Search

Je li kava dobra za nas?

Je li kava dobra za nas?

I zašto je odgovor na ovo pitanje - da!

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Malo koja stvar je toliko utkana u našu (i ne samo našu) kulturu i podsvijest kao što je to kava i "kod nas" su oni koji je ne piju prije izuzetak nego pravilo. Nažalost, vrlo često je promatrana kao simbol nezdravog života - s cigaretama - i velik broj ljudi će vam se žaliti kako pokušava "prestati". Jesu li stvari zaista toliko crne? Nisu. Kava vam neće nanijeti nikakvo zlo, naprotiv. Pod uvjetom da je pijete na pravi način.

Je li kava dobra za nas? (фото 1)

Što znači "pravi način"

Prvo i prije svega, ovo podrazumijeva umjerenost. Općeprihvaćeni stav liječnika je taj da je dnevni unos kofeina do 400 mg neškodljiv za odrasle zdrave osobe (ovo je ekvivalent od oko četiri šalice kave). Opsežna istraživanja objavljena 2017. godine u časopisu British Medical Journal donose dokaze o tome kako osobe koje umjereno konzumiraju kavu imaju manji rizik od kardiovaskularnih bolesti, kao i od prerane smrti, dijabetesa tipa 2, Parkinsonove i Alzheimerove bolesti. Ovo, naravno, zvuči jako službeno, ali trebali bismo se samo prisijetiti činjenice da se tzv. mediteranska dijeta smatra jednim od najzdravijih načina prehrane, kao i toga da uključuje i vino i kavu. Dakle, ponovo se vraćamo na umjerenost.

Druga stavka odnosi se na to kakvu kavu pijemo. Danas smo, većinom i nažalost, veoma daleko od talijanskog espressa ili čak capuccina, a sa svih strana nas "napadaju" velike cafe latte, mocha i frappuccino varijacije na temu. U svima njima kave ima najmanje, ali zato šećera, aroma, dodataka i kojekakvih mlijeka ima u velikim količinama. Računajte sami (ali ova pića su praktično kolači u tekućem obliku).

Što kava sadrži

Iako je mnogi povezuju isključivo s kofeinom, šalica kave sadrži i polifenole (konkretno klorogenu kiselinu) koji imaju antioksidativno i protuupalno djelovanje, zatim vitamine B grupe (B1, B2, B3 i B5), kao i magnezij i kalij.

Je li kava dobra za nas? (фото 2)

Je li bitno o kojoj se vrsti kave radi

Naravno. Nije isto pijete li kvalitetan espresso, filter, instant ili tursku kavu. Espresso je "najjači" i jedna šalica sadrži oko 100 mg kofeina, zatim idu filter pa turska i, na kraju, instant kava. Za neke ljude, upravo su ovi podaci izuzetno važni zato što imaju polimorfizam - gensku modifikaciju koja usporava, između ostalog, i razgradnju kave - što u prijevodu znači da se kofein u njihovom organizmu duže zadržava. Ako ne možete spavati i osjećate efekte kofeina, iako ste posljednju kavu popili u podne, pripadate u ovu grupu.

Izaziva li kava ovisnost

Da. A osim toga, tolerancija na kofein s vremenom raste. Kava je najveći izvor kofeina u našoj prehrani (iako ga ima i u crnom čaju, energetskim pićima, čak i čokoladi). Otprilike pola sata nakon konzumiranja, kofein dostiže svoj puni efekt - krvni žile se skupljaju, krvni pritisak raste, mi smo razbuđeni i misli su nam fokusirane, puni smo energije. Tijelu je, u prosjeku, potrebno od četiri do šest sati da probavi kofein.

Ako naglo prekinete s konzumiranjem kave, očekujte simptome poput glavobolje, umora, nervoze, poteškoća s koncentracijom i loše raspoloženje.

Je li kava dobra za nas? (фото 3)

Loše strane kave

Ako izuzmemo pretjerano konzumiranje kave, kojem smo kao društvo skloni, ovo piće kao takvo može imati negativne posljedice na ljude koji imaju problema sa probavnim sustavom, refluksom i visokim tlakom. Izuzetno visoke doze kofeina mogu biti fatalne, ali ih je nemoguće postići ispijanjem kave - govorimo o ekvivalentu od oko 50 šalica espressa - pa se slučajevi predoziranja vežu za upotrebu praška i tableta koje sadrže kofein (poput mnogih preparata za mršavljenje).

Poništava li dodavanje šećera i mlijeka benefite kave

Za ovo ne postoje znanstveni dokazi, ali vrlo je lako doći do dva zaključka: prvi - da malo mlijeka i malo šećera nisu najgora stvar koja se čovjeku može dogoditi i, nažalost, drugi - da se sve rjeđe radi o malim količinama jer traje vladavina napitaka na bazi kave koji se sve više razlikuju od njezinog originalnog oblika.

Dakle, u krajnjoj liniji trebalo bi više brinuti o tome što se stavlja u kavu, nego o samoj kavi. Kao što smo već rekli, piće prepuno šećera, loših masti i drugih dodataka nema benefite za vaše zdravlje - naprotiv - i u njemu se lako može nakupiti i više od 800 kalorija.

Leave a comment

više