Traži

Razbijanje mitova: posao PR stručnjaka

Razbijanje mitova: posao PR stručnjaka

Ranko Vučinić

Tekst: Ana Pavić


Fotografija: John Pavlish

Naša nova rubrika posvećena je poslovima koji imaju glamurozan prizvuk, no iza njih stoji puno truda, rada i odricanja

U Hrvatskoj je običaj da neka popularna zanimanja dolaze u valovima. Jedno vrijeme svi su bili stilisti, pa su onda bili dizajneri, pa smo "pucali" od manekenki kojih je bilo više nego u New Yorku, a onda je došao red na PR stručnjake. Sredinom 2000-ih, svaka djevojka koja je stajala s popisom gostiju ispred noćnog kluba nazivala se PR-om. Naš prvi gost-sugovornik također stoji ispred kluba, ali onog koji nosi naziv Medveščak, najveće sportske senzacije u Hrvatskoj u posljednjih dvadeset godina. Ranko Vučinić s pravom nosi titulu PR stručnjaka. Teško je nabrojati sve manifestacije iz svih društvenih sfera koje je odradio pod okriljem agencije Priredba. Te godine iskustva i ugled koji uživa u svojoj branši, donijele su mu luksuz iskrenosti što je vidljivo iz intervjua koji možete pročitati u nastavku:

Kakva je javna percepcija tvog posla?

Sjećate li se scene u prvom James Bond filmu s Daniel Craigom u kojoj futuristički, luksuzan, udoban vlak juri kroz planine, a kao lokacija označena je Crna Gora? Nakon prva dva dana prikazivanja filma, internetske tražilice zabilježile su nekoliko milijuna upita za pojam Montenegro. Indirektno ili direktno, percepcija lokacije u spomenutom filmu jednaka je percepciji PR-a kao posla. Svi žele biti PR, svi žele raditi PR, svi žele dejtati PR-a. Zašto?! Zato što u "filmskom svijetu" PR-ovac dobiva skupe poklone, nosi isključivo dizajnersku odjeću, odlazi na najbolje partije, dejta najbolje likove i u vezi je sa svjetskom zvijezdom, ujutro zamisli da želi ručati u Parizu i poslijepodne je s prijateljima na ručku u Parizu. Srećom, onda se netko dosjetio snimiti film "Vrag nosi Pradu", pretpostavljam jer se broj zahtjeva za praksom u modnim magazinima neobranjivo povećao, a nešto kasnije i zanimljiv film "Intern", pa smo mogli vidjeti kako nije sve u odjeći i izgledu i partijima te kako taj posao nije lak, a pozivnice za najbolje partije ne uspiješ uvijek iskoristiti, kako treba puno toga žrtvovati.

U pravilu, vjeruje se da ja kao PR imam čaroban štapić, magičnu formulu uz pomoć koje ću vas bez puno truda učiniti slavnima, pojavljivat ćete se u svjetskim medijima, upoznati lika iz bajke i time riješiti sve svoje životne i poslovne probleme Istina, postoji čarobni štapić ili formula i oni se zovu "profesionalno iskustvo i znanje" i pomoću tih mojih "moći", ja mogu od vas učiniti svjetsku zvijezdu i uljepšati vam život pod uvjetom da me slušate, profesionalno poštujete, ne radite po svome jer "vi najbolje znate za sebe" i u jednom trenutku odlučite da dalje možete biti sami svoj PR jer ste skupili više od x tisuća followera na svom Facebooku ili lajkova na svom Instagramu. Naravno, najviše je takvih na kraju gotovo uvijek "neuspješnih".

Ranko Vučinić

Kako tvoj posao doista izgleda?

Moj posao je u svakom trenu biti spreman od nemogućeg napraviti moguće. Pročitati novine dan ranije, otkazati izlazak ili dugo planirano putovanje zbog neplanirane situacije, isplanirati poslovni, a ponekad i privatni život klijenta mjesecima unaprijed i u to uklopiti svoj život i svoje planove. Uz to se moram pobrinuti se da svi vole mog klijenta, ponekad i pod cijenu da mrze upravo mene jer sam ja "onaj zločesti PR", biti siguran da je moja čarobna formula i ono što sam isplanirao najbolje za njega i da će donijet slavu vama ili vašem brendu, objasniti svojima kod kuće da rođendan nećemo slaviti baš na dan kad je rođendan već koji dan prije ili kasnije, izmisliti veterinaru da je na Selskoj velika nesreća i da stojim u koloni jer kasnim po psa satima jer sam zapeo u uredu... Dok večeramo jednim dijelom biti za svojim stolom, a drugim dijelom pratiti što je u vijestima na tv-u ili što se događa u drugom dijelu restorana, znati tko s kim ne razgovara u gradu i zašto osoba A ne smije sresti ili sjesti pored osobe B, znati što se nalazi na doping listi sportaša i biti siguran da moj klijent ne uzima neki od tih sastojaka, ne gasiti mobitel noću jer nikada ne znate kad će netko pozvati u "pomoć", znati kakva je geopolitička situacija i predvidjeti u nekoliko scenarija kako se ona može odraziti na moj posao, uspjeh klijenta, provedbu projekta, kada sam siguran da crv nije bio u salati ipak klijentu postaviti pitanje "što ako crv ipak jest bio u našoj salati", znati da se kad zatopli ne nose određene boje jer se klijent pretjerano znoji i to neće dobro izgledati na fotografijama, biti svjestan da za svoj posao neću biti pohvaljen, iako je uspješno odrađen, biti spreman da nešto na čemu sam radio dugo vremena, čak i godinama, zbog jedne male pogreške ili krive riječi može nestati u sekundi i da ću još godinama popravljati tu, ne vlastitu pogrešku, pristati da nemam radno vrijeme jer život je posao.... Međutim, ništa od ovoga ne može nadmašiti osjećaj zadovoljstva, sreće, zabavu, uzbuđenja, izazove koje moj posao nudi iz dana u dan. Ovaj posao ne radim zbog posla, ovaj posao radim jer uživam u njemu.


3 najbolje stvari u tvom poslu?

IZAZOVI s kojima se neprestano susrećeš kada nemoguće pretvaraš u moguće; VIZIONARI s kojima svakodnevno radim i čije ideje, vizije, želje, zahtjeve pretvaram u stvarnost, bili oni klijenti ili pak moji kolege i partneri; ZADOVOLJSTVO koje te obuzme kada ono što si planirao ili pripremao zaživi, i kada vidiš koliko ljudi uživaju u tome.

Ranko Vučinić

3 najteže stvari u tvom poslu?

AMATERI koje srećem na svakom koraku i koji misle da profesionalac u poslu postaješ preko noći; sveprisutan manje ili više svjesno nekontroliran EGO s kojim se neprestano boriš na svim stranama; odgovarati na PITANJA O SEBI I SVOME POSLU na koja teže pronalazim odgovore nego na najteže i najprovokativnije pitanje za svoje klijente.


Kako si postao PR stručnjak? Kako je tekao tvoj razvojni put?

Škola i ja nismo se slagali, jednostavno nije išlo. Srećom imao sam dovoljno hrabrosti, upornosti, volje za radom i životom da krenem, istražujem, radim, uspijevam u onom što me zanima i gdje se pronalazim podalje od škole. Imao sam sreću da sam vrlo rano, već s 18, 19 godina mogao odabrati želim li igrati po postavljenom scenariju "škola-fakultet-posao-obitelj-stan na kredit-manje ili više uspješna karijera" ili krenuti nešto drugačijim putem. Naravno, prvo sam se pokušao uklopiti u scenarij koji mi se nudio, ali jednostavno nije jednostavno. Mučili smo se s tim scenarijem, i ja i svi oko mene. Odlučio sam riskirati, krenuti drugim putem, zahvaliti se na tom opće prihvaćenom scenariju i pokušao iskoristiti svoju hrabrost, kvalitete koje sam imao i koje sam razvijao, spremnost na težak rad. Pazite, nije to bilo jučer, ima tu godina. (smijeh)
Imao sam sreću da sam tijekom svih tih 'profesionalnih' godina imao prilike raditi s velikim profesionalcima. Nitko od njih nije bio iskusan PR već su to bili kreativci, biznismeni, poduzetnici, znanstvenici... No, svi su imali nevjerojatan osjećaj za komunikaciju, promociju, biznis, uspjeh. Svi su bili vizionari, sigurni u svoje projekte, ideje, ali i ono najvažnije, sigurni u svoj tim. Imao sam sreću biti dio njihova tima i svojim znanjem, idejama i radom pomoći im da njihovi projekti postanu još veći. Taj put nit danas nije završio, on još uvijek traje. Još uvijek učim od drugih, još uvijek se razvijam, to nikada ne prestaje, jedina je razlika što sada ja mogu više dati, prenijeti drugima, pomoći drugima da se razviju.

Ranko Vučinić

Da se ne baviš ovim poslom, koju karijeru bi odabrao?

Znanstvenika! Istraživati, stvarati, pomagati, spašavati. Postoji toliko stvari na ovome svijetu koje još nisu otkrivene...


Koji savjet bio dao nekome tko se želi baviti ovim poslom?

Nemoj se bojati! Kad si mlad ne treba se bojati. Nemaš što izgubiti. Kreni, pa što se dogodi. Padneš, ustaneš, malo se otreseš i nastaviš dalje. Uvijek ima dalje i više za svakoga od nas. Ne radi posao zato što se tako "mora" ili zato što je "moderan" ili što "lijepo izgleda na filmu". Budi siguran da ono što radiš ima smisla za tebe samoga, da te ispunjava, da u tome uživaš i da u tome možeš dati maksimum. Nemoj se bojati promjene! Promjene su najbolja stvar, odnosno najbolja beneficija koju si čovjek kao inteligentno biće može priuštiti. Svi smo se rodili jednaki, samo oni hrabriji i borbeniji i sigurniji u sebe uspijevaju, i najčešće su kao takvi ispunjeniji, sretniji, zadovoljniji. Nije sve u novcu, autu, stanu, odjeći. Naravno da svi to volimo! Pa ja prvi volim kad mogu platiti ručak cijelom društvu ili pozvati na rudnu pića u baru, i ja volim sportski brzi auto, i ja volim putovati... ali što bih imao od svega toga kada ne bih svake minute uživao u onome što radim i čime se bavim. Nemojte se bojati pitati, učiti, razvijati, priznati da ne znate i da ste voljni naučiti. Evo, danas ispada kako je sramota pitati, priznati da ne znaš, biti siromašan, tužan ili bolestan... Danas očito jedino nije sramota biti budala, a budala je sve više.


Koje kvalitete mora posjedovati PR stručnjak?

Neustrašivost, upornost, strpljenje, razumijevanje, inicijativu, stav i one stvari o kojima vas uče u školi - komunikativnost, organizacijske sposobnosti, profesionalnost i slično...


Profil čovjeka koji ne bi mogao raditi ovaj posao?

Onaj koji ne vjeruje u vizije i ideale, onaj koji ne vjeruje u nemoguće, koji odustaje nakon prvog neuspjelog pokušaja, onaj koji ne vidi drugu, treću, četvrtu stranu priče, onaj koji nakon 20-te ne vjeruje u priču o Djeda Mrazu, onaj koji nije spreman učiti cijeloga života i koji ne želi priznati kako postoje bolji od njega...

Ranko Vučinić

Situacija u PR-u danas i prije pet godina?

Prije 5 godina velike vijesti objavljivali smo putem Priopćenja za medije u Word dokumentu i slali ih faxom ili e-mailom medijima. Danas velike vijesti objavljujemo u 140 Twitter znakova i putem fotografije uz pametan hashtag na Instagramu.

Koliko vrhunski PR stručnjak može zaraditi u Hrvatskoj?

Uz zadovoljstvo koje ovaj posao pruža, dovoljno da uživaš u svom životu. Oni koji su došli u PR isključivo zbog zarade ili slave ili su vjerovali da se malo radi, a dobro zarađuje vrlo brzo su nestali. Izbrisani su! Ili pritvoreni...

Koliko može zaraditi početnik u PR-u?
Početničke godine i naizgled dosadne zadatke treba shvatiti kao ulaganje u buduću karijeru. Svaki početak je težak, no ulaganje svog vremena, truda i znanja sigurno se isplati...

Najbolji poslovni savjet koji si dobio?

Ako nešto možeš zamisliti, o nečemu sanjati, onda to možeš i napraviti. Važno je samo pronaći pravi put koji ti odgovara. Bori se za ono što vjeruješ, ne bježi od rizika, no pritom poštuj druge.

Je li klijent uvijek u pravu?

Naš zadatak je da naučimo klijenta da shvati, prihvati da nije uvijek u pravu, da klijent ne zna uvijek najbolje, da posao mora prepustiti profesionalcima, da treba vjerovati profesionalcima. Imao sam tu sreću u životu surađivati s onima koji nisu bili samo "klijent s druge strane" već prije svega kvalitetan partner.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor