Search

Što je trening tehnikama disanja i zašto je jedna od najboljih stvari koje možete učiniti za sebe?

Što je trening tehnikama disanja i zašto je jedna od najboljih stvari koje možete učiniti za sebe?

Tekst: BURO.


Disanje.

Koliko zapravo razmišljamo o njegovoj ulozi? Da, svi znamo da nas održava u životu na jedan automatski način na koji svjesno ni ne reagiramo, ali koliko još stvari možemo postići njime ako se odmaknemo od te prve i osnovne stepenice?

U vrijeme u kojem se cijela planeta osjeća kao u grču, a ograničenja se nižu svakog dana, disanje postaje sve popularnija tehnika oslobađanja od stresa i vraćanja u ravnotežu, a u posljednjih godinu dana je postalo i trend. Nemojte da vas odbije to što vježbe disanja propagira i Gwyneth Paltrow, disanje zaslužuje našu pažnju, a evo i zašto.

Treninzi, vježbe ili meditacija uz pomoć disanja - kako god želite nazvati ovu praksu - nisu nova stvar. Opće je poznato da većina tehnika koje danas poznajemo i koristimo dolaze s Istoka i vuku porijeklo iz starih tradicija joge. Oni koji ih prakticiraju u bilo kojem obliku tvrde da redovne vježbe disanja pomažu u borbi protiv stresa, depresije, bolesti ovisnosti, postizanju skladnijeg odnosa sa samim sobom. Duhovni aspekt ovih praksi također se ne može zanemariti - ako ste za njega raspoloženi i na njega spremni.

Zapadna medicina također potvrđuje benefite tehnika i treninga disanja na organizam i koristi ih u terapijske svrhe, te za smanjivanje stresa i mijenjanje odgovora našeg tijela na stres. Vježbe disanja utječu na parasimpatičku aktivnost, brzinu i ritam otkucaja srca, fiziološku fleksibilnost i zbog toga su postale jedan od najmoćnijih alata za kontroliranje stresa.

ŠtO su treninzi tehnikama disanja

Trening disanja podrazumijeva tehniku aktivne meditacije koja koristi dah da očisti tijelo i živčani sustav od nagomilanih emocija. On olakšava proces odmicanja od vlastitog uma i misli, dok istovremeno olakšava uspostavljanje veze sa srcem.

Opuštajući efekti ovakve meditacije ili treninga mogu, naravno, biti i trenutni ali maksimalna učinkovitost se postiže njegovim kumulativnim efektom, odnosno redovnim prakticiranjem. U principu se preporučuje započeti s dvadesetak minuta dnevno (idealno ujutro) tijekom perioda od dva tjedna, a zatim kao održavanje dva puta tjedno po dvadesetak minuta.

Ako nemate ovoliko vremena, imajte na umu da se sve računa. Čak i nekoliko minuta svakog jutra će na duge staze proizvesti pozitivne promjene. Smatra se da je najbolje izvoditi ove vježbe neposredno poslije buđenja zato što se meditativno stanje lakše postiže dok još uvijek nismo potpuno razbuđeni i nismo započeli redovne dnevne aktivnosti.

Po koJEm principu funkcioniRA trening disanja

Na Istoku postoji veli broj različitih škola i u okviru njih isto toliko velik broj različitih tipova i tehnika disanja (poput disanja kroz nos, naizmjeničnog disanja kroz nosnice, disanja na usta, zadržavanje daha itd.) ali mehanizam njihovog učinka ostaje isti i svodi se na vezu duha i tijela.

Istraživanja (za skeptike, govorimo o istraživanjima koja sprovodi zapadna medicina) pokazuju da naša sposobnost opuštanja ima velik utjecaj na naše zdravlje i ne, ovo se ne odnosi na “opuštanje” uz čašu vina ili šoping. Istinsko opuštanje znači da se trebamo naučiti opustiti i stimulirati vagus živac.

Vagus je dio autonomnog živčanog sustava i on je najduži i najsloženiji kranijalni živac (živac glave). Njegovo ime potječe od latinske riječi vagus koja znači „lutajući“ što ujedno opisuje i njegovu funkciju: on povezuje mozak s glavnim sistemima u tijelu i održava komunikaciju um-tijelo.

Između ostalog, vagus živac ima i sposobnost isključiti naš automatski odgovor na stres i aktivirati opuštanje što ga čini posebno važnim za oporavak nervnog sustava.

Nažalost, jako mali broj ljudi zna utjecati na njega i to predstavlja ozbiljan problem za naše zdravlje pošto svi znamo u kojoj mjeri stres utječe na njega. Trening disanjem je najmoćniji alat koji imamo na raspolaganju za aktiviranje vagus živca i poboljšavanje veze između uma i tijela.

Kako izgleda trening disanja

Sama sesija treninga disanja ili meditacije je obično vođena od strane instruktora, a može biti grupna ili individualna. U nju mogu biti uključeni umirujuća muzika, elementi aromaterapije i drugih tehnika unapređenja zdravlja kao što je reiki. Teoretski, ove vježbe možete raditi i sami ali se, pogotovo početnicima, savjetuje da budu vođene.

Tijekom same sesije mogu se osjetiti različiti podražaji, od onih fizičkih poput treperenja u rukama, promjena temperature, blage vrtoglavice i toga da vas prolaze žmarci pa sve do veoma intenzivnih emocionalnih pražnjenja (kada potisnuti osjećaji i misli izbiju na površinu).

Pored toga, lako se može dogoditi da izgubite pojam o vremenu što se često događa kod potpunog i dubokog opuštanja. Nakon dvadesetak minuta vježbi disanja, vratit ćete se dnevnim obavezama bistre glave i pojačanog fokusa.

Kako trening disanja ublažava poslJedice stresa na organizam

U svojoj suštini, trening disanja je tehnika namijenjena smanjenju stresa putem fizičkog opuštanja i umirivanja uma.

Naše automatsko neosvješteno i plitko disanje (ili nedisanje) mozgu šalje poruku da smo pod nekom prijetnjom. Nasuprot tome, kada dišemo pravilno i duboko, tijelo dobiva signal da je sve u redu i opušta se. Generalno, što duže izdišete zrak nakon dubokog udaha, to se pluća više šire i šalju signal mozgu da nismo ni u kakvoj opasnosti.

Vježbe disanja također utječu i na oslobađanje hormona sreće oksitocina.

Zašto trebaTE probatI ovu vrstu treninga

Nema potrebe posebno isticati u kojoj mjeri je godina iza nas bila naporna i kakve je sve posljedice ostavila po naše psihičko i fizičko zdravlje. Tehnike opuštanja i centriranja danas su potrebnije nego ikad kako bismo ostali prisutni u trenutku bez osjećaja da smo izgubili kontrolu.

Treninzi disanja mogu se obavljati i “na daljinu” što ih čini posebno prilagodljivim i podobnim za izazove s kojima se susrećemo.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više