Traži

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o \"muškom poslu\"

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o "muškom poslu"

Ona je Monika Mikac - operativna direktorica

Tekst: Latica Martinis Filković


Fotografija: PR

"Dečko i ja uvijek se zafrkavamo kako nam je jednom stao auto, a mi oboje izlazimo van pogledati ispod haube..."

Iako će mnogi odmah reći kako je automobilska industrija prije svega rezervirana za "muški svijet", s tim se neće složiti Monika Mikac, operativna direktorica u Rimac Automobilima - visoko tehnološkoj kompaniji i proizvođaču automobila sa sjedištem u Svetoj Nedelji koji nudi i liniju proizvoda i usluga drugim kompanijama u automobilskoj industriji.

Za njihov hiperautomobil Concept One malo je reći kako je napunio i još uvijek puni sve svjetske i hrvatske novinske stupce. Uz to, kompanija Rimac Automobili je danas sinonim za priču o uspjehu koja je započela u garaži i izrasla u tehnološkog lidera prepoznatog diljem svijeta, a temeljena na strasti i ambiciji tima pod vodstvom direktora i vizionara Mate Rimca.

Dio cijele te priče od samih početaka bila je i 31-godišnja Monika Mikac, koja je kao i mnogi iz njegovog inicijalnog tima vjerovala u nešto u što mnogi tada na početku nisu - u uspjeh. Kako je to biti žena u automobilskoj industriji, kakav je Mate Rimac šef, kakav je intenzitet njezinog posla, odgovornosti, ima li vremena za predah, kakav je osjećaj uopće voziti se u jednoj takvoj moćnoj mašini svjetskog glasa kao što je Concept One, kako na njezin posao i uglavnom muško okruženje reagiraju njezin dečko i prijatelji, te kakva je Monika sama kao šefica doznajte u nastavku…

Žena u automobilskoj industriji, zvuči vrlo "egzotično" kao u ono neko doba kada su se poslovi dijelili na muške i ženske… danas to više nije tako, odnosno ne želimo da bude. No, zaista, kako ste se vi našli u tom "muškom" poslu?

Iako ne želimo da to bude tako, zanimljivo je da kada sam primala nagradu za Automotive Rising star prošle godine, da su u 16 kategorija bile samo četiri žene nagrađene, uključujući mene. Stvari se malo mijenjaju, ali ipak je automobilska industrija većinom muški svijet. Ja sam s Rimac Automobilima krenula slučajno, upoznala sam Matu preko zajedničkog prijatelja i tada sam se planirala preseliti iz Hrvatske i početi raditi za UN u njihovom PR odjelu. Ali, svidjelo mi se što Mate radi i bilo mi je nevjerojatno da je u garaži uspio složiti tu BMW kockicu i da ima ideje za koje su svi tada govorili da su nemoguće. Imao je toliku strast prema automobilima i tome što je radio u garaži, da je to za mene bilo pravo osvježenje u nekom sivilu ostalih poslova u Hrvatskoj. Treba imati na umu da tada nije bilo startup zajednice u Hrvatskoj. Meni se to sve činilo kao nešto što može promijeniti Hrvatsku, ali i svjetsku industriju, željela sam biti dio te priče.

Vi ste u tvrtki Rimac od samih početaka, imate vrlo jasan prikaz kako je to nekada bilo i kako je sada... Zanima me koliki napredak ste osjetili, kako se to odrazilo na vas i vaše sposobnosti, koliko je zapravo velika odgovornost raditi u jednoj takvoj svjetski uspješnoj automobilskoj kompaniji u kojoj je vjerujem, bitno paziti na svaki detalj i nema mjesta za pogrešku? Jeste li se već navikli na taj intenzitet svega ili?

Zanimljivo je da uvijek misliš samo da napravimo to nešto i onda će biti lakše, ali posao postaje samo sve teži i odgovorniji, izazovi postaju veći. Prije sajma u Frankfurtu 2011. bilo nas je svega osam, bili smo kao jedna mala obitelj, sada smo prešli 300 ljudi i postajemo korporacija. Najvažnija stvar za mene je bila spoznaja i volja da se moram promijeniti ako želim i dalje doprinositi razvoju firme. Mislim da se ljudi najviše boje promjena, a posebno im je teško mijenjati sebe. Kada to jednom savladaš bit će teško, ali mislim da nema toga što netko ne može napraviti.

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o "muškom poslu" (фото 1)

Doživljavaju li vas na poslu kao "ženu" ili kao ravnopravnog člana kompanije i tako vam se obraćaju… jeste li ikada osjetili tu konotaciju u negativnom smislu, ne mislim samo sada nego i općenito?

U firmi nikad nisam osjećala razliku, ravnopravna sam članica tima. Razlika da sam žena se primijetila u susretu s nekim drugim kulturama, znalo se dogoditi na sajmovima da bi muškarci iz arapskih zemalja prilazili i tražili da pričaju s nekim tko ipak nešto zna o autima, ali nikad se nisam dala smesti. Kada bih im krenula prezentirati auto i govoriti o tehnologiji i onda još kada bi čuli da sam operativna direktorica, promijenili bi svoj stav i ostali ugodno iznenađeni.

S obzirom na domenu posla, pretpostavljam da ste i sama ljubiteljica automobila… zanima me kakav tip auta vi birate, koji vam je "tiha patnja" osim Concepta (smijeh)?

Zanimljivo je zapravo da prije dolaska u Rimac Automobile auti su za mene bili samo prijevozno sredstvo, od točke A do točke B. Ali, Matina strast prema automobilima je bila zarazna, a ja sam po prirodi znatiželjna i željela sam saznati što više. Kada otkriješ koliko strasti leži iza stvaranja automobila kao Pagani ili Koenigsegg, ne možeš ostati ravnodušan. Sjećam se da sam jednom prilikom držala prezentaciju MBA studentima iz Amerike i nakon godine dana srela sam gospođu koja je bila u grupi i koja mi je rekla upravo to - da je ne zanimaju automobili uopće i da je čak mislila da će joj posjeta i prezentacija biti dosadni, ali da je strast s kojom sam o tome govorila bila tolika da je i nju ponijelo. Uglavnom, da se vratim na "tihu patnju", iako uopće ne volim Lamborghinije postoji jedan classic - Lamborghini Miura. Jednog dana voljela bih kupiti upravo taj automobil.

Vjerujem da ste se vozili u Concept One automobilu, imali tu priliku… opišite nama kakav je feeling sjesti u takvu moćnu mašinu… dočarajte nam? Imate li strah od brzih automobila?

Nikad nisam imala strah od brzih automobila, zapravo, oduvijek sam voljela vožnju, brzu vožnju. Imala sam priliku voziti se u raznim supersportskim automobilima, ali jedna stvar koja je toliko drugačija u Rimcu nego u bilo kojem drugom jest to da ćete ubrzanje osjetiti u vašem tijelu. Taj osjećaj je toliko poseban da zaboraviš na sve ostalo i samo osjetiš kako ti se želudac zalijepio za kralježnicu.

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o "muškom poslu" (фото 2)

Monika, opišite nam malo vaše radno mjesto, poziciju, što točno obuhvaća, kako izgleda jedan vaš radni dan, tjedan… Koji su vam fokusi i ciljevi, do čega nekako najviše držite i na čemu trenutno radite?

Ja sam s tvrtkom prošla razne faze i bila sam uvijek ono što je tvrtki u tom trenu najviše trebalo. Od vođenja financija, marketinga i PR-a, dnevnih operativnih stvari. Prije Frankfurtskog sajma sastavljala sam i baterije da auto bude na vrijeme gotov. Kako se firma mijenja tako se mijenjaju i moje zadaće. Donedavno je najveći fokus bio na zatvaranju nove investicijske runde, sada je fokus sajam u Ženevi gdje predstavljamo novi model automobila.

Ima li kod vas prostora za odmor i privatan život? Ako da, kako izgleda vaše slobodne vrijeme, kako ga provodite, koje je mjesto koje vam služi kao neka vaša oaza i terapija, gdje se opuštate i na koji način? Pretpostavljam da vam je to potrebno s obzirom na intenzitet? Što tada volite raditi zapravo?

Posao je intenzivan i vremena za odmor je malo, ali ono što me najviše opušta je prošetati prirodom s dečkom i svojim psom. A volim i neke ženske stvari npr. uvijek me razveseli kad odem kupiti nove cipele (smijeh), neke prijateljice kažu da su moje štikle za držati u izlogu, a ja nisam nikad zadovoljna svojom kolekcijom.

Vi ste zapravo završili politologiju i radili jedno vrijeme kao novinarka/reporterka, tako da ste vjerujem sada na neki način daleko od svoje profesije, ali da je možete promijeniti, gdje se vidite možda, negdje izvan auto-moto industrije ili?

Izabrala sam novinarstvo jer sam znatiželjna, a kroz novinarstvo uvijek možeš naučiti nove stvari. Upravo iz te znatiželje nije mi toliko bitno područje koliko mi je bitna emocija i strast iza projekta. To je ono što mene gura da budem najbolja, što god da krenem raditi.

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o "muškom poslu" (фото 3)

Kako je to raditi s Matom Rimcem, kakav je on šef, možete li nam molim vas otkriti i reći iz prve ruke, jako nas to zanima? Jedini dojam koji smo mogli dosad steći jest onaj iz medija… pa ako nam vi možete reći konkretnije malo?

Ja bih rekla da je Mate više prijatelj nego klasičan šef i to nije slučaj samo za nas par koji smo s njime od početka već je to njegov stav i prema ostalima u firmi. Iz tog razloga sam često ja morala biti ta koja će biti "bad guy" zbog najboljeg interesa kompanije. Veliki je kreativac i ima uvijek novih ideja. Probudit će se usred noći s idejom i poslati nam svima mail da od sutra radimo na novom projektuNjega nosi ta strast nezaustavljivo i kako je upravo to bilo ono što je mene privuklo u firmu, mislim da je upravo to što i sve nove zaposlenike čini sretnima i daje im želju i volju da budu najbolji.

Što biste mogli navesti kao vaš najveći uspjeh u sklopu Rimac Automobila, čime se nekako najviše ponosite i čega se volite uvijek prisjetiti s obzirom na posao koji radite?

Mislim da je najveći uspjeh bilo zatvaranje obje investicijske runde u koje sam aktivno bila uključena s Matom. Ali smatram da je i jedan od mojih najvećih doprinosa bilo stvaranje PR-a o tvrtki u cijelom svijetu.

Što biste vi mogli savjetovati svima onima koji se žele zaposliti u automobilskoj industriji, točnije Rimcu (s obzirom na to da je, koliko sam uspjela doznati, nekima to nedosanjani san), i s obzirom na to da vidim da ste stalno u potrazi za novim ljudima, odnosno da širite tim… nešto što bi im moglo značiti, što je na cijeni u Rimcu, osim znanja naravno?

Pokažite da znate i možete. Jedan je kolega dobio posao zato što je napravio električni bicikl u garaži i došao nam s njime na vrata. Razmislite kako vaša prijava za posao može biti drugačija od ostalih. Npr. ako se netko prijavi za posao event managera i uz prijavu napravi event plan za jedan od sajmova na kojima zna da nastupamo, to bi automatski bio plus jer je samoinicijativno pokazan dodatan napor.

Mislite li da vas možda nekada "štede" na poslu jer ste žena, ako da, na koji način… smeta li vam to ili ste se kroz sve ovo vrijeme "nametnuli kao ravnopravan igrač"?

Da me bar štede, ne bih se bunila (smijeh), osim što će kolege uvijek uskočiti ako treba nešto teško prenijeti ili dignuti nema poštede, ovdje smo svi ravnopravni.

Kako vi kao žena komentirate onu tezu "žene = loše vozačice"?

Realno je da u načelu žene više vole modu, a muškarci automobile, stoga je i logično da bude više dobrih muških vozača, ali više stylish žena. No, ne treba nikad generalizirati i sve uvijek ovisi od pojedinca do pojedinca.

Upoznajte ženu koja radi u kompaniji Rimac Automobili i prkosi svim stereotipima o "muškom poslu" (фото 4)

Automobilska industrija danas mi se čini prilično nemilosrdna, kako vi gledate na to s obzirom na to da ste dio svega toga, mislim na tržištu, u smislu noviteta, tko će imati nešto najbolje, najbrže, najbolje to servirati na van, tko će biti prvi i najbolji u nečemu… je li to veliki pritisak za posao i vas kao osobu i dio tima…?

Zanimljivo je to da smo mi uvijek bili korak ispred industrije, mi smo uvijek radili novitete. I mi nismo samo automobilska tvrtka već prvenstveno tehnološka tvrtka koja razvija tehnologiju za mnoge druge igrače u industriji (Koenigsegg, Aston Martin, JLR). S obzirom na to, za nas je pozicija malo drugačija. Automobilska industrija je zahtjevna i ulazne prepreke su visoke, potrebno je puno znanja i ulaganja, a smatram kako smo mi uspjeli do sada jer smo nudili drugačiji pristup.

Kako vaši prijatelji (muški) ili dečko gledaju na to da vi radite u "muškoj" domeni posla i okruženi ste manje više muškarcima… Jesu li to već prihvatili kao pod normalno ili…? Jeste se i vi sami naviknuli na to sve skupa? Jesu li ljubomorni, mogu li podnijeti tu činjenicu gdje i što radite…? Jeste li imali na tom polju problema u muško-ženskim odnosima? Kako to općenito rješavate?

Mislim da bi mom dečku bilo malo draže da sam okružena s manje muškaraca (smijeh), ali on je iznimno razuman i imam veliku podršku s njegove strane. Smatram da je važno imati tako čvrst oslonac u životu. Uvijek se zafrkavamo kako nam je jednom stao auto, a mi oboje izlazimo van pogledati ispod haube. Prijateljima je super interesantno jer im je to prilika za obilazak pogona i da doznaju novosti.

Što mislite kako vas u timu gledaju vaši zaposlenici, oni kojima ste vi direktno nadređeni, sigurno ste stekli neki dojam, a što vi osobno cijenite kod svojih podređenih, jeste li pravedni, strogi…? Kako balansirati između svega i biti dobar šef, vođa tima, nadređeni, sigurno imate neke stavove kada su u pitanju međuljudski odnosi koje općenito njegujete u kompaniji, i vi sami?

Nastojim biti pravedna i mislim da nisam stroga. Ono što ja kao šef želim postići jest da ljudi daju najbolje od sebe, ali ne zato što ih tjeram nego zato što oni sami to žele. Nastojim ih poticati da se uvijek razvijaju i napreduju. Normalno je da ljudi griješe i nastojim im kroz te pogreške pokazati što je trebalo drugačije i bolje da to više ne ponove, ali ako netko učini nešto što nije u najboljoj namjeri i što je direktno nepoštovanje, na to se mogu jako razljutiti i postati oštra. Mnogi kažu da me se kolege dosta boje i da imam oštar pogled, ali to je valjda dio karaktera jer mi to i kažu neki novi prijatelji - da su me se bojali dok me nisu bolje upoznali (smijeh).

I za kraj, možete li reći da ste poslovno sretni i da vas vaš posao ispunjava… i zbog čega je to tako? Što vas u svemu tome ipak najviše veseli?

Nosi me uspjeh do sljedećeg uspjeha, a tu govorim o raznim stvarima, ponekad malima - završetak internog projekta, a ponekad većima kao sklapanje velikog posla za autoindustriju. Izvana svi vide samo ljepšu sliku, ali toliko puta dotakneš dno i ne znaš kako dalje, ja kažem da je tada samo najvažnije dobro se odgurnuti i isplivati na površinu. Imali smo niz situacija kada nismo znali kako dalje, ali karakterom sam veliki borac i za mene odustati nije opcija.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor