Traži

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi?

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi?

Trend usko vezan uz društvene mreže

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Unsplash,
Instagram,
Maarten Deckers,
Jan Phoenix,
Yetonek

Ako redovito koristite društvene mreže, sigurno ste primijetili fenomen tzv. Instagram fotografa; svatko ih ima među svojim prijateljima, broj im neprestano raste, a prepoznat ćete ih po cijelom nizu "it" heštegova, "art" prikaza pročelja gradskih fasada, zalaska sunca, šalice kave uz dim cigarete ili pak neizbježnog pogleda u daljinu...

Sve je počelo lošim selfiejima ispred ogledala u kupaonicama ili pak toaletima raznih barova, klubova i restorana. Govorim, naravno, o prvim danima Facebooka i općem oduševljenju zbog činjenice da nam naša prednja kamera na mobitelu omogućuje fotografiranje savršenog autoportreta. Ili smo barem u to vrijeme mislili da je savršen. Gledali smo tako more loših fotografija, od kojih su neke na kraju postale i memeovi, te se potajno nadali kako će čovječanstvo vrlo skoro nadići i tu fazu narcizma. Fast forward na današnji dan - nismo mogli biti više u krivu. "Selfie" kultura je i dalje itekako prisutna, štoviše, narasla je do razine fenomena koji proučavaju na sveučilištima diljem svijeta.

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi? (фото 1)

Razlika je samo u tome što su selfieji danas sofisticiraniji, uređeniji i promišljeniji, ako uopće mogu koristiti takve izraze u ovom kontekstu. Danas će se tako rijetko kojem nesretniku "zalomiti" da objavi fotografiju koja pokazuje podočnjake, pozadinski nered u sobi ili, ne daj bože, natruhe celulita. Drugim riječima, fotografije sebe ili svoje okoline na društvenim mrežama su postale zanat, a ovdje još uvijek mislim na vrijeme prije dominacije Instagrama. A onda je došao On, egotrip platforma nad platformama i sa sobom poveo i cijelu vojsku tzv. Insta fotografa

Facebook je još koliko toliko ostao društvena mreža na kojoj možete pronaći sadržaj koji nadilazi fotografije. Preko njega ste mogli čitati vijesti, slušati glazbu, vidjeti razmišljanja vaših prijatelja i stvoriti krug ljudi koji vam odgovara. No, većini ljudi su takve mogućnosti nevažne. Dajte nam ono što nas stvarno zanima - svijet fotografija u kojem su svi sretni, lijepi i, po mogućnosti, bogati. Bilo kako bilo, svi su brže bolje pohrlili urediti svoje živote ne bi li postali Insta-worthy. Takve su nam tendencije donijele još jedan trend- sve veći broj ljudi na Instagramu ima svoj day job, dok su u slobodno vrijeme Mario Testino u nastajanju. Dopustite mi da objasnim. Sjećate li se začetaka Instagrama i svih onih vsco i vscocam heštegova? E, pa svaki pravi samoprozvani fotograf je počeo s njima.

Situacija je danas evoluirala do mjere u kojoj na svom feedu redovito čitam rasprave oko toga je li bolje koristiti analogni ili digitalni fotoaparat, gdje kupiti najbolji crno bijeli film ili pak, u slučaju ovih koji još nisu dosegli "najvišu" razinu, koje aplikacije i filteri rezultiraju najboljim fotografijama. Sve su njihove objave popraćene oznakama poput #photography, #artphotography, #minimalism, #colors i naravno, #aparat_kojim_je_fotografija_snimljena. Čast izuzecima, kao i ljudima koji se fotografijom bave profesionalno, a u koje gore navedeno društvo definitivno ne spada, većina takvih pretencioznih objava je poprilično nekreativna i predvidljiva.

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi? (фото 2)

Prvi snijeg kroz prozor našeg toplog doma? Prvi pogled na more iz auta? Šalica kave, dekica i knjiga? Rublje koje se suši na povjetarcu? Kolekcija ploča? Oblaci i krilo aviona? Crno-bijela slika prijateljice koja puši cigaretu i fura taj opušteni francuski chic look? Svaka čast, to je samo vama palo na pamet i baš je vaša fotografija ta koja ima dodatnu umjetničku vrijednost. Da mi je kuna za svaki put kad sam vidjela neku od takvih fotografija, moj #instaoppurtunity bi bio New York ili Južna Amerika. Sve navedeno, kao i cijeli niz drugih banalnih situacija za naše "fotografe" čine nezaobilaznu priliku da svijetu pokažu svoj fotografski talent i, naravno, dobiju što više lajkova.

Nije problem u tome što je Instagram, na neki način, ubio kreativnost, jer ljudi i dalje lajkaju iste retuširane selfieje ili pak bedra/hrenovke na plaži, problem je u tome kad svojim radovima negiraju fotografiju kao struku, kao i ljude koji su se za to školovali. O svemu tome sam poželjela razgovarati sa službenom fotografkinjom našeg portala, Senjom Vild. Je li moj blagi (okej, dalo bi se o tome) hejt iracionalan ili doista ima nešto u tome?

Odgovor sam dobila već nakon prvog pitanja: "Posljednjih nekoliko godina primjećujem da je sve više onih koji sebe, nakon izvjesnog broja Instagram lajkova, nazivaju profesionalnim fotografima. Kako se tehnologija razvija velikom brzinom, a digitalna fotografija realizira puno lakše od analogne, može se dogoditi da zavedeni tom lakoćom pomislimo da smo fotografi, samo zato što pametni telefon ne ispuštamo iz ruku i stalno bez razmišljanja fotografiramo sve oko sebe. "

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi? (фото 3)

Nastavlja objašnjavati kako isto kao što su mnogi pismeni, a tek rijetki znaju pisati, tako i mnogi znaju "klikati" po kameri bez da imaju smisla za fotografiju. "Školovana sam fotografkinja i mislim da nije dovoljno znati snimiti fotku sličnu onoj koja ti se negdje svidjela. Lajkovi na Instagramu, u životu profesionalnog fotografa, uglavnom nisu presudni, iako i profesionalci danas moraju da biti društvenim mrežama. Postoji razlika između fotografa i Insta fotografa. Do sada sam naučila da je skoro svaka fotografija u stvari reciklirana, da iza nje stoji nešto što smo vidjeli u prolazu, na filmu, svakodnevnom životu... Nov je pristup ili ideja. Ali s druge strane, ne znači da će neka jako dobra fotografija dobiti puno lajkova ako autor nije dobro umrežen."

Objašnjava kako je fotografija profesija za sebe, za koju se ljudi školuju, a fotografi nužno moraju moći vidjeti ono što drugima promiče. U fotografiji, kao i u svakom drugom poslu, da biste bili dobri, morate biti kreativni, morate voljeti svoj posao te imati želju stvaranjem. Ukratko, kaže kako fotografija nije posao koji se odrađuje, već posao koji se misli. "Čini mi se da ima previše "praznih" fotografija bez priče ili emocije. Kao što ni svaka fotografija nije art, ni svaki detalj provučen kroz filter ne čini nužno dobru fotografiju." Dodaje i kako na Instagramu redovito pronalazi talentirane pojedince koji su vjerni svojoj estetici, neovisno o broju followera i lajkova, što se danas posebno cijeni.

Zašto su danas svi zabrijali da su fotografi? (фото 4)

U konačnici, poanta ovog teksta nije da svi prestanu objavljivati već viđene fotografije ili fotografije koje oni smatraju umjetnošću; svatko na svom profilu ima pravo objavljivati što želi, dok mi ostali uvijek imamo magičnu opciju unfollow. Međutim, ne treba zaboraviti da baš kao što niste Gordon Ramsay jer ste u kajganu dodali muškatni oraščić, tako niste ni Annie Leibovitz jer ste fotografirali (i objavili) Tomislavac u rano proljeće.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više