Traži

Yoga tehnikama protiv gripa i prehlada

Yoga tehnikama protiv gripa i prehlada

Savjetuje vas Snježana Nina Vukas

Tekst: Snježana Nina Vukas


Fotografija: PR

Kako bi uspješno izbjegli ovosezonsku gripu ili virozu, fokusirajte se na prevenciju i jačanje imunološkog sustava

Posljednji mjesec u godini obično provedemo u dinamičnom i, iako veselom, često i stresnom stanju. Domjenci, kupovanje, pospremanje i dekoriranja doma, novogodišnje slavlje i ostalo aktivnosti su za koje je zimi, kada bi prirodno trebali usporiti, potrebno posegnuti duboko u rezerve energije. Uz pretjerani unos hrane koja je često puna masnoća, šećera i slično, češće pijemo i alkohol što zajedno utječe na zdravlje. Sve ovo oslabit će naš imunološki sustav i smanjiti otpornost na bolesti. A, sudeći prema vijestima i socijalnim mrežama, viroze su sveprisutne. Moram priznati da sam ih ove sezone preskočila i osim par dana kada sam se osjećala kao da me nešto "hvata", zapravo se osjećam super, bez obzira na niske temperature i činjenicu da radim svakodnevno u bliskom kontaktu s dosta ljudi koji često, ne znajući još da su bolesni, dolaze vježbati. Vjerujem da je to radi toga što sam ovu zimu vrlo disciplinirana i držim se mudrih yoga tehnika i zimskih rituala i koji mi omogućuju zdravu i bezbrižnu zimu.  Ključne riječi su - prevencija i jačanje imunološkog sustava.

Prevencija - ispiranje nosa
Znamo da je pranje ruku dobra prevencija od raznih zaraza, no ispiranje nosa vjerujem da vam nije toliko poznato. Ova tehnika jedna je od šest kriya Hata yoge koju danas osim yogija, ayurvedskih liječnika i alternativne medicine, preporučuju i mnogi liječnici suvremene medicine. Zapravo, čini mi se da je Jala Neti, tehnika stara stotinama godina, dobila najviše pozornosti na Zapadu kada ju je predstavila Oprah, odnosno Dr.Oz. 

Radi se o ispiranju nosne šupljine i sinusa otopinom vode i soli koristeći Neti posudicu, a u cilju ispiranja nečistoća, bakterija i virusa iz nosne šupljine prije nego uzrokuju alergije i viroze. Neti posudicu možete naručiti putem webshopa ili potražiti u ljekarnama pod, moguće, drugim nazivima. Postoje one plastične i keramičke, a vjerujem da su keramičke ipak bolje. Izuzetno je važno ovu tehniku izvoditi pravilno kako ne biste napravili više štete no koristi.


Kako ispirati nos?
- Napunite posudicu toplom destiliranom i/ili prokuhanom i filtriranom vodom u koju ste dodali pola čajne žlice morske soli.
- Nastavak za nos prislonite na jednu nosnicu, glavu nagnite na suprotnu stranu (lijeva nosnica, glava u desno) i malo dolje. Voda bi trebala proći kroz jednu nosnicu, a izaći kroz drugu. Ponovite postupak na drugu stranu. Sve, naravno, radimo iznad umivaonika i za vrijeme čišćenja dišemo kroz nos.
- Nakon čišćenja dobro ispušite nos kako se voda ne bi zadržavala u sinusima.

Na što paziti?
- Posudicu treba oprati nakon ili prije svakog korištenja i dobro osušiti. Ako koristite plastičnu neti posudicu, dobro ju je ponekad iskuhati ili oprati u mašini za pranje posuđa na višoj temperaturi.
- Ne koristite vodu direktno iz slavine. Ona može sadržavati razne bakterije i čak amebe koje ne želite u nosnoj šupljini!
- Ne dijelite Neti posudicu s drugom osobom!
- Jala neti se koristi kao prevencija. Vodom ispiremo virus prije inkubacije, ispiremo nečistoće prije nego uzrokuju alergije i sl. No, ukoliko već postoji upala, prehlada, viroza i sl. ispiranjem nosa možete samo pogoršati stanje.

Jačanje imunološkog sustava - asana i pranayama
Tjelovježba ojačava imunološki sustav, no ne bilo koja. Ukoliko smo iscrpljeni i razina energije nam je niska (odnosno, nadbubrežna žlijezda sporije radi), trebamo izabrati nešto što ne iscrpljuje. Dakle, trčanje na -10 nije najbolji izbor. Prakticiranje yoga asana u ovom je slučaju puno bolji izbor Svaki slijed yoga asana blagotvorno će djelovati, no posebno pretkloni prema iza, odnosno ekstenzije kralježnice te rotacije kralježnice. Ove pozicije stimuliraju prsnu žlijezdu, jedan od važnijih organa imunološkog sustava.

Yogu je najbolje prakticirati u sigurnom okruženju yoga centra i kompetentnog, verificiranog učitelja yoge, no ukoliko ne stignete u studio i odlučite vježbati kod kuće, nakon početnog zagrijavanja napravite par pozicija s fokusom na otvaranje prsnog koša i na rotaciju kralježnice poput kobre i jednostavne sjedeće rotacije.


Kako?
- Za kobru lezite na trbuh i postavite dlanove ispod ramena. Udahom podignite torzo samo do pupka i zadržite položaj pet udaha i izdaha. Pazite da ne dižete ramena prema gore, a laktove ostavite savinute uz tijelo.
- Rotaciju kralježnice možete napraviti iz sjedećeg položaja s prekriženim nogama. Stavite lijevu ruku na desno koljeno, a desnu ruku iza zdjelice. Pogled je iza. Zadržite 5 udaha i izdaha i promijenite stranu.

Pranayama, odnosno kontrolirane vježbe disanja ojačavaju respiratornu muskulaturu i generalno ojačavaju dišni sustav. Postoje razne tehnike pranayame koje je također puno bolje i sigurnije prakticirati uz kompetentnog yoga učitelja, no neke jednostavne vježbe disanja možete raditi i sami.

Kako?
- Sjednite u udoban sjedeći položaj zatvorenih očiju i duge kralježnice. Zatvorite oči i fokusirajte se na dah, pa lagano počnite produbljivati svaki udah. Nakon nekoliko dubljih udaha i izdaha počnite brojati do četiri ili pet prilikom svakog udaha i izdaha (ovo nam daje fokus) zadržavajući fokus samo na dahu. Krenite s nekoliko minuta pa probajte kroz neko vrijeme doći do deset minuta svaki dan.

Želim vam ugodnu i zdravu zimu!

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor