanja i vrijednosti u odnosu na druge - sve ostalo je podložno promjeni. Iskreno, smatram da inzistiranje na jednom ili nekolicini prioriteta sužava perspektivu i banalizira kontekst u kojem djelujemo. Što se tiče prioriteta kod nas je situacija uvijek dinamična, pomalo prljava, i turbulentna. Primarni su nam ljudi-osobe uključene u projekt - ekipa stvara vrijednost i omogućuje uspjeh. A druga stvar je proizvod tj. kava. Svake godine ulažemo u vlastitu edukaciju, u sirovinu i proizvodnju. Industrija kave je iznimno velika i kompleksna te se trudimo produbiti naše razumijevanje i proširiti horizonte shvaćanja te industrije. Konceptualno, naš posao je vrlo jednostavan: dobri ljudi i proizvod čine razliku. 

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 4)

Biste li danas mogli reći da ste uspjeli u svom naumu… cijelom tom Cogito projektu?

MH: Kada smo počinjali imali smo ideju i želju gdje idemo i kako doći do tamo. Mnoge stvari su se odvile po planovima, neke stvari su se dogodile malo manje planirano, ali su se pokazale uspješnima. Rekao bih da uspijevamo u svome naumu, proizvodnji vrhunske kave, te stvaranju vrhunskog proizvoda. S obzirom na to da smo u nevjerojatno dinamičnoj branši, nemamo previše prostora za opuštanje. 

Imam dojam da radite posao koji prvo, nemate radno vrijeme, radite u biti non stop, i to se vidi, ulažete, širite se, širite ponudu itd… to mi samo govori da takav posao moraš voljeti… jesam li u pravu (smijeh)?

MB: U pravu si.

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 5)

Uvijek imam osjećaj da vi doma (ujutro) pijete najbolju kavu na svijetu, koju ste si sami pripremili, da je ona vrhunska. Jesam li u pravu? Volite li vi uopće kavu, podrazumijeva li se to? Kakvu najviše volite? E i da, uvijek imam i feeling da prijatelji koji dođu k vama očekuju da im prije svega pripremite kavu… je li to možda neki mit?

MB: Matija Hrkać je meni prepustio ovo pitanje jer on doma ne pije kavu (smijeh). Hannah i ja svako jutro radimo pour over što mi je i najdraži način pripreme kave, a s prijateljima doma rijetko pijem kavu - više vino i whiskey (smijeh). Ali, moram priznati da mi je gušt raditi kavu za vrlo bliskog prijatelja Zlatana (Vehabovića) - jer me on beskompromisno gnjavi da mu ja radim kavu kada god smo zajedno (što je često) i na kraju iskreno i apsurdno uživa u njoj s hladnim mlijekom i dvije žličice šećera (smijeh).   

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 6)

Što je zapravo bitno kod pripreme kave, za nas obične smrtnike recimo? S pretpostavkom da kod kuće recimo imamo aparat za kavu, onaj koji melje zrno kave. Dajte nam neki tips&tricks koji ovako ne bismo mogli doznati, a znam da ih vi imate sigurno pregršt?

MH: Kupujte svježu kavu (tražite pržionice koje na svojim pakiranjima imaju naznačen datum prženja), po mogućnosti u zrnu. Nađite svoj omiljeni način pripreme kave. Probajte što više različitih kava, vježbajte svoje nepce u prepoznavanju različitih okusa. Danas je internet odličan izvor za učenje o kavi. Također, uvijek možete u našim shopovima pitati naše bariste za savjet oko izbora kave.

Što mislite, piju li Hrvati puno kave i koliko drže do njezine kvalitete. Piju li je samo zato jer je to kao neko nepisano pravilo, isprika za sjesti i ne raditi ništa uglavnom (smijeh). Vjerujem da imate i jako puno onih koji samo naprosto i vrlo iskreno uživaju u tom ritualu?

MH: Hrvati vole i cijene dobru kavu. Naravno, u zadnjih par godina kava nije samo jutarnja doza kofeina ili poziv na druženje. Događa se taj pomak kave prema napitku koji je zaista raznolik i u kojem se može uživati kako uživamo recimo u dobrom vinu. Danas, u cijelom svijetu možemo uživati u velikom izboru vrhunskih kava, te gost zaista može birati svoju omiljenu kavu. Mnogi naši gost su postali ozbiljni coffee geekovi, iako su u totalnom drugim poslovima, u kavi su pronašli jedan zaista zanimljiv i šaren svijet.

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 7)

Je li vam se ikad u povijesti Cogita dogodilo da vam je netko došao i rekao da vam kava ne valja? Priznajte, kako ste riješili tu situaciju?

MH: Bilo je i takvih situacija, ljudi imaju različite ukuse, navike i nekima naša kava nije sjela na prvu. Ipak, većina naših gostiju nam se svakodnevno vraća, te smo zaista zahvalni i sretni zbog toga. Naši baristi nisu bahati, tako da i onaj gost koji izrazi nezadovoljstvo, imat će priliku naučiti nešto o našoj kavi i zašto je ona drugačija. Opet, imamo svoje standarde do kojih držimo i koji na kraju završni proizvod i čine kvalitetnim.

Jako puno ugostitelja od vas uzima kavu, zrno, s obzirom na to da vi imate i svoju pržionicu od koje je cijela priča i krenula. Kako je došlo do tih suradnji, a ne mogu propustiti i spomenuti da ti lokali to vole naglasiti jer im je to bonus u privlačenju gostiju: e imamo Cogito kavu… To je stvarno dobar znak. Koliko vam to sve skupa znači da ste prepoznati u tom segmentu?

MH: Veleprodaja je jedan od stupova naše firme. Mnoge suradnje su se dogodile tako da su naši kupci probali naše kave, prepoznali kvalitetu, kako proizvoda, tako i naše usluge. Zaista sam sretan što smo uspjeli stvoriti mnoge uspješne i dugotrajne suradnje s ugostiteljima i hotelijerima iz cijele Hrvatske. Uvijek smo sretni kada je netko ponosan što ima Cogito kavu, te to vidi kao dodanu vrijednost svojemu poslu. Nemamo klasičan oblik prodaje, već zaista vjerujemo u ono što radimo i na kraju dana, ljudi to prepoznaju.

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 8)

Dečki stignete li i možete li si priuštiti u cijeloj toj priči odmak od Cogita? Postoji li za vas pojam slobodnog vremena u pravom smislu te riječi?

MB: Postoji. Iako, kada si vlasnik projekta kao Cogito to je uvijek dio tvoga slobodnog vremena. Uvijek si involviran u projekt, uvijek razmišljaš o tome tj. teško se je 100% maknuti od toga čime se bavimo. 

Svi se žale na jedno kad je u ugostiteljstvo u Hrvatskoj u pitanju - možete li naći dobrog, pouzdanog, sposobnog, normalnog, pristojnog radnika? Vama je u toliko možda i teže jer je naglasak na pripremi kave i da ona bude dobra. Vama treba stručnjak, barista... kako ste se s tim borili? Kako pronaći i zadržati dobrog radnika, mislim da je to najveća boljka svih koji su u vašem poslu?

MB: Osoblje je veliki dio posla i zna biti teško popuniti sve pozicije (pogotovo u sezoni), ali definitivno je moguće. Nadam se da je to očito iz naše ekipe u shopovima (smijeh).

U vašim lokalima uvijek srećem puno turista. Kako su oni doznali za vas i kakve su njihove reakcije, sigurno imate neke povratne reakcije?

MH: Turisti su zaista prepoznali Cogito, kao nešto slično onome što oni imaju u svojim gradovima, te su sretni što mogu u vrhunskoj kavi uživati i na godišnjem odmoru. Lijepo je vidjeti nasmijano lice gosta koji je sretan što je našao vrhunsku kavu toliko daleko od kuće. Osobno, kada putujem izvan Hrvatske, prva lista koju napravim je ona coffee shopova i pržionica. Očito mnogi turisti slično razmišljaju (smijeh).   

Od Zagreba do Philadelphije ili zašto je hrvatski brend Cogito kave toliko uspješan i omiljen (фото 9)

Jeste li ikada požalili što ste se ubacili u ovaj posao? Je li ikad došlo do zasićenja? Što biste zapravo radili da niste u ovome svemu?

MH: Uvijek postoje usponi i padovi, bolji i lošiji dani, ali uzimajući u obzir širu sliku mogu reći da smo sretni što smo stvorili zanimljiv posao koji nam omogućuje razne izazove, tako da nam nikada nije dosadno. Ne vjerujem da bih mogao raditi išta drugo što nije bar jednim malim dijelom vezano za kavu. Zasićenja su uvijek moguća, ali ako je firma umjerena na razvoj i usavršavanje, svaki pojedinac bi tu trebao naći dovoljno motiva za sebe.

I za kraj, koji su vam neki planovi za dalje, hoćemo li dobiti još vaših lokala po obali ili možda u Zagrebu? Koji vam je neki cilj, želje… kažite nam molim vas?  

MB: Imamo planova za dalje (smijeh). Radimo na jednom vrlo zanimljivom i uzbudljivom projektu kojemu se nismo nadali, ali ne želimo vas daviti s detaljima (smijeh).

Foto: Senja Vild

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar