Traži

Popularni hrvatski YouTuberi otkrili su mi u kojem smjeru ide "vloganje" i u čemu je toliki "hype"

Popularni hrvatski YouTuberi otkrili su mi u kojem smjeru ide "vloganje" i u čemu je toliki "hype"

Na tu temu odgovore su mi dali Matea Frajsberger (Click4Chic) i Krunoslav Gašparić (Krooncheck)

Tekst: Latica Martinis Filković


Fotografija: Privatna arhiva,
Instagram,
Tea Dalić,
Matea Frajsberger

"Kada se ukaže prilika kamera je s nama (govorim uglavnom u množini jer ova priča ne uključuje samo mene, već cijelu obitelj). Dok snimam neki obiteljski vlog nastojim da kamera ne ometa razlog zbog kojeg snimam - ako idemo na izlet onda je izlet na prvom mjestu, a kamera traži svoju priliku da se uklopi. Ugurati kameru neometano u taj okvir zahtijeva dosta lukavštine i brze reakcije..."

Pojavom društvenih mreža revolucionarizirao se način na koji komuniciramo, ali i konzumiramo sadržaj koji nam se tako nudi ili koji ciljano želimo pratiti. Internet je općenito omogućio i postao mjesto na kojem baš svatko može dijeliti sadržaj kakav želi, što je dovelo do kreiranja i stvaranja posve novih formi, ovisno o društvenoj mreži i kanalu koji se koristi, preferira. Tako smo dobili blogere, influencere, ali i vlogere koji su posljednjih nekoliko godina postali puno zanimljiviji i konkretniji na svom polju video produkcije.

Premisa je bila jednostavna, svatko tko je želio snimati vlog bilo mu je dovoljno da upali kameru (kakvu god ima) i servira svoj život na pladnju u obliku vloga (video bloga), koji potom počinje živjeti neki svoj život i vrlo vjerojatno brzo pronađe svoju publiku. Rekla bih ukratko - legalni voajerizam koji su mnogi odmah prigrlili. Nitko ne kaže da je dopiranje do publike pritom lako, ali mnogi su u tome itekako uspjeli i stvorili potpuno novi online svijet za sve koji su pristup internetu željeli iskoristiti na jedan malo drugačiji i inovativniji način.

Kroz sve ove godine, dobili smo tako priliku gledati najjednostavnije moguće vlog formate (kamera, one take statični kadar i pričaj o čemu te volja), do onih koji to danas rade puno angažiranije, profesionalnije i filmičnije što uključuje osnove montaže, ali i veliku količinu opreme te znanja. No, na kraju balade, bilo da su se odlučili vlogati na dnevnoj ili tjednoj razini, bilo da imaju konkretnu nišu koju sadržajno provlače ili ne, generalna valuta je jasna - broj pogleda i subscribera je ono što se na kraju krajičkom oka uvijek gleda.

A post shared by Casey Neistat (@caseyneistat) on

Neki su se među njima odlučili zbog svega toga specijalizirati za pojedino područje (manje vlogera grupiranih oko jedne teme, veća prilika za uspjeh?) pa tako na YouTubeu, kao glavnom kanalu za produciranje takvog sadržaja, možemo pronaći vlogove koji su posvećeni samo beauty svijetu, onom modnom, gastronomiji, dizajnu, putovanjima, tehnologiji i testiranju razno raznih gadgeta, lifestyleu općenito, fotografiji, biciklizmu, skateanje, pa do onih s vrlo neobičnom temom kao što je primjerice jedan vlog na koji sam nedavno naletjela posvećen samo pirotehnici, u svim svojim mogućim oblicima koje možete zamisliti. 

Nije dugo trebalo da neki vlogeri postanu tako i "najbolji prijatelji" svojoj publici, jer upravo nam je taj video format i njihova prisutnost u smislu otkrivanja privatnog života omogućila da se iz perspektive gledatelja osjećamo kao da smo direktno pozvani kod njih na kakvo virtualno druženje. Isto tako, mnogim vlogerima njihov hobi ubrzo je postao i posao od kojeg žive, a koji im donosi i određenu zaradu, što od samih klikova ili pak putem ugovora s raznim brendovima, reklamiranjima proizvoda, raznim gostovanjima na panelima, radionicama i slično. 

No, mnogi od njih će vam odmah skrenuti pažnju kako u vlogerskom svijetu nije sve med i mlijeko kako se mnogima na prvu čini te kako ozbiljno vloganje nosi i svoju mračniju stranu, odnosno veliku odgovornost koje moraju biti itekako i u svakom trenutku svjesni. Naime, jedan kiks je dovoljan za potpuno potonuće jer je internet danas u tom kontekstu prilično nemilosrdan, a osim zlobnih komentara koje redovito na svoj račun moraju podnositi, tu je i horda obožavatelja koju isto tako moraju zadovoljiti i hraniti sadržajem sve više i više, a to podrazumijeva presing i veliki protok kreativnosti koji si moraju osigurati, a čemu su stalno izloženi ako žele biti i ostati uspješni. 

Iako je vlogerska scena danas jača no ikad i postoji doista sjajnih specijaliziranih YouTubera koje ćete nerijetko radije gledati i pratiti nego kakvu seriju ili film, posebice ako vam uz sve to serviraju temu o kojoj želite puno znati i pritom to rade na atraktivan, zanimljiv i filmičan način, činjenica je da je biti vloger danas postalo zanimanje pred kojim je po svemu sudeći blistava budućnost. Kako bih doznala više o svemu tome razgovarala sam s dvoje potpuno različitih hrvatskih vlogera, YouTubera. Ona je Matea Frajsberger koja stoji iza YouTube kanala Click4Chic i ima gotovo 48.000 subscribera, a on je Krunoslav Gašparić čiji YouTube kanal prigodnog imena Krooncheck ima gotov skoro 35.000 subscribera. 

Na moje pitanje kakav utjecaj sa svojim vlogom ima na publiku, odnosno kakav želi imati i je li ostvarila svoje ciljeve te nudi li samo zabavu ili edukaciju i koliko joj je to bitno Matea mi je rekla ovo: "Kada sam započela svoj vlogerski put htjela sam bilježiti svoje dane i tako stvarati uspomene, koje ću moći pogledati kroz nekoliko godina i prisjetiti se svega što sam radila. Tada nisam bila svjesna da će ljude zanimati moj život i ono što radim, pa sam počela taj isti sadržaj prilagođavati njima. Naravno da i dalje radim što volim, ali ipak pazim kakve stvari objavljujem. Moram priznati da se nekad i previše brinem kako će se što shvatiti, jer ljudi stvaraju dojmove kakve oni žele. Pogotovo mi je teško s mlađim djelom publike jer želim poslati lijepu poruku, a opet ih želim i zabaviti. Teško je naći balans između dva tipa gledatelja (onih mlađih i onih starijih), ali mislim da uspijevam (smijeh)". Slično razmišlja i Krooncheck koji kaže da u svakom slučaju sa svojim YouTube kanalom želi utjecati pozitivno na gledatelje. 

"Nastojim što više s njima komunicirati kroz komentare, cijenim i potičem konstruktivnu kritiku koju mi upućuju, i koja je vrlo važna u ispravljanju nedostataka. S obzirom na dosadašnje reakcije i reflekse gledatelja rekao bih da sam uspio dio svoje pozitivne prirode prenijeti na njih i na mnoge djelovati poticajno, čak i da sami svoju kreativnost pokažu na YouTubeu. Edukativni faktor je također vrlo važan. U vlogovima koji sadrže putopisne elemente uvijek nastojim na najjednostavniji način prezentirati povijest lokacije koju posjećujemo i uklopiti vlog u taj kontekst." 

Kako sam već spomenula ranije, odgovornost je u domeni vloganja itekako na cijeni, a to je ponekad i veliki izazov. Kako se oni osjećaju po tom pitanju i koliko paze na to sve skupa i na kojoj razini vloga se žele zadržati ili dalje ići Krooncheck objašnjava kako već imam nešto godina na leđima, sukladno tome i životnog iskustva. Ističe kako mu je zbog toga odgovornost prema drugima sasvim prirodna stvar. "Pazim da komuniciram pristojno, da priča koju pričam bude suvisla, da ne umara, a osobito da koga ne vrijeđa. Taj pristup preporučujem svakome tko se želi okušati u formi vloga."

S njim se automatski složila i puno mlađa Matea koja ističe da je odgovornost ogromna i da se na to često mora podsjetiti. "Najviše pazim na svoj jezik i neka svoja mišljenja (smijeh) uvijek sam dosta iskrena, zanima me politika i puno stvari o kojima bih željela razgovarati, ali mislim da moj YouTube kanal nije mjesto za to (smijeh). Što se vlogova tiče, ove godine će fokus biti samo na sadržaju, i to što kvalitetnijem. Svjesna sam da će pregledi patiti zbog toga, jer svi traže dramu i zabavu, ali držat ću se onoga što jesam i pokušat ću izgraditi nešto novo." Nisam ih pritom propustila ni pitati za mišljenje o aktualnim vlogerskim aferama, poput recimo mega popularnog YouTubera Logana Paula i njegovog nepromišljenog postupka o kojem smo pisali ovdje ili slučaj blogerice/vlogerice i hotela (pisali smo o tome ovdje) čiji vlasnik nije pristao na kompenzaciju i pritom svoj stav o svemu tome odlučio iznijeti javno, kao i pritom otkriti njezin identitet i narav mail upita.

Logan Paul je čovjek nejasnih namjera i vrlo upitnih moralnih normi, ali svakako vrlo vješt u manipuliranju masom - kaže mi Kroonchek"Naime, on unatoč svojim ekstremnim postupcima i dalje ima gomilu štovatelja. Ipak vjerujem da zlatno doba YouTubea tek dolazi i da će kvalitetan sadržaj istisnuti sa scene nekvalitetu, skandal i pompoznost koju objedinjuje Paul. Oko britanske blogerice koja je dobila odbijenicu vlasnika hotela digla se velika prašina. Njezin potez je poslovno korektan, a e-mail koji je uputila vlasniku formalno pristojan i dobro argumentiran.Ne vidim zbog čega je svojim potezom izazvala tolike negativne reakcije osim što to govori koliko općenito ljudi nisu svjesni promjene u pristupu marketingu i digitalnim kanalima.

Nepobitna je činjenica da broj pripadnika tzv. generacije "C" (umreženi i povezani) raste i da oni osluškuju što govore YouTuberi, bloggeri i drugi online influenceri. Tko zanemaruje razvoj te scene mogao bi u vrlo skoro vrijeme imati ozbiljnih problema pokušavajući konzervativnim marketingom konkurirati tvrtkama koje su se adaptirale toj nadolazećoj vrsti marketinga." 

A post shared by Logan Paul (@loganpaul) on

"Već danas je sasvim normalno snimiti video za neku protuuslugu. Najčešće se radi o kompenzaciji "video za proizvod" koji se recenzira. No, vjerujem da je budućnost YouTubera u tom pogledu puno bolja nego danas i da će njihova vrijednost višestruko porasti. Naime, već danas mnogi YouTuberi (u regiji) imaju veću gledanost i broj followera od javnih televizija i njihovih prime-time emisija, pa kako će se svijest o digitalnom marketingu razvijati kod kompanija tako će i rasti vrijednost angažmana influencera." detaljno mi je objasnio svoje viđenje situacija Krooncheck dok je Matea rekla ovo:

"Apsolutno podržavam svaki oblik kompenzacije bilo novčane ili u obliku proizvoda. Mislim da su i brendovi sve više svjesni koliko mogu dobiti ako kraj sebe stave nekog influencera. U priči koju ste spomenuli, žao mi je što je otišla toliko daleko... Djevojka je htjela promovirati hotel (u čemu ne vidim problem, jer većina influencera tako radi), ali vlasnik/menadžer sve je okrenuo u svoju korist, i dobio još veću medijsku pozornost od one koju bi mu djevojka donijela".

Na temu Paula Logana autorica kanala Click4Chic ponovno se vratila na onu odgovornost s početka priče za koju kaže da svi moramo imati i na nju misliti. "Jasno mi je da puno stranih YouTubera radi sve da dođe do što većeg broja gledatelja, i samim time probija granice dosad viđenog... ali kraj granice postoji, i dotični ju je prošao. Na svoju štetu ili korist!"

A post shared by Matea Frajsberger (@click4chic) on

Logično pitanje u cijeloj priči bilo je i mogu li Matea i Kruno od svojih vlogova pristojno živjeti i ako da, koliko im je trebalo vremena i truda za taj doseg? "Svoj sam blog počela prije točno pet godina i dug je bio put do onog gdje sam danas. Prošle sam godine otvorila svoju tvrtku, dobila neke prestižne nagrade i danas živim samo od toga. Ako se osoba dovoljno trudi i radi (kao i u svakom poslu), može se živjeti i bolje nego što većina misli. Ima tu puno više od onog što ljudi vide i od onog što mi serviramo... jedan video koji traje pet minuta, snima se skoro cijeli dan, editiranje i priprema istog traje par sati. Tu su i poslovi kao npr. vođenje računa, borbe s porezima, pregovaranje s brendovima i sama izvedba određene kampanje. Za ništa od toga nisam bila educirana niti za te stvari postoji priručnik... jednostavno radiš, učiš, trudiš se... i to se na kraju prepozna (smijeh)."

Kruno pak na to sve skupa gleda puno drugačije od Matee i kaže kako postoje razni načini na koje se može zaraditi na YouTubeu. Prije svega ističe partnerstvo s YouTubeom kroz Google AdSense program. "Nažalost "Balkan" ili "Ex-Yu" je malo tržište koje Google ne potiče puno pa tako jedan hrvatski YouTuber na 1000 pregleda može zaraditi cca. 0,4 HRK (bruto). Za ilustraciju, potrebno je 20 milijuna pregleda da bi se zaradila prosječna hrvatska neto plaća od 6000 HRK. Dakle, govorimo o broju pregleda koji je nedostižan i najvećim hrvatskim YouTuberima.

Stoga, osim AdSense zarade YouTuberi svoje prihode ostvaruju od sponzorstava, gostovanja na festivalima te kroz druge angažmane uglavnom u medijima ili samostalno kao producenti video sadržaja za treće strane. Srećom ne ovisim financijski o prihodima od YouTubea koji su zanemarivi. Premda bi bilo lijepo kada bismo mogli živjeti samo od angažmana na YouTubeu to još uvijek nije slučaj. No, i to ima svoje prednosti jer omogućuje potpunu slobodu i kreativnost, neopterećenu egzistencijalnim pitanjem."

A post shared by Krooncheck (@krooncheck) on

No, kako ostati dosljedan i redovit u kontekstu stvaranja sadržaja i vloga ako uzmemo u obzir vrijeme utrošeno na snimanje, montiranje, situacije, "scenarij" i odlazak do lokacije i slično, pitam se ja, odnosno pitam njih. "Hm... ako mene pitate, ''recept za uspjeh'' stvarno jest redovitost i dosljednost. Puno puta postoji kreativna blokada, ali svi se nekako izvučemo iz nje. Baš zato i radimo ono što volimo i ljudi to vide. Najteže su situacije kada se u privatnom životu događa nešto loše, a vi morate biti nasmijani pred kamerama... iako često dijelim i teške stvari, mislim da me nitko ne bi pratio da svaki video snimam uplakana." objašnjava mi Matea, a Kruno kaže kako je sve u velikoj dozi odricanja. Kada se ukaže prilika kamera je s nama (govorim uglavnom u množini jer ova priča ne uključuje samo mene, već cijelu obitelj). Dok snimam neki obiteljski vlog nastojim da kamera ne ometa razlog zbog kojeg snimam - ako idemo na izlet onda je izlet na prvom mjestu, a kamera traži svoju priliku da se uklopi. Ugurati kameru neometano u taj okvir zahtijeva dosta lukavštine i brze reakcije

U vlogovima koje snimam nema scenarija, nema teksta koji treba izgovarati, svi kadrovi koje snimim su spontani i specifični konkretnom trenutku, ne ponavljaju se niti se mogu ponoviti. Editiranje snimljenog materijala uglavnom radim u noćnim satima na isti način vodeći računa o tome da ne ometam obitelj ili da to ometanje svedem na najmanju moguću mjeru. Jer u konačnici nemam ambicija stvarati reality show u svojoj kući već obilježiti neke trenutke iz našeg života koji će nam zahvaljujući YouTubeu ostati na raspolaganju i u budućnosti, a pritom podijeliti svoje veselje i pozitivnost s drugima."

Zanimalo me i što je potrebno za dobar vlog u Hrvatskoj, koji su to parametri koji se vide na brojkama i pogledima i koja je neka njihova čarobna formula "za ozbiljan posao", što ljudi zapravo žele vidjeti i na što će se zakačiti… "Radi, radi i radi ! Drugog recepta nema. Ako zagrizeš i daš cijelog sebe u to, rezultati će biti vidljivi. Često ljudi misle da je lako i žele sve preko noći. Ali tako je svuda, i "naš svijet" se ne razlikuje od toga. Ono što je uvijek gledano su drame, skandali... kao i u drugim medijima. Na vama je hoćete li takvim smjerom ići. Ako želite pravi posao, ako želite nešto dugoročno, onda je onaj teži put, pravi put (smijeh)" poručuje odlučna Matea. 

"Brojke i pogledi su posljedica činjenja ili ne činjenja pravih stvari. Treba pronaći sebe u moru YouTube kanala i izvući maksimum osobnosti i stvari po kojima se razlikujemo od drugih. Na svakog uspješnog YouTubera danas postoji na tisuće njegovih klonova. Niti jedan od tih ne uspijeva isplivati na površinu jer ne pokazuje originalnost niti osobnost na taj način. Općeniti recept za uspjeh je u tome da se bude originalan, konzistentan i dosljedan.

Prolazi i senzacionalizam, ali kao što rekoh ranije na slučaju Paul, vjerujem da je vrijeme za taj pristup na izmaku i da se otvara prostor u kojemu će se tražiti kvaliteta i smisao. Jer ipak govorimo o vrlo vrijednom resursu koji gledatelj odvaja na gledanje sadržaja - o njegovom vlastitom vremenu koje je mogao potrošiti i na korisne stvari."

I za kraj, morala sam ih pitati koje svjetske vlogere, vlogove oni vole i cijene. Matea mi je odmah jasno dala do znanja kako nikada nije voljela ono što vole druge ili ono što je trenutno popularno. "Često nalazim i pratim manje zapažene YouYubere koji rade kvalitetan sadržaj ili su drugačiji. Također, najveći sam fan vlogova i često tražim one ljude s kojima se mogu poistovjetiti (smijeh)."

Kruno je pak kod ovog pitanja bio malo konkretniji i rekao kako u pravilu najviše prati strane YouTubere poput Caseya Neistata, Maxa Josepha, Oscara Boysona, H3H3, PewDiePiea jer kako ističe, odskaču od većine svojom kvalitetom i trudom koje ulažu na YouTubeu.

"Od navedenih jedino se Casey okušao u formi vloga i na svoj način podigao standarde za većinu vlogera, pa tako i za mene. Max i Oscar su fantastični filmmakeri, a H3H3 i PewDiePie su odlični društveni kritičari i volim čuti njihovo neposredno mišljenje o aktualnim događajima. S druge strane jedan primjer od kojeg zauzimam odmak jest Roman Attwood. On je YouTuber koji se proslavio svojim obiteljskim vlogovima, no za moj ukus previše je ekstreman jer je doslovno svoj dom pretvorio u reality show. Mnogi obiteljski YouTuberi su odustali od vloganja nakon što su shvatili da su pretjerali u eksponiranju svoje obitelji." objašnjava Krooncheck i kaže kako je njemu tako nešto nezamislivo. Kaže mi i da iako obitelj jako utječe na narativ i dinamiku njegovih vlogova (jer vloganje uključuje vrijeme koje provodimo zajedno) pazi na to da uvijek postoji opipljiva distanca između vloga i obiteljske privatnosti.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više