Search

Život u Martićevoj: Saša i Tanja Begović

Život u Martićevoj: Saša i Tanja Begović

"Sve što se događa u kvartu eho je povratka"

Urednik: A.P.


Image: Marija Gašparović

"Neovisno o tome tko je ovdje stanovao, kultura ovog predjela oduvijek je bila građanska, što je izravna posljedica prirode stambenih blokova kao jedne od ultimativnih urbanih formi. Ona generira gustoću svakodnevnih zbivanja."

Ekipa Design Districta Zagreb posjetila je još jedne stanare Vitićevog kompleksa u Laginjinoj kako bi porazgovarali o genezi i razvoju kvarta s ljudima kojima je to profesija. Tanja Grozdanić Begović i Saša Begović vrsni su arhitekti i životni suputnici, a ujedno i dvoje od četvero osnivača i partnera u 3LHD-u. Oni smatraju kako je nagli razvoj kvarta, unazad otprilike pet godina potpuno logičan, zahvaljujući njegovoj modernoj energiji koja seže do 1930-ih godina, sigurno najboljeg perioda urbanog širenja Zagreba još od nastanka Lenuzzijeve potkove.

Tanja Begović
"Urbano širenje se odvijalo s određenom građanskom sviješću, u doba koje je ovdje bilo vrlo kvalitetno u svakom aspektu - ekonomskom, industrijskom, kulturnom... U modernističkoj blokovskoj matrici grada izgrađenoj poslije Drugog svjetskog rata, 1950-ih i 1960-ih godina, još uvijek se čuje eho 1930-ih... Tada je izgrađen i dovršen urbani predio sve do Maksimira, gdje su građeni vrlo kvalitetni stambeni blokovi. Privremena zapuštenost ove četvrti možda je bila posljedica nepotrebnog i neopreznog preuzimanja američkog modela širenja gradova po njihovim rubovima, dok je proces koji se sada događa svojevrsni eho povratka. Sad ponovo shvaćamo da kvart ima sve, ali oduvijek je imao.

Saša Begović

Bilo bi sjajno kad bi mali obrtnici i trgovci u kvartu mogli opstati i razvijati se... Grad bi im trebao omogućiti korištenje praznih prostora uz malu ili nikakvu naknadu, barem prvih par godina, dok njihov posao ne stane na noge. Neki dan sam otkrio novu krojačnicu u Lopašićevoj i potpuno se oduševio. Takvi obrtnici trebali bi plaćati samo režije dok im posao ne krene, a nakon tri-četiri godine najmodavcu (Gradu) podastrijeti račune i ako su počeli zarađivati, tek tada bi trebali plaćati najam. Takva praksa postoji u svim europskim gradovima - u Zürichu, Grazu, Beču... Samo je bitno da se prostor održava." istaknuo je Saša Begović.

Nastavak razgovora s Tanjom Grozdanić Begović i Sašom Begovićem pročitajte na portalu Design District Zagreb, novom festivalu dizajna koji započinje za samo mjesec dana.

Tekst: Bojan Krištofić

 

Related articles

Buro 24/7 Selection

više