Search

Izbaci uljeza: Znate li koju hranu smatramo zdravom iako (vrlo) često nije?

Izbaci uljeza: Znate li koju hranu smatramo zdravom iako (vrlo) često nije?

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Voće je uvijek i u svakom obliku zdravo. "Obično" mlijeko treba zamijeniti mlijekom od soje. Sok bez kalorija je zdrava opcija.

Ovo su samo neke od zabluda koje vladaju u carstvu (ne)zdrave hrane. Agresivne reklame i trendovi doveli su nas do toga da konzumiramo hranu za koju smatramo da je prirodna i zdrava, ali ona to zapravo nije. Saznajte koje su to zamke u koje je najlakše upasti.

Sveže cijeđeni sokovi

Jasno je da radikalno izbacivanje voća (ili bilo koje prirodne grupe namirnica) iz prehrane nije zdravo, ali postoje određena pravila po kojima treba konzumirati voće. Jedno od njih je da ne treba svaki dan piti voćne sokove. Zašto? Dva su razloga i vrlo su jednostavni. Prvi je taj da voće sadrži veliku količinu šećera - 400 mililitara svježe cijeđenog soka od naranče može sadržavati i do 52 grama šećera, što je ekvivalent mliječnoj čokoladi od 90 grama. Drugi razlog je taj da sok ne sadrži dijetetska vlakna što znači da se, praktički, uopće ne troše kalorije na njegovo probavljanje. U slučaju da ih se baš ne želite odreći, sokove od cijeđenog voća možete piti jedan sat prije obroka i razrijediti ih vodom, pola-pola.

Rješenje: Jedite voće, nemojte ga piti.

"Low fat" proizvodi

Osnovni problem s proizvodima koji sadrže malo ili nimalo masti je taj da nemaju "normalan" okus i zbog toga im se u proizvodnji dodaju mnoge umjetne arome i mirisi, šećer ili zamjene za šećer (još gore), fruktoza, sirup od kukuruza ili u slučaju "low fat" jogurta - umjetni stabilizatori.

Rješenje: Ako volite mliječne proizvode i ne smetaju vam, konzumirajte one punomasne, ali u manjoj količini; ako vam smetaju prijeđite na kvalitetna biljna mlijeka.

Izbaci uljeza: Znate li koju hranu smatramo zdravom iako (vrlo) često nije? (фото 1)

Biljna mlijeka

Kao što smo već govorili, činjenica da nešto na svom pakiranju ima otisnutu riječ "biljnog porijekla" ne znači i da je zdravo. Mlijeku biljnog porijekla nije potreban šećer, ali mnogi proizvođači ga dodaju, kao i druge arome. Zatim, sastojci od kojih se rade mogu biti GMO ili uzgajani uz pomoć pesticida (što posebno važi za ona od soje). Postoji velika razlika između biljnog mlijeka kojeg radite sami i onog koje kupujete - kao i za sve drugo, uostalom. Isto tako, proizvođači vrlo često koriste orašaste plodove i žitarice u prahu za proizvodnju mlijeka, i to su dužni naznačiti na etiketi - pitanje je samo koliko sitnim slovima.

Rješenje: Pažljivo čitajte etikete i kupujte biljno mlijeko koje nema dodanog šećera i nosi oznaku da je organsko ili, recimo, radite vlastito biljno mlijeko, kod kuće.

Izbaci uljeza: Znate li koju hranu smatramo zdravom iako (vrlo) često nije? (фото 2)

Preljevi za salate i umaci

Maslinovo ulje, Dijon senf, tahini, začinsko bilje… Sve su ovo sastojci zdravog umaka za salatu, meso ili povrće, pod uvjetom da ih radite sami. Većina umaka koji se kupuju gotovi sadrže velike količine šećera (čak i do 15 grama na 30 mililitara), a ovo se posebno odnosi na one koji nose oznaku "light" i "low fat" zato što se upravo šećerima nadomješta izgubljeni okus masti.

Rješenje: Radite ih sami. Dijon, voda i maslinovo ulje su sjajni na salati, a tahini sa soja ili teriyaki umakom (što prirodnijim) su odličan umak za proljetne rolice.

Zamjene za šećer

Bijeli šećer svakako nije zdrav pa ne čudi da se toliko priča o njegovim alternativama. Nažalost, mnoge od njih su jednako štetne, ako ne i štetnije od samog bijelog šećera, pogotovo kada se uzimaju u velikoj količini i treba ih se čuvati.

• E951 (aspartame) - sintetički zaslađivač koji se često nalazi u gaziranim pićima, slatkišima i žvakaćoj gumi. Kada se unese u tijelo raspada se i oslobađa metanol i fenilanin koji mogu dovesti do glavobolje, problema s pamćenjem, pa čak i depresije.

Izbaci uljeza: Znate li koju hranu smatramo zdravom iako (vrlo) često nije? (фото 3)

• E967 (xylitol) - zaslađivač koji može izazvati probleme u probavnom sustavu, uključujući i napuhnutost i sindrom iritabilnog crijeva.

• E965 (maltitol) - zaslađivač čija veća upotreba dovodi do problema u želucu. U Sjedinjenim Američkim Državama, Australiji i mnogim zapadnoeuropskim zemljama, hrana koja sadrži maltitol mora imati etiketu na kojoj stoji upozorenje o njegovom laksativnom svojstvu.

• E420 (sorbitol) - zaslađivač koji se najčešće koristi za žvakaću gumu. U SAD se smatra rizičnim zbog toga što izaziva smetnje probavnom sustavu, ali se u Europi koristi u proizvodnji hrane za dijabetičare.

Rješenje: Umjesto umjetnih zaslađivača koristite prirodne alternative poput meda, javorovog sirupa, sirupa od agave... No, ni s njima ne treba pretjerivati zbog toga što sadrže puno kalorija.

Leave a comment

više