Traži

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje?

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje?

Sve ljepote arhitekture i projekta kuće Šuflaj

Tekst: Latica Martinis Filković


Fotografija: decker+kutic

Vedrana Ergić dvostruka je i ponosna dobitnica nagrade Bernardo Bernardi koje dodjeljuje Udruženje hrvatskih arhitekata. Riječ je o interijeru Adrisova Poslovnog centra, a priznanje je stiglo i za uređenje stana u sklopu Gornjogradske kuće Šuflaj u Zagrebu što nam je posebno privuklo pažnje. Savršen povod da porazgovaramo s ovom ugledom arhitekticom...

Na hrvatskoj, nazovimo ju, arhitektonskoj sceni prije malo više od mjesec dana dogodio se ni manje ni više nego presedan. Udruženje hrvatskih arhitekata (UHA) dodijelio je nagrade za najbolja arhitektonska ostvarenja u prošloj godini, a cijenjena arhitektica Vedrana Ergić imala je dvostruki povod za slavlje. Naime, dobila je nagradu Bernardo Bernardi za najuspješnije ostvarenje na području oblikovanja i unutrašnjeg uređenja za 2016. godinu i to za čak dva projekta. Projekti koji su oduševili žiri su interijer Poslovnog centra Adris Grupe u Zagrebu i projekt interijera stana u sklopu zagrebačke Gornjogradske kuće Šuflaj koji nam je posebno zapeo za oko, a koji vam u sklopu ovog članka u cijelosti vizualno i predstavljamo. Sve to skupa bio je i savršen povod da porazgovaramo s Vedranom o spomenutom projektu, ali i općenito o stanju arhitekture u Hrvatskoj.

"Iznimno sam ponosna na nagradu i posebno iznenađena jednoglasnom odlukom žirija da jednako vrijednim ocjeni dva projekta koja su potpuno različita po opsegu intervencije i namjeni. Do sada sam nagradu Bernardo Bernardi dobila i 2003. godine, zajedno s Markom Murtićem, a često sam prisutna u nominacijama i nagrađivana na različitim natječajima i zadnju sam dvostruku nagradu doživjela kao potvrdu vrijednosti mog autorskog rukopisa." rekla nam je Vedrana od koje smo odmah željeli doznati što više informacija o projektu interijera stana u sklopu zagrebačke Gornjogradske kuće Šuflaj, odnosno koliko je zapravo u tom projektu bilo kompleksno implementirati suvremeno u poprilično osjetljiv povijesni, značajan ambijent.

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 1)

"Otkrivanje oslika predstavljalo je izuzetno poticajno iznenađenje jer su takvi prostori kod nas iznimno rijetki i nakon konzervatorskog istraživanja kojim je potvrđena njihova vrijednost odlučeno je restaurirati ih, a kroz arhitektonsku intervenciju superponirati s elementima suvremene intervencije. Pritom je najveći projektantski izazov bio definirati odnos restauriranih izvornih oslika s novim elementima uz precizno naglašavanje novog i starog. Moj cilj je bio na rafiniran, odmjeren i senzibilan način oblikovati slojevit stambeni ambijent koji vješto spaja identitete iz različitih vremenskih epoha u neku sasvim novu autentičnost, a ne banalan miks starog i novog." objasnila je Vedrana zatečeno stanje samog interijera.

Naime, riječ je u biti bilo o stanu koji se nalazi na prvom katu kuće Šuflaj, slobodnostojećoj jednokatnoj stambenoj uglovnici na zagrebačkom Gornjem gradu izgrađene u razdoblju 1821.-1827. godine, pojedinačno zaštićenom kulturnom dobru upisanom u registar kulturnih dobara Republike Hrvatske. Zanimljivo je u cijeloj priči i kako je kuća izgrađena u prvoj polovici 19. stoljeća. Stan ima tlocrtni L oblik, dužom je stranom orijentiran na trg i sačuvao je koncept prvobitnog projekta s tri sobe u nizu uz glavnu fasadu.

No, zadatak je bio osmisliti arhitektonsko rješenje stana s velikom bibliotekom. Dnevni dio stana bilo je potrebno afirmirati u jedinstvenu zonu za intenzivan društveni život investitora, a jedna od interesantnijih stvari je bila i da su tijekom izvođenja radova otkriveni fragmenti slojeva zidnih i stropnih oslika, nakon čega se pristupilo konzervatorsko restauratorskim istraživačkim radovima u svrhu analize zatečenog stanja. Tako da, malo je za reći kako je u pitanju bio veliki izazov i jako puno posla.

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 2)

Ako se referiram na navedeni slučaj, moje iduće pitanje za Vedranu nametnulo se samo od sebe. S obzirom na to da nije lako zadovoljiti sve želje klijenata (koji nerijetko znaju biti prilično zahtjevni, tvrdi i ne mogu biti upoznati s materijom kao arhitekti jer naravno, nisu stručnjaci), zanimalo me kako Vedrana balansira s njima i znači li to da je ona ujedno i arhitektica i psihologinja u neku ruku?

"Ni u kom slučaju ne smatram da bi klijenti trebali stručno baratati materijom. Moj zadatak je pomoći im kod definiranja zahtjeva, poštivati funkcionalne zahtjeve i pritom ponuditi argumentirana rješenja za unapređenje njegovih navika i otkriti mu neočekivani potencijal prostora. Upravo se u tom novonastalom procjepu između klijentovih očekivanja i onoga što projektant prepoznaje kao nadogradnju nalazi nova, dodatna vrijednost projekta koja je glavni fokus mog rada."

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 3)

Pripremajući se za intervju i istražujući o Vedrani shvatila sam, a onda i pročitala kako zapravo uopće nije sklona eksponirati svoje projekte jer kako kaže, mediji su prezasićeni nekritičkim prikazima uradaka koje samoprozvani eksperti prečesto glorificiraju? Bez obzira na to, nije mi ta situacija bila baš posve jasna jer sam mišljenja kako bi to svakome u toj domeni bila "najbolja moguća reklama", kao i za nju samu - da se (pro)čuje za njezin rad? Zanimalo me što ona kaže na to sve i je li možda naklonjenija tzv. usmenoj predaji.

"Danas pojedini mediji o vrijednosti arhitektonskih postignuća nažalost ne informiraju kroz profesionalni diskurs, stručno i argumentirano, već kroz osobni stav novinara čija kompetencija u nekim slučajevima zaista nije na nivou preuzete uloge. Ne smatram da mediji koji se obraćaju široj publici trebaju raditi stručne recenzije i ozbiljne refleksije, ali glorificiranje projekata koji nerijetko imaju upitnu kvalitetu negativno utječu na krajnju percepciju javnosti i formiranje načina razmišljanja. Nažalost, događa se da uz bok vrijednog autorskog djela istim superlativima budu etiketirani uradci osrednje pa i čak upitne kvalitete. Nerijetko se prezentiraju i plagijati koji bi u normalnim okolnostima umjesto promocije njihovog neautentičnog autorskog rukopisa trebali biti prepoznati i sankcionirani Osim toga, u istu se kategoriju svrstavaju arhitektonski projekti i dekoraterski "uređeni" prostori pa se javnost opterećuje pogrešnim shvaćanjima jer projektiranje nije dekoriranje, nego funkcionalno, tehnički i estetski složen arhitektonski zadatak. Široj javnosti sam sklonija prezentirati projekte onda kada postoji razlog snažniji od same činjenice da je nešto realizirano, kada je projekt nagrađen ili kad mu je kvaliteta prepoznata publiciranjem u stručnom mediju. Time ne želim istaknuti da je važna samo reakcija struke, već taj filter smatram bitnim faktorom u odabiru onoga što prezentirano široj javnosti može poslužiti kao inspiracija."

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 4)

U nastavku razgovora, imala sam potrebu dotaknuti se i stanja tzv. arhitektonske scene u Hrvatskoj jer mi se čini da je sve više i više mladih imena koji znaju što rade i vrlo su ozbiljni u tome i ambiciozni, što pokazuju svojim projektima, ali i nagradama na natječajima? Odnosno da je u toj domeni nekako sve procvjetalo. Željela sam doznati kako na to sve gleda Vedrana, koja iza sebe ime zavidno iskustvo... 

"Hrvatska arhitektonska scena danas je prepoznatljiva izvan regije i definitivno imamo jaki arhitektonski potencijal za koji smatram da nije dovoljno iskorišten jer su uslijed velike krize u građevinarstvu i neuređenost sistema problemi s kojima se suočavaju brojni arhitekti i za mnoge obeshrabrujući. U posljednje vrijeme je izgrađeno relativno dosta, ali prevladava tipologija manjeg obujma pri čemu se teško oduprijeti posljedicama tranzicije. Strateških je investicija zaista malo bez obzira na to što se pomaci događaju u arhitekturi za turizam uz izvrsne iskorake u arhitekturi muzeja, bazena i škola."

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 5)

Iako sam sama stekla neki jasan dojam stila koji njeguje gledajući dosadašnje Vedranine radove, uvijek nekako volim zamoliti sugovornika da mi da svoje neko viđenje stilskog izražaja koji preferira i kojem teži, a evo kako na svoj gleda moja sugovornica: "Za prepoznatljivost mog autorskog rukopisa ključna je metoda rada koja prvenstveno podrazumijeva prostornu intervenciju, a ne samo pojavnost pojedinih elemenata. Drugim riječima, uvijek na sličnim principima temeljim artikulaciju prostora u želji da prekoračim konvekcije i očekivana rješenja te ponudim nove performanse pri čemu bezuvjetno realiziram funkcionalne zahtjeve klijenta, a tek u konačnici atmosferu. Moje radove karakterizira total dizajn i oni objedinjuju više ključnih interesa i tema koje nastojim koordinirati, od pažljivo implementirane tehnologije, oblikovanja i detalja, kreiranja bogatstva prostornih doživljaja do specifičnog pristupa opremanju prostora. Komponiranje elemenata produkt dizajna za mene nije samo funkcionalni zadatak i doprinos oblikovanju atmosfere, već je rukovođeno estetskim parametrima jednako kao i kriterijima njihove kulturne relevantnosti. Zato je ispod tog "površinski" vidljivog sklada još jedan sloj teme kojom se gotovo opsesivno bavim proučavajući povijest dizajna od samih početaka karijere Od elemenata mobilijara nastojim stvoriti uzajamni dijalog koji ima svoje posebno značenje. Pritom su mi afiniteti usmjereni prema onom dizajnu koji je s vremenom postao klasik dizajnerske kulture pa se u mojim projektima susreću produkti koji pokrivaju raspon od stotinjak i više godina koje kombiniram na atipičan način i u specifičnim kontekstima pritom nastojeći zadržati dojam fine usklađenosti, a ne banalnog miksa starog i novog."

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 6)

I za kraj, preostalo mi je još samo još doznati i otkriti na čemu trenutno radi, s čime će ponovno možda konkurirati kada je u pitanju nagrada Bernardo Bernardi iduće godine. "Trenutno radim na nekoliko zanimljivih projekata interijera stambenih prostora u novim, ekstremno suvremenim objektima kakvi se rijetko imaju prilike realizirati kao i u zaštićenim povijesnim zdanjima koja predstavljaju vrijedna djela naše kulturne baštine gdje je svaka intervencija krajnje delikatna. Nadam se da će njihova realizacija ispuniti sve moje ciljeve, nadmašiti očekivanja investitora i ponovno izazvati pažnju struke."

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 7)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 8)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 9)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 10)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 11)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 12)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 13)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 14)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 15)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 16)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 17)

Zašto je arhitektica Vedrana Ergić imala dvostruki povod za slavlje? (фото 18)

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor