Traži

Yoga je za svakoga!

Yoga je za svakoga!

Iz iskustva donosi naša kolumnistica Snježana Nina Vukas

Tekst: Snježana Nina Vukas


Fotografija: Privatna arhiva,
Sanjin Kaštelan,
Pexels

"Da nisam nikada stala na yoga prostirku, i ja bih možda zaključila da za praksu yoge treba nadnaravna snaga i fleksibilnost prosječnog kontorcionista."

Do prije nekoliko godina, možda i manje, kada bi se s nekim našla u razgovoru o yogi često sam čula izjave poput "ja sam hiperaktivna za yogu", "meni je to malo dosadno", "treba mi nešto da ojačam tijelo" i slično. Danas pak čujem drugu priču koja me svaki put začudi: "nisam dovoljno fleksibilan za yogu", "čini mi se preteško", "nema šanse da ja tako balansiram na rukama". Ovaj, meni neobičan twist dogodio se, vjerujem, radi socijalnih mreža i eksplozije profila yoga učitelja (uključujući i moju malenkost), praktikanata i onih koji se nazivaju self-taught jogijima (što je malo kontradiktorno jer yoga nikada nije bila disciplina koju učimo sami) te njihovih fotografija često vrlo izazovnih i naprednih yoga asana kojih je Instagram pun. Da nisam nikada stala na yoga prostirku, i ja bih možda zaključila da za praksu yoge treba nadnaravna snaga i fleksibilnost prosječnog kontorcionista.

Poznati citat jednog yoga učitelja kaže: "Svi mogu prakticirati yogu. I stari ljudi i bolesni ljudi, i oni koji nemaju snage. Samo lijeni ljudi ne mogu." I ovo je zaista istina. Yoga je disciplina koja se grana na različite grane od kojih je jedna Hatha yoga (ili snažna yoga) kojoj je asana odnosno yoga položaji koji su postali nešto što danas (pomalo krivo) nazivamo "yoga", samo jedan dio. Hatha yoga dalje se grana na puno različitih sustava te obuhvaća, osim asane, puno različitih tehnika.

Yoga je za svakoga! (фото 1)

Također, postoje tisuće asana te adaptacije istih - za svakog po nešto. U toj prepunoj škrinji alata koje yoga nudi, svatko može pronaći nešto za sebe i uz pomoć yoga tehnika poboljšati zdravlje na svakoj razini. O svim dobrobitima yoge već sam pisala u jednoj kolumni pa se neću ponavljati. Ono što je bitno znati jest da je yoga disciplina koja podržava cjelovito zdravlje u smislu prevencije a često može i ublažiti simptome raznih zdravstvenih izazova. Upravo radi toga što su razne tehnike yoge toliko učinkovite, yoga je manje potrebna zdravim, snažnim, fleksibilnim osobama a više u trenucima kada nešto naruši naše zdravlje ili kada se, uslijed života, godina i slično, počnu događati razne promjene našeg fizičkog, mentalnog i emotivnog zdravlja. Yoga je tu da nas podrži upravo u ovim trenutcima.

Iako podučavam uglavnom naprednije Vinyasa yoga satove za zdrave yogine i yogije, već nekoliko godina posvetila sam učenje, istraživanje i edukacijski dio svog posla kreiranju sigurnih, terapeutskih sljedova za osobe koje nisu u mogućnosti prakticirati poput onih već spomenutih Instagram yogija. Sljedove poput Prenatal yoge za trudnice, yoge za MS te yoge uz pomoć stolice – Yoga 55+, a u planu je i Anti- anxiety yoga. Programi su adaptirani raznim grupama no skrojeni tako da na siguran način poboljšavaju snagu i fleksibilnost tijela i uma. Ono što me ponukalo da krenem u smjeru yoga terapije bilo je narušeno zdravstveno stanje.

Yoga je za svakoga! (фото 2)

Prije sada već pet godina, našla sam se u situaciji gdje moja yoga praksa kakvu sam poznavala do tada više nije bila moguća niti mi je činila dobro. Napredni sljedovi asana kroz koje sam nekoć prolazila bez problema postale su nemoguća misija, napredne pranayame (vježbe disanja) koje sam radila činile su mi loše i pojačavale neke simptome. Bila sam primorana potpuno promijeniti yoga praksu i adaptirati tadašnjem stanju i tu je krenuo oporavak. Shvatila sam tada kako nikada prije moja osobna yoga praksa nije bila toliko važna koliko u tim trenutcima kada sam imala osjećaj da moje tijelo nije moje, da moj um vodi neki svoj život a moje emocionalno stanje je odraz disbalansa mojeg hormonalnog sustava.

Upravo radi toga znam kako je yoga zaista za sve, preventivna terapija za one zdrave i zaista terapijska u trenucima kada nam je zdravlje narušeno. Trik je znati odabrati sustav ili program koji je adaptiran vašim potrebama i željama te učitelja s iskustvom koji zna što radi.

Yoga je za svakoga! (фото 3)

Nekoliko savjeta kako pronaći program skrojen za vas:

- Ne birajte prema lokaciji

Zamislite da birate partnera. Je li vam bitnije da je to osoba kojoj vjerujete, osoba koja vam se sviđa i s kojim vam je ugodno, osoba koja vam imponira i slično ili vam je bitnije da stanuje u vašoj ulici? Ok, ne trebamo ići tako daleko. Možemo reći da stomatologa, doktora, terapeuta bilo koje vrste ne biramo po lokaciji već po preporuci, znanju i povjerenju. Tako je i s dobrim yoga učiteljem, centrom i programom koji je baš za vas. Možda nije iza ugla, ali će biti vrijedan tih izdvojenih pola sata više.

- Krenite od početka

Vježbali ste pilates, plešete, trčite… Bez obzira na to koliko ste fizički aktivni birajte početničke satove i krenite korak po korak. Osim što ćete na ovim satovima naučiti pravilna poravnanja i sljedove asana, u uho će vam lagano ući nazivi asana koje koristimo (često na Sanskritu) pa će svakim satom vaša praksa biti fluidnija, a s time meditacija u pokretu. Poput plesa kad znate na pamet koreografiju i možete se prepustiti iskustvu.

- Razmislite o tome što vam je namjera

Pa tako i birajte program. Ako ste zdravi, želite osnažiti tijelo i poraditi na fleksibilnosti, birajte dinamičnu yogu poput Vinyasa yoge, odnosno početničke programe bazirane na ovom sustavu. Ako vam je cilj opuštanje potražite restorativne programe ili meditaciju, a ako imate ozljede ili zdravstvene izazove posavjetujte se s učiteljem pri izboru programa. Ako ste u drugom stanju, bez obzira na to jeste li prije vježbali ili ne, birajte Prenatal yogu i slično.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor