Traži

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture

Marokanske avanture Snježane Nine Vukas

Tekst: Snježana Nina Vukas

Fotografija: http://ninavukasyoga.com/#love

"Iz kampa smo krenuli vrlo rano, u cik zore. Jahali smo prema punom mjesecu, a iza nas je lagano izlazilo sunce. Ovo su za mene bili najmagičnji trenuci putovanja. Bilo je rano i dosta hladno, no ništa nije moglo pokvariti apsolutnu ljepotu trenutka."

''Svaka zemlja je lijepa na svoj način'', rekla bi moja prijateljica i suputnica na moje konstantno oduševljenje (i klikanje fotićem) raznolikim krajolicima ove sjevernoafričke države. Naravno da jest, no Maroko ima određena obilježja koja ovu državu čine zaista posebnom. Zapadna obala proteže se duž Atlantskog oceana, sjeverna duž Sredozemnog mora, na jugu i jugozapadu se nalazi Sahara, dok je centralni dio prošaran planinskim lancem malog, srednjeg i visokog Atlasa. Tako u istom danu možete uživati u pogledu na snježne vrhove visokog Atlasa i jahati na devama u Sahari. Check.

Kraljevina Maroko nalazi se na sjeverozapadu afričkog kontinenta, zanimljive je povijesti, a kultura je mješavina berberskog (urođenička plemena), arapskog, afričkog i europskog utjecaja. Ovo je zemlja predivne arhitekture i specifična stila uređenja interijera. Svaki komad namještaja te dodataka, poput lampi, tepiha i slično, poželite ponijeti kući. Maroko sam prvi put posjetila i zavoljela prije točno 15 godina i od tada mi je želja vratiti se i istražiti neke druge kutke ove prekrasne zemlje. Tada sam posjetila Casablancu, Marrakech, Fez i berberska sela srednjeg Atlasa, a ovaj put smo iz Marrakecha preko visokog Atlasa krenuli zapadno - put Sahare.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 1)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 2)

Letjele smo iz Londona u Marrakech, gdje smo odsjele u jednom od stotine Riada u Medini - starom gradu. Riadi su tradicionalne marokanske kuće ili palače s unutarnjim vrtom (ryad na arapskom znači vrt), a mnogi su danas pretvoreni u male B&B ili boutique hotele, nerijetko u vlasništvu stranca. Tako je i naš prvi Riad u vlasništvu Talijana. Alberto i Matteo su nas, čim smo stigle, počastili kavom i doručkom te uputili na sve što trebamo znati, a navečer smo se podružili uz zabavne priče o životu u Marrakechu te čašu vina, dvije, tri... koje Talijani vole jednako kao i mi.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 3)
Drugi dan, već u 7 ujutro, krenuli smo na put, nakon što smo riješili zavrzlamu koju je uzrokovao naš vozač, pokupivši umjesto nas neki par koji je isto išao na turu, no ne našu. Putovali smo u grupi s dvoje Španjolaca, Francuskinjom i marokanskim parom iz Rabata - u našem kombiju komunikacija se odvijala na pet jezika.
Nakon što smo se izvukli iz grada i gradskog prometa te prošli sela na dnu planine, počeli smo se penjati na Atlas. Vijugava cesta, velika nadmorska visina, prekrasni pogledi na snijegom prekrivene vrhove u daljini te krajolici koji se drastično mijenjaju iz trena u tren, čine ovu vožnju nezaboravnom. Nakon nekoliko sati vožnje uzeli smo pauzu i stali u kafiću gdje nas je, osim pogleda, oduševio pravi talijanski café aparat i odlična kava s mlijekom. Jedino što je malo pokvarilo čitavo iskustvo je naš vozač koji je zamislio da vozi rally. Morala sam se umirivati slušajući na svom iPhone-u mantre tj. yoga glazbu koju inače puštam na yoga satu. Osim što smo prijateljica i ja već (u glavi) kupile i uredile Riad u Marrakechu (i dalje primamo ponude investitora☺), odlučile smo idući put unajmiti auto kako bismo mogle voziti normalno te stati na kavu kad nam se prohtije (mo'š iz Hrvatske al' Hrvatska iz tebe ne). Ovo, naime, preporučujem svakom iskusnom vozaču. Ceste su dosta dobre, odnosno ništa lošije od naših.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 4)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 5)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 6)
Prva destinacija bio je poznati Ksar (dvorac) Ait Benhaddou - utvrđeni grad iz 17. st., smješten na nekadašnjoj karavanskoj ruti između Marrakecha i Sahare. Ovaj je dio prepun utvrda ili Kazbah-a (sjevernoafrički naziv za utvrđeno naselje), a Ait Benhaddou jedan je od poznatijih. Kao jedan od boljih primjera južnomarokanske arhitekture, nalazi se na UNESCO-voj listi svjetske baštine. Unutar zidina nalaze se tradicionalne kuće građene od materijala iz okoliša poput zemlje i slame, neizbježna džamija te vidikovac na samom vrhu. Većina stanovnika preselila se u novo sagrađeno selo izvan zidina, no osam obitelji i dalje žive u samom Ksaru. Lokalno stanovništvo ponosi se činjenicom da je ovdje sniman niz poznatih filmova poput "Mumije", "Gladijatora", "Aleksandra Velikog", "Kingdom of Heaven", "Babela" itd. Name 'dropping' je stoga uobičajen i vrlo 'konkretan'. Spominju se tako, usput, Brad Pitt, Orlando Bloom, Cate Blanchett, Collin i tak...

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 7)
Novo naselje pruža sve potrebno posjetiteljima poput dućana, restorana i smještaja. Kad smo kod smještaja - moram napomenuti da je na ovoj ruti vrlo jednostavan, a u ovo zimsko vrijeme, kad se noću temperatura spušta blizu nule, hladan, pa je dobro putovati s vrećom za spavanje i dosta tople odjeće.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 8)
Iduća destinacija odvela nas je sjeverozapadno, natrag prema Atlasu, kako bismo posjetili kanjon rijeke Dades, te berberska sela i utvrde oko rijeke. Prošetali smo tipičnim selom te popili čaj u berberskoj kući u selu sjeverno od Tinghira, gdje smo ujedno mogli kupiti poznate berberske tepihe. Narančasti, šafranom bojani berberski kilim (tepih) koji sam kupila prije 15 godina i dalje mi je najdraži komad u stanu, pa sam ovaj put preskočila kupnju, između ostalog i radi trostruko veće cijene nego tad.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 9)
Noć smo proveli u hotelu u samom kanjonu uz rijeku. Sanjala sam kapu i rukavice. Iduće smo jutro krenuli prema Merzougi, selu na zapadu Maroka blizu granice s Alžirom, iza kojeg počinje pustinja koja je dio Sahare. Kanjone, rijeku i brda uskoro je zamijenio potpuno drugačiji krajolik - suh i vrlo ravan, no i dalje zanimljiv i šarmantan. Nakon kratkog odmora u Merzougi, krenuli smo prema kampu kroz pustinju na devama. Put traje oko sat i pol u tišini i kroz suncem okupane dine. Sunce je zalazilo iza nas i bacalo predivno svjetlo na i ovako narančaste dine. Iako sam u Rajastanu u Indiji već iskusila jahanje na devama u pustinji, ovo je zaista bilo posebno i drugačije iskustvo.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 10)
U kampu su nam servirali jednostavnu večeru - tradicionalni 'tajine' te smo večer proveli uz vatru, bubnjeve i tradicionalne berberske napjeve. Spavanje u šatoru bilo je ugodno, no temperatura se noću dosta spusti, pa je važno dobro se obući. Uz kapu i rukavice ovdje sam sanjala i bakine ličke vunene čarape. Iz kampa smo krenuli vrlo rano, u cik zore. Jahali smo prema punom mjesecu, a iza nas je lagano izlazilo sunce. Ovo su za mene bili najmagičnji trenuci putovanja. Bilo je rano i dosta hladno, no ništa nije moglo pokvariti apsolutnu ljepotu trenutka.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 11)
Posljednja dva dana provele smo u Marrakechu, šopingirajući po 'souksima', te uživajući u svim onim prednostima civilizacije koje često uzimamo zdravo za gotovo, poput toplog tuša, udobnog kreveta, čaše vina... (preporuka: Kosybar u židovskoj četvrti). Nadam se da ću se vratiti uskoro, toliko toga još moram vidjeti u ovoj predivnoj zemlji. Želim istražiti surf spotove na Atlantiku, posjetiti Zapadnu Saharu, vratiti se na Atlas. Možda organizirati yoga odmor u nekom predivnom riadu. Tko zna... Možda ovaj put neće proći 15 godina do idućeg posjeta Maroku. "Inshallah", rekli bi Marokanci.

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 12)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 13)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 14)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 15)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 16)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 17)

Maroko - zemlja predivnih krajolika i kulture (фото 18)

Više informacija o radu Snježane Nine Vukas potražite na sljedećim linkovima:  www.sanghayogacentar.com i ninavukasyoga.com.