Search

Znate li kako pravilno jesti voće?

Znate li kako pravilno jesti voće?

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Režima prehrane je danas zaista mnogo, a provlače se kroz sve kategorije od dijeta isključivo namijenjenih gubitku kilograma (najlošiji pristup) do zdravog načina života (jedini održivi pristup). U mnogima od njih je unos šećera ograničen. Pardon, iz svake "dijete" koja pretendira biti zdrava iz svakodnevne prehrane izbacuju se ugljikohidrati i šećeri. Gumeni bomboni? Naravno. Dijeta samo s krafnama? Razmislite malo. Granice su u svim slučajevima prerađene hrane vrlo jasne, ali što se događa s voćem? Nature’s candy, kako ga mnogi zovu, je ocrnjen u mnogim planovima prehrane kao što su keto i low carb (ne, nisu isto).

Ipak voće, kao ni jednu drugu skupinu namirnica prirodnog porijekla, ne treba radikalno izbacivati iz prehrane - pogotovo ne na duge periode. Kao prvo, nije svako voće isto i nema svako voće isti glikemijski indeks. Postoje vrste voća koje su pogodne i za ljude s inzulinskom rezistencijom i nekim tipovima dijabetesa. Dakle, voće nije bauk, a jednadžba voće = šećer jednostavno ne vrijedi.

Znate li kako pravilno jesti voće? (фото 1)

Voće treba biti uključeno u svaki dugotrajan plan prehrane iz više razloga. Za početak, prisjetimo se da se u njemu, uz fruktozu, glukozu i saharozu, nalaze i voda, vitamini, vlakna, voćne kiseline... Osim toga, sladak okus je nešto što svima odgovara u određenoj mjeri i zna se da smiruje živčani sustav te pomaže u uspostavljanju ravnoteže tog sustava i žlijezdi s unutrašnjim izlučivanjem. Ipak, sve ovo ne znači da trebate jesti tri kilograma banana na dan.

Kako pravilno jesti voće?

S obzirom na to sadrži šećer, voće ne bi trebalo jesti navečer niti u neograničenim količinama. Budite umjereni i držite se nekoliko jednostavnih pravila i voće će biti u grupi nezamjenljive zdrave hrane.

• Ne prejedajte se voća - optimalna dnevna količina za zdravu osobu je između 300 i 400 grama. Nemojte ovo tumačiti doslovno jer gotovo pola kilograma jabuka, nije isto što i pola kile grožđa, to je valjda jasno.

• Pazite na vrijeme - ili, bolje rečeno, doba dana. Najbolje je da voće konzumirate prije 17 sati i nikada poslije obroka. Voće nije desert, već se tretira ili kao neka vrsta predjela koje se konzumira ne kasnije od jednog sata prijee glavnog obroka ili, još bolje, kao užina.

• Pametno kombinirajte - eliminirajte klasične kombinacije voća i žitarica (bobičasto voće se može kombinirati sa žitaricama, ostalo voće ne), kao i voća i proteina životinjskog porekla. Na žalost, umaci od voća s mesom nisu baš najbolja ideja (kao ni krumpir s mesom, uostalom, get over it).

Znate li kako pravilno jesti voće? (фото 2)

Može li voće zamijeniti obrok?

Da, ako govorimo o doručku ili užini. Ne, ako ga namjeravate pojesti za večeru. Ako ćete voće jesti jeli navečer ne ginu vam neke neugodne posljedice kao što su pojačana želja za slatkim, nestabilan krvni pritisak (uglavnom kod muškaraca), a ponekad čak i poremećaji menstrualnog ciklusa.

Jesu li voćno sokovi jednako zdravi kao i voće?

Ne. Sokovi ne sadrže vlakna koja su neophodna za naš probavni sustav, bliže su kategoriji "praznih kalorija". Na primjer, naranča srednje veličine u prosjeku sadrži 11-14 grama šećera, a čaša cijeđenog soka od naranče od 200 ml sadrži 22-24 grama šećera. U slučaju da ih se baš ne želite odreći, sokove od cijeđenog voća možete piti jedan sat prije obroka i razrijediti ih vodom, u omjeru pola-pola.

Bolja opcija je tzv. smoothie, ali i njih treba kombinirati s hranom koja se žvače. Naime, probava ugljikohidrata počinje već u ustima i da bi se aktivirali enzimi koji su za to potrebni, potrebno je i žvakati.

Znate li kako pravilno jesti voće? (фото 3)

Mogu li se voćni sokovi koristiti za detoks?

Ono što se danas na internetu prodaje kao detoks u svojoj suštini jes post koji u određenoj mjeri može pripomoći probavnom sustavu da se odmori. I to je to. Svaki ovakav program treba osmisliti stručnjak i to po vašim osobnim potrebama i stanju organizma. Tretman tekućom hranom može biti veoma koristan u liječenju gastritisa i inzulinske rezistencije, ali se u njemu ne koristi samo voće. Što više, uključuju se biljna mlijeka, sokovi od povrća i smoothiji.

Ipak, riječ "detoks" nije pravilan (i točan) izbor za ovakve kure. Naše tijelo uništava i izbacuje toksine na dnevnoj bazi i za to mu nije neophodan sokovnik. Detoksifikacija je, pri tome, dugačak proces za koji ni približno nisu dovoljna tri dana. Naše tijelo je složena mašina, a sok od cijeđene naranče nije čudotvoran lijek za njega.

Leave a comment

više